Citat:
Ursprungligen postat av
exsist
PR blev misstänkt bl a p g a Leif GW:s första gärningsmannaprofil. GW och polisen menade att han passade in på den (liksom en hel del andra killar också gjorde. Dessutom stämde den inte in helt.).
PR hade fått reda på av någon delvis insatt i utredningen att han sågs som misstänkt. Han hade också blivit förhörd samt hans kompisar osv hade tillfrågats om honom. Han kände sig alltså vara i en prekär situation. Han var på gång att starta krog/restaurangverksamhet och tipsade om sig själv, för att bli helt "clearad", så att det inte skulle bli problem senare.
Det jag undrat mkt över är just den biten ovan.
Med den infon han hade om rådande intresset för honom som misstänkt, samt att han blivit förhörd, skulle det inte varit mer givande att i det läget varit ärlig mot utredarna?
Förklarat sitt intresse att bli granskad och på så vis rentvådd. Tillkännage att han visste om deras granskning av honom som ev misstänkt och det i sin tur skapade framtida problem i hans planer på krogverksamhet. De skulle utan tvivel nappat på erbjudandet att han tilläts bli frivilligt utredd. Det i sin tur skulle inte ha inverkat missledande på utredningen som hans anonyma tips om sej själv gjorde....
Förstår inte att han valde den tuffaste vägen att bli rentvådd på via en lögn som dessutom bidrog till att vilseleda utredarna. Och han fortsatte gäcka dem med attityd som fick dem att hålla sej kvar.
Samtidigt har jag förstått att han skulle gjort allt han kunde för fam Andersson i att få fallet löst...
Han verkade varit intelligent och koll på vad han gjorde.
Får inte ihop det....
Hur kunde han tro att han hjälpte fam Andersson med att medvetet med en lögn, försvåra utredningen?
När han istället enkelt kunde ha erbjudit dem frivilligt att utreda honom..
Tacksam för dina tankar kring detta, Prinzezzan.
Jag håller med dig! Han valde den "tuffaste vägen" i stället för att diskutera detta med utredarna.
Detta var en av de saker som han sa sig ångrade. Jag tror att han inte tänkte på vad följden skulle/kunde bil. Du och jag skulle säkerligen inte agerat som han gjorde, men han valde att göra så - och han förstod inte vad det skulle komma att innebära för honom. Naivt och inte det smartaste att göra, men det är svårt att sätta sig in i en ung mans tankar. Han skulle dock aldrig ha agerat så "i dag", sa han. Men då, tidigare, ledde detta förfarande enbart till problem för honom.