Citat:
Ursprungligen postat av
intermittentexplosivitet
Det vet jag inte, men stora pengabelopp som förskingrats eller sex ligger väl närmast till hands när det kommer till mord och självmord.
Jo, men inget av det brukar föranleda inkallande av skolexpertis.
En familj "i djup kris" är nog en familj som jobbar mot förtvivlade odds, och det borde vara något utdraget och "letalt", hopplöst el. "onämnbart", som handlar om att en person är oönskad och utträngd av partnern, dödlig sjukdom eller jobbet, men tvingas leva på eftersom inga snabba lösningar finns...
Inget antyder att OH var på väg att förlora sin akakdemiska ställning eller (frisk) fru.
För all del kan något extraordinärt hänt i en familj redan under stark press (olyckor, förlorat omdöme, raseri), men då kan det vara lite av varje.
Det är bara scenariot med tre dödsdömda av sjukdomar som klickar på alla punkter, eller de flesta.
Vilket återigen får en att undra om inte det fanns ytterligare anhöriga som hade kunnat finnas till hands.
En möjlig anledning till pappans "isolering" kan ha varit att han sedan en tid tänkt på ett hypotetiskt besked om övrigas förestående död i suicidala termer, dvs vi väntar och ser vad läkarna säger men om de dör så följer jag dem. Med den hårt pressades lite självbedrägliga hjärna.
Jag kan föreställa mig honom resonera kring hur hans vardagsliv i en bjärredsvilla och ett intellektuellt akademiskt och krävande arbete skulle se ut om familjen plötsligt rycktes ifrån honom. Men det är ju inte helt omöjligt att lösa, förvisso. Om man inte är ensam om beslutet och i klinisk depression.