2018-01-17, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Hittade Cornucopia-referensen (24 november):
https://www.hemnet.se/salda/bostadsratt-2rum-sodermalm-stockholms-kommun-erstagatan-11-777833

Är fortfarande 100 ggr får lågt pris på den där. Det verkar inte ske några kontroller alls på Hemnet vilket ju är prisnivån utåt mot köparna (booli hämtar ju data därifrån).

Mäklarnas egna statistik kanske är mer hårt hållen, men det hjälper ju inte köparna. Interfacet som mäklarna har mot maklarstatistik.se är bra mycket bättre har jag förstått och den är ju grund för scbs data.

Mäklarna skulle mycket väl kunna mörka viss nedgång för oss för att inte sprida panik med förhoppningen att priserna stabiliseras.
2018-01-17, 18:51
Medlem
Citat:
Hittade Cornucopia-referensen (24 november):

Kan intyga att det stämmer då jag själv sålde i höstas.. inkom inte ett bud på en månad. Sedan efter 6:e visningen fick jag ett bud 8% lägre än utrop. Tog det direkt. Mäklaren ville inte riskera att förlora potentiella kunder i området så han medgav i princip att han inte kommer lägga ut slutpriset. Kollar jag Booli så finns det exempelvis inte redovisat där. Så mäklarna mörkar för fullt.
2018-01-17, 19:00
Medlem
Det finns en förklaring för den höga tvåa-prisnivån i Södermalm i jan18.

Om man kollar på boyta för tvåa som såldes i Södermalm i nov 17, dec 17 och jan 18 istället ser man det här mönstret:

Månad/ < 30kvm/31-40kvm/41-50kvm/ >50kvm (%)
jan18 / 1 (5%) / 4 (20%) / 8 (40%) / 7 (35%)
dec17 / 0 (0%) / 9 (15%) / 19 (33%) / 30 (52%)
nov17 / 0 (0%) / 22 (26%)/ 26 (30%) / 38 (44%)

Då vet man det höga två-priset är på grund av flera mini två sålde hittills i januari i Södermalm.

Citat:
Manuellt härlett från booli.se, visade slutbud för tvåor, medianpris tusen kr/m2

Södermalm
aug: 93,2
sep: 90,5
okt: 86,7
nov: 82,9
dec: 81,2
jan: 88,6

=>
Södermalm går på tvären mot övriga innerstan i januari (tvårumslägenheter).

Just nu Östermalm 86,7 (4 objekt), Södermalm 88,6 (20 objekt).

=> Vänsterfolket tvingas till oplanerade hastköp i början av året efter impulsiva skilsmässor...?

Eller så håller vänstern på att bli den nya aristokratin...? Södermalms offentliganställda och offentligunderstödda har börjat kuva moderaterna på Östermalm, och tar stegvis över herraväldet över staden ...? :-D
2018-01-17, 19:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Kollade på en känd gata; Valhallavägen Stockholm, just nu 23 till salu och 30 sålda senaste 6 månaderna. Kan ju iofs vara sant men vem vet?
https://www.hemnet.se/salda/bostader?location_ids%5B%5D=475691&item_types%5B%5 D=bostadsratt&sold_age=6m
I Barkarbystaden har Booli nu 429 annonser (437 med kommande).

De senaste sex månaderna har de 49 registrerade slutbud. Iofs en stad under uppbyggnad, men ändå.
2018-01-17, 19:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av newinstockholm

Om man kollar på boyta för tvåa som såldes i Södermalm i nov 17, dec 17 och jan 18 istället ser man det här mönstret:

Då vet man det höga två-priset är på grund av flera mini två sålde hittills i januari i Södermalm.
Tack, helt klart en riktig analys, som åtminstone förklarar en del.

Jag har t o m grubblat över att inte följa priserna per m2 utan per objekt, för det är alldeles uppenbart att 30 m2 inte kostar 50% mer än 20. Snarare är det så att en väldig massa lägenheter är ihopklumpade kring 3-4 MSEK oavsett deras storlek.

Folk köper s a s med de pengar de får i lån, och alla får ungefär lika mycket i lån.

Ungefär som småungar som får 20 kr var att köpa godis för. Alla kommer hem med 0 kr, men det är lite olika vad för sorts godis de fått tag på.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-17 kl. 19:11.
2018-01-17, 19:05
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Kan intyga att det stämmer då jag själv sålde i höstas.. inkom inte ett bud på en månad. Sedan efter 6:e visningen fick jag ett bud 8% lägre än utrop. Tog det direkt. Mäklaren ville inte riskera att förlora potentiella kunder i området så han medgav i princip att han inte kommer lägga ut slutpriset. Kollar jag Booli så finns det exempelvis inte redovisat där. Så mäklarna mörkar för fullt.

Jag tror vi måste skilja på inrapportering till Mäklarstatistik och Hemnet. De mäklare som är anslutna till Mäklarstatistik rapporterar nog in allt dit och där tas anomalier (som en missad nolla) bort, i alla fall hos Valueguard. Till Hemnet är det nog si och så med rapporteringen. Stora lägenheter verkar ofta komma bort (för att rika människor kanske inte vill ha priset offentligt?), även lägenheter som sålts billigt försvinner ibland för att det är dålig reklam. Själv sålde jag en lägenhet som aldrig var ute på Hemnet, men mäklaren rapporterade in den som såld i efterhand, troligen för att locka säljare eftersom han fick ut ett bra pris. Sedan hittar Booli sin data på mäklarnas webbsidor och inte på Hemnet. Därför kan det ibland skilja mellan pris på Hemnet och Booli om det kom ett bud precis innan annonsen togs bort och Booli inte hann se det.
2018-01-17, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Jag tror vi måste skilja på inrapportering till Mäklarstatistik och Hemnet. De mäklare som är anslutna till Mäklarstatistik rapporterar nog in allt dit och där tas anomalier (som en missad nolla) bort, i alla fall hos Valueguard. Till Hemnet är det nog si och så med rapporteringen. Stora lägenheter verkar ofta komma bort (för att rika människor kanske inte vill ha priset offentligt?), även lägenheter som sålts billigt försvinner ibland för att det är dålig reklam. Själv sålde jag en lägenhet som aldrig var ute på Hemnet, men mäklaren rapporterade in den som såld i efterhand, troligen för att locka säljare eftersom han fick ut ett bra pris. Sedan hittar Booli sin data på mäklarnas webbsidor och inte på Hemnet. Därför kan det ibland skilja mellan pris på Hemnet och Booli om det kom ett bud precis innan annonsen togs bort och Booli inte hann se det.
Fast om lägenheten inte blir "såld-markerad" hos mäklaren så kan den ju inte redovisas med pris någonstans oavsett utgångspris och ev avgivna bud.
2018-01-17, 19:16
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Jag förstår. Det är människor i HR som borde ha sparat 5000 i månaden, minst, i 10 år för att ha klarat sig bättre nu, men de gjorde inte så och nu betalar de för det.

Jag har räknat lite på det och folk som köpte BR i början på 90-talet (runt centrala Hisingen) har nog tjänat nästan femtusenspänn i månaden om de sålde på ATH i somras, Kanske räknat fel nu men minns klart och tydligt att ettorna gick för under fyrtiotusen i början på 90-talet för att nu säljas för ca:2 mille.
Typ 78400 kr i höjning om året minus hyra ger enligt mina beräkningar nästan 5k + i månaden.

Jovisst! Hatet och avundsjukan frodas! Jag förstår det! Detta var/är ingen sund politik i långa loppet, borde politikerna förstått, men det gjorde dom inte uppenbarligen.
2018-01-17, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Så sent som i april förra året pekades speciellt Nacka och Barkarby ut som heta områden att satsa på i Stockholm.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/AKv3r/har-ar-hetaste-bostadsomradena-i-framtiden
Ser väl inte så ljust ut. Speciellt inte för Barkarbystaden. Hur är det? Är spårtrafikutbyggnaden i fara? Tyckte jag såg det nämnas tidigare. Trodde att åtminstone nya T-banestationen Barkarbystaden och ombyggnaden av Barkarby station redan kommit igång. Nån som vet?

Återstår väl att se. Skulle marknaden kollapsa så blir det svårt för kommunerna att bidra till finansieringen av infrastruktur, om dom nu inte lånefinansierar, även byggstarterna skulle gå rätt ner i källaren i ett sådant scenario och då blir det svårt att göra något åt bristen, finns inte så många som har kassa eller kassaflöde för att producera bostäder utan byggkreditiv, och det får du i princip bara när du sålt en viss andel av bostäderna. Finns ju dom som tycker att bostadsutvecklaren skall ta hela risken och bygga utan att ha sålt, men frågan dom bör ställa sig är givetvis hur det skulle finansieras, inget byggkreditiv = ingen finansiering. Det finns alternativ, men t ex pref aktier och obligationer skulle i ett sådant läge innebära väldigt höga kostnader.

Under tidigare byggboomer stod staten för mycket av risken(och kostnaden), då kunde det byggas 100-tusentals bostäder, så är det inte idag(om man nu inte räknar indirekt, via t ex eventuella räddningspaket vid kollaps), idag ligger risken på köparen, dvs individen.

Nya Hovås, som nämns i artikeln är för övrigt ganska nice, varierat fasadspråk, stadsmässigt, lokaler och verksamheter i bottenplan, och ganska bra volymer. Ungefär motsatsen mot miljonprogramsområdena.
2018-01-17, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
2011 var det Greklandspanik och lånepsykos. Försökte låna 1.5 mille på banken men trots inkomst på 45k brutto i månaden (tillsvidareanställd i välrenommerat verkstadsföretag med miljardomsättning) och 25% kontant var det nej. Frågade då hur mycket jag fick låna. Svaret blev "-Egentligen ingenting". Banken hade total kramp. Året efter var det klackarna i taket igen efter att Merkel löst ut Grekerna (ja, ja, dom kallade det nödlån men alla vet att Heinrich och Wolfgang i Düsseldorfs industriförorter får betala). Tyvärr satte marknaden fart samtidigt och denna feghet från banken kostade mig några hundra tusen men lyckades få tag i ett hus.

Så allmän depression kan mycket väl leda till samma lånepsykos som i början av 90-talet där det bostäder som säljs pgs skilsmässa, dödsfall etc bara får lånen dammsugna och ingen likviditet kommer ut på marknaden. Och det som jag beskriver var efter att Anders Borg lovat likviditet (ja, ja, nu tjafsar ni väl om att han inte kan göra det som finansminister men i verkligheten kan finansminstrar faktiskt göra så).

När får Sverige uppleva ett Engelskt 70-tal där folk reparerar sina Jysk-möbler i konstläder med eltejp? Såg faktiskt detta hos värdfamiljen på en språkresa i slutet av 70-talet.
https://www.scb.se/Statistik/FM/FM5001/2012M01/FM5001_2012M01_DI_01_SV_PRESS1.gif
Här ser man dock att MFI tvärtom ÖKADE utlåning till hushåll under 2011. Ökningen i utlåning till hushåll var ca 6.5%.
Det rimmar då inte så bra med att inte gick att få lån.

Kan nog vara så att skälet till att du inte fick låna var något annat.

Dock så minskade bostadspriserna under 2011. Och det är ju lite intressant att bostadspriserna minskar när bankerna ökar sin utlåning till hushållen. Tål att begrundas för bubbelpratare.
2018-01-17, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newinstockholm

Man kan se det samma på husmask för innerstaden:
https://i.imgur.com/RLPZsWy.png

Medelboytan är låg vilket driver upp medelpriset per kvadratmeter.
2018-01-17, 19:25
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Fast om lägenheten inte blir "såld-markerad" hos mäklaren så kan den ju inte redovisas med pris någonstans oavsett utgångspris och ev avgivna bud.

Den kan rapporteras in till Mäklarstatistik utan att rapporteras in till Hemnet. Hemnet har ju ett eget gränssnitt medan mäklarnas egna säljsystem rapporterar till Mäklarstatistik. Booli letar efter objekt som försvunnit från mäklarnas webbsidor och anser att dessa är sålda. Så har jag fattat det iallafall.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in