2017-11-08, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det är ändå fortfarande intressant att mannen visste så väl att han kunde vägra en advokat 1998 och nu - 2017 - har pondus att anlita en! Det är någonting som luktar "skämt" här.

Eller luktar ”professionell rådgivning”🤡
Citera
2017-11-08, 20:40
Medlem
Citat:
Det är ändå fortfarande intressant att mannen visste så väl att han kunde vägra en advokat 1998 och nu - 2017 - har pondus att anlita en! Det är någonting som luktar "skämt" här. Advokatens namn skulle sitta fint. Advokatens roll får väl antas bestå i att han/hon ska argumentera hos polisen för att få mannen struken som "misstänkt för mord", men då lär han/hon slå huvudet i väggen. Han/hon ska dessutom passa sig för att försöka styra polisens utredare - är det något som polisen ogillar starkt så är det just sådant ...

Ja det ska bli intressant - tror Pilot fått uppmaningen av sina anhöriga att han nu måste påvisa sin oskuld - jag tror personligen inte att han själv vill anlita advokat - men för att vara trovärdig mot anhöriga och släkt måste han löpa just på den linan...
Citera
2017-11-08, 20:58
Medlem
BlurryFace69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Angående det som jag har fetat så var det visst så att de till en början inte tänkte att Helena skulle kunna vara utsatt för ett brott. Sjukhus kollades osv. Ganska snart efter att UA hade hämtat plånboken så växte sig dock oron riktigt stark och PW tog sig till Mariestad för att bistå med hjälp. Enligt info jag fått av PW som jag hoppas att jag har återgett rätt. Har skrivit om detta tidigare, kanske inte så tydligt och jag hoppas även att det är ok med PW att jag återger detta, tycker det är viktigt att nämna. Plånbokshämtandet har måhända blivit en för stor grej.

Har för mig att UA sagt hon var orolig direkt när Helenas säng var tom på morgonen.
Att åka iväg att hämta plånboken
har trots allt känts konstigt i så fall..
Men tack för det du förklarar

Men det skulle väl även kunnat vara någon mer hemma hos UA ,
Kan man veta med säkerhet inte den personen stannade där, eller att den personen rent av hämtade plånboken?

Nåväl, det spelar nog ingen större roll i sammanhanget..
Citera
2017-11-08, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Talmannen och LGWP hör (väl?) till societetsfolket i Stockholm, och de håller varandra stenhårt om ryggen är min uppfattning, (i alla fall societetsfolket i Stockholm håller varandra bakom ryggen).. I alla fall den uppfattningen jag fått.
Därför litar jag mer på Skövdepolisen än LGWP i detta fallet då jag tror de är mer neutrala och tuffa i frågan. Om nu pilot är talmannens kusin vill säga.

därom råder ingen tvekan. KM är kusin med UA. As*ta och B*ertil var/är syskon (mor resp far).
Citera
2017-11-08, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
därom råder ingen tvekan. KM är kusin med UA. As*ta och B*ertil var/är syskon (mor resp far).
Men ok, frågan var kanske om du anser att KM är pilot.
Citera
2017-11-09, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Eller luktar ”professionell rådgivning”🤡

Var framgår att han nu 2017 har anlitat advokat? Det borde han gjort privat i så fall, för annars hade tingsrättens personal vetat & risken för att hans identiter läcker ut skulle öka, för ju fler som vet...
Citera
2017-11-09, 12:47
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Var framgår att han nu 2017 har anlitat advokat? Det borde han gjort privat i så fall, för annars hade tingsrättens personal vetat & risken för att hans identiter läcker ut skulle öka, för ju fler som vet...

Det påstår PW och MÖ i det senaste radioreportaget (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6808569).

Såklart att han har kontaktat advokaten privat (hur skulle han annars göra?), men redan där kan hans identitet börja spridas eftersom även advokater ibland "pladdrar" - och inte minst deras sekreterare. Det hjälper inte med tystnadsplikt ... Jag tror att "mannen med pilotglasögon" gör saken sämre i och med detta.
Senast redigerad av Ugglan. 2017-11-09 kl. 13:04.
Citera
2017-11-09, 13:27
Medlem
Citat:
Det påstår PW och MÖ i det senaste radioreportaget (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6808569).

Såklart att han har kontaktat advokaten privat (hur skulle han annars göra?), men redan där kan hans identitet börja spridas eftersom även advokater ibland "pladdrar" - och inte minst deras sekreterare. Det hjälper inte med tystnadsplikt ... Jag tror att "mannen med pilotglasögon" gör saken sämre i och med detta.

Inte alla advokater har sekreterare och de flesta advokater håller hårt på sekretessen. Ja hur han annars kunde gjort? Begärt en offentlig försvarare så klart, men som sagt så ökar ju då risken..
Citera
2017-11-09, 13:35
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Inte alla advokater har sekreterare och de flesta advokater håller hårt på sekretessen. Ja hur han annars kunde gjort? Begärt en offentlig försvarare så klart, men som sagt så ökar ju då risken..

Men han kan inte erhålla en offentlig försvarare när han inte är häktad eller åtalad - det krävs ett domstolsförfarande för att kunna få en offentlig försvarare.
Citera
2017-11-09, 13:52
Medlem
Citat:
Men han kan inte erhålla en offentlig försvarare när han inte är häktad eller åtalad - det krävs ett domstolsförfarande för att kunna få en offentlig försvarare.

Hoppsan! Här har du väldigt fel, du kan få en försvarare bara för att förhör ska hållas om åklagare eller polis anser det vara befogat. De skickar sen en framställan till domstol som i nästan alla fall beslutar om att en advokat ska förordnas.
Citera
2017-11-09, 13:56
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Hoppsan! Här har du väldigt fel, du kan få en försvarare bara för att förhör ska hållas om åklagare eller polis anser det vara befogat. De skickar sen en framställan till domstol som i nästan alla fall beslutar om att en advokat ska förordnas.

Min fetning: Om mannen häktas eller åtalas: Ja. Men du kan fortfarande begära en egen advokat.

För övrigt har du rätt till advokat under ett förhör, men måste inte ha en.

(För att underlätta för dig fungerar den här länken ganska bra: http://lawline.se/answers/9462)
Senast redigerad av Ugglan. 2017-11-09 kl. 14:02.
Citera
2017-11-09, 14:04
Medlem
Citat:
Min fetning: Om mannen häktas eller åtalas: Ja. Men du kan fortfarande begära en egen advokat.

För övrigt har du rätt till advokat under ett förhör, men måste inte ha en.

(För att underlätta för dig fungerar den här länken ganska bra: http://lawline.se/answers/9462)

Nu börjar jag bli lite lätt irriterad på dig. Du kan få en offentlig försvarare även om du inte är häktad eller åtalad. Vad menar du med att man ändå har rätt till advokat under förhör? Det är ÄNDÅ domstolen som förordnar försvararen (om inte personen väljer att anlita en egen, men får då stå för kostnaden själv) Det är helt uppenbart att du inte har koll på det här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in