2018-01-17, 11:26
Medlem
mondemodernes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
För någon dag sedan gick det att få fram en svartvit bild om man sökte på mammans namn, med båda efternamnen, ihoskrivet till ett ord. Nu hittar jag inte den bilden. Det kanske var en bild på henne då, som nu tagits bort?

Nej, det var inte en bild på rätt HB.
Citera
2018-01-17, 11:31
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
99.99% av föräldrar kan inte döda sina barn
Nej, det är du som inte läser rätt. Du blandar ihop två inlägg, 99.99% gällde en kommentar om hur många föräldrar som aldrig skulle kunna tänka sig att döda sitt barn, det var det jag menade att det är nog förmodligen långt större än 99.9999%, enligt känd statistik. Då det är mindre än 1:10 000 000 som gör det.

Det som gällde 90%
I ca 90% av alla utvidgade suicid med filicid så finns det avskedsbrev, ibland mycket korta sådana, men som räknas in till detta. Detta gäller de som enligt Resnick´s definition gör handlingen motiverat på altruistiska motiv. Så i dessa fall är det mer regel än undantag att det finns ett avskedsbrev, det var detta jag menade på att det hade både jag och vännen förväntat oss.

Du uttryckte dig väldigt klart och det var mycket lätt att förstå vad du menade. Tydligen inte för alla men det var ju 99.9999 % förväntat.
Citera
2018-01-17, 11:31
Medlem
MorT2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
För någon dag sedan gick det att få fram en svartvit bild om man sökte på mammans namn, med båda efternamnen, ihoskrivet till ett ord. Nu hittar jag inte den bilden. Det kanske var en bild på henne då, som nu tagits bort?

Den bilden var inte H***a. Det var någon som försökte vara "rolig" och använde en profilbild tillhörande en av dem som skrivit i denna tråd.
Citera
2018-01-17, 11:33
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Märklig krönika, skriven utefter vad hon tror har hänt. Ingen problematisering inför att detta är ett atypiskt familjemord.
Men visst, allt ska kopplas med genus idag
Hon skriver väl inget om genus i den krönikan? Missade jag något?
Citera
2018-01-17, 11:33
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jewishuncle
Oj herregud ja alla som varit på släktkalas vet ju hur dålig stämning det kan bli när man inte får presenten man önskar. Har det inte nog innan dess så!

Gällande förklaring tycker jag vi ska låta sannolikheten tala, att de har en dödlig sjukdom nästan allihop är så ofantligt liten, medan det finns en del andra saker som då är betydligt mer sannolikt. Dock om här sitter någon anhörig av någon konstig anledning och känner att om det kommer ett dåligt inlägg som sätter allt på sin spets låter jag dessa spekulationer vänta.
Polisen kommer dock inte ge ett facit så detta kommer bli en ändlös historia.

Nästan lika stor sannolikhet som att en hel familj dör på det sätt som vi tror. Dock har det ju de facto hänt.
Citera
2018-01-17, 11:36
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacEbola
Trist att du lämnar tråden, du och jag och några andra är inne på ungefär samma hypotes. Du har kämpat med läsare som (o)medvetet vantolkat, eller varit grälsjuka, eller har mentalt motlut. Jag har varit sparsam med inlägg i tråden just av den anledningen. Tyvärr har många oelastiska sinnen.

För att hålla mig till ämnet:
Jag tror att döttrarna blev kvävda med kuddar då de sov. Det är en handling som skulle kunna liknas vid en avskedskram.

Du jämställer ett mord med en avskedskram...... Du kan inte vara på riktigt
Citera
2018-01-17, 11:41
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Svårt att klistra in en länk? Vi snackar om en tråd med 5000+ inlägg.

Men du vet, jag har källa på att jorden är platt. Jag länkade till det här i tråden. Inte mitt fel att du inte kan läsa. Eller?

Ta det som en lärdom då. Sväng dig inte med procentsatser för att det ska låta coolt. Säg hellre, jag tror att majoriteten av... eller min uppfattning är att de flesta..

Här är en länk. Så här svårt är det att klistra in:
https://en.wikipedia.org/wiki/Familicide

Det är en ENORM skillnad på forskningsartiklar och wikipedia. Om du inte begriper det. Att man sedan måste kunna läsa denna forskning gör det ju omöjligt för vissa. Det är ju tydligt om något och nästan det enda säkra i denna tråd.
Citera
2018-01-17, 11:42
Medlem
Vill gärna ha mer info om

- fosterbarn.
Hur många fosterbarn har familjen haft? Fler än användaren som flyttade när yngsta dottern var 3 månader?

- Göteborg.
Någon som kände familjen när de bodde i Gbg, skolkamrater etc? Det pratas om en händelse på skolan. Vad hände?
Kan äldsta dottern varit inblandad i något som lett till att hon eller någon annan elev skadades?
Kan det skett något övergrepp utav en äldre elev? Tänker om något trauma kan påverkat dotterns hälsa.

”Jag är forskare och lärare i indirekta skatter, mervärdesskatt, punktskatter och tull samt EU-rätt. Jag är ofta anlitad föreläsare på internationella konferenser och seminarier om indirekt skatt. Jag är före detta partner på EY (Ernst & Young), redaktör för World Journal of VAT/GST Law, medlem av EU-kommissionens VAT Expert Group och anlitad av IFC/Världsbanken för att ge råd om mervärdesskattelagstiftning.”

Från Oskars hemsida.
Kan han ha varit något på spåren, något storföretag utomlands som fifflat med skatter etc?
VAT expert group verkar hitta korruption bland företag etc.
Vet att någon liknande teori varit uppe men avfärdades som totalt osannolikt. Men i praktiken borde ”någon” kunna mörda familjen och tvingat Oskar att skriva tex ett trovärdigt brev och sedan att hänga sig? Det borde ge mer misstankar till mord om man bara dödat Oskar på annan plats?
Tycker nog med det verkar långsökt, men tror världsföretag etc har möjlighet att utföra mer än man tror om mycket står på spel?
Citera
Medlem
Maunss avatar
Måste ju vara någon cp jävel med psykisk störning som gör något sådant.
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLastKnight
Är det bara jag som är intresserad utav dotterns Instagram? Hon har ju laddat upp en del bilder samt att hon har följare, hade varit intressant att se bilderna, man kanske kunde få en inblick i hur hon hade det om dagarna..

Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
De må ha varit hur kompetenta som helst inom respektive yrkesområde, men vad gäller det "mellanmänskliga" tycks det varit knepigare: inte mycket avtryck i sociala medier, halvdan kontakt med släktningar(?), hemundervisning och mord + självmord på det. Hela familjen kanske var lite åt det neuropsykiatriska och "aspiga" hållet?

Men, som någon tidigare snuddat vid, vi kan nog heller inte utesluta att de ville bevara en hemlighet värre än att alla utom pappan var sjuka...

Vilket skulle vara?
Citera
2018-01-17, 11:45
Medlem
Många verkar tycka att det är konstigt att barnen var SÅ sjuka utan att det syntes nämnvärt.
Men det finns massor av exempelvis hjärnsjukdomar, genetiska och progressiva, dödliga.
Hur berättar man för sitt barn att det ska dö? Inte berättar man väl för skola heller om inte barnen själva vet. Naturligt att man benämner deras tillstånd som "kronisk trötthet" i sådant fall.
Att ens båda barn ska dö utgår jag ifrån leder till en major depression.
Detta är vad jag tror.
En blandning av att ha velat bespara barnen en plågsam död och ett förhindrande av att leva vidare utan dom.
Ibland finns faktiskt inget bot.

Ett exempel:

https://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/article20586349.ab

Funderar också på dotterns koppling till GoT-flickan, möjligt att hon börjat förlora synen kanske.
Borde vara en mardröm för en tonåring.
Citera
2018-01-17, 11:46
Medlem
kardashanarsels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kijah
Vill gärna ha mer info om

- fosterbarn.
Hur många fosterbarn har familjen haft? Fler än användaren som flyttade när yngsta dottern var 3 månader?

- Göteborg.
Någon som kände familjen när de bodde i Gbg, skolkamrater etc? Det pratas om en händelse på skolan. Vad hände?
Kan äldsta dottern varit inblandad i något som lett till att hon eller någon annan elev skadades?
Kan det skett något övergrepp utav en äldre elev? Tänker om något trauma kan påverkat dotterns hälsa.

”Jag är forskare och lärare i indirekta skatter, mervärdesskatt, punktskatter och tull samt EU-rätt. Jag är ofta anlitad föreläsare på internationella konferenser och seminarier om indirekt skatt. Jag är före detta partner på EY (Ernst & Young), redaktör för World Journal of VAT/GST Law, medlem av EU-kommissionens VAT Expert Group och anlitad av IFC/Världsbanken för att ge råd om mervärdesskattelagstiftning.”

Från Oskars hemsida.
Kan han ha varit något på spåren, något storföretag utomlands som fifflat med skatter etc?
VAT expert group verkar hitta korruption bland företag etc.
Vet att någon liknande teori varit uppe men avfärdades som totalt osannolikt. Men i praktiken borde ”någon” kunna mörda familjen och tvingat Oskar att skriva tex ett trovärdigt brev och sedan att hänga sig? Det borde ge mer misstankar till mord om man bara dödat Oskar på annan plats?
Tycker nog med det verkar långsökt, men tror världsföretag etc har möjlighet att utföra mer än man tror om mycket står på spel?

Inte så tokig teori
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in