2018-01-12, 18:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Ja, har du någon mer sannolik teori så berätta.

Jag har i alla fall ingen som är mer osannolik än den. Det är dessutom en helt perifer beskrivning som i sig är oväsentlig. Det väsentliga är först och främst att få redan på hur det har gått till. Det är ingen som vet det. Att då börja diskutera dunkla motiv helt tagna ur luften bidrar inte till någonting.

Min teori är enkel. Det är människor som gått in i en tunnel de inte kommit ut ur. Förmodligen har en av dem bestämt sig för att nu får det ta slut. Jag lutar åt att det är fadern och att han befann sig på randen till sammanbrott när han gjorde det. Hur vet jag inte.
Citera
2018-01-12, 18:02
Medlem
terakuremas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Den sjukdomen verkar normalt debutera i 1-2-årsåldern. Stämmer inte alls här.

Dessutom är ju sannolikheten för att två av två barn ska ärva den inte så jättestor.

Om båda föräldrarna har anlag är sannolikheten att barnet ska få sjukdomen 25%. Källa

Sjukdomen kan utvecklas tidigt, men måste inte göra det. Här rapporteras om ett ovanligt fall där en kvinna i 60-årsåldern fått diagnosen. NHS skriver:

Citat:
Symptoms usually begin in early childhood, although they can sometimes develop later.
Citera
2018-01-12, 18:02
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Med en lång framförhållning är det väl inte troligt att OH skulle ha planlagt en konferens heller.

På kortare varsel kan man väl mycket väl tänka sig att han inte lämnade återbud för att han ville att de skulle bli hittade så snart som möjligt. Av ungefärligen lämpliga personer, snarare än grannar, barn, oroliga anhöriga som fått åka dit etc.

Tror jag läst att detta var en konferens han var huvudperson i som var återkommande årligen. han ville nog inte dra åt sig uppmärksamhet genom att lämna återbud/ställa in.
Citera
2018-01-12, 18:04
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:

Dessutom är ju sannolikheten för att två av två barn ska ärva den inte så jättestor.
Hur vet vi det? Och det finns såklart varianter.

Sannolikheten för varje barn är, vad jag förstår 25%.
Citera
2018-01-12, 18:04
Avslutad
Citat:
Det normala är att ta vara på den tid som finns kvar. Inte eliminera den tid som finns kvar genom mord och självmord.

Har du ens läst det jag citerade?
Citera
2018-01-12, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Jag fattade det som att någon av föräldrarna tog över denna rollen, men är det fråga om en lärare som undervisat i hemmet så blir det såklart dyrare, ja.

Nej, det som sades på presskonferensen var att lärare besökte hemmet.

Hur fick pressen tag på dokument från möten med familjen och skolan undrar man. Det är väl definitivt något som borde var sekretessbelagt. Kan väl inte vara offentlig handling?

Är väldigt förvånad över hur frispråkig denna kommun är.
Citera
2018-01-12, 18:06
Medlem
Citat:
Det normala är att ta vara på den tid som finns kvar. Inte eliminera den tid som finns kvar genom mord och självmord.

Så kan man tänka men om 3 av familjemedlemmarna är sjuka och sakta men säkert kommer dö eller lida fram till döden så har man kanske lite förståelse (även om det låter sjukt) varför föräldrarna valde den snabba vägen istället för att lida igenom död efter död.
Citera
2018-01-12, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Hur vet vi det? Och det finns såklart varianter.

Sannolikheten för varje barn är, vad jag förstår 25%.

Fast båda ska dessutom ha kommit så långt in i sjukdomsfasen att livet inte är värt att veta.

Om du får Alzaeimer tar du givetvis inte livet av dig bara för det.
Citera
2018-01-12, 18:07
Avslutad
Citat:

Dnatekniken, och kanske kännedom om sjukdomen var väl inte så exakt för tio-tolv år sen som den är idag. Bara en tanke.
Citera
2018-01-12, 18:10
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Fast båda ska dessutom ha kommit så långt in i sjukdomsfasen att livet inte är värt att veta.

Antar att du menar "leva". Jag tror inte de var så långt gångna, men föräldrarna upplevde att det var kört. De har ju handlat irrationellt så det stänker om det - utplånat en hel familj.
Citera
2018-01-12, 18:10
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl
Jag tror att detta med sjukdom var ett hittepå från pappan. Han ville ha kontroll dygnet runt på sin familj. Jag tycker det är uppenbart. Såpass tillvida att han jobbade hemifrån själv också till slut. Det trappades upp mer och mer. DÄRFÖR säger skolan att dom mår dåligt över att "dom inget märkte". Pappan var nog en mästare i att manipulera om det behövdes. Tänk på att många psykopater har en hög befattning i samhället. En psykopat slavar inte på en fabrik t.ex. Psykopater är att finna i typiska yrken som det pappan hade. Med det inte sagt att alla i den ställningen är psykopater.

Kan ju också vara så att pappan snabbt bröts ner när han lämnade sin arbetsplats energigivande atmosfär och isolerades med övriga. Det enda som växte och frodades var hopplösheten. Tror pappan var flötet som försökte hålla familjen över ytan.
Citera
2018-01-12, 18:11
Medlem
terakuremas avatar
Citat:

Men det är ju sannolikt inte barnen som tagit livet av sig själva, det är båda eller någon av föräldrarna som dödat dem. Jag kan lätt föreställa mig ett scenario där mamman ligger inför döden, barnen mår fysiskt okej men har 10-15 år kvar att leva och pappan i sin förtvivlan beslutar att nä, lika bra att göra slut på det nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in