Citat:
Ursprungligen postat av
Greensky
Jag har räknat lite på det och folk som köpte BR i början på 90-talet (runt centrala Hisingen) har nog tjänat nästan femtusenspänn i månaden om de sålde på ATH i somras, Kanske räknat fel nu men minns klart och tydligt att ettorna gick för under fyrtiotusen i början på 90-talet för att nu säljas för ca:2 mille.
Typ 78400 kr i höjning om året minus hyra ger enligt mina beräkningar nästan 5k + i månaden.
Jovisst! Hatet och avundsjukan frodas! Jag förstår det! Detta var/är ingen sund politik i långa loppet, borde politikerna förstått, men det gjorde dom inte uppenbarligen.
Om man räknar med att inflationen påverkar priset och hyreskostnaden så blir det ju så. Dvs värdet på en ägd bostad ökar, och hyran ökar. Det är intressantare att kolla på drift- och boendekostnader(inte för att hyresrätten direkt gör sig bättre där), och hade vi haft marknadshyror istället för en hårdreglerad hyresmarknad hade kostnaden för att hyra varit högre än vad det är nu. Med det sagt, värde och prisökningen har varit rätt vansinnig, mina föräldrars hus har haft en värdeökning(dom köpte på 90-talet) på ca 600%, i GBG kommun har priset för småhus ökat med 397% under perioden 1996-2016.
Centrala Hisingen, om man utgår från Wieselgrensplatsen är fortfarande förhållandevis billigt och jag tror nog att det kommer bli ett område som kommer öka i popularitet, promenad och cykelavstånd till många arbetsplatser till exempel, och antalet arbetsplatser inom bekvämt avstånd ökar ju kontinuerligt. Det nybyggda området som ersatte "lilla gazaremsan" har ju inneburit ett ordentligt lyft rent socioekonomiskt, nybyggnationen vid badhuset kommer nog ha en liknande effekt, dvs ett socioekonomiskt lyft, och det verkar som att många barnfamiljer kommer flytta till området. Om VGR flyttar på sjukhuset(planerar ju att bygga nytt) så kan man ju äntligen göra något åt den där fasansfulla byggnaden också.