Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-19, 19:20
  #9121
Medlem
Shaggymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LonghornJohn
Väldigt tragiskt. Tänk er den dagen den ena föräldern kom med förslaget till den andre föräldern. Jag kan inte ens föreställa mig...

Dom hade säkert berört saken i halvkvädna visor då och då under ungarnas sjukdomsdagar. Men en lång ledighet i sjuklägret gjorde det ofrånkomligt att ta upp saken ett par kvällar när ungarna somnat. Jag tycker egentligen inte att det är så konstigt. Dom var ju två tänkande, kreativa och intelligenta människor. När den ene talade klarspråk så blev den andre lättad och förstod att hon kunde läcka att hon tänkt detsamma. Inte särskilt mycket värre än en förälder som på ett sjukhus beslutar att dra ur respiratorsladden på läkares inrådan. Men jag känner stor empati med både barnen och föräldrarna.
Citera
2018-01-19, 19:21
  #9122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror det var jag som pratade om att betala för assistans. Alla vet hur LSS (inte) fungerar idag. De hade råd med privat personlig assistans. Om man nu inte orkar själv. Man behöver inte ta livet av barnen.

Så nu har vi full koll på deras privatekonomi också? Orkar inte med den här tråden alltså. ZzZzz.
Citera
2018-01-19, 19:21
  #9123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
[/b]
De valde inte att lämna tillsammans. Föräldrarna valde. Jag har väldigt svårt att tro att två ungdomar i 11-14-årsåldern sa att "ok, ta livet av oss". Föräldrarna valde. Det hade de inte rätt till anser jag.

Så vitt jag kunnat läsa mig till ingår stark ångest och djup depression som en oundviklig komponent hos de barn som lever med en dödlig sjukdom. Även psykiatriska problem.
Citera
2018-01-19, 19:21
  #9124
Avstängd
Avd.9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det vore inte helt fel. Men två flickor som är nyfikna på lärandet (enl skolan) och tillgodogjorde sig undervisningen är nog inte de rätta personerna att vara föremål för aktiv dödshjälp. Detta handlar om två föräldrar som tog ett beslut att deras döttrar inte hade en framtid som föräldrarna tänkt sig. Så vitt vi vet.

Den anledningen presenterade polisen idag, men det finns förmodligen nån mer anledning, som polisen har valt att inte gå ut med än.
Det är väll det dom undersöker nu, troligtvis.
Citera
2018-01-19, 19:21
  #9125
Medlem
Don.Cs avatar
Jag tror fortfarande det finns något utlösande den senaste tiden. Någon händelse som varit viktig för att ett sådant ofattbart beslut skulle tas. Båda föräldrarna var rationella intelligenta människor. De hade mycket resurser, inte bara ekonomiskt utan även akademiskt. Fullt förmögna att ta åt sig information på allra högsta akademiska nivå och även kunna kommunicera på ett sådant sätt med både svensk och internationell expertis inom området. Dessutom världsledande medicinsk expertis i form av 'kollegor' på samma universitet bara någon km bort. De var garanterar mycket väl inlästa inom den mesta forskning som fanns inom området. Om det nu 'bara' var ME har de självklart varit införstådda med möjligheten till att patienter kan tillfriskna, helt eller delvis.

Man kan ju spekulera kring att ME varit en hypotes man landat i när den äldsta dottern insjuknade. När dotter nummer två uppvisar samma symtom tar utredningen en annan karaktär och någon form av progressiv genetisk sjukdom med snabbt och obehagligt förlopp diagnostiseras. Inte omöjligt att ett sådant besked kommit tiderna innan jul, Eller att man kämpat med vetskapen sedan i höstas.
Citera
2018-01-19, 19:24
  #9126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Mamman hade kontakt med HumaNova.se och Mind, sök på dessa och bilda er en uppfattning.
Läs också kritiken mot HumaNova ajaj!


"HumanNova under lupp
av Berglund, Maria"

http://fritanke.se/en-kritisk-granskning-av-humanova/
---
Man fokuserar också på människans potential. Därför ses framtiden som en ytterligare dimension utöver det historiska omedvetna och nuet, där jaget står för det vi har i vårt aktuella medvetande.
---
Förklarar i sådana fall detta att föräldrarna ville ta med sina barn till en "bättre värld" och att de båda agerat sektledare för sina barn och när skolan ville ha tillbaka barnen till denna världen igen så togs också avgörandet att nu var det dags att gå in en annan dimension.
Citera
2018-01-19, 19:24
  #9127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Oavsett vilken diagnosen var så kvarstår fakta att det gjordes framsteg i skolarbetet, vilket knappast är
möjligt om man ligger för döden. Jag svarade nämligen på ett inlägg som påstod att barnen var döende.

Allt är relativt.
Citera
2018-01-19, 19:24
  #9128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vad har vi:
Två intelligenta högfungerande människor som har en karriär.
Två barn som oturligt nog drabbats av någon sorts sjukdom
Två föräldrar som söker svar, hjälp och bot.
Två föräldrar som inte får svar hjälp eller bot.
Två föräldrar som väljer att radera ut en familj pga bristande framtidstro.

Hur sjukt är inte detta?

Det är inte sjukt! Det är sorgligt! Bristande framtidstro är fel ord. Avsaknad av framtidstro pratar vi om. Den punkten då du ger upp, hoppet lämnar dig och du är redo att lämna jordelivet med all dess elände. Du kanske till och med lämnar med ett leende på läpparna, kampen är över.
Var denna tröskel befinner sig för en människa är högst individuellt. Du kanske har hög smärttröskel och kan därmed inte relatera. I takt med motgångar bryts en människa ner, bit för bit...Detta är vad som har hänt denna stackars familj!
Citera
2018-01-19, 19:25
  #9129
Medlem
Wiljans avatar
Varför tjatas det om att någon borde ha gjort en orosanmälan?

*Föräldrarna samarbetade med skolan.
*Lärare besökte hemmet varje vecka och såg/hörde inget som låg till grund för en anmälan.
*Minst en läkare har skrivit intyg som beskriver barnets svårighet.
*Minst en förälder går ner i tid för att barnen är hemma. Den andre arbetar en del hemifrån.
*Barnen var tillräckligt gamla för att vara hemma några timmar själva.

Så vem skulle göra en anmälan? Vad skulle anmälas?

Visst är det anmärkningsvärt att två barn i samma familj får undervisning i hemmet. Men det är inget skäl för en Orosanmälan.
Citera
2018-01-19, 19:25
  #9130
Medlem
Mamma och döttrar kanske hade samma sjukdom...Och. Visste hur det skulle sluta
Citera
2018-01-19, 19:26
  #9131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ossian.allvetaren
...var sjuka i ME (utlöst av Gardasil som ges i 5:e klass), så tror jag att det påverkat familjen mycket negativt, droppen som fick bägaren att rinna över....

Nope ingen ökad risk för ME/CFS med det vaccinet. http://www.lakemedelsvarlden.se/hpv-...tthetssyndrom/ är en av flera källor på detta.
Citera
2018-01-19, 19:27
  #9132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Den anledningen presenterade polisen idag, men det finns förmodligen nån mer anledning, som polisen har valt att inte gå ut med än.
Det är väll det dom undersöker nu, troligtvis.
Ja. Hoppas verkligen det finns något mer än att föräldrarna inte kände att deras framtida livskvalitet sumpades pga barnens sjukdom.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback