2018-01-10, 07:52
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Han betedde sig som en Sexualsadist beter sig efter sitt dåd.
Svårt för oss vanliga människor att förstå. Men de känner ett enormt lugn och sinnesro som de inte känt förut.
Sedan måste man vara empatistörd för att utveckla Sexualsadism naturligtvis.
Men just den där gången när PM var 17 år och skulle hälsa på sin pappa behöver inte vara ett tecken på just det.
Det kan varit chock eller förvirring också. Tror helt normala tonåringar skulle kunna ha reagerat på samma sätt.
Möjligt att vissa tonåringar gör så, det har jag inte forskat i nämnvärt (har du det?) men sammantaget och återkommande vilket han tydligen visade vid landstigningen så visar det på kraftig empatistörning.
Citera
2018-01-10, 07:56
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det låter psykologiskt rätt, men frågan är om han hade tid...

Mordet på Wall bör iaf inte vara hans premiär.

Jag tror att hans dumhet beror på övermod. Han har nog tidigare lurat polisen, och han har blivit megaloman, som vissa andra pervon...
Jag skulle säga att hans dumhet beror på hans grandiosa självbild som passar väldigt bra ihop med alla övriga tecken på psykopati. Han tror helt enkelt, precis som alla andra psykopater, att han är smartare och bättre än alla andra. Han trodde att han skulle klara sig undan misstanke när KW plötsligt var försvunnen. Den kände raketingenjören, känd från tidningar, böcker och TV skulle istället hjälpa polisen i deras strävan att finna den riktiga mördaren. Han har dessutom tidigare uttryckt att han vill utföra ett kriminell happening av gigantiska proportioner och lura polisen.
Citera
2018-01-10, 08:00
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Hur tänker du nu? Har det här brottet med tiden blivit mindre fasansfullt och sinnessjukt?
Och det var fortfarande på Åklagarens initiativ. Varför tror du PM vägrade RPU inledningsvis förresten?

Jag tror att Trollet menar, att det var naturligt att M och hans advokat först försökte få honom dömd för enbart griftefridsbrottet, genom att anföra olika olyckshändelser. När och om de inser att det inte kommer att gå, så kör de kanske på sinnessjukdom för att de hoppas på mer förståelse och snabbare frigivning på det sättet. Ingen människa vill nog få sinnessjukstämpeln på sig, om det går att undvika. Det är en nödlösning, då ett långt fängelsestraff skulle vara ännu värre.
Citera
2018-01-10, 08:01
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det där var konstigt. Men det kan även vara hans skådespelarförmåga. Han måste ju verka oberörd vid det tillfället för att ingen skulle börja misstänka något.

Fast mest troligt är att han är gravt empatistörd när han anfaller med en kniv i och runt könsorganet, sen sågar i kroppen och sen stiger i land helt oberörd. Sån idiot bör aldrig släppas ut igen utan vara fastkedjad i en mörk håla anser jag.
Senast redigerad av PantherE 2018-01-10 kl. 08:06.
Citera
2018-01-10, 08:03
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Jag tror att Trollet menar, att det var naturligt att M och hans advokat först försökte få honom dömd för enbart griftefridsbrottet, genom att anföra olika olyckshändelser. När och om de inser att det inte kommer att gå, så kör de kanske på sinnessjukdom för att de hoppas på mer förståelse och snabbare frigivning på det sättet. Ingen människa vill nog få sinnessjukstämpeln på sig, om det går att undvika. Det är en nödlösning, då ett långt fängelsestraff skulle vara ännu värre.

Den som säger att ett fängelsestraff, hur långt det än må vara, vore värre än en torsk på RPU har aldrig sett insidan av ett rättspsyk.
Citera
2018-01-10, 08:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Den som säger att ett fängelsestraff, hur långt det än må vara, vore värre än en torsk på RPU har aldrig sett insidan av ett rättspsyk.

Jag tänkte närmast, att de kanske chansar på att få M att anses otillräknelig vid gärningstillfället, men frisk nu. Så att han slipper straff helt.

Rättspsyk kan väl gå åt båda hållen (även om det säkert inte är trevligt att vara där): både att tiden bara förlängs och förlängs vid varje prövning; att prövningen bara är en formalitet. Och att personen släpps ut efter mycket kort tid, då det är uppenbart för alla att den är frisk och inte behöver vård.
Citera
2018-01-10, 09:01
Medlem
Citat:
Jag tänkte närmast, att de kanske chansar på att få M att anses otillräknelig vid gärningstillfället, men frisk nu. Så att han slipper straff helt.

Rättspsyk kan väl gå åt båda hållen (även om det säkert inte är trevligt att vara där): både att tiden bara förlängs och förlängs vid varje prövning; att prövningen bara är en formalitet. Och att personen släpps ut efter mycket kort tid, då det är uppenbart för alla att den är frisk och inte behöver vård.

Hans beteende talar helt mot att en psykos förelegat.
Citera
2018-01-10, 09:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hans beteende talar helt mot att en psykos förelegat.

Nja, det var ju det där med hafsigheten i undanstädningen efteråt, då... Inte likt honom.

Jag tror inte heller att han hade någon psykos, men om advokaten anför det så måste åklagaren motbevisa att det var så. Bortom rimligt tvivel, and all that.

Nu kan det förstås vara så att RPU:n har visat något, som gör att det blir rättspsyk hur-eller-hur. Något tillstånd som inte går att komma ur eller bota.
Citera
2018-01-10, 09:25
Medlem
Citat:
Nja, det var ju det där med hafsigheten i undanstädningen efteråt, då... Inte likt honom.

Jag tror inte heller att han hade någon psykos, men om advokaten anför det så måste åklagaren motbevisa att det var så. Bortom rimligt tvivel, and all that.

Nu kan det förstås vara så att RPU:n har visat något, som gör att det blir rättspsyk hur-eller-hur. Något tillstånd som inte går att komma ur eller bota.

Sindsyg eller ej avgörs enbart av rättspsykiatrin, så det är inget som kan anföras bara så där. Otillräkneligheten avgörs av rätten.
Citera
2018-01-10, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Sindsyg eller ej avgörs enbart av rättspsykiatrin, så det är inget som kan anföras bara så där. Otillräkneligheten avgörs av rätten.

Precis.
Citera
2018-01-10, 09:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59

Fast RPU:n kan väl bara visa personens status just precis medan RPU:n gjordes? Den kan väl inte visa bakåt i tiden, att personen haft respektive aldrig haft en psykos? Eller? Erkänner att jag inte är insatt i sådant här.
Citera
2018-01-10, 09:38
Medlem
Citat:
Fast RPU:n kan väl bara visa personens status just precis medan RPU:n gjordes? Den kan väl inte visa bakåt i tiden, att personen haft respektive aldrig haft en psykos? Eller? Erkänner att jag inte är insatt i sådant här.

Jo mentalerklaeringen ska ge ett utlåtande om hur personen varit vid gärningstillfället. De har tillgång till polisens material om brottet bland mycket annat material om personen i fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in