2018-01-18, 11:37
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sdlkjadkjlakdj99
hur kommer det sig att ingves, som faktiskt inte kan förklara varför inflationen inte tar fart, får sitta kvar, detta är den vansinnigt stora frågan, jag fattar verkligen inte varför man inte anställer helt allvarligt talat 1000 pers för att ta reda på vad fan det är som händer
Det är inte bara Ingves, det är en fråga i hela centralbankvärlden. Normalt följer det inflation på sjunkande räntor och billiga pengar. Det har inte riktigt förhållit sig så sedan finanskrisen.
Frågan är om man skall skita i målet om 2 % inflation och ändå höja räntorna.
Att sitta och hålla låga räntor blåser upp bubblor, det är en gammal sanning, ändå har RB och politikerna låtit det ske.
De stimulanser som ges går till lågutbildade eller outbildade analfabter som jagar bidrag. Det ger i sin tur tomma BNP-tillväxt siffror som lurar oss att tro att vi är på väg mot allt högre höjder.
När kostnadskrisen i kommunerna sammanfaller med vikande aktiemarknad och lågkonjunktur ihop med kollapsande bopriser så kommer vi ha ha fallande BNP siffror under flera år.

Stockholm ligger geografiskt i Östeuropa, snart sitter vi på tåget som kommer ta oss dit gällande levnadsstandard och rikedom.
2018-01-18, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Amerikanska räntor letar sig uppåt:
https://www.marketwatch.com/investing/bond/tmubmusd10y?countrycode=bx

Hoppas de svenska räntorna stiger så snart som möjligt. En tanke kan vara att nya amorteringskravet medvetet sattes in för att pressa ned priserna en bit innan en räntehöjning. Hade en räntehöjning kommit på toppen av bubblan så hade det blivit kaotiskt i Sverige, nu har folk redan börjat fatta att prisbilden är skev.

Jag vet inte hur ni ser på saken, men jag tycker att det ska svida att låna pengar. Använder du andras pengar ska det kosta, dyrt. Det finns liksom ingen vilja för folk att spara pengar när man kan låna till lite vad som helst.
2018-01-18, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det är inte bara Ingves, det är en fråga i hela centralbankvärlden. Normalt följer det inflation på sjunkande räntor och billiga pengar. Det har inte riktigt förhållit sig så sedan finanskrisen.
Frågan är om man skall skita i målet om 2 % inflation och ändå höja räntorna.
Att sitta och hålla låga räntor blåser upp bubblor, det är en gammal sanning, ändå har RB och politikerna låtit det ske.
De stimulanser som ges går till lågutbildade eller outbildade analfabter som jagar bidrag. Det ger i sin tur tomma BNP-tillväxt siffror som lurar oss att tro att vi är på väg mot allt högre höjder.
När kostnadskrisen i kommunerna sammanfaller med vikande aktiemarknad och lågkonjunktur ihop med kollapsande bopriser så kommer vi ha ha fallande BNP siffror under flera år.

Stockholm ligger geografiskt i Östeuropa, snart sitter vi på tåget som kommer ta oss dit gällande levnadsstandard och rikedom.

Ni alla gör ett felaktigt antagande att riksbanken är där för att hjälpa oss svenskar. Dessvärre är allt detta som pågår planerat för att klämma åt vanligt folk. Det finns en anledning till att majoriteten nu är skuldsatta över öronen och det är för att totalt kontrollera massan. De kommer att rycka undan mattan inom kort då Trump & de som backar honom vill bryta sig ur denna dödsspiral som dessa avskum skapat. När det blir skarpt läge vilket är snart så kommer kabalen att dra ner allt i skiten innan de förlorar sin makt.

Bakom stängda dörrar finns det och jobbas på en lösning där alla dessa skulder kommer att försvinna. Just nu är vi vid ett kritiskt vägskäl. USA kommer att bli skuldfritt tro det eller ej inom ett antal år framåt.
2018-01-18, 12:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waraahbe
Ni alla gör ett felaktigt antagande att riksbanken är där för att hjälpa oss svenskar. Dessvärre är allt detta som pågår planerat för att klämma åt vanligt folk. Det finns en anledning till att majoriteten nu är skuldsatta över öronen och det är för att totalt kontrollera massan. De kommer att rycka undan mattan inom kort då Trump & de som backar honom vill bryta sig ur denna dödsspiral som dessa avskum skapat. När det blir skarpt läge vilket är snart så kommer kabalen att dra ner allt i skiten innan de förlorar sin makt.

Bakom stängda dörrar finns det och jobbas på en lösning där alla dessa skulder kommer att försvinna. Just nu är vi vid ett kritiskt vägskäl. USA kommer att bli skuldfritt tro det eller ej inom ett antal år framåt.
USA kommer börja amortera på sin statsskuld enligt Trumps ekonomiska plan, men att den skulle försvinna är bara nonsens.
2018-01-18, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
https://www.scb.se/Statistik/FM/FM5001/2012M01/FM5001_2012M01_DI_01_SV_PRESS1.gif
Här ser man dock att MFI tvärtom ÖKADE utlåning till hushåll under 2011. Ökningen i utlåning till hushåll var ca 6.5%.
Det rimmar då inte så bra med att inte gick att få lån.

Kan nog vara så att skälet till att du inte fick låna var något annat.

Dock så minskade bostadspriserna under 2011. Och det är ju lite intressant att bostadspriserna minskar när bankerna ökar sin utlåning till hushållen. Tål att begrundas för bubbelpratare.

Citat:
Ursprungligen postat av RageX2222
Jämfört med hur det är nu var det hur lätt som helst att få ett bolån 2011.

Om nu den här personen inte fick ett sådant "litet lån" med den inkomsten fanns det andra bakomliggande orsaker.

Jag jobbade med bolån då och jobbar fortfarande med det.

/ Fakta
Jag märker att de tunga argumenten plockas fram när det presenteras historier från verkligheten.....

.....Kan nog vara så att skälet...... ......fanns det andra bakoliggande orsaker........

Men året efter, 2012, fick jag utan problem låna ÄNNU mer till att köpa ett hus (som jag fortfarande äger tillsammans med min fru). . Jag antar att de "andra bakomliggande orsakerna" då hade försvunnit. Men detta är alltså bara MIN historia, finns säkert andra som har andra historier men det vore trevligt att få läsa dessa.
2018-01-18, 12:13
Medlem
Citat:
USA kommer börja amortera på sin statsskuld enligt Trumps ekonomiska plan, men att den skulle försvinna är bara nonsens.

I nuvarande situation ser det omöjligt ut håller med.
Men.
Den kommer att försvinna då landet har resurser som kommer att betala av skulden. Samt kommer det ske en valuta-reset. Vi kan komma tillbaka till tråden om 5 år och se vem som hade rätt.
2018-01-18, 12:14
Medlem
Citat:
Korrekt, kan inte påminna mig ett enda fall där en statsskuld under 30% lett till problem förutom att statslånemarknaden försvinner. Finns liksom ingen anledning att amortera lägre.
2018-01-18, 12:15
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Hur många osålda objekt har du sett som sålda hos Booli? Att Booli på eget bevåg skulle vara inne och fiska upp vilande eller återtagna objekt och publicera dem som sålda i sin statistik är inte troligt.
Mäklarna borde vänta med "såld" tills sånt som affären villkorats med blivit infriat.
Fast du har faktiskt fel här. Booli noterar varje bud boten ser på mäklarens webbplats och när objektet försvinner så bestämmer boten att det varit en försäljning. Det är möjligt att det finns ytterligare kvalitetskontroller men det slinker igenom en hel del objekt som lagts på is. Jag vet detta av egen erfarenhet. Säljarna har inte accepterat högsta bud men Booli har registrerat en försäljning. Trots detta verkar Boolis statistik ge bra siffror om man sedan kollar vad Valueguard visar som 'facit'.
Senast redigerad av Tullius 2018-01-18 kl. 12:18.
2018-01-18, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Korrekt, kan inte påminna mig ett enda fall där en statsskuld under 30% lett till problem förutom att statslånemarknaden försvinner. Finns liksom ingen anledning att amortera lägre.

30% under vad då? Under 30% i ränta?
2018-01-18, 12:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
30% under vad då? Under 30% i ränta?
Skuldsättning av BNP
2018-01-18, 12:28
Medlem
Citat:
Skuldsättning av BNP

Jaha för USA ligger väl över 100% i förhållande till BNP
2018-01-18, 12:31
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Jaha för USA ligger väl över 100% i förhållande till BNP
Skulle inte förvåna mig om vi ligger i de häraderna om 10-12 år när kommande kriser skall hanteras.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in