Citat:
Ursprungligen postat av
PresidentBahama
Alpha, detta med ökad utlåning och ökad BNP är enkelt att förklara. Låt Riksbanken trycka upp en tusenlapp, sätt den sedan i handen på en (fattig) människa. Denna människa kommer då att efterfråga en vara/tjänst varpå BNP ökar.
När du nu påstår att det är enkelt att förklara så borde du ha gjort det. Du beskriver ingen produktionsökning. (Och ingen produktivitetsökning heller vilket egentligen krävs).
Jag hjälpte er med ett exempel tidigare. I fall du inte läste det kan jag ta det en gång till:
Antag att folk lånar för att klippa sig dubbelt så ofta.
Frisörerna kan inte fördubbla sin produktivitet. Och ökar inte sin arbetstid från 40 till 80 timmar i veckan. Deras svar på fördubblad efterfrågan kommer i stället vara fördubblade priser. Dvs resultatet är inflation, och ingen produktionsökning. Dvs ingen ökad real BNP.
Varför är detta svårt att förstå?
Vad är det som tar emot?
Kan jag iaf få någon liten hint om var det tar emot.
Återigen, stigande real BNP får man tack vara innovationer och rationaliseringar. Ett gnetande utan ände som pågår i näringslivet oförtröttligt. Och som inte är beroende av ökad utlåning. Men däremot starkt beroende av vinstmöjlighet och att kapitalister avstår konsumtion och betalar för alla försök att uppnå detta.
Att folk lånar och köper bostäder leder alltså inte till någon tillväxt. Att byggjobbarna växlar mellan att producerar bostäder och kontor påverkar inte heller tillväxten. Det är bara alternativ produktion.