2018-01-18, 18:32
Medlem
Quixotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Det är väl den man på rättsmedicin försöker öppna - hårddisken. Mannens hjärna måste nog dissekeras och analyserats efter allt som hänt..... eller vad menar du ?
Hade han många coins är det mycket möjligt att krashen den senaste tiden gjort honom labil. Familjen kanske var ruinerad?

Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Detta måste utredas ordentligt! Fyra döda varav två barn? Skit i det, vad händer med deras bitcoins??
Bitocin-krashen kan vara motivet enligt mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Crossmack
Snarare väldigt osannolikt med hans bakgrund. Ekonomer, särskilt akademiska sådana, brukar ogilla BitCoin ganska mycket.

Sant. Men skammen kan var större då en "seriös" ekonom åkt dit på grund av krypto-krashen.
Citera
2018-01-18, 18:35
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umberto72
Tack för info. Stämmer detta kan vi nog glömma att morden skett i samförstånd o av kärleksfull barmhärtighet. Isf skulle högst troligt pappan legat bredvid mamman. En stor schism av något slag har förevarit, om ngt så högexplosivt att det så förnuftiga momsgeniet förstått att spelet var över.

Varför talar det emot att det skett i samförstånd och kärleksfullt?
Citera
2018-01-18, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Varför talar det emot att det skett i samförstånd?

Om man av ”kärlek” till barnen tillsammans väljer att döda dem för att de ska slippa en outhärdlig framtid, känns det mer troligt att man skulle mött döden ihop, bredvid varandra, i kärlek. Tänker jag.
Citera
2018-01-18, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakefjorden
Det som talar för samförstånd är ju dels polisens uttalande att det här inte handlar om vad man normalt förväntar sig i detta fall, dels uppgifter från flera källor här i tråden.

Jag håller inte med om att det är fullständigt barockt. Kan tänka mig att är det funnits med och diskuterats länge mellan föräldrarna:

"Hur ska jag kunna leva utan barnen? Jag önskar att jag kunde dö med dem."
"Om barnen ändå måste dö, så vill jag inte att de ska behöva lida. Jag vill att deras sista tid i livet ska vara värdig och någorlunda ljus."
"De orkar inte gå i skolan eller träffa vänner längre, är det ett värdigt liv? Bara sjukhusbesök och smärta. Jag önskar att de kunde få somna in."

Och om mamman dessutom hade spridd cancer, så är det för mig inte oförståeligt att föräldrarna helt enkel inte orkade mer.

"Jag orkar inte mer. Jag orkar inte se er lida, och jag orkar inte leva utan er. Kan vi inte bara avsluta detta tillsammans?"

Någon dag efter att polisen sade att detta inte är vad man förväntar sig sade de att polisen fortfarande letade efter ett motiv. Om allt var ”självklart” direkt (t.f.a. en förklarande filminspelning eller liknande) när offren påträffades var det en märklig formulering. Det ovanliga polisen avsåg var troligen att en förälder mördat hela sin familj och sedan sig själv.

I övrigt konstruerar du en verklighet som saknar stöd i kända fakta. Ingenting talar för att döttrarna hade en sjukdom som gjorde att de var akut döende. Det är en mental konstruktion gjord för att rationalisera ett eventuellt ”barmhärtighetsmotiv”. Inget som framkommit stöder den tesen. Barnen befann sig inte på någon anstalt för palitativ vård. Planerna var att barnen skulle kunna återgå till skolan och läsa vidare på gymnasiet. Av det som framkommit var föräldrarna inte ens säkra på att den yngre dottern hade samma diagnos som den äldre. De sökte hjälp internationellt enligt vissa. Det framstår inte som två föräldrar som givit upp gemensamt.

Hela den retoriska dialog du illustrerar med utgår från den fiktiva premissen att båda barnen var döende. Den stöds bara utifrån sig själv i nuläget. För att försvara spekulationen att föräldrarna gemensamt mördade son barn av barmhärtighet konstrueras ”kanske, möjligen, men”-argument som helt saknar förankring i kända fakta.
Citera
2018-01-18, 19:00
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Ingenting talar för att döttrarna hade ”dödliga generiska/genetiska sjukdomar”, så resonemanget faller redan där.

Dessutom, även om det hade varit fallet, varför skulle två föräldrar komma överens om att mörda sina barn som har många år kvar i livet?

En förälder. Ja, kanske i extremfall. Två stycken? Är det verkligen mer troligt än något annat alternativ, exempelvis att en förälder mår dåligt och är suicidal, utifrån de fakta vi har?

Led gärna det i bevis att det är mer troligt att båda föräldrarna mördat sina barn gemensamt än att en gjort det. Jag ber dig inte bevisa att det verkligen var så, utan visa hur det kan anses vara den mest rimliga slutsatsen utifrån vad som är känt.

Det som talar för att döttrarna hade någon form av ”dödliga generiska/genetiska sjukdomar” är att komunen gick ut och informerade om att de var så sjuka att de fick hemundervisning. Något var fel. Slutsatsen kan då ganska obehindrat dras att resultatet vi nu ser är en konsekvens av detta på något vis.

Att leda något i bevis går givetvis inte men man kan spekulera i vad som kan ha varit den utlösande faktorn.

Säg att den äldsta dottern, A, faktiskt helt oväntat dog av denna diffusa genetiska sjukdom. Hon kanske enligt utsagor hade flera år kvar eller man kanske inte ens visste allvaret i sjukdomen. De kanske var feldiagnosticerade och troddes bära på en annan sjukdom än den de verkligen hade. Hur som helst så tycker jag det skulle kunna anses vara en så chockartad händelse att en eller båda av de redan deprimerade föräldrarna skjuts över gränsen och ett för oss ologiskt beslut fattas, men för dem kanske helt logiskt.
Citera
2018-01-18, 19:03
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Om man av ”kärlek” till barnen tillsammans väljer att döda dem för att de ska slippa en outhärdlig framtid, känns det mer troligt att man skulle mött döden ihop, bredvid varandra, i kärlek. Tänker jag.

Samförstånd kan det ju iaf vara. Vet ju inte hur dom har tänkt men en måste bli kvar för att övervaka de andra. Tror det har med planering att göra. Hade de gemensamt lagt sig i en säng och tagit gift så kan en eller två vakna och det ville dom inte. Tror de stoppade om tjejerna som vanligt innan de skulle sova, kanske hade de fått sömntabletter. När de väl sov fick de den dödliga dosen och bägge föräldrarna satt med dom.
Usch mår dåligt att bara skriva om det. Det är så satans tragiskt allt så jag saknar ord
Citera
2018-01-18, 19:06
Medlem
Tja, vad gör du här om du bara är intresserad av "kända fakta"?

Jag tolkar fakta, uppgifter och minnesord från vänner, kollegor och skola, på ett annat sätt en du. Vem av oss som ligger närmare sanningen får vi möjligen aldrig veta. Kan vi säga så och gå vidare nu?

Citat:
Någon dag efter att polisen sade att detta inte är vad man förväntar sig sade de att polisen fortfarande letade efter ett motiv. Om allt var ”självklart” direkt (t.f.a. en förklarande filminspelning eller liknande) när offren påträffades var det en märklig formulering. Det ovanliga polisen avsåg var troligen att en förälder mördat hela sin familj och sedan sig själv.

I övrigt konstruerar du en verklighet som saknar stöd i kända fakta. Ingenting talar för att döttrarna hade en sjukdom som gjorde att de var akut döende. Det är en mental konstruktion gjord för att rationalisera ett eventuellt ”barmhärtighetsmotiv”. Inget som framkommit stöder den tesen. Barnen befann sig inte på någon anstalt för palitativ vård. Planerna var att barnen skulle kunna återgå till skolan och läsa vidare på gymnasiet. Av det som framkommit var föräldrarna inte ens säkra på att den yngre dottern hade samma diagnos som den äldre. De sökte hjälp internationellt enligt vissa. Det framstår inte som två föräldrar som givit upp gemensamt.

Hela den retoriska dialog du illustrerar med utgår från den fiktiva premissen att båda barnen var döende. Den stöds bara utifrån sig själv i nuläget. För att försvara spekulationen att föräldrarna gemensamt mördade son barn av barmhärtighet konstrueras ”kanske, möjligen, men”-argument som helt saknar förankring i kända fakta.
Citera
2018-01-18, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Samförstånd kan det ju iaf vara. Vet ju inte hur dom har tänkt men en måste bli kvar för att övervaka de andra. Tror det har med planering att göra. Hade de gemensamt lagt sig i en säng och tagit gift så kan en eller två vakna och det ville dom inte. Tror de stoppade om tjejerna som vanligt innan de skulle sova, kanske hade de fått sömntabletter. När de väl sov fick de den dödliga dosen och bägge föräldrarna satt med dom.
Usch mår dåligt att bara skriva om det. Det är så satans tragiskt allt så jag saknar ord

Ja, det är fruktansvärt o man kan inte släppa det förrän man VET — men jag tror inte hela sanningen kommer ut tyvärr. I mitt pappahjärta, jag har också ett sjukt barn, så är dock det sista jag vill att döda honom... Och hans mor o syster o sen mig själv. Varje minut av liv räknas. Det är därför jag tror att detta handlar om ngt mer, under sjukdomsbilden dom målat upp mot omvärlden..
Citera
2018-01-18, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HighFlyingBird
Vet inte om detta är utav värde, men jag blir inte riktigt klok på det, kosmetik och parfym?

http://www.vetarn.se/720207YGUU/Karl-Johan-Oskar-Henkow

Verkligen skumt.
Citera
2018-01-18, 19:09
Medlem
Citat:
Inom den vetenskapliga litteraturen pratar man om barmhärtighetsmotiv och det är det du beskriver, vanligast av alla motiv om det är en moder som har utfört dåden, om det är en fader är vanligast att han känner att en stark oförätt skett gentemot han. Däremot är det vanligast att det finns ett avskedsbrev i dessa fall, särskilt när det är barmhärtighetsmotiv.

Då inte avskedsbrevet är offentligt lär det inte klarna upp tills dess. Jag tänker då inte säga några mer detaljer. Givetvis har familjen fått ta del av avskedsbrevet. Brev, video, flaskpost eller papyrysrullar.
Citera
2018-01-18, 19:10
Medlem
afKnollentotts avatar
Undrar om barnen var förväntansfulla inför döden....
Ja, som andra barn inför julen - i vanliga, normala familjer....

Jag bara undrar
Citera
2018-01-18, 19:12
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ingenting talar för att döttrarna hade ”dödliga generiska/genetiska sjukdomar”, så resonemanget faller redan där.

Dessutom, även om det hade varit fallet, varför skulle två föräldrar komma överens om att mörda sina barn som har många år kvar i livet?

En förälder. Ja, kanske i extremfall. Två stycken? Är det verkligen mer troligt än något annat alternativ, exempelvis att en förälder mår dåligt och är suicidal, utifrån de fakta vi har?

Led gärna det i bevis att det är mer troligt att båda föräldrarna mördat sina barn gemensamt än att en gjort det. Jag ber dig inte bevisa att det verkligen var så, utan visa hur det kan anses vara den mest rimliga slutsatsen utifrån vad som är känt.

Autokorrigering valde i alla fall det bättre av två felaktiga möjligheter: generisk var det avsedda.

Jag är här för diskussionen i riktning mot trovärdiga förklaringar, inte för att leda saker i bevis. Som jag ser det ger diskussionen inklusive karaktären på officiella uttalanden sannolikhet åt att något "rationellt" skett eftersom ett sådant scenario låter sig tecknas. Jag är fullt medveten om att 93 proc. av vad som tillförs den här tråden i form av påstådda polisläckor o.a. "bevis" kan vara hittepå, och att sanningen aldrig kanske kommer fram, men jag ser inte några riktigt starka indikationer i någon annan riktning. Blixtar slår inte ner överallt utan urskillning, och om den här personen är stressad och deppig och familjen i "djup kris" så måste det, liksom ett "mordmotiv" måste, motsvaras av en verklighet. En blivande professor blir inte deppig utan vidare. Han måste ha en dödlig uppförsbacke. Om han riskerar förlora först jobbet, och sen friska frun ville lämna, ja då kanske. Men nu måste det vara ngt annat. Detta andra borde inte vara orelaterat tills det som hände. Inte i hans fall.

Du svarade aldrig på min fråga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in