2018-01-17, 12:06
Medlem
https://www.sydsvenskan.se/2018-01-17/rattsmedicin-har-lamnat-forhandsbesked-om-bjarredsmorden

Någon som är prenumerant som kan läsa?
Citera
2018-01-17, 12:07
Medlem
JohnDonovans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surrexerunt
Många verkar tycka att det är konstigt att barnen var SÅ sjuka utan att det syntes nämnvärt.
Men det finns massor av exempelvis hjärnsjukdomar, genetiska och progressiva, dödliga.
Hur berättar man för sitt barn att det ska dö? Inte berättar man väl för skola heller om inte barnen själva vet. Naturligt att man benämner deras tillstånd som "kronisk trötthet" i sådant fall.
Att ens båda barn ska dö utgår jag ifrån leder till en major depression.
Detta är vad jag tror.
En blandning av att ha velat bespara barnen en plågsam död och ett förhindrande av att leva vidare utan dom.
Ibland finns faktiskt inget bot.

Ett exempel:

https://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/article20586349.ab

Funderar också på dotterns koppling till GoT-flickan, möjligt att hon börjat förlora synen kanske.
Borde vara en mardröm för en tonåring.

Finns ingen koppling till GoT. Det var någon som i början av tråden fick för sig det, och det har visats vara fel.

Släpp GoT+kopplingen, den finns inte.
Citera
2018-01-17, 12:09
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Här är en nyskriven text om ordet familjetragedi i samband med morden i Bjärred
https://www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/brottet-mord-behover-inga-forskonande-omskrivningar/
Jag klickar inte på såna länkar. Har du inga egna tankar kring saken?
Citera
2018-01-17, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLastKnight
Är det bara jag som är intresserad utav dotterns Instagram? Hon har ju laddat upp en del bilder samt att hon har följare, hade varit intressant att se bilderna, man kanske kunde få en inblick i hur hon hade det om dagarna..

jag är intresserad
Citera
2018-01-17, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DudePerfect
https://www.sydsvenskan.se/2018-01-17/rattsmedicin-har-lamnat-forhandsbesked-om-bjarredsmorden

Någon som är prenumerant som kan läsa?

Enligt reglerna får man inte citera hela tidningsartikeln. Ska läsa igenom. Under tiden ett klipp:

Enligt polisens kommunikationschef, Ewa-Gun Westford, har anhöriga till familjen hörts av polisen.
– I fredags hade vi haft tiotalet förhör med anhöriga sedan utvidgar man det till arbetskamrater, vänner och skolmiljö. Det är många som ska höras, säger hon.
Prover ska också vara skickade till Nationellt Forensiskt Center, NFC, i Linköping, enligt Kvällsposten. Men det är uppgifter Stefan Svensson inte vill bekräfta.
– Där har jag inga svar, säger han
Ewa-Gun Westford igen:
– Vi har en teori om hur det hela gått till och det ser ut som om den håller.
Citera
2018-01-17, 12:12
Medlem
Vidare:
Utredningsledaren Stefan Svensson har fått ett första besked från rättsmedicin i Lund. Men det är fortfarande för tidigt att slå fast hur barnfamiljen i Bjärred bragtes om livet
Citera
2018-01-17, 12:13
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surrexerunt
Många verkar tycka att det är konstigt att barnen var SÅ sjuka utan att det syntes nämnvärt.
Men det finns massor av exempelvis hjärnsjukdomar, genetiska och progressiva, dödliga.
Hur berättar man för sitt barn att det ska dö? Inte berättar man väl för skola heller om inte barnen själva vet. Naturligt att man benämner deras tillstånd som "kronisk trötthet" i sådant fall.
Att ens båda barn ska dö utgår jag ifrån leder till en major depression.
Detta är vad jag tror.
En blandning av att ha velat bespara barnen en plågsam död och ett förhindrande av att leva vidare utan dom.
Ibland finns faktiskt inget bot.

Ett exempel:

https://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/article20586349.ab

Funderar också på dotterns koppling till GoT-flickan, möjligt att hon börjat förlora synen kanske.
Borde vara en mardröm för en tonåring.

Inte heller dessa hårt prövade föräldrar valde dock att mörda något barn, utan

''Men trots att det inte går att berätta utan tårar, är det viktigt för Mi*k och H*lene att deras verklighet aldrig beskrivs som fruktansvärd.

– De flesta av åren vi fick ha barnen hos oss var underbara, deras liv var underbara. Vi levde livet mer, i nuet. Det är det vi minns, inte döden, säger H*lene. ''

(Maskar namnen lite för det ena var så ovanligt och jag vill inte man skall behöva hamna i den här ruskiga tråden om man googlar dem).
Citera
2018-01-17, 12:14
Medlem
Brasklappen!

Fallet utreds som misstänkt mord och polisen "söker inga gärningsmän utifrån". Med andra ord; allt talar för att gärningspersonen tog sitt eget liv.
Eftersom det inte finns någon misstänkt i livet kommer förundersökningen att läggas ner. Praxis är att anhöriga kommer att få veta vad polisen kommit fram till, men i övrigt kommer utredningen att vara sekretessbelagd.
Citera
2018-01-17, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kijah
Vill gärna ha mer info om

- fosterbarn.
Hur många fosterbarn har familjen haft? Fler än användaren som flyttade när yngsta dottern var 3 månader?

- Göteborg.
Någon som kände familjen när de bodde i Gbg, skolkamrater etc? Det pratas om en händelse på skolan. Vad hände?
Kan äldsta dottern varit inblandad i något som lett till att hon eller någon annan elev skadades?
Kan det skett något övergrepp utav en äldre elev? Tänker om något trauma kan påverkat dotterns hälsa.

”Jag är forskare och lärare i indirekta skatter, mervärdesskatt, punktskatter och tull samt EU-rätt. Jag är ofta anlitad föreläsare på internationella konferenser och seminarier om indirekt skatt. Jag är före detta partner på EY (Ernst & Young), redaktör för World Journal of VAT/GST Law, medlem av EU-kommissionens VAT Expert Group och anlitad av IFC/Världsbanken för att ge råd om mervärdesskattelagstiftning.”

Från Oskars hemsida.
Kan han ha varit något på spåren, något storföretag utomlands som fifflat med skatter etc?
VAT expert group verkar hitta korruption bland företag etc.
Vet att någon liknande teori varit uppe men avfärdades som totalt osannolikt. Men i praktiken borde ”någon” kunna mörda familjen och tvingat Oskar att skriva tex ett trovärdigt brev och sedan att hänga sig? Det borde ge mer misstankar till mord om man bara dödat Oskar på annan plats?
Tycker nog med det verkar långsökt, men tror världsföretag etc har möjlighet att utföra mer än man tror om mycket står på spel?

om jag bara visste vilken skola det gällde kunde jag kolla ev händelse, har bekant folk som bor i området där de bodde i gbg, dessa har barn födda mellan 99-05 så om det är någon av skolorna åkeredsskolan, fiskebäcksskolan, önneredsskolan eller ebba petterssons kan jag forska i detta.
Citera
2018-01-17, 12:23
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Vilket skulle vara?
Det vet jag inte, men stora pengabelopp som förskingrats eller sex ligger väl närmast till hands när det kommer till mord och självmord.
Citera
2018-01-17, 12:25
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Brasklappen!

Fallet utreds som misstänkt mord och polisen "söker inga gärningsmän utifrån". Med andra ord; allt talar för att gärningspersonen tog sitt eget liv.
Eftersom det inte finns någon misstänkt i livet kommer förundersökningen att läggas ner. Praxis är att anhöriga kommer att få veta vad polisen kommit fram till, men i övrigt kommer utredningen att vara sekretessbelagd.

Finns väl många sekretessbelagda utredningar där polisen ändå gått ut och sagt vad som har hänt?? Självklart inte i detalj. Men tillräckligt för att informera allmänheten.

Det är ett sådant tryck i media att det vore konstigt om polisen inte sa något mer om händelsen.
Citera
2018-01-17, 12:26
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Om vi antar att Scheele fått korrekt information, Dvs att båda föräldrarna har tagit ett gemensamt beslut att döda sina barn och sig själva. Då är det två(!) sinnessjuka människor som är mördare. Sannolikt? Två som är omtyckta och trevliga på jobbet. Två med bra ekonomi och jobb. Två som sägs prioritera sina barn framför framför jobbet. Något känns verkligen ologiskt och fel om de tar död på hela sin familj.
Vad var de egentligen rädda för? Oavsett hur sjuka mina barn vore så skulle jag söka över hela världen efter bot. Jag skulle kräva att de utreddes på sjukhus i månader eller mer och att de fick stanna kvar där. Sedan kontakta läkare efter läkare... Jag skulle lägga ned all tid i världen till det och inte grubbla så mycket i barnens skolgång. Alla som haft sjuka barnbarn vet hur mycket mor- och farföräldrar lider med sina barn och barnbarn och hur de engagerar sig. Flickornas morföräldrar bor väl bara en timmes bilfärd bort? De borde åkt skytteltrafik till sin dotter och hennes barn. Grannarna skulle sett dem och fler besökare som besökt dem eller bott hos dem långa tider. Man ringer inte bara till sina obotligt sjuka barnbarn man åker dit och hjälper till att avlasta sina barn. OH och HB verkar ju komma från bra uppväxt och har säkert normala föräldrar.
Om en familj med svårdefinierad sjukdom isolerar sig, kräver att barnen inte får komma till skolan, så är det inte normalt. Föräldrar brukar göra allt för att barnen, hur sjuka de än är, skall få leva normala liv och t.ex gå i skolan. Barn med t.ex narkolepsi går i skolan och får förståelse för att de ibland måste gå till ett vilorum där. Nej, de här barnen var inte dödligt sjuka. De var uppgivna och trötta. Det stora problemet i den här familjen har inte varit sjuka barn utan en kamp för att dölja något. Därför har de själva valt att isolerat sig från omvärlden. Fortfarande tycker jag det verkar omöjligt, unikt, att båda föräldrarna varit lika sinnessjuka.
Snälla, sluta utgå från att alla resonerar exakt som du gör! "Man ringer inte bara till..." borde istället stå "jag skulle inte..."

Du vet inte hur mycket föräldrarna har berättat eller vilken relation de hade till varandra. Bara för att du tycker något är logiskt så betyder det inte att alla gör det. Du vet inte om de ens hade någon kontakt med mor/farföräldrarna. De kanske inte har pratat med varandra på 20 år. Uttala dig inte stensäkert om saker du inte har koll på, snälla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in