2018-01-14, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
https://www.expressen.se/kvallsposten/varningssignalerna-fran-familjen-innan-morden/

Skolan verkar ha gått på föräldrarnas vilja mer än på regelverket. Och frågan är om skolan ville stöta sig med paret öht.

Det läses in väldigt mycket ”mellan raderna” här

Än så länge finns inga belägg för att det inte funnits starka belägg.
I artikeln uttalar sig en forskare allmänt om hemundervisning.

Det är först efter kommunens utredning vi kommer att veta om det fanns starka skäl eller om man hanterat dessa flickors ärenden felaktigt.
Citera
2018-01-14, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej det där är helt fel. Ingen kan straffas. Sluta sprida okunskaper.

Man har visst anmälningsskyldighet MED straffansvar om man jobbar inom skolan bland annat. Står rätt tydligt i socialtjänstlagen/förarbeten osv om du är bekant med den. Privatpersoner BÖR däremot anmäla och har dessutom möjlighet att göra detta anonymt.
Citera
2018-01-14, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl
https://sv.wikipedia.org/wiki/Massm%C3%B6rdare

Varför försvarar du en massmördare genom att hitta på förmildrande omständigheter?
En massmördare är sjuk i huvudet. Det gäller ALLA. Varför ömka denne dåre?

Förmildrande omständigheter? Finns det ens ett enda PM som beskriver pappan som psykopat? Att barnen var friska? Att de setts bada en gång i somras och kunnat följa med till affären, innebär det att de är friska? Om pappan nu var så kontrollerande, varför tog han med sig dottern ut överhuvudtaget?

Jag försvarar INTE brottet! Jag försöker INTE hitta förmildrande omständigheter. Jag ifrågasätter och hittills har infen kunnat slå hål på mina argument.
Citera
2018-01-14, 16:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vad jag menar är att mobilnr:a står på Hanna B, men det står också "Användare saknas". Så numren verkar inte direkt hemliga.

Rätt....
Helt fel tänkt av mig, i den frågan.
Sorry.
Citera
2018-01-14, 16:06
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tagmaster
Tycker det känns som att de flesta här drabbats av kollektiv härdsmälta och försöker se tecken på att pappan varit ett monster som isolerat sina barn för att ha kontroll...

Hur kommer det sig att när pappan går ner i tid under hösten för att prioritera familjen (enligt hans chef) gör det för att kontrollera familjen men när det senare framkommer att mamman endast arbetat "på plats" två dagar i veckan så är det också pappans fel. Det är han sprm tvingat henne till det så att han kan kontrollera henne.

Den enklaste och mest logiska förklaringen är att barnen faktiskt var sjuka och att föräldrarna sakta men säkert bröts ner. Att man mer och mer isolerar sig är inget konstigt för man orkar helt enkelt inte.

Att det inte ställts någon diagnos är inte heller konstigt eftersom det kan ta åratal.

Ang "ny information" så har jag inte sett ett enda inlägg med substans som styrker din och många andras uppfattning.

Ja.

Jag tänker så här att om de hade AT så hade de ännu inte haft alltför allvarliga symptom utan sakteliga började dessa ge sig till känna. Föräldrarna förstod vilket oerhört lidande som de hade framför sig under den närmaste, korta, framtiden. Det är en oerhört/ofattbart grym sjukdom som med säkerhet leder till döden. På ett fullständigt genomvidrigt sätt, ett oerhört lidande väntade runt knuten.

Vi vet ju inte säkert och allting är ju spekulationer eller kvalificerade gissningar.
Citera
2018-01-14, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Ja, mitt svar på det är att du är den som tolkar in en väldig massa. I detta läge vet vi inget annat än att flickorna lidit av någon form av kronisk trötthet. Något som in min värld inte hindrar att de i pigga stunder kan träffa sina klasskamrater för att upprätthålla en bra livskvalitet. Förstår inte ens hur du kan försvara att föräldrar och skola förnekat dem det.

I början handlade alla inlägg om huruvida varnen hade ME. Nu handlar i stort sett alla inlägg om att pappan har isolerat barmen. Var finns beläggen för det?

Edit: gick lite för fort... barnen har varit isolerade men var finns beläggen för att de inte var sjuka.
Senast redigerad av tagmaster 2018-01-14 kl. 16:17.
Citera
2018-01-14, 16:07
Medlem
PK-Korrekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koppykatt
Ed: hittade en länk när jag googlade ”oskar henkow dianetik” till en publikation ”soaprewiew.mt”, där O.H.- topic förekommer i samband med Ron Hubbard - topic.

Ang. familjens till synes obefintliga kontakt med övrig släkt vad facebook visar och avsaknaden av fotografier på barnen och mamman i nätsammanhang kan även detta vara en varningsklocka och tecken på sektmedlemskap eftersom det är ett villkor att leva asketiskt vilket inbegriper att klippa banden med övrig släkt o familj.
Jag tycker att det luktar sekt lång väg.
Om barnen är sjuka så söker man väl all hjälp som finns utanför huset?
Vänder upp och ner på alla stenar som finns. Vilket betyder att det finns massor med folk som är berörda. Men inte här.
Här flyger de under radarn fullständigt.
Är 100% säker på att sekten i närområdet har massor att förklara för polisen!
Citera
2018-01-14, 16:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadameR
Citat:
Ursprungligen postat av pitiful.anonymous
Man har visst anmälningsskyldighet MED straffansvar om man jobbar inom skolan bland annat. Står rätt tydligt i socialtjänstlagen/förarbeten osv om du är bekant med den. Privatpersoner BÖR däremot anmäla och har dessutom möjlighet att göra detta anonymt.
Men sluta tjata om det där nu!

Vi har redan rett ut det där:

(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Sedan är det ju så att ingen människa i världen kan förvänta sig att detta ska ske. Således kan mycket väl en orosanmälan [eller flera] upprättats.
Senast redigerad av HerrGickhan 2018-01-14 kl. 16:12.
Citera
2018-01-14, 16:08
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Det läses in väldigt mycket ”mellan raderna” här

Än så länge finns inga belägg för att det inte funnits starka belägg.
I artikeln uttalar sig en forskare allmänt om hemundervisning.

Det är först efter kommunens utredning vi kommer att veta om det fanns starka skäl eller om man hanterat dessa flickors ärenden felaktigt.

Nja, det är en forskare inom psykologi psykiatri inriktning barn, så om någon ska tala är det rätt person i frågan om varningssignalerna. Starka skäl känner man till sedan innan och det fråntar ju inte frågan om man har haft det i just detta fallet. Det händer ju saker som går lite utanför din värld även om du kanske missat det.

Citat:
Samtidigt som familjen isolerade sig alltmer i villan i Bjärred borde skolan ha uppfattat varningssignalerna, menar forskaren Gisela Priebe.

– Det är anmärkningsvärt att de säger att de inte såg några tecken, säger hon.
Citera
2018-01-14, 16:10
Medlem
SeanAverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tagmaster
Förmildrande omständigheter? Finns det ens ett enda PM som beskriver pappan som psykopat? Att barnen var friska? Att de setts bada en gång i somras och kunnat följa med till affären, innebär det att de är friska? Om pappan nu var så kontrollerande, varför tog han med sig dottern ut överhuvudtaget?

Jag försvarar INTE brottet! Jag försöker INTE hitta förmildrande omständigheter. Jag ifrågasätter och hittills har infen kunnat slå hål på mina argument.

Kanske just därför han tog med sig henne, för att ha kontroll? Nu säger jag inte att han var det, jag tror ingenting än, men det är sjukt att dom inte setts till, av mannen med hund tex
Citera
2018-01-14, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
I denna artikel säger en person i området, B*ngt N, 75:
"Jag går här varje dag med hunden och pratar ofta med många av grannarna. Men den här familjen har jag inte sett. De har hållit sig för sig själva."

Frågan är var gränsen för sjuklig isolering och rimlig avskildhet går.

Ja tänk dig själv om du bor granne med en barnfamilj som du aldrig/extremt sällan ser. Tycker varningsklockorna bör ringa redan där!
I ett sådant områda pratar man väl med varandra? Men alltid lätt och säga i efterhand såklart.

Nån kommer få stämpeln att det är ditt fel. Skolan kommunen osv. Har verkligen inte lärarna som stod för hemjälpen märkt nåt avvikande!? Låter smått otroligt. Lär ju kännas så där för dom idag med.

Får rysningar när jag tänker på hur flickornas liv måste varit.
Citera
2018-01-14, 16:11
Medlem
Koppykatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koppykatt
Ed: hittade en länk när jag googlade ”oskar henkow dianetik” till en publikation ”soaprewiew.mt”, där O.H.- topic förekommer i samband med Ron Hubbard - topic. Det går dock inte att komma in på sidan

Ang. familjens till synes obefintliga kontakt med övrig släkt vad facebook visar och avsaknaden av fotografier på barnen och mamman i nätsammanhang kan även detta vara en varningsklocka och tecken på sektmedlemskap eftersom det är ett villkor att leva asketiskt vilket inbegriper att klippa banden med övrig släkt o familj.

Går inte att komma in på ”soaprewiew
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in