2018-01-16, 18:18
Medlem
brutalares avatar
Den där för 40.000 måste väl ha varit något som sålt till sitt barn eller liknande?
2018-01-16, 18:25
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Det som jag tycker talar emot ett stort prisras i innerstan är att det skulle innebära att i stort sett alla då skulle ha råd att bo där, det skulle konkurrensen sätta stop för.

Många som tror på bubbla har pratat om prisras på 50% eller mer. Det skulle innebära att en genomsnittlig innerstads 2a skulle gå på runt 2-2.5m SEK. För att få lån till denna krävs en årsinkomst på ungefär 400-450k, för ett par motsvarar det 2st löner på ca 19k/månad.

Är det rimligt att i stort sett alla med heltidsjobb från låg till höginkomsttagare skulle ha råd med lägenheter i Sveriges attraktivaste områden?

Det var så bara för 10-20 år sen.
En 1a kostade 1.1-1.2 miljoner i innerstan år 2005. 200 000 kr år 1998.

Hela 80-talet var det så att vanliga människor kunde köpa i innerstan.
Varför kunde det va så förut? Varför är det ett problem?

Desto mer man höjer kostnaden för bostadsrätter (Skattehöjningar,amortering på 25-30 år av hela lånet, högre räntenivåer, lägger lånen i föreningen ist för insatser, borttagna ränteavdrag m m) desto mer sjunker köpeskillingen och avgifterna går upp, och desto fler har råd att köpa men även amortera bort lånet snabbt= mycket bra.

Högern vill inte ha en marknad som ser ut så, dom vill ha en marknad rika människor med höga inkomster bara ska ha råd att låna eller bortskämda barn med feta arv eller veckopengar ska bara kunna köpa. Högstinkomsttagarna med höga löner hyr sen av banken utan att amortera eller betalar lgh kontant och få mycket låga kostnader.
Jag gissar du är en äcklig borgerlig kretin.
Senast redigerad av slemhog 2018-01-16 kl. 18:32.
2018-01-16, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
När jag söker på Blocket nu så hittar jag på första sidan en 2:a på 40 kvadrat på Östermalm för 14k, en 2:a på 40 kvadrat i Vasastan för 13k och en 2:a på 60 kvadrat på Kungsholmen för 12k. De första två inflytt 1/2 februari, den sista inflytt 1/3.

Så om man hyr en av dessa lägenheter och jämför det med att äga motsvarande lägenhet som sjunker i värde med 2% i månaden. Vad är dyrast?
Ska man äga boende så som villa, radhus BR bör man nog avse att bo där en hyggligt lång tid. Annars kommer kostnader så som flyttkostnad, mäklararvode, lagfart, pantbrevskostnad etc fördyra boendet per dag onödigt mycket.

Jag kan inte sätta någon gräns, då människor har olika preferenser. Men säg att vi iaf talar om 5 år.
Finns det någon 5 års-period där man haft en värdeminskning på 2% i månaden?
Jag tror du kommer att hitta värdeökningar i stället. Och då får du lägga till sk flyttskatt till kostnaderna.

För kortare tids boende är hotell och hyrt boende mer lämpligt.
Och det är ett elände att hyresregleringen gör det så hopplöst för de som vill hyra.
2018-01-16, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mes
1. Måste det vara någon?, annat än en looser?
* Hur menade du att du skulle kunna växla om du inte har någon att växla med. Nog måste du väl iaf förstå att det är två parter i en växling. Annars är det väl dags att inse det.
* Är de som skall köpa t ex en Scanialastbil losers? Hur kom du fram till det?

Citat:
2. Billigt blir det för dem ja, (och där kommer du försvara kronraset och säga det är ett måste för exporten, den sovande dumsvensken får du med dig också)
Om svenska varor blir billigare så kan exportföretagen öka marknadsandelar. Eller hur?

Och då stiger inkomsterna och man kan lägga mer på boendet. Och lyxrenovera bostäderna så att priserna stiger.

Citat:
3. För att sådana som jag och hundratusentals andra systematiskt växlar bort våra innehav i SEK samtidigt som sedelpressarna går på maxvarv för att betala insättningsgarantin då bankerna faller en efter en när väl bostadsprisernas nedgång nått den kritiska gränsen för respektive bank. Och givetvis när Maggan och Ingves återigen sänker räntan till nya rekordlåga nivåer.
Lite oklart dock varför bankerna skulle konka.
Och varför bostadspriserna skulle falla. Lite faller dom väl för att du och Mertillen flyttar. (Ja, givet att något land vill ta emot er). Men så mycket borde de inte falla. Snarare då att några bostäder i obygden görs om till fritidshus. Så det som kan hända är väl att priserna på fritidshus kan falla något.

Citat:
Allt ovan förstår dagisungar, varför skall det vara så svårt för dig att fatta?.
På dagis tror man på en massa saker. Tandtroll och jultomte och det ena med det andra. Dom kan väl tro på det du skriver också.
Även om dom nog tror lite mer på tandtroll.

Citat:
Skulle jag kunna blanka Sverige som land hade jag gått ALL IN på precis allt jag äger.
Det kan du ju göra och komma ganska nära.
Bara att sälja av alla tillgångar, vad de än må vara, och köpa på dig säljoptioner för rubbet. På OMX och på enstaka företag. Berättar vad du köper och löptid så kan vi följa din förmögenhetsuppbyggnad dagligen.
2018-01-16, 18:49
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Ska man äga boende så som villa, radhus BR bör man nog avse att bo där en hyggligt lång tid. Annars kommer kostnader så som flyttkostnad, mäklararvode, lagfart, pantbrevskostnad etc fördyra boendet per dag onödigt mycket.

Jag kan inte sätta någon gräns, då människor har olika preferenser. Men säg att vi iaf talar om 5 år.
Jag tror du kommer att hitta värdeökningar i stället. Och då får du lägga till sk flyttskatt till kostnaderna.

Och det är ett elände att hyresregleringen gör det så hopplöst för de som vill hyra.

Vad blir 60 månader gånger 2 procent? ;-)
2018-01-16, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Och du är nöjd med de mätdata han har valt och hans beräkningar?

Eller är du nöjd med att han valt någon form av mätdata och gjort någon form av beräkningar?
Nöjd är något av ett flumbegrepp. Och jag har svarat på den typen av frågor redan.

Dock har jag inte sett något svar från din sida. Ska det tolkas som att du letat brister men inte hittat några?

Om du skulle hitta någon så kan vi diskutera den och dess konsekvens för resultatet.
2018-01-16, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det enda du lyckas producera är halmgubbar. Ingen har påstått att vår produktivitet inte har ökat sett över tiden.
Däremot har priserna på det som producerats sjunkit gentemot omvärlden. Därav en lägre real BNP än BNP. Båda har dock stigit.

Lån används till olika typer av konsumtion och investeringar normalt. Oavsett om ditt smslån går till chips, pizza och öl eller ditt bostadslån går till köp av bostad så ökar de real BNP. En svag valuta kommer dock sänka real BNP.
Jag har frågat ibland när folk påstår att jag producerat en halmgubbe, men än har ingen lyckats redogöra för någon. Många av er verkar inte ens veta vad en halmgubbe är, utan tar bara till det i vredesmod när ni inser att ni har fel.

Redogör för hur real BNP ökar pga utlåning skrev jag. Det är nu minst tredje inlägget från dig där det är helt kliniskt rent på redogörelser, men däremot fullt med försök att byta samtalsämne.

Påstår man att ökad utlåning driver upp BNP så bör man kunna visa det. Jag vet inte hur många ggr jag förklarat du det där fungerar. Något borde fastna någon gång kan man tycka.
2018-01-16, 19:04
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101

Där är vi överens.

Men poängen jag ville komma till var i alla fall att man ganska länge har "fått betalt för att bo" på grund av uppgången och denna känsla har till viss del förstärkt uppgången och i viss mån fått folk att köpa istället för att hyra även när det gäller kortare tid (och det har varit ett bra beslut, känner flera som har gjort bra affärer). När priserna nu ser ut att röra sig åt andra hållet så ger det ett tryck nedåt istället och det minskar även viljan att köpa istället för att hyra. Båda förstärker rörelsen nedåt.

Edit: Jag menar alltså att det har funnits en form av "light"-spekulation som har blåst upp priserna. Inte så att folk har köpt med avsikt att låta det stå tomt och sälja med vinst, men potentiella köpare har räknat med att priserna ska stiga på något års sikt och tagit hänsyn till det vilket har påverkat priserna. Light-spekulation har lett till en light-bubbla och när den har fått växa till sig så här länge så har den blivit ganska stor.

Att byggpriserna har stigit så pass på en del platser under tiden är (som någon tidigare noterat i tråden) inte konstigare än att det idag finns en hel del guldgruvor med en mycket hög produktionskostnad jämfört med för 20 år sedan. Om marknadspriset stiger (av andra skäl) så blir det lönsamt att producera även i de dåliga gruvorna och när marknadspriset sjunker (av andra skäl) så stänger man de dåliga gruvorna.
Senast redigerad av Schering 2018-01-16 kl. 19:13.
2018-01-16, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Skall nog vara 4 000 000:- men något gick fel typ enda jag kan tänka mig.
Säger ju en del om kvaliteten på statistiken och vilka kontroller som görs och hur lätt det är att fejka slutpris ... har legat uppe i fem dagar.
2018-01-16, 19:11
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Var på 4 visningar idag och det var väldigt spretigt med folk så skall försöka förklara här, alla föreningar låg inom samma område, lågt belånade, låga avgifter, lika stora, liknande standard och alla viktiga renoveringar var gjorda. lägenhet 1-2 var rent estetiskt fulare och från en annan tid än lägenhet 3-4.

Lägenhet 1: utgångsprisnivå: Mellan alltså där man kan förvänta sig att priserna skall ligga nu och här var det 5 par inklusive mig som kikade, kändes mest som "kikare" som vill se vart landet ligger så att säga.

Lägenhet 2: Utgångsprisnivå: Lite högre! lägenheten låg några portar ifrån lägenhet 1 och här var det jag, ett annat par och sedan dök ett till par från lägenheten innan upp. Här verkade den lilla barnfamiljen intresserad medan jag och dom andra två nog bara var där och kikade.

Men nu kommer vi till det intressanta och det var lägenhet tre och fyra som var exakt likadana i planlösningen och låg i samma port.

Lägenhet 3: Utgångsprisnivå: "Lågt" eller ja uppenbarligen där vi köpare står i pris för här hade det varit 25 stycken par (!) och kikat på lägenheten och visningen höll på lite längre än utsatt tid. Standarden var helt ok men lite lägre än lägenheten som var på ett annat våningsplan i huset och som hade visning samtidigt.

Lägenhet 4: Utgångsprisnivå: Mellan om man utgår från kvadratmeterpriser och jag tyckte att den hade högre standard än lägenhet 3, även byggt ett större badrum. Denna hade visning samtidigt som lägenhet 3 en/två våningar ovanför och vi kom lite sent och hon höll på att packa ihop, frågade hur många som totalt hade varit på visningen och mäklaren säger 3 stycken par med er.

Varit på visningar sedan i Maj och just lägenhet 3 och 4 var det märkligaste jag har varit med om i alla fall där ena hade folk som i Maj/Augusti/September medan den andra lägenheten i samma port hade varit helt tom på folk. Uppenbarligen är det fortfarande skillnad på vart köpare och säljare står och skall bli intressant hur det här slutar. Tror att lägenhet 3 kan bli en budgivning men ändå ha ett slutpris lägre än utgångspriset på lägenhet 4.

Lägenhet 1 och 2 har jag inte hunnit kika upp vad dom gick för har inte kommit in något på booli's slutpriser ännu.

Men dom som var mest intressanta:

Lägenhet 3: Slutade ungefär som jag trodde att den hamnade mittemellan hela registret så slutpris hamnade cirka 4000 kr/m2 lägre än i okt/nov.

Lägenhet 4: Inga bud ännu och denna ligger på ett "lagom" utgångspris om man då jämför med dom senaste försäljningarna i området där i november, mäklaren har ringt några gånger och jag har lagt ett skambud nu några hundra tusen under lägenhet 3 och hon lät inte helt främmande till budet så kanske la mig lite högt ändå. Men ja 10 000 kr/m2 om man jämför i september och finns nog en nersida på 5000 kr/m2 till att ta av på vårt bud här närmsta året men det är vi beredda på.
2018-01-16, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2bitarfisk
Du missade helt hans poäng, klart det är billigare att bo över en mycket lång tidsperiod i ett ägt boende det är det ingen som ifrågasätter. Men om du idag köper en 2:a i innerstaden är det väl knappast så att du tänker bo där i 50 år, möjligtvis om du är socialt missanpassad enstöring som inte planerar att utöka flocken, men det får vi ju utgå från att de flesta inte är.

och just nu kostar det värdeminskning varje dag, att bo i centrala Stockholm.
Trådens existens är just ett ifrågasättande av det.
En bubbla innebär en överprissättning av ägda bostäder, vilket skulle göra det dyrare att äga än att hyra. Vad du säger ovan är att vi inte har en bubbla.

Exemplet med mindre justering tillåter bostadsbyten, under de 50 åren. Dvs man går från ägt boendet till annat ägt boende. Och på motsvarande sätt för hyrt boende.
2018-01-16, 19:23
Medlem
hallonyoghurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Vad blir 60 månader gånger 2 procent? ;-)

Jag postar inte vanligtvis här, men en 2 % sänkning per månad i 60 månader blir inte -120% eftersom det totala värdet minskar allt eftersom, utan det blir: 100*(0.98)^60 ≈ 29.76. Alltså nästan 30 % av värdet återstår.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in