2018-01-18, 15:34
Medlem
Beatriceaurores avatar
Hur ser detta monsters uppväxt ut? Hur formas en person till en sån här vedervärdig sexualitet?

Jag tror att precis hela detta fruktansvärda var baserat på lång fantasifull sexuell upphetsning inför drömmar och tankar på de vidriga grymheterna.
Finns gamla flickvänner som uttalat sig? Var den här jäveln impotent t ex?
Citera
2018-01-18, 15:37
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Jag såg en dokumentär där en mördare som nog var psykopat inte brydde sig när han som liten fick straff för sina rackartyg. Men han kanske var deprimerad också eller nåt.

Sen det där med sticka kniven i underlivet på henne. Tänder han på att ha makt över henne då eller?
Det finns säkert mängder av människor som är likgiltiga inför om de sitter i fängelse eller inte. I början av 90-talet minns jag att det cirkulerade en hel del historier om personer som reste till Sverige och begick brott bara för att få sitta i svenska fängelser, eftersom det var behagligare än usla hemförhållanden i deras hemländer.

Ang. kniven i underlivet:
Madsen kan vara sexualsadist som tänder sexuellt på att plåga andra - skälet till att han gjorde så vet vi inte. Vi vet att han haft sexualsadistiska filmer där offret mördas, så det är inte otänkbart att han har en böjelse där han tände sexuellt på att se andra plågas.
Men vilken som helst psykopat skulle kunna göra en sådan sak på skoj, av nyfikenhet eller av praktiska skäl (underlätta för gaser att sippra ut etc.). Kom ihåg att för en psykopat är kniven i underlivet lika odramatiskt som det är för dig att dricka en kopp te, oavsett om han är sexualsadist eller inte. Det kunde lika gärna vara så att han gjorde det för skojs skull - han hade ju ändå redan tänkt stycka henne, så varför inte? Psykopaten är ju empatilös så han berörs inte emotionellt av handlingen. I bland kan man se ungdomsgäng sparka på lyktstolpar eller annat ute på stan - det betyder inte att de tänder sexuellt på sådana föremål.
Citera
2018-01-18, 15:40
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Men alla har ju olika åsikter om vad lagarna borde vara.
Det mänskliga psyket internaliserar inte alla lagar, bara de som den grupp/det kollektiv som du identifierar dig med kräver ska internaliseras.
Du internaliserar exempelvis inte sharia-lagar bara för att du är på besök i Iran.
Citera
2018-01-18, 15:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Satan vad skev du är. Konstig fördelning och politisk korrekthet? När det handlar om en polisutredning för att lösa ett bestialiskt mord. Då menar du att polisen ska bromsa utredningen och inte göra vad de kan för att hitta bevis?

Som alla andra polisutredningar "bromsas" för att resurser inte finns, kanske..? Här i Sverige läggs i alla fall t.o.m. våldtäktsfall på hög för att poliserna inte hinner utreda, och bostads- och bilinbrott har det inte varit någon mening med att polisanmäla på många år... Det VAR av populistiska skäl så otroligt mycket resurser lades på det här. I stället för att försöka röja upp i gängkriminaliteten t.ex. som skördar många fler liv. Och ja även vanliga danskars och svenskars, då de kommer ivägen för kulorna. Men det är inte lika spektakulärt, och åklagare och polischef får inte sola sig lika mycket i glansen då.

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Enligt Sydsvenskan igår:

Kim Wall blev stucken flera gånger medan hon fortfarande var i livet, sa åklagaren vid en pressträff på eftermiddagen.
Nytt för mig att de fastslagit det. Innan, i höstas, var de inte säkra. Stackars människa.

Ja, men frågan är hur de plötsligt kan veta det nu, när det var oklart efter själva obduktionen. Obduktionsresultaten kan ju inte ha ändrats.

Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Om man ser till endast utgifter för resurser som satts in i sökningar, dyk, rättsmedicin, utredning och advokat och rättegångskostnader... Vad hamnar slutnotan på för ett sådant här fall? 100 miljoner?

Slutförvaring och häktningskostnader, Kims uteblivna skatt efter investeringar för grundskola, gymnasie och högskola. Jag tror att det här mordet kommer att ha kostat svenska och danska staten en halv miljard innan Madsen ruttnat bort.

Kims anhöriga och vänners lidande och Kims livs värde går väl inte att ens uppskatta i pengar. Det skulle vara en väldigt vinst om GM blir dömd och avrättad i ett tidigt skede som i vissa av världens länder, alla är väl överens om att han är skyldig.

Jag har inte räknat någonting på det här, men det vore intressant att höra med er om vad ni tror att kostnaden är??

Kim lär inte ha betalt skatt i Sverige ändå. Hon skulle ju flytta till Kina, och skulle antagligen ha fortsatt leka världsmedborgare... med understöd från föräldrarna upp i 50-årsåldern.

Jag vill inte ens försöka räkna, men tänk så mycket man kunnat gjort i förebyggande arbete ute i förorterna för dom pengarna! Då hade man sparat många liv och mycket lidande.

Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Det är en förutsättning för det åtal som lagts fram ang grovt sexualbrott.

»Hvis politiet mente, at stikkene var tilføjet liget og ikke Wall i levende live, ville det ikke være anden kønslig omgængelse end samleje, men derimod usømmelig omgang med lig. Ligesom hvis han havde haft samleje med liget – så ville det også være usømmelig omgang og ikke voldtægt, da man ikke kan voldtage et lig. Så sigtelsen er netop udtryk for, at politiet arbejder ud fra en teori om, at hun var live, da han det skete,« siger Mette Grith Stage.

Selve sigtelsen lyder på 'anden kønslig omgang end samleje under særlig skærpende omstændigheder'. Den er rejst efter straffelovens § 225 med henvisning til stk. 1 og stk. 3 i § 216, som er den såkaldte voldtægtsparagraf, der siger, at sexkrænkelser under særligt skærpende omstændigheder giver op til 12 års fængsel.

De paragraffer kan kun anvendes, hvis ofret har været i live, bekræfter professor i strafferet Jørn Vestergaard fra Aarhus Universitet.

»Anvendelse af voldtægtsparagraffen, § 216, forudsætter, at forurettede var i live på gerningstidspunktet. Så sigtelsen må opfattes på den måde, at politiet har en formodning om, at stiklæsionerne er påført som led i handlinger, der i hvert fald blev indledt, mens Kim Wall stadig levede,« oplyser Jørn Vestergaard
.

https://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/11635206

OBS: Artikeln är från 171114, alltså då misstanken lades fram.

Ja, men hur kan det ha ändrats sedan obduktionen? Det måste ju ha varit någon annan expert som gjort en ny obduktion i så fall. Undrar om vi får veta det den 23:de? Eller så är det ett justitiemord vi bevittnar, där polis och åklagare ändrar på bevisen efter hand så att det ska passa den teori de önskar...

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
En idé är att sätta en kula i skallen på Madsen och bespara danska staten kostnader för hans förvaring under de närmaste 20 åren. En liten besparing blir det ju

Edit: Räknar vi på 2000 kr per dygn blir det 730 000 kr på ett år. Multiplicera det x 20 år så blir det 14.600.000 kr. Dom pengarna kan man lägga till polisens budget . Då får dom tillbaka några kronor av vad skithögen kostat vad gäller eftersök av ubåt och kropp.

Dom hade inte behövt lägga så mycket resurser på ett enda fall. Det var som sagt enbart av politiskt korrekta, populistiska skäl det satsades så mycket på just denna utredning. Offrets föräldrar hade en röst i media och den misstänkte gärningsmannen var en vit, nordisk, medelålders, heterosexuell och dessutom hyfsat känd man, alltså den perfekta syndabocken i våra dagar... Åklagaren är på väg mot en ny karriär, och det här blir hans krönande insats som statsåklagare... "allt ljus på mig". Det är medvetet han lägger ner så mycket på arbete på detta, det är jag säker på.

Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Man borde tänka mer på tredje part vid sån här vidrig brottslighet. - Hur känns det att se den mördare och våldtäktsman som plågat ihjäl ens anhöriga, relativt snabbt ute på gatan igen, för en mamma, för en bror eller en partner? Borde räknas in när straffet fastställs.
De helt oskyldiga anhöriga straffas ju också, sannolikt för hela livet.

Hur tänkte du nu, att om en ensam människa blir mördad så ska straffet bli lägre, för han eller hon har ju ändå inga anhöriga som blir lidande..? Om du är upprörd över att de anhöriga måste se gärningsmannen, så tycker jag att du ska styra din upprördhet till det faktum, att hundratals våldsmän (ja även mördare och våldtäktsmän) släpps ut på gatan efter avtjänat straff, trots att utvisning egentligen fanns i straffskalan. P.g.a. att åklagaren inte kräver det, då "vi ska vara en human rättsstat". Vi är en så human rättsstat, att den våldtagna kvinnan snart får förmånen att möta sin våldtäktsman igen, på gatan och på krogen och i trappuppgången... Du skäller upp i fel träd, och det gör ni alla här!
Senast redigerad av Merwinna 2018-01-18 kl. 16:11.
Citera
2018-01-18, 16:03
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Som alla andra polisutredningar "bromsas" för att resurser inte finns, kanske..? Här i Sverige läggs i alla fall t.o.m. våldtäktsfall på hög för att poliserna inte hinner utreda, och bostads- och bilinbrott har det inte varit någon mening med att polisanmäla på många år... Det VAR av populistiska skäl så otroligt mycket resurser lades på det här. I stället för att försöka röja upp i gängkriminaliteten t.ex. som skördar många fler liv. Och ja även vanliga danskars och svenskars, då de kommer ivägen för kulorna. Men det är inte lika spektakulärt, och åklagare och polischef får inte sola sig lika mycket i glansen då.

Du känner till det på Flashback vanliga uttrycket 'två fel blir inte ett rätt'? Menar du på allvar att den danska polisen skulle slutat utreda detta mord pga det sker bostads- och bilinbrott?
Citera
2018-01-18, 16:05
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Polisen har nog fog för det de säger. Men verkar väldigt ologiskt att PM planerat att mörda just KiM.
Typ,-Sedan styckar jag henne och förstör hela Nautilus med blod och spår. Men då sänker jag hela brottsplatsen dvs min ögonsten Nautilus. (?) Jag tycker att både styckningen samt sänkningen av ubåten verkar vara gjort i panik.
Tills Åklagaren övertalar mig med bevis. Men tills dess envisas jag.
Men detta har vi ju ältat 1000000 gånger nu. PMs beteende är INTE alls konstigt. Fullblodspsykopater är överlägsna allt och alla. Det fanns inte i Satans tankar att någon skulle ens komma på tanken att bli misstänka Madsen den Store. I Dets tankar skulle alla givetvis tro att Kim blivit ilandsatt. Själv skulle Det skura bort alla bevis medan polisen jagade någon annan.. alltså, Otto, hur många gånger har du fått psykopati förklarat för dig nu!!?! Och ja, du är inte envisast i galaxen utan i hela universum 🧐!
Senast redigerad av Trollet3 2018-01-18 kl. 16:36. Anledning: Tillägg
Citera
2018-01-18, 16:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du känner till det på Flashback vanliga uttrycket 'två fel blir inte ett rätt'? Menar du på allvar att den danska polisen skulle slutat utreda detta mord pga det sker bostads- och bilinbrott?

Sa jag det?
Citera
2018-01-18, 16:31
Medlem
Citat:
Men att utreda våldtäkter och andra sexuella övergrepp får inte kosta något?

http://omni.se/anmalda-valdtakter-laggs-pa-hog-polisen-hinner-inte/a/Lwpb9
Givetvis är det rimligt att lägga mycket resurser på att få fast Madsen då sådana galningar inte har något ute i samhället att göra. Sen stämmer det naturligtvis att den svenska polisen har en enorm resursbrist + problem med omorganiseringen vilket gör att de måste lägga alla möjliga brott på hög. Jag har dock ganska svårt att se vad den svenska polisens omorganisering och resursbrist har för relevans när det gäller brott som sker i Danmark. Det är den danska och inte den svenska polisen som undersöker detta brott och i Danmark har man fört en vettigare politik och på så sätt undvikit många svenska problem. I Danmark lägger man inte våldtäktsanmälningar på hög, istället verkar man prioritera ganska mycket polisresurser på sexualbrott, exempel.
Citera
2018-01-18, 16:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Vad kommer den informationen ifrån att han experimenterade ner till grammet? Du känner väl till att Madsen inte ensam byggt ubåtarna utan att det varit en liten ubåtsbyggarförening som byggt dem? Han har där blivit kritiserad för sitt modesta deltagande i bygget - kort och gott: andra har gjort jobbet. Han har mest tyckt att det varit kul att ta åt sig äran för bygget och åka runt i ubåtarna.

Psykopater är som regel mycket lata och Madsen ser inte ut att vara något undantag. Jag ser inte framför mig att han har några som helst skills när det gäller att räkna på flytkraft. Motbevisa mig gärna.

Har berättade om det själv i ett klipp på Youtube, och han lät väldigt insatt. (Och det måste han ju vara; herregud han har ju konstruerat, byggt, balanserat och trimmat tre ubåtar!) Men det klippet finns inte längre, liksom några andra Madsenrelaterade. Någon har fegat ur och tagit bort dem:

https://www.youtube.com/watch?v=lSBA0Q2IsEY&t=208s
Senast redigerad av Merwinna 2018-01-18 kl. 16:52.
Citera
2018-01-18, 16:45
Medlem
Citat:

Ja, men frågan är hur de plötsligt kan veta det nu, när det var oklart efter själva obduktionen. Obduktionsresultaten kan ju inte ha ändrats.

Kim lär inte ha betalt skatt i Sverige ändå. Hon skulle ju flytta till Kina, och skulle antagligen ha fortsatt leka världsmedborgare... med understöd från föräldrarna upp i 50-årsåldern.

Jag vill inte ens försöka räkna, men tänk så mycket man kunnat gjort i förebyggande arbete ute i förorterna för dom pengarna! Då hade man sparat många liv och mycket lidande.

Ja, men hur kan det ha ändrats sedan obduktionen? Det måste ju ha varit någon annan expert som gjort en ny obduktion i så fall. Undrar om vi får veta det den 23:de? Eller så är det ett justitiemord vi bevittnar, där polis och åklagare ändrar på bevisen efter hand så att det ska passa den teori de önskar...

Dom hade inte behövt lägga så mycket resurser på ett enda fall. Det var som sagt enbart av politiskt korrekta, populistiska skäl det satsades så mycket på just denna utredning. Offrets föräldrar hade en röst i media och den misstänkte gärningsmannen var en vit, nordisk, medelålders, heterosexuell och dessutom hyfsat känd man, alltså den perfekta syndabocken i våra dagar... Åklagaren är på väg mot en ny karriär, och det här blir hans krönande insats som statsåklagare... "allt ljus på mig". Det är medvetet han lägger ner så mycket på arbete på detta, det är jag säker på.

Hur tänkte du nu, att om en ensam människa blir mördad så ska straffet bli lägre, för han eller hon har ju ändå inga anhöriga som blir lidande..? Om du är upprörd över att de anhöriga måste se gärningsmannen, så tycker jag att du ska styra din upprördhet till det faktum, att hundratals våldsmän (ja även mördare och våldtäktsmän) släpps ut på gatan efter avtjänat straff, trots att utvisning egentligen fanns i straffskalan. P.g.a. att åklagaren inte kräver det, då "vi ska vara en human rättsstat". Vi är en så human rättsstat, att den våldtagna kvinnan snart får förmånen att möta sin våldtäktsman igen, på gatan och på krogen och i trappuppgången... Du skäller upp i fel träd, och det gör ni alla här!

Men jösses, du pratar om justitiemord och du har inte ens sett själva stämningsansökan? Det väntar en rättegång där PM, som alla andra åtalade, får sin chans att försvara sig. Han har en advokat som kommer att se till hans rättigheter.

Att diskutera hur danska (och tom svenska ) polisen fördelar sina resurser hör väl inte hemma i en tråd under "Aktuella brott o kriminalfall", hur tänker du?

Ang obduktionen: Vi i tråden har ytterst lite information. I princip bara några meningar som sades vid omhäktningen den 3/10. Åklagaren anser att det kommer kunna bevisas att KW levde vid ett eller flera stick annars hade han inte tagit upp denna åtalspunkt. Man kan ha tagit in ytterligare expertis eller inte, vi har ingen aning.
Senast redigerad av diva59 2018-01-18 kl. 16:48.
Citera
2018-01-18, 16:47
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Sa jag det?

Det gjorde du.

'Här i Sverige läggs i alla fall t.o.m. våldtäktsfall på hög för att poliserna inte hinner utreda, och bostads- och bilinbrott har det inte varit någon mening med att polisanmäla på många år... Det VAR av populistiska skäl så otroligt mycket resurser lades på det här.'

Antar att du sätter detta i relation till fallet Wall, annars har det ju inget i diskussionen att göra.

Skulle polisen ha struntat i att utreda Walls död?
Citera
2018-01-18, 16:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Polisen har nog fog för det de säger. Men verkar väldigt ologiskt att PM planerat att mörda just KiM.
Typ,-Sedan styckar jag henne och förstör hela Nautilus med blod och spår. Men då sänker jag hela brottsplatsen dvs min ögonsten Nautilus. (?) Jag tycker att både styckningen samt sänkningen av ubåten verkar vara gjort i panik.
Tills Åklagaren övertalar mig med bevis. Men tills dess envisas jag.

Ja, det är gjort i panik. Men åklagaren har bestämt sig. Madsen ska sättas dit, vare sig han är skyldig, halvskyldig eller oskyldig. Jag envisas också!

Tysken skriver idag:

"Das versenken war improvisert. Er (und auch andere Ubootfahrer..) können ein Uboot so versenken das es nach Unfall aussieht. Hat er aber nicht. Braucht nämlich Zeit und Vorbereitung. Zum Beispiel einen Hammer, einen Schraubstock und einen gebrochenen oder abgescherrten Bolzen. Es ist aber einfach mit offener Luke getaucht - die Beschreibungen der zur Hilfe eilenden Boote sind da recht eindeutig. Die der Polizei auch."

"Sänkningen var improviserad. Han (och andra ubåtsförare...) kan sänka en ubåt så att det ser ut som en olyckshändelse. Det gjorde han dock inte. Det behövs nämligen tid och förberedelse. Till exempel en hammare, ett skruvstycke och en avbruten eller avskuren bult. Det är dock enklare att bara dyka med öppen lucka - och beskrivningarna från båten som ilade till hjälp visar entydigt att det gick till så. Polisens också."

(Och NEJ jag har inte varit ombord på en ubåt, men det har ju tysken, mer än "vissa" här förmodligen. För att förekomma den kritiken.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in