2018-01-09, 17:41
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Tänk om jag gifter mig med prästen (1941)

Till en mindre ort kommer en ung, söt, skollärarinna. Detta ställer till med rejäla omdaningar för byn.

Bygger på en uppmärksammad roman utkommen året innan. Dock känns det som att den utspelar sig långt tidigare, men kanske var det verkligen så här inskränkt på mindre orter 1940, vad vet jag ?
Tydligen handlar den om fri kärlek, vilket nästan känns som motsatsen.
Alla verkar nästan tävla om ensamhet och tristess.
Lärarinnan kan välja och vraka bland de tre ungkarlar som finns på orten, en knäppig dräng, en sliskig handlare på 60 år, och en luguber präst.

Det här var ganska tråkigt, kanske ett nödvändigt tidsdokument för att, i viss mån, förstå hur man tänkte för länge sedan.
2/5
Citera
2018-01-09, 18:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Tänk om jag gifter mig med prästen (1941)

Till en mindre ort kommer en ung, söt, skollärarinna. Detta ställer till med rejäla omdaningar för byn.

Bygger på en uppmärksammad roman utkommen året innan. Dock känns det som att den utspelar sig långt tidigare, men kanske var det verkligen så här inskränkt på mindre orter 1940, vad vet jag ?
Tydligen handlar den om fri kärlek, vilket nästan känns som motsatsen.
Alla verkar nästan tävla om ensamhet och tristess.
Lärarinnan kan välja och vraka bland de tre ungkarlar som finns på orten, en knäppig dräng, en sliskig handlare på 60 år, och en luguber präst.

Det här var ganska tråkigt, kanske ett nödvändigt tidsdokument för att, i viss mån, förstå hur man tänkte för länge sedan.
2/5

Var hittade du den? Jag skulle gärna se om den, nämligen. Jag såg den på TV någon gång i tonåren, och då gjorde den i alla fall ett oerhört starkt intryck på mig!
Citera
2018-01-09, 18:20
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Var hittade du den? Jag skulle gärna se om den, nämligen. Jag såg den på TV någon gång i tonåren, och då gjorde den i alla fall ett oerhört starkt intryck på mig!
Den visades i TV 1 i eftermiddags.
Vet inte om den går att hitta på play.
Citera
2018-01-09, 18:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Den visades i TV 1 i eftermiddags.
Vet inte om den går att hitta på play.

"Visas inte i SVT Play", står det...
Citera
2018-01-09, 18:33
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
"Visas inte i SVT Play", står det...
Då har jag tyvärr inga tips.
Citera
2018-01-09, 18:35
Medlem
Citat:

Den finns på svensk DVD från Studio S!
Citera
2018-01-09, 18:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Den finns på svensk DVD från Studio S!

Tack! Georg Rydeberg var tjusig där, minns jag!
Citera
2018-01-09, 18:48
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Tack! Georg Rydeberg var tjusig där, minns jag!
Obegripligt för mig.

Glömde skriva att damen svimmar, i tid och otid, tre - fyra gånger under filmen, som en annan bowlingkägla.
Det var inte så mycket bevänt med damerna på den tiden - då hon skulle behaga mannen.
Citera
2018-01-09, 20:43
Medlem
Geomeisters avatar
Scent of a Woman | Året var 1992
http://www.imdb.com/title/tt0105323/

Hoo-ah!

Al Pacino i hög form och en ung Chris O'Donnell, som kanske främst är känd som "Robin" i dom två Batman-filmerna ingen vill minnas, gör också ett bra jobb - Det borde vara för denna han ska bli ihågkommen (alternativt någon annan film, ingen lär vara sämre än Batman-filmerna?). Kontringen mellan den framfusiga och hårda Pacino med O'Donnells oskuldhet fungerar bra.

Filmen har två handlingar och det är den största jag brydde mig mest om, men den andra tillförde lite charm och breddar filmen för en yngre publik utan att förstöra för äldre tittare.

Den är rätt lång och går i ett långsamt tempo, men gick förbi betydligt snabbare att titta på än en del mediokra filmer som är mer en timme kortare för mig. Precis som det ska vara med bra film.

En modern klassiker (nåja, 25 + år gammal) som är värd sitt namn.

Betyg?
Citera
2018-01-09, 21:49
Medlem
Prokofyevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Scent of a Woman | Året var 1992
http://www.imdb.com/title/tt0105323/

Hoo-ah!

Betyg?

Gillar du den såpass mycket kanske du skulle ta och spana in originalet, Profumo di donna (1974), med Vittorio Gassman som den blinde översten. Inget mästervek men en rätt bra film. Jag tycker nog dock att Pacinoversionen är lite bättre.

http://www.imdb.com/title/tt0072037/?ref_=nv_sr_1
Citera
2018-01-10, 06:42
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prokofyev
Gillar du den såpass mycket kanske du skulle ta och spana in originalet, Profumo di donna (1974), med Vittorio Gassman som den blinde översten. Inget mästervek men en rätt bra film. Jag tycker nog dock att Pacinoversionen är lite bättre.

http://www.imdb.com/title/tt0072037/?ref_=nv_sr_1

Tack för tips. Inte alls omöjligt att jag spanar in den vid tillfälle!
Citera
2018-01-10, 09:43
Medlem
Herr.Dittlings avatar
En kvinnas ansikte (1938)

En vanställd kvinna är chef för en utpressarliga.

Ingrid Bergman, tillspökad, gör en fin insats.

Inte särskilt trovärdig historia, men trots detta ovanligt rafflande för att vara svensk film från 1938.

3+/5

Merwinna:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in