Citat:
Ursprungligen postat av
Hakefjorden
Det som talar för samförstånd är ju dels polisens uttalande att det här inte handlar om vad man normalt förväntar sig i detta fall, dels uppgifter från flera källor här i tråden.
Jag håller inte med om att det är fullständigt barockt. Kan tänka mig att är det funnits med och diskuterats länge mellan föräldrarna:
"Hur ska jag kunna leva utan barnen? Jag önskar att jag kunde dö med dem."
"Om barnen ändå måste dö, så vill jag inte att de ska behöva lida. Jag vill att deras sista tid i livet ska vara värdig och någorlunda ljus."
"De orkar inte gå i skolan eller träffa vänner längre, är det ett värdigt liv? Bara sjukhusbesök och smärta. Jag önskar att de kunde få somna in."
Och om mamman dessutom hade spridd cancer, så är det för mig inte oförståeligt att föräldrarna helt enkel inte orkade mer.
"Jag orkar inte mer. Jag orkar inte se er lida, och jag orkar inte leva utan er. Kan vi inte bara avsluta detta tillsammans?"
Någon dag efter att polisen sade att detta inte är vad man förväntar sig sade de att polisen fortfarande letade efter ett motiv. Om allt var ”självklart” direkt (t.f.a. en förklarande filminspelning eller liknande) när offren påträffades var det en märklig formulering. Det ovanliga polisen avsåg var troligen att en förälder mördat hela sin familj och sedan sig själv.
I övrigt konstruerar du en verklighet som saknar stöd i kända fakta.
Ingenting talar för att döttrarna hade en sjukdom som gjorde att de var akut döende.
Det är en mental konstruktion gjord för att rationalisera ett eventuellt ”barmhärtighetsmotiv”. Inget som framkommit stöder den tesen. Barnen befann sig inte på någon anstalt för palitativ vård. Planerna var att barnen skulle kunna återgå till skolan och läsa vidare på gymnasiet. Av det som framkommit var föräldrarna inte ens säkra på att den yngre dottern hade samma diagnos som den äldre. De sökte hjälp internationellt enligt vissa. Det framstår inte som två föräldrar som givit upp gemensamt.
Hela den retoriska dialog du illustrerar med utgår från den fiktiva premissen att båda barnen var döende. Den stöds bara utifrån sig själv i nuläget. För att försvara spekulationen att föräldrarna gemensamt mördade son barn av barmhärtighet konstrueras ”kanske, möjligen, men”-argument som helt saknar förankring i kända fakta.