2018-01-15, 01:36
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
1. LU måste behandla ansökan. (postgång, 1-2 dagar)
2. De måste utreda och skaffa sig underlag, förfrågan till andra professorer för utvärdering. (minst 1 dag)
3. Den kvinnliga professorn (som skrev "talet") måste få förfrågan. (postgång 1-2 dagar)
4. Hon spenderade, enligt "talet" en hel dag/kväll med att gå igenom rapporter, publikationer och övrigt material. (1 dag)

Vi snackar en vecka. Dagen innan de dog är helt enkelt inte trovärdigt.
Betydligt mer än en vecka kan jag säga.
Professorsansökan är troligen inlämnad i höstas eller ännu tidigare. De akademiska kvarnarna maler långsamt. Det enda som framkommit är att professorn som granskat ansökan, gått igenom hans meriter och tillstyrkt, gjorde detta dagen innan, eller rättare samma dag, som de hittades döda. Hon fick dock inte detta tragiska samband klart för sig förrän dagen efter.
Gissningsvis gjorde hon också denna granskning första arbetsdagen efter sin julledighet. Troligen har även andra professorer granskat den före henne (eller skulle göra det senare). Det brukar till slut vara universitetets rektor som godkänner och skriver under själva professorsanställningen (efter att flera rekommenderat det). Men hon kanske är rektor också? Jag vet inte vem som är det nu vid LU.
Citera
2018-01-15, 01:39
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Håller absolut med där. Det är kutym inom media att inte skriva om självmord, men det finns exempel där det gjorts avsteg, och det har i regel varit "kändisar" och i spektakulära fall. Ett exempel är Micke Dubois. Pressen följer ju med här och läser på FB - då borde de känna till antal visningar och därmed hur mycket det specifika ämnet berör allmänheten.
Men detta rör ju mer än själmord.Detta rör 2-3 mird. Då måste media skriva om det.
Citera
2018-01-15, 01:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Professorsansökan är troligen inlämnad i höstas eller ännu tidigare. De akademiska kvarnarna maler långsamt.

Helt enig där. Mitt inlägg var ju tänkt som en "absolut minsta tid", vilket blev ca en vecka, för att belysa den obefintliga sanningshalten i att ansökan skulle ha lämnats in "dagen innan de dog". Ett utnämnande på så kort tid borde vara med i Guinness rekordbok.
Citera
2018-01-15, 01:40
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Professorsansökan är troligen inlämnad i höstas eller ännu tidigare. De akademiska kvarnarna maler långsamt. Det enda som framkommit är att professorn som granskat ansökan, gått igenom hans meriter och tillstyrkt, gjorde detta dagen innan, eller rättare samma dag, som de hittades döda. Hon fick dock inte detta tragiska samband klart för sig förrän dagen efter.
Gissningsvis gjorde hon också denna granskning första arbetsdagen efter sin julledighet. Troligen har även andra professorer granskat den före henne (eller skulle göra det senare). Det brukar till slut vara universitetets rektor som godkänner och skriver under själva professorsanställningen (efter att flera rekommenderat det). Men hon kanske är rektor också? Jag vet inte vem som är det nu vid LU.

Jaha, då blev det klarare. Jag fick intrycket att han hade suttit med det under julen och lämnat in det och i princip direkt tagit livet av sig. Vilket hade varit lite väl blygsamma förhoppningar om sina chanser.

Jag har missat lite sidor...
Citera
2018-01-15, 01:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Men detta rör ju mer än själmord.Detta rör 2-3 mird. Då måste media skriva om det.

Det är troligen minst ett självmord inblandat. Då blir det gråzon för media och de har valt att "ta hänsyn" till familjen. Sen är det ju frågan om familjens status, eller åtminstone pappans akademiska kändisskap är bidragande till det eller ej.

Jag anser själv att media i det här fallet borde agera proaktivt och gå ut med så mycket (som är möjligt rent etiskt) för att undvika spekulationer och rykten.
Citera
2018-01-15, 02:00
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Helt enig där. Mitt inlägg var ju tänkt som en "absolut minsta tid", vilket blev ca en vecka, för att belysa den obefintliga sanningshalten i att ansökan skulle ha lämnats in "dagen innan de dog". Ett utnämnande på så kort tid borde vara med i Guinness rekordbok.

Nä det hade sett ut det.

Nu undrar man ju stilla ändå hur det kan sammanfalla så ändå, jag menar i det större. Men det handlar kanske om att han var konstant aktiv med nåt. Professor vid 45 är ändå rätt bra.
Citera
2018-01-15, 02:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Nu undrar man ju stilla ändå hur det kan sammanfalla så ändå, jag menar i det större. Men det handlar kanske om att han var konstant aktiv med nåt. Professor vid 45 är ändå rätt bra.

Det är spektakulärt. Precis som dödsfallen. Du förstår nog vart jag är påväg..
Citera
2018-01-15, 02:08
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det är spektakulärt. Precis som dödsfallen. Du förstår nog vart jag är påväg..

? Bli professor – hoppas jag...
Citera
2018-01-15, 02:16
Medlem
Citat:
Har man anledning att tro att han var den enda sökande?
Kanske tjänsten var sydd för honom, men hursomhelst borde man kunna anta att med flera sökande, vilkas meriter ska värderas och jämföras, så är det en mer omfattande procedur än gemene man tycks inbilla sig.
Men i det här fallet tycks allt som kan komma i närheten av normalitet kunna tänkas bort.
(Fenomenet borde betänkas av vilken människa som helst, som inte vill se flasbackspekulationer om sig själv som den slutgiltiga "domen över död man")
Citera
2018-01-15, 02:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
? Bli professor – hoppas jag...

Nja det har jag ingen avsikt att bli personligen, jag tänker mer - en iögonfallande karriär och en dramatisk död. Sambandet däremellan.
Citera
2018-01-15, 02:18
Medlem
Lonnrots avatar
[quote=Avd.9|62912888]
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.linkedin.com%2Fpulse %2Ftribute-oskar-henkow-eleonor-kristoffersson

Första gången jag länkar, så jag hoppas att det funkar.
Fick detta som PM och han/hon ville att jag skulle lägga ut den.
Detta kanske sprider lite ljus om hur och vem han var.
Väldigt sorgligt....

Ja jag hittade den här nu, det är utvärderande ämnesföreträdare gällande OH:s professur, som hon tillstyrkte med fullaste rekommendation och la på låda samma kväll som hon noterade att en familj blivit funnna döda i en bjärredsvilla.

Ja herre min skapare.
https://www.linkedin.com/pulse/tribute-oskar-henkow-eleonor-kristoffersson
Citera
2018-01-15, 02:20
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Nja det har jag ingen avsikt att bli personligen, jag tänker mer - en iögonfallande karriär och en dramatisk död. Sambandet däremellan.

Jo jag har tänkt på det också...

Romantiker med ett ord.

Kanske med lite för kraftiga svängningar mellan berusning och melankoli.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-01-15 kl. 02:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in