2018-01-15, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotnosens
Oj oj oj.. här var det personliga angrepp jag säga.. känns det bättre? Har jag mobbat dig? Varit hånfull?.
Sen alltså? Har du vart på Facebook nångång? Vet du hür Facebook fungerar? Vet du hur en Facebook fungerar?
Det ansvaret som admins har är vad som skrivs i GRUPPEN. Vad medlemmar gör utanför gruppen har dom inget som helst ansvar för. Det är den personen som skriver som har ansvar, ingen annan.
Hur jävla dum kan du vara om du inte fattar det?
Hade jag vart med i gruppen och sen skriver på min kompis fb sida så har väl för fan inte admins i jäh ansvar för vad jag skriver. Eller om jag skriver på Aftonbladets sida eller i nån jävla grupp/sida nånstans.
Det är NI som anser att jäh admin har det ansvaret. Ni anser det vilket är sinnessjukt IQ-befriat påstående. Dom har inte ett enda jävla ansvar för vad som skrivs UTANFÖR gruppen.

Det finns många slutna grupper, även många hemliga grupper. Och det där med att missbruka Facebook? Kvalificerat skitsnack bara. Du vill tysta ner en grupp, tråkigt för dig då att den inte lär tystna.
Tvärtom ditt hat mot gruppen gör bara att fler och fler ansluter sig. Och vad gör gruppen delvis då?
Jo, den gör som VD i Granskning Sverige Fabian Fjälling hävdade med uthängningar av medlemmar.
Gör information tillgänglig, alltså tips på vart det är hot hat mm. Inget olagligt vad jag vet.

Och du vill lagstifta bort grupper, för att du anser och tycker att den är antidemokratisk, hot mot demokratin mm. Bullshit.

Ja nu fick jag reda på vilken sorts typ du är, hoppar på mig med en massa saker, det om något är mobbing, du har även ställt diagnoser på mig, även andra. Om det är någon som mobbar här så är det väl du isåfall inte jag.
Just sånt språk som jäh motverkar förövrigt.
Hur förklarar du då att gruppen säger att Katerina, Hanif, Lamotte, Weidemo Uwell måste ta ansvar för vad folk skriver på deras sidor? Gäller inte personligt ansvar på deras sidor och vad som skrivs i gruppen jagharkonkelbär kan ju inte jag uttala mig om får ju inte bli medlem.
Senast redigerad av bowmoore 2018-01-15 kl. 21:23.
Citera
2018-01-15, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bowmoore
Hur förklarar du då att gruppen säger att Katerina, Hanif, Lamotte, Weidemo Uwell måste ta ansvar för vad folk skriver på deras sidor? Gäller inte personligt ansvar på deras sidor och vad som skrivs i gruppen jagharkonkelbär kan ju inte jag uttala mig om får ju inte bli medlem.
Har man en egen sida eller grupp så har man ansvar för den också..
Hur svårt ska det vara att begripa? Ja, alla har ett personligt ansvar lika mycket som du har ansvar för din egen sida elker grupp och rensa bort sådant som man anser inte ska vara på fb.
Jäh tar ansvar i sin grupp.
Vad alla snart 80 000 medlemmar gör utanför gruppen är in jäh ansvar. Vet man inte skillnaden så ska man nog inte diskutera om gruppen isåfall.
Citera
2018-01-15, 22:01
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
När kommer skärmdumpen som stödjer dina lögner??

Citat:
Vad alla snart 80 000 medlemmar gör utanför gruppen är in jäh ansvar. Vet man inte skillnaden så ska man nog inte diskutera om gruppen isåfall.

Nu är de där osanningarna framme igen, bevisa motsatsen nu.
Citera
2018-01-15, 22:20
Medlem
Citat:
Hur svårt ska det vara att begripa? Ja, alla har ett personligt ansvar lika mycket som du har ansvar för din egen sida elker grupp och rensa bort sådant som man anser inte ska vara på fb.

Men Sotnosens, hela syftet med JÄH är ju att motverka hat och hot på nätet och det är uppenbart att rätt många medlemmar inte klarar av att hålla sig och ofta själva angriper motståndare med hatiska inlägg. Även inom gruppen har det förekommit rejält nedåtande kommentarer om de man argumenterar med (vilket ibland korrigeras av admin, ibland inte).

Kan du hålla med om att man inte borde höra till JÄH om man inte hålla sig till de spelreglerna oavsett om man skriver med JÄH-tagg eller ”privat” (urlöjligt uttryck i sammanhanget förövrigt)? Och om inte, vad är då meningen med gruppen?

Självklart kan inte gruppens admin ha koll på allt alla medlemmar skriver men de gör ett rätt uselt jobb med att städa undan de uppenbara hatarna, som vi sett exempel på i den här tråden till exempel. Du måste ju inse att det är ett allvarligt trovärdighetsproblem för gruppen.
Citera
2018-01-15, 22:44
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Schnabel
Det var ett exempel

Citat:
Ursprungligen postat av JvsZ
Det har redan avklarats tidigare i tråden.
(FB) Grupp mot näthat - #jagärhär (Facebook, Twitter etc)
Ja nu ser jag klart, ber Schnabel om ursäkt för missuppfattningen.
Citera
2018-01-15, 23:08
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Men jag har ju redan svarat på den. Flera gånger...
Jag har ju svarat dig att Eva Burman kan inte säga att 1000 har anmält GS, sådan info lämnar inte Facebook ut. Hon antar och antar är ingen fakta. Du har hänvisat till ekuriren och Eva Burman och sagt att det är fakta och jag har svarat dig om det.

Gnäll inte på mig att du inte kan minnas. Det är inte mitt fel.
OK, och jag har förklarat den bristande logiken flera gånger. Någonting kan INTE vara både sant och falskt samtidigt. Antingen massanmäler #jagärhär ELLER så sprider Eskilstuna-Kurirens chefredaktör och #jagärhär-medlemmen Eva Burman ”fake news” och desinformation. Det är antingen eller.

Det är givetvis mycket allvarligt om regimtrogna #jagärhär massanmäler utan saklig grund eller om MSM, som är en betydande del av #jagärhär, sprider ”fake news” och desinformation. Ingetdera är acceptabelt i en demokrati.

Låt oss titta vidare på vad Eva Burman har skrivit i den artikel vi diskuterar (se mitt inlägg 16/9 för länk). Eva Burman skriver om ”aktionen från #jagärhär” och ”1000-tals anmälningar”. Det var alltså #jagärhär som började och aktionen ledde till att Facebook till slut stängde Granskning Sveriges konto. Sotnosens menar alltså att anmälningarna är antagande av Eva Burman och INTE fakta.

Men Eva Burman kallar också Granskning Sverige för ”hatkanal”, skriver om ”den rasistiska hatretoriken som finns där”, ”de värsta näthatarna i Sverige” och så vidare. Är det också som ”Hon antar och antar är ingen fakta”?
Senast redigerad av Totius 2018-01-15 kl. 23:16. Anledning: Korr. url
Citera
2018-01-15, 23:14
Medlem
nidbilds avatar
#jagärhär är en gren av asylaktivisterna #vistårinteut dvs friinvandring ingen är illegal, utvisning av kriminella är rasism osv osv vänster hela högen.
Citera
2018-01-16, 00:45
Medlem
Citat:
Nej om man är med i gruppen och deras ledare/moderatorer säger att de inte tar ansvar för vad deras medlemmar postar i personers trådar på facebook, varför skall då personer lastas för vad deras soldater skriver i deras trådar eller vad andra personer skriver, och om det omvända skall gälla varför ÄR INTE #JÄH en öppen grupp?
Citera
2018-01-16, 02:24
Medlem
Citat:

Den här liknelsen drog jag för någon i trådens begynnelse, men den är lika relevant nu: Om stolta, uttalade medlemmar i tex en non violence-organisation som högröstat officiellt tar avstånd från våld och talar sig varma om vikten av att vara fredlig sedan på fritiden tar av sig non violence-jackorna och drar omkring på stadens gator och misshandlar folk så knogjärnen ryker är det givetvis de enskilda individerna som gör sig skyldiga till illgärningarna. Men de kommer samtidigt givetvis att kopplas samman med sitt engagemang i non violence-organisationen, det kommer att slänga en skugga över den gruppen då många av dess medlemmar beter sig i fullständig kontrast till vad organisationen säger sig stå för. Folk kommer att undra hur det kan komma sig att en organisation som säger sig arbeta mot våld istället verkar SKAPA våldsamma individer även om de här sakerna pågår på individernas "fritid". Organisationen kommer givetvis inte att kunna ha våldsbejakarna kvar som medlemmar och kommer i framtiden att få jobba hårt för att försöka bibehålla sitt anseende som seriös angående sin hjärtefråga. Inga konstigheter där va?

Översätt sedan det här till internet och organisationen #jagärhär som säger sig jobba mot näthat och hot och ett "bättre" debattklimat men vars mest synliga medlemmar med hög energi betett sig rakt motsatt mot gruppens officiellt uttalade mål från dag ett oavsett om de använt sig av hashtaggen eller inte. Vad bör egentligen vara skillnaden mellan situationen med #jagärhär och mitt fiktiva exempel ovan tycker du?
Citera
2018-01-16, 08:56
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Det finns ju två tänkbara scenarier här.

Det ena är att gruppen är toppstyrd och där de i toppen dirigerar ut gruppens medlemmar i aktioner för att representera gruppen. I det fallet så har gruppen i sig, dvs de som tyr den, ett ansvar för vilka de accepterar som medlemmar. I synnerhet som det är en stängd grupp. Du kan jämföra det med att en polis mycket väl kan bli av med arbetet om denne begår brott på sin fritid.

Det andra scenariet är att gruppen inte alls är toppstyrd utan mer som ett kollektiv av medlemmar där då alla är solidariskt gemensamma för vad resten av gruppen gör. Man har aktivt sökt sig som medlem till en intressegrupp och då får man ju förutsätta att vad gruppen står för är summan av alla medlemmars agerande. Det är bland annat det som granskas i denna Flashbacktråd - hur medlemmarna i gruppen agerar.

Men det går inte att hoppa mellan dessa definitioner och välja den som passar bäst för stunden, vilket är precis det man försöker göra. I ena andetaget är det en styrd grupp med gemensamma värderingar som skall få en massa offentligt stöd och uppmärksamhet för dessa värderingar. Det finns nu till och med orangea floskelplakat som definierar dessa värderingar. Men i andra andetaget, när det framkommer att många medlemmar uppför sig som svin rent ut sagt, så vänder man istället 180 grader och påstår att man inte har ansvar för någonting och det är upp till var och en och man agerar inte alls trots att dessa, i flera fall väldokumenterade näthatare, är medlemmar.

Dessa två ageranden går inte att kombinera om man vill ha någon som helst respekt för organisationen. Dessutom så tillåter man inte någon annan att agera på samma märkliga sätt utan alla sverigedemokrater är t ex ansvariga för vad alla andra sverigedemokrater gör och säger. Om man någon gång "gillat" något t ex Hanif Bali, Katerina Janouch eller Ann Heberlein har yttrat så är man för alltid smittad och inte välkommen, hur mycket man än är emot näthat.

Ser man inte som medlem i denna grupp detta frapperande dubbeltänk? Hur kommer det sig att det inte är fler som reagerar på detta internt, det måste ju finnas iallafall några tänkande människor som är medlemmar. Eller är det helt enkelt så att det är en sammanslutning av internetovana, rastlösa tanter som är berusade av att äntligen vara delaktiga i någonting och inte klarar att se konsekvenserna av sina handlingar?

Och undrar inte dessa medlemmar som engagerar sig på sin fritid vad som händer med alla pengar som ledningen drar in och fakturerar personligen? Det känns nästan religiöst där man inte får ifrågasätta överheten trots uppenbara tokigheter som försigår.
Citera
2018-01-16, 10:46
Medlem
Totiuss avatar
Söndagen den 7/1 skrev den tidigare #jagärhär-moderatorn och insläppskoordinatorn Niclas Ek (@noppelina) att ”#jagärhär har nu fått uppdrag inom EU.
https://twitter.com/noppelina/status/949961898610569216

Därefter skrev @noppelina att #jagärhär har fått ett EU-uppdrag vid upprepade tillfällen mellan den 7/1 och 10/1:
https://twitter.com/search?f=tweets&q=EU%20from%3Anoppelina%20since%3A 2018-01-07%20until%3A2018-01-11&src=typd

Onsdagen den 10/1 skrev @noppelina: ”EU uppdraget som jag nämnt kommer göra skillnad.👍

Fredagen den 12/1 tillkännagav SVT att deras vd Hanna Stjärne är uttagen till ”EU-kommissionens grupp om desinformation”:
2018-01-12: Hanna Stjärne uttagen till EU-kommissionens grupp om desinformation
https://www.svt.se/omoss/post/hanna-stjarne-uttagen-till-eu-kommissionens-grupp-om-desinformation/

Kan det vara detta EU-uppdrag som @noppelina menar är ett uppdrag för #jagärhär? Vilket inflytande kommer i så fall gruppen att ha på arbetet med desinformation i Sverige och EU?

Se även följande tråd: (FB) SVT:s VD Hanna Stjärne kommer ingå i ny EU-grupp om Fake News
Citera
2018-01-16, 10:53
Avslutad
Citat:
Vad medlemmar gör utanför gruppen har dom inget som helst ansvar för.

Skadar det polisens förtroende om en polisman bara är kriminell på sin fritid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in