2018-01-12, 18:31
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Du kan fråga vilken förälder som helst. Om du visste att ditt barn skulle dö imorgon, skulle du vilja att det skulle dö idag? Alla föräldrar skulle svara nej.

Hela teorin om att föräldrarna ville hjälpa döttrarna genom mord är helt osannolik. I synnerhet eftersom det rör sig om två döttrar.

Men oavsett. Om de nu led så extremt. Varför inte åka utomlands för aktiv dödshjälp? Det vore ett mycket bättre val för alla inblandade.

Det ligger ngt i det fetade. Men det kan vara en oerhört smärtsam tanke. Och en smärtsam, oordnad, deprimerande tillvaro – kanske inte minst för pappan, kan man föreställa sig, som s.a.s. måste långsamt ge upp allt han uppnått och se alla sina närmaste förtäras. Men man lever och dör i laga ordning, och för de flesta finns inte heller några alternativ. Som akademiker är pappan möjligen per definition något av en idealist, och kan kanske vara den som i det ljuset ansett att ett clean break vore att föredra framför att se sina döttrar långsamt brytas ner utan att kunna erbjuda dem ngt.

Vem kan säga hur man skulle reagera ?
Citera
2018-01-12, 18:32
Medlem
Tragiskt att ingen sett eller förstått hur illa det var i familjen. Borde ju ringa några varningsklockor när båda barnen behövde hemundervisning. Någon här skrev att det var lite "sektvarning" över det hela, det kan jag hålla med om. Hoppas att sanningen kommer fram.
Citera
2018-01-12, 18:33
Medlem
Hemundervisning kan man få utan diagnoser om barnet. Att tjejerna fick hemundervisning kan ha berott på mobbning eller tom blivit utsatt i skolan för sexuellt övergrepp av en annan elev ( vanligt numera) och behöver inte alls bero på någon dödlig sjukdom. Att de knallar runt i affärer eller plaskar i poolen etc tyder mer på att deras föräldrar höll barnen hemma och det skulle förklara varför rektorn har lite panik nu om de en tid haft en dialog där de försökt lösa problemet utan publicitet. Föräldrarna är på grund av ekonomi och utbildning svåra att ha att göra med för en rektor då de inte kan skrämmas till att finna sig i vad som helst vilket styrker min tes att tjejerna hölls hemma men inte pga fysiska sjukdomar.
Citera
2018-01-12, 18:34
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Vi pratar alltså om dödshjälp för minderårig i en situation som, vad vi vet, inte är direkt livshotande. Kan inte tänka mig att man får igenom ett sådant beslut särskilt lätt.

Då kanske man kan sluta sig till att det inte var så barmhärtigt av föräldern/föräldrarna att ta barnen av daga då med andra ord.
Det är typ som att barmhärtighetsmörda någon som är deprimerad.
Vi snackar ju inte multihandikappade barn i vegetativt tillstånd som aldrig kommer förbättras.
Om nu föräldrarna själva inte orkat med livet pga att situationen var de övermäktig så borde de ju bara klippt sig själva och ordnat det juridiska för barnen, kanske sett till att de blev adopterade av närstående.
Inte direkt schysst det heller men bättre än mord.
Citera
2018-01-12, 18:35
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det verkar ju kunna luta åt det. Och inte för skolan eller andra myndigheter på nya orten heller verkar det ju. Är det troligt? Vet ej. De borde ha varit berättigade till stöd, väl? Kan de ha inväntat svar från egen/privat DNA/blodanalys edyl? Eller sonderingar kring behandlingsalternativ utomlands?

Borde inte andra medlemmar av resp släkt ha kunnat utveckla sjukdomen? Eller är det låg sannolikhet? Jag menar om någon av föräldrarna haft skäl att misstänka ngt men hållt det för sig själv? Man brukar ju hålla koll på vad kusiner och fastrar dött av.

Man vill ju nästan tro på något sånt här, så länge inte fakta talar för annat.

Man kan väl inte hoppas mycket på scientologispåret heller antar jag? Eller hur såg det ut där?

Det krävs ju att både mamman och pappan bär på den defekta genen så risken att någon kusin eller annan släkting också skulle bära på genen och dessutom skaffat barn med en som i sin tur också bär på genen är väldigt liten.
Citera
2018-01-12, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klivia
Tragiskt att ingen sett eller förstått hur illa det var i familjen. Borde ju ringa några varningsklockor när båda barnen behövde hemundervisning. Någon här skrev att det var lite "sektvarning" över det hela, det kan jag hålla med om. Hoppas att sanningen kommer fram.

Handen på hjärtat, hur många människor lägger sig i en annan familjs liv om man anar att något inte står rätt till? Inte många kan jag säga...
Senast redigerad av llrosell 2018-01-12 kl. 18:39.
Citera
2018-01-12, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Nej ingenting annat som framkommit stämmer med denna diagnos. Dessutom mördar inte normala föräldrar sina barn hur sjuka barnen än är.

Har sett flera som uttrycker samma åsikt i denna tråd.
Kan man inte bara konstatera att det, förmodligen, inte rör sig om "normala föräldrar"?
Citera
2018-01-12, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Ett utmärkt förslag.Vi har haft förslag på diverse obskyra sjukdomar vissa dödliga andra inte. Dessutom är det såvitt jag vet en "trådsanning" att mamman led av cancer men det tas för givet att hon var mer eller mindre döende. Jag kan ha missat något men jag har inte sett något som styrker det.

Det är det som gör det hela mystiskt en till det yttre social väl fungerande familj som lever i ett välordnat samhälle utplånas pga av brottslighet från en eller flera familjemedlemmar. Det enda som framkommit som är extremt avvikande är att båda döttrarna hemskolades. Det är dock väldigt oklart varför detta skedde. Någonstans där tror jag att vi kan hitta förklaringen till det som skedde.

1. Sjukdomsteorierna verkar bara vara intressanta för; knäppgökar, akademiker som vill ha en "förklaring" annan än en rimlig förklaring, eller typ provokatörer som vill att någon med insyn ska känna avsmak för debatten och "berätta mera".

2. Det är inte alls ovanligt att akademiker söker hemskolning av olika sort för sina barn. Det kan vara som så att de anser att de är bättre lärare än vad som erbjuds av det allmänna. Det ger dem kontroll över undervisningen etc. osv.
2.1. Har man inte rätt till hemundervisning eller extra undervisning (tex. hemspråksundervisning) så kan man ju uppfinna en anledning till sådant.
2.2. Man kan inte se någon direkt nytta av sådant såvida inte den allmänt tillgängliga undervisningen är av dålig karaktär -> barnens egna motivation är vanligen den avgörande faktorn, och rent generellt är päronens eller skolans bild av vad som är bra sällan barnens bild av vad som är bra varför de har extremt svårt att hantera faktorn som till 80% bestämmer utfallet för barnet.

Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Kan ju också vara så att pappan snabbt bröts ner när han lämnade sin arbetsplats energigivande atmosfär och isolerades med övriga. Det enda som växte och frodades var hopplösheten. Tror pappan var flötet som försökte hålla familjen över ytan.

1. Föräldrarna kan ha brutits ned väldigt snabbt ifall de utsattes för yttre påverkan.

2. EKL är knappast en energigivande plats, snarare tvärtom. De flesta banbrytare eller framgångsrika individer brukar just bli sådana pga. att de inte har någon kontakt med sina utbildningsinstitutioner eller snarare att bristen på kontakt minskar tidsspillan och risken för att skadas av de obskyra element som vanligen finns på sådana ställen.

3. Isolation är en tyvärr vanlig försvarsstrategi när någon utsätts för yttre påverkan.

4. Det kan ju vara som så att denne var den primära anledningen till undergången också. Men hur det var kommer nog bara polisen att veta i slutändan.

5. Ifall man studerar pappans akademiska strider så ser man ganska omgående att han valt en nästan ohållbar position i förhållande till staten. Han kunde bara vinna striden med en stark sponsor eller genom agera jurist i måldrivande verksamhet - båda delarna verkar ha saknats. Dessutom verkar argumentationsgrunden svag i det att effektivt processande under angivna svårigheter skulle ha krävt ett mål där målsägaren kunde visa att denna osäkerhet medföljt skador x, y, z samt att denne varit tvungen anställa fler personer för att hantera osäkerheterna etc. osv. Emedan motparten skulle argumentera som så att lagstiftningen medger osäkerheter men att dessa uppkommit för att lagstiftaren ansett flera metoder skulle kunna användas (vilka nödvändigtvis inte skulle vara kända av lagstiftaren) dvs. att skadan uppkommit genom en felaktig tillämpning av instrumenten som staten inte avsett. Det skulle vara erbarmerligt svårt att vinna ett sådant momsmål baserat på utfallet av ett enda år utan typ att ha avlyssnat skatteverket. Dessutom skulle politikerna inte vilja korrigera saken i och med fördelarna i termer av maktutövning.

6. Så ni får nog invänta utredningen snällt & fint.
Citera
2018-01-12, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sec
Jävligt kusligt att höra hans röst på mobilsvar. Man kan nästan höra hur "troubled" han verkar ha varit.
Allvarligt, har du ringt honom?
Citera
2018-01-12, 18:38
Medlem
Stämmer det att det (nästan) enbart är pappan som nämns i protokoll från möten med skolan? Det får mig att undra lite i så fall.... Om det nu är så att barnen "faktiskt" har nån sjukdom / diagnos borde bägge vårdnadshavarna haft intresse att delta på dessa möten. För inte var väl mamman såååå sjuk att hon inte kunde delta?
Ringer helt klart varningsklockor.
Citera
2018-01-12, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sec
Jävligt kusligt att höra hans röst på mobilsvar. Man kan nästan höra hur "troubled" han verkar ha varit.

Du har alltså ringt? Vilken djupt obehaglig och störd sak att göra. Varför? Du har säkert inga problem med att stå och fotografera en bilolycka med döda människor för att sen lägga ut som länk. Jag är mållös.
Citera
2018-01-12, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det ligger ngt i det fetade. Men det kan vara en oerhört smärtsam tanke. Och en smärtsam, oordnad, deprimerande tillvaro – kanske inte minst för pappan, kan man föreställa sig, som s.a.s. måste långsamt ge upp allt han uppnått och se alla sina närmaste förtäras. Men man lever och dör i laga ordning, och för de flesta finns inte heller några alternativ. Som akademiker är pappan möjligen per definition något av en idealist, och kan kanske vara den som i det ljuset ansett att ett clean break vore att föredra framför att se sina döttrar långsamt brytas ner utan att kunna erbjuda dem ngt.

Vem kan säga hur man skulle reagera ?

Att barn dör genom sjukdom är inte ovanligt. Bara i min bekantskapskrets finns 3 barn som gått bort pga av fruktansvärda sjukdomar. Vad jag vet av dessa föräldrar som jag känner, är att de aldrig gav upp hoppet utan stred på, för att barnen skulle få det så bra som möjligt den tid som var kvar, samtidigt som de hade ett hopp om att något skulle hända (medicinsk upptäckt eller dylikt) som skulle göra barnen friska igen.

Då var ändå dessa barn i slutet betydligt mer sjuka än barnen i denna Bjärred familj. Att de skulle kunna gå och handla och se normala ut i samhällets ögon fanns inte på kartan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in