2018-01-19, 03:39
Medlem
Intressanta tankar, synd att det är på engelska.
Citera
2018-01-19, 03:43
Medlem
mendokses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Jag såg bara de sista minuterna av klippet, men det gjorde mig inte särskilt imponerad. Jämförelsen med humrarna haltar i och med att serotonin inte är något specifikt för varken humrar eller människor, det finns även hos de djur som inte har klara hierarkiska strukturer. Men det var lite kul när han påpekade hennes lustiga hopp till humrarna med "well, that's quite a segue". Lite irriterande att de båda avbröt varandra hela tiden.

Fast poängen var väl inte att serotonin betyder att det finns klara hierarkiska strukturer utan att serotoninnivåerna i både människor och humrar påverkas av var i de sociala strukturerna de befinner sig.
Detta skulle då vara ett exempel på en indikator som visar att sociala hierarkier med största sannolikhet är biologiska ting och inte någon tillfällig social struktur skapad av "patriarkatet".
Citera
2018-01-19, 03:56
Medlem
Gollumns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Jag såg bara de sista minuterna av klippet, men det gjorde mig inte särskilt imponerad. Jämförelsen med humrarna haltar i och med att serotonin inte är något specifikt för varken humrar eller människor, det finns även hos de djur som inte har klara hierarkiska strukturer. Men det var lite kul när han påpekade hennes lustiga hopp till humrarna med "well, that's quite a segue". Lite irriterande att de båda avbröt varandra hela tiden.

Det här rimmar inte kompis

Ge det 30 min och se hela klippet och återkom sedan om du fortfarande anser att Jordan avbryter henne. Det sker från hans håll en eller ett par gånger då han helt enkelt inte kan släppa igenom vissa saker av det hon säger.

Han släpper igenom mycket och är en sann gentleman rakt igenom med ett tålamod som hade fått Jesus avundsjuk
Citera
2018-01-19, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XrSC
Intressanta tankar, synd att det är på engelska.

Testa att slå på undertexten i Youtube, kanske kan hjälpa!
Citera
2018-01-19, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BroderOmega
Jordan Peterson har mycket vettigt att säga. Jag uppskattar att han inte verkar vara ute efter att provocera, utan låta fakta och sunt förnuft tala.

Kan varmt rekommendera avsnitten med Jordan Peterson på podcasten "The Joe Rogan Experience". Mycket av det han säger går visserligen över huvudet på Joe, men det får man ta.

Ja! #958 är fantastiskt. Dom andra är inte mycket sämre dom. Väldigt intressant att lyssna på, och det senaste avsnittet handlar om hans nya bok, som precis har släppts. Kan knappt vänta tills jag får hem den, tror läsningen kan behövas.
Citera
2018-01-19, 07:21
Medlem
Sigstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D4C
Wow kollar på intervjun nu, fantastiskt hur Peterson förstår exakt hur hon försöker kategorisera honom genom att fråga direkta ja eller nej frågor, och undviker dem svaren.

Han är nog den som har mest erfarenhet av dessa situationer nu för tiden. Han har hållit på att diskutera med denna typ i flera år nu.

Det är även genom debatt som man vinner över denna typ av feminister. För då klär man av deras argument och sanningen kommer fram.
Citera
2018-01-19, 07:24
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Men det har inte varit enkelt för honom, han har gått in för djupt i sina debatter. Men han har lyckats hitta balansen, nu får han med mycket information(men inte all information) i några lite längre meningar och sen går han vidare till nästa fråga. Han har även blivit grym med att ställa extrema motfrågor där motståndaren tvingas visa sitt riktiga jag.

Dock måste vi också förstå att han hittills inte deltagit i så många debatter mot "vänstern". Det är lite som en skyddsmekanism för dem att inte bjuda in honom till shower, särskilt inte nu efter den här uppvisningen. Han lär nog i framtiden bara hålla till bland andra "höger"-youtubare och likasinnade.

Hans medverkan i The Rubin Report var också grym! Rubin är "vänster", men samtidigt värnar han om yttrandefrihet och debatter. Titta på det klippet.

rubin VAR vänster ..... inte längre, vet inte exakt när han gjorde switchen men ... https://www.youtube.com/watch?v=hiVQ8vrGA_8
Citera
2018-01-19, 09:15
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Intressant intervju/debatt. Jag är väldigt imponerad av honom.

Dels för att hans argument går att verifiera. Andra personer skulle kunna kontrollera att de går att belägga. Han är visserligen en vetenskapsman men man är så van vid politiker, journalister och debattörer som säger så mycket som inte går kontrollera sanningshalten av, utan som är tillräcklig vaga för att inte kunna ställas till svars för sina påståenden. Så om inte psykologer och andra vetenskapsmän vederlägger hans argument inom några dagar/veckor så kan man vara förvissad om att hans argument är sanna (så sann icke-naturvetenskap kan vara).

Dels för att han är modig. Eftersom hans argument enkelt går att kolla upp så utsätter han sig för en stor risk att tabba sig. Det är lätt att missa detaljer och därför brukar forskare skriva istället så man har möjlighet att läsa igenom några gånger för att se att man inte missat något. Annars är det sånt som meningsmotståndare direkt hugger på för att misskreditera. Missar man en siffra av 100 så räcker det att misstänkliggöra hela resonemanget. Och så är det inom vetenskapen, allt måste hänga ihop. Men det är modig att göra det i direktsändning.

Dels för att han måste vara en av världens tålmodigaste människor. Att sitta i 25 minuter i direktsändning och diskutera något som man är expert på med någon som är på en elevs nivå kunskapsmässigt och som samtidigt är immun mot argument. Han är väldigt mogen som människa som inte faller för frestelsen att försöka platta till henne rejält.
Senast redigerad av TyrgilScramasax 2018-01-19 kl. 09:18.
Citera
2018-01-19, 09:27
Medlem
Z2361s avatar
Hade förväntat mig något liknande en arg blatte talar eller annat skräp... men detta var ju intressant på riktigt.
Citera
2018-01-19, 09:31
Medlem
Reinswanders avatar
Jordan Peterson är inne på rätt spår men tyvärr är han en 60-talist som inte kan se vem som driver på marxismen i väst och hur den måste stoppas, men han kan iallafall peka ut en del problem.
Citera
2018-01-19, 09:41
Medlem
Knappast hans förtjänst. Intervjun blir sågad vid fotknölarna nu och lyfts fram av skrået som kass värdegrundsjournalistik och till råga på det dåligt förberett med.

Nej, han kommer fortsätta bli genomskådad av kompetent folk och fortsätta skämma ut idioter.
Citera
2018-01-19, 10:01
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
JP är som alltid fenomenal.

Polletten verkade trilla till slut på kvinnan.
Eller kanske inte.

Enda kritiken jag personligen har mot JP är hans lite naiva förhållningssätt till giftermål och kvinnlig sexualitet. Vilket inte diskuterades i intervjun.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in