2018-01-18, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Men hittade de inte en såg vid draggningen? Det har jag för mig men hittar tyvärr ingen länk just nu.
Jo, de hittade en såg som liknade den som Madsen sågs bära ner till ubåten samma dag som Kim skulle segla med honom. Och den är analyserad. Vad som sagts om den, bevismässigt, kommer jag inte ihåg - om de ens sagt något. Fast nån draggning, som du säger, var det inte tal om. Det var dykare som hittade den.
Citera
2018-01-18, 12:39
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Men hittade de inte en såg vid draggningen? Det har jag för mig men hittar tyvärr ingen länk just nu.

Dom hittade en såg i vattnet :https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sag-hittad-i-kogebukten-nara-madsens-rutt

Edit: Sågen blev sendt til analys. Någon som vet svaret på analysen?
Edit 2: uups, ser at Picasso redan svarat
Senast redigerad av kugutt 2018-01-18 kl. 12:54.
Citera
2018-01-18, 13:03
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lokalkrim
Utan att gå in i försvar så finns en viktig detalj som väldigt många verkar ha missat i den här tråden. Peter Madsen är ännu ej dömd för de brott han misstänks för. Kanske lättare att "släppa, inse och sörja" när fullständig bevisning offentliggjorts och rättsskipningen gjort sitt, dvs dömt Madsen för de brott han är misstänkt för. I lagens mening är han fortfarande oskyldig.
Njaä, kan ofta va bättre att, om inte öppna ögonen helt, så kisa lite grann till att börja med. Själv dra upp persiennen lite stilla istället för att få en stol inkastad genom fönstret.
Citera
2018-01-18, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Satan vad skev du är. Konstig fördelning och politisk korrekthet? När det handlar om en polisutredning för att lösa ett bestialiskt mord. Då menar du att polisen ska bromsa utredningen och inte göra vad de kan för att hitta bevis?
Ja, åtminstone om det gäller Madsen som är en oförvitlig samhällsmedborgare. Så länge man i övrigt inte belastar samhället, så får man absolut begå bestialiska brott utan att ta konsekvenserna av det.
Citera
2018-01-18, 14:00
Medlem
Enligt Sydsvenskan igår:

Kim Wall blev stucken flera gånger medan hon fortfarande var i livet, sa åklagaren vid en pressträff på eftermiddagen.
Nytt för mig att de fastslagit det. Innan, i höstas, var de inte säkra. Stackars människa.
Citera
2018-01-18, 14:14
Medlem
everythingiss avatar
Om man ser till endast utgifter för resurser som satts in i sökningar, dyk, rättsmedicin, utredning och advokat och rättegångskostnader... Vad hamnar slutnotan på för ett sådant här fall? 100 miljoner?

Slutförvaring och häktningskostnader, Kims uteblivna skatt efter investeringar för grundskola, gymnasie och högskola. Jag tror att det här mordet kommer att ha kostat svenska och danska staten en halv miljard innan Madsen ruttnat bort.

Kims anhöriga och vänners lidande och Kims livs värde går väl inte att ens uppskatta i pengar. Det skulle vara en väldigt vinst om GM blir dömd och avrättad i ett tidigt skede som i vissa av världens länder, alla är väl överens om att han är skyldig.

Jag har inte räknat någonting på det här, men det vore intressant att höra med er om vad ni tror att kostnaden är??
Citera
2018-01-18, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Enligt Sydsvenskan igår:

Kim Wall blev stucken flera gånger medan hon fortfarande var i livet, sa åklagaren vid en pressträff på eftermiddagen.
Nytt för mig att de fastslagit det. Innan, i höstas, var de inte säkra. Stackars människa.

Det är en förutsättning för det åtal som lagts fram ang grovt sexualbrott.

»Hvis politiet mente, at stikkene var tilføjet liget og ikke Wall i levende live, ville det ikke være anden kønslig omgængelse end samleje, men derimod usømmelig omgang med lig. Ligesom hvis han havde haft samleje med liget – så ville det også være usømmelig omgang og ikke voldtægt, da man ikke kan voldtage et lig. Så sigtelsen er netop udtryk for, at politiet arbejder ud fra en teori om, at hun var live, da han det skete,« siger Mette Grith Stage.

Selve sigtelsen lyder på 'anden kønslig omgang end samleje under særlig skærpende omstændigheder'. Den er rejst efter straffelovens § 225 med henvisning til stk. 1 og stk. 3 i § 216, som er den såkaldte voldtægtsparagraf, der siger, at sexkrænkelser under særligt skærpende omstændigheder giver op til 12 års fængsel.

De paragraffer kan kun anvendes, hvis ofret har været i live, bekræfter professor i strafferet Jørn Vestergaard fra Aarhus Universitet.

»Anvendelse af voldtægtsparagraffen, § 216, forudsætter, at forurettede var i live på gerningstidspunktet. Så sigtelsen må opfattes på den måde, at politiet har en formodning om, at stiklæsionerne er påført som led i handlinger, der i hvert fald blev indledt, mens Kim Wall stadig levede,« oplyser Jørn Vestergaard
.

https://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/11635206

OBS: Artikeln är från 171114, alltså då misstanken lades fram.
Senast redigerad av diva59 2018-01-18 kl. 14:28.
Citera
2018-01-18, 14:32
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:

De hittade sågen i påsen med kläderna, eller var det kniven? Usch.
Citera
2018-01-18, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Om man ser till endast utgifter för resurser som satts in i sökningar, dyk, rättsmedicin, utredning och advokat och rättegångskostnader... Vad hamnar slutnotan på för ett sådant här fall? 100 miljoner?

Slutförvaring och häktningskostnader, Kims uteblivna skatt efter investeringar för grundskola, gymnasie och högskola. Jag tror att det här mordet kommer att ha kostat svenska och danska staten en halv miljard innan Madsen ruttnat bort.

Kims anhöriga och vänners lidande och Kims livs värde går väl inte att ens uppskatta i pengar. Det skulle vara en väldigt vinst om GM blir dömd och avrättad i ett tidigt skede som i vissa av världens länder, alla är väl överens om att han är skyldig.

Jag har inte räknat någonting på det här, men det vore intressant att höra med er om vad ni tror att kostnaden är??
En idé är att sätta en kula i skallen på Madsen och bespara danska staten kostnader för hans förvaring under de närmaste 20 åren. En liten besparing blir det ju

Edit: Räknar vi på 2000 kr per dygn blir det 730 000 kr på ett år. Multiplicera det x 20 år så blir det 14.600.000 kr. Dom pengarna kan man lägga till polisens budget . Då får dom tillbaka några kronor av vad skithögen kostat vad gäller eftersök av ubåt och kropp.
Senast redigerad av Picasso2 2018-01-18 kl. 14:37.
Citera
2018-01-18, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis

Det får kosta vad som helst, bara mördaren åker fast. Det är det värt. Sånt här är svårt att mäta i pengar.
Citera
2018-01-18, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
En idé är att sätta en kula i skallen på Madsen och bespara danska staten kostnader för hans förvaring under de närmaste 20 åren. En liten besparing blir det ju

Edit: Räknar vi på 2000 kr per dygn blir det 730 000 kr på ett år. Multiplicera det x 20 år så blir det 14.600.000 kr. Dom pengarna kan man lägga till polisens budget . Då får dom tillbaka några kronor av vad skithögen kostat vad gäller eftersök av ubåt och kropp.

Det är värt varenda krona att ha tagit fast honom och att ha honom inspärrad.
Citera
2018-01-18, 15:22
Medlem
Beatriceaurores avatar
Man borde tänka mer på tredje part vid sån här vidrig brottslighet. - Hur känns det att se den mördare och våldtäktsman som plågat ihjäl ens anhöriga, relativt snabbt ute på gatan igen, för en mamma, för en bror eller en partner? Borde räknas in när straffet fastställs.
De helt oskyldiga anhöriga straffas ju också, sannolikt för hela livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in