2017-11-02, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det låter som om du tror att han omedvetet byter personlighet eller rättare sagt skepnad lite då och då. Han vet exakt vad han gör hela tiden, det är jag övertygad om. Att han talar om sig själv i 3e person är bara ytterligare ett teken på att han är en narcissistisk psykopat. Såna pratar ofta på det viset. Oftast för att försöka få andra att tro att det egentligen inte var deras egna tankar och handlingar, när de blir pressade. Precis likadant gör arbogakvinnan Johanna Möller.

Nä, inte omedvetet, men mer spontant, kanske man kan säga, signum för psykopatin.
Citera
2017-11-02, 20:49
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Det är ju det du säger att det gör, betyder mycket att du inte hittar ordet lik i straffelovens §225 och då skapar du din egen lagstiftning och säger att knivsticken faller under giftefrid om KW var död när sticken utdelades. Fel säger jag och dansk lag och här finns inget jag kan göra för dig, du har fått rubriceringen av mig och av aktuell åklagare i fallet men du vägrar ta detta till dig och istället maler om att hon då måste levt om § 225 skall gälla. Fel!

Hur KW dog vet inte jag men om vi tänker att en rättsläkare med säkerhet kan säga att KW levde under knivsticken så måste vi anta att hon förblött. Inte momentan utan timme efter timme har hon tömts på blod med början runt de 14 sticken och så får vi väl också anta att dessa stick inte var det djupaste och att de hittats i de mjuka och kärlrika delarna av underlivet. Självklara inlagringar av blod under huden säg i blygläpparna för vi måste ju ta i beaktande att musen legat i sjön så vi kan alltså inte gå på synliga blödningar utanpå utan "inkapslade" medan blodet ännu pumpade, alltså svullnader. Pratar v iblygläppar talar vi blodkärl, massor.

För om rättsläkarna så precist skall kunna utläsa "minuter" via underlivet får vi nästan utesluta att skeendet skett monument och stora blodkärl kan således inte vara aktuella, halshuggningar och vad du föreslagit tidigare. Sådant kan en rättsläkare enkelt se om stora kärl hastigt tömts på blod men nu har vi ju en väldigt talande mus här som vi måste ta i beaktande enligt dig för att få använda oss av § 225. Vi skall alltså kunna bevisa att musen var vid liv vid sticken. Ingen lätt uppgift men kanske du har förslag för jag har ju gett dig ett här ovan. Hur tänker du "medicinskt"?

Fundera på saken jag skall kliva av ett tåg, husmussemster över helgen

På återhörande...

Du förefaller vara både expert på dansk lag, samt obducent och rättsläkare. Otroligt.

Nu är det ju så att Leif GW redan sagt att hon blev torterad och han påpekade detta i samband med dessa knivstick. Han berättade även att dansk polis har bra koll på hur detta gått till och han sa att det är väldigt svårt prata om för det är så otäckt.

Och du har fortfarande fel gällande brottsrubriceringen... Men du verkar ju vägra ge dig på den punkten. Det finns inte en chans att dom skulle använt denna brottsrubricering, såhär sent i utredningen, om dom inte fått indikationer på att hon var vid liv när knivsticken uppstod.

Jag är absolut ingen expert på rättsmedicin, alltså hur dom kan veta detta. Men däremot kan jag tänka logiskt.
Citera
2017-11-02, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Det är ungefär allt vi vet ännu, det jag skrev. Att hon säger att PM erbjöd henne en tur i ubåten, men att hon avböjde. Jag tror att PM stod redo för att få uppleva sin vision, och att dådet inte har med KW att göra alls. Slumpen att det blev just hon, och dådet hade varit lika hemskt vem det än drabbade.

Jag tror precis som du - det var från början inte alls meningen att det skulle bli just KW, men det passade honom och hans morbida fantasier utmärkt just då. Kanske den andra kvinnan kände på sig att det var fel att åka ut med honom. Att det ringde en varningsklocka?

Kanske även KW kände sig ganska obekväm med honom, men hon var journalist med allt vad det innebär av nyfikenhet och sanningssökande. Dessutom hade hon ju kontakt med sin kille innan färden och han visste att hon var ute med ubåten. Kanske trodde hon att det var skydd nog?
Citera
2017-11-02, 21:14
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
En enkel googling visar att proximac har fel igen, och att det som jag misstänkte faktiskt stämmer.

"
I Danmark er nekrofili ulovligt og behandles efter straffelovens § 139:

Stk. 1. Den, som krænker gravfreden eller gør sig skyldig i usømmelig
behandling af lig, straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder.
"

https://da.wikipedia.org/wiki/Nekrofili
De artiklar som skrivits i saken och som refererat till § 225 har som utgångspunkt haft att KW varit vid liv då hon åsamkats knivsticken (vilket kan antas att försvaret motsätter sig). - Det är naturligtvis inte likets temperatur som avgör vilket lagrum som ska tillämpas.
http://jm.schultzboghandel.dk/upload...bet/kap16.html
http://jm.schultzboghandel.dk/upload...534_bind_I.pdf
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=192080
(15:139)
Citera
2017-11-02, 21:21
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Det är ju det du säger att det gör, betyder mycket att du inte hittar ordet lik i straffelovens §225 och då skapar du din egen lagstiftning och säger att knivsticken faller under giftefrid om KW var död när sticken utdelades. Fel säger jag och dansk lag och här finns inget jag kan göra för dig, du har fått rubriceringen av mig och av aktuell åklagare i fallet men du vägrar ta detta till dig och istället maler om att hon då måste levt om § 225 skall gälla. Fel!

Jaha, du är ett av trådens troll du också!

Nåja, jag har rätt, du har fel. Det är redan konstaterat.

Här ytterligare en länk som dök upp vid googlingen som säger samma sak!

Läs och lär!

http://denstoredanske.dk/Krop,_psyke...logi/nekrofili
Senast redigerad av trngw 2017-11-02 kl. 21:45.
Citera
2017-11-02, 21:27
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Okej, då vet du kanske något som jag inte vet?

Jag har verkligen inte glömt av att man fastställt Madsens rutt via historisk radardata, men har hela tiden utgått ifrån att detta gjordes via militär radar då jag inte läst ett knyst om varifrån radardatan kommer. Dessutom tog det förhållandevis lång tid innan man fick fram den informationen - det var först efter att KW:s styckade kropp flutit upp. Men Madsen var ju misstänkt redan från första dagen, och om historisk radardata över alla fartyg i bukten skulle vara lätt att hämta ut från hamnmyndigheten eller liknande, så borde man gjort detta omedelbart eftersom kunskap om hur ubåten rört sig rimligtvis måste ha stått överst på polisens lista över saker de ville få koll på.

Vi spekulerade länge i tråden runt huruvida det alls fanns militär radarinformation - detta var långt innan polisen fick tillgång till detta. Mycket av diskussionerna då handlade om huruvida den danska militären över huvud taget skulle dela med sig av datan eftersom man då samtidigt skulle ”outa” sin militära kapacitet i de danska vattnen. Nu fick polisen tillgång till datan efter att torson flöt upp, så om datan är militär så har vi fått svar på vad som ska till för att militären ska dela med sig av den - det räckte alltså inte med att Madsen var skäligen misstänkt. Under förutsättning att datan är militär, borde mitt resonemang hålla helt fint.

Jag ser tre alternativ till din kommentar:
  1. Du har fått information om att radardatan inte är militär och att anledningen till att danska polisen väntade flera veckor med att hämta ut den var för att de är klantarslen.
  2. Du tror också att radardatan är militär men menar att den danska militären lättivindigt skulle dela med sig av datan för att polisen skulle kunna utesluta en individ i ett ärende som rör en saknad person. Detta trots att vi med facit i hand vet att polisen inte fick tillgång till datan förrän efter att torson flutit upp.
  3. Du tänkte över huvud taget inte på detta och din kommentar faller pladask.
Varför börjar du pladdra om huruvida det är civil eller militär radar? Det har ju inte ett förbannat dugg att göra med möjligheten att sticka hål på det scenario som du målade upp tidigare. Polisen har ubåtens rutt från radarupptagning punkt djävla slut, det är fullständigt irrelevant om denna gjordes med civil eller militär utrustning.

http://ekstrabladet.dk/112/politi-om...baaden/6801260
"Vi har et komplet radar-track af ubåden, og det kan vi kun have, når den har været oppe, siger vicepolitiinspektør Jens Møller.
[...]
Han ønsker ikke på nuværende tidspunkt at offentliggøre ubådens præcise rute."
Citera
2017-11-02, 21:27
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Nä, inte omedvetet, men mer spontant, kanske man kan säga, signum för psykopatin.
Psykopater kan vara milda i ena stunden och lynniga och aggressiva i nästa... DET är deras personlighet. Det är en och samma personlighet skulle jag vilja säga... De vänder kappan efter vinden för att nå deras mål.
Citera
2017-11-02, 21:45
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Ja jag håller med till fullo men du glömmer också ordet "könsligt" när du nämner nya bottsrubriceringen.

"Annat könsligt umgånge än samlag. Under särskilt försvårande omständigheter" Så heter den nya brottsrubriceringen.

Njae, ska vi vara petiga så får vi titta på ursprunget, den danska lagtexten, som är formulerad så här

"andet seksuelt forhold end samleje" (Se Straffeloven §225)

Det är vad den nya brottsrubriceringen heter.
Ska man översätta den ordagrant till svenska, torde det bli

"annat sexuellt förhållande än samlag".

det skulle som du är inne på även kallas,

"annat sexuellt umgänge än samlag".

Vilket nog är mer korrekt svenska. Men det ordvalet tycker jag är fel och respektlöst mot offret, att kalla det för umgänge, därav min skrivning med ordet "handlande". Det är trots allt gärningsmannens handlande som beskrivs, inte offrets.

Jo, jag tänkte faktiskt till innan jag valde mina ord av respekt för Kim Wall, och inget annat. Hon förtjänar all respekt!

Sedan är det dessutom grovt i detta fallet, utan tvekan.
Senast redigerad av trngw 2017-11-02 kl. 21:51.
Citera
2017-11-02, 21:49
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Njae, ska vi vara petiga så får vi titta på ursprunget, den danska lagtexten, som är formulerad så här

"andet seksuelt forhold end samleje" (Se Straffeloven §225)

Det är vad den nya brottsrubriceringen heter.
Ska man översätta den ordagrant till svenska, torde det bli

"annat sexuellt förhållande än samlag".

Men då tycker jag isåfall att en mer korrekt översättning till svenska skulle bli

"annat sexuellt umgänge än samlag".

Men, det tycker jag är respektlöst mot offret, att kalla det för umgänge, därav min skrivning med ordet "handlande". Det är trots allt gärningsmannens handlande som beskrivs, inte offrets.

Jo, jag tänkte faktiskt till innan jag valde mina ord av respekt för Kim Wall, och inget annat. Hon förtjänar all respekt!

Sedan är det dessutom grovt i detta fallet, utan tvekan.

Okej. Nåväl men såhär säger polisen:

Politiet har efter den nye afhøring valgt at sigte Peter Madsen for "anden kønslig omgang end samleje under særligt skærpende omstændigheder", men det nægter han sig skyldig i, ligesom Peter Madsen fortsat nægter sig skyldig i drab.

- Baggrunden for den nye sigtelse er, at Kim Wall var tilført 14 knivstik i og omkring kønsdelene, siger Jens Møller og understreger, at politiet endnu ikke er tættere på en dødsårsag.
Citera
2017-11-02, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Det är ungefär allt vi vet ännu, det jag skrev. Att hon säger att PM erbjöd henne en tur i ubåten, men att hon avböjde. Jag tror att PM stod redo för att få uppleva sin vision, och att dådet inte har med KW att göra alls. Slumpen att det blev just hon, och dådet hade varit lika hemskt vem det än drabbade.

Ja, han var sprängfull av förväntningar inför den turen i ubåten, så blev han nobbad. Shit!

Lisa Holms mördare gjorde ett försök dagen innan men misslyckades, han var så påtänd i själva tanken av vad som skulle komma att han gick och satte på sin förvånade fru! (normalt var han total impotent)

Lika tror jag det förhöll sig med Madsen, så väl med Kim i ubåten (jag tror han försökte hålla emot därav de första cirklandet till havs sedan fick det annan mening) men till slut kunde han inte behärska sig längre. Även han var sprängfylld av att få förverkliga den otillåtna drömmen .... Han kunde inte bärga sig.

När det väl brast, gick han all in ... RaketMadsen skulle vara slut ändå.

Han hade inget att förlora tycktes i övertygande.

MEN Psykopater tycks innerst inne vara små, ynka, fega och egenkära små varelser. Precis vad vi ser när den slokörade Madsen snubblar i land .... Ja, det var trist när Nautilus sjönk ...
Citera
2017-11-02, 21:59
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Okej. Nåväl men såhär säger polisen:

Politiet har efter den nye afhøring valgt at sigte Peter Madsen for "anden kønslig omgang end samleje under særligt skærpende omstændigheder", men det nægter han sig skyldig i, ligesom Peter Madsen fortsat nægter sig skyldig i drab.

- Baggrunden for den nye sigtelse er, at Kim Wall var tilført 14 knivstik i og omkring kønsdelene, siger Jens Møller og understreger, at politiet endnu ikke er tættere på en dødsårsag.

Med tanke på omständigheterna i fallet KW, kan jag mycket väl förstå att polisen valde uttrycket "könsligt" framför "sexuellt". Jag har ju själv ett antal gånger i tråden påtalat att det inte måste finnas ett sexuellt motiv till PM's handlingar, utan att det kan vara ett könsligt motiv. Det sätter en jäkla fart på trådens troll varje gång, tyvärr. Men, det är intressant att se att den danska polisen nu också väljer ordet "könsligt" istället för "sexuellt".

Så jo visst, i detta specifika fallet instämmer jag i att "könsligt" kan vara mer korrekt, sett till gärningsmannens motiv, snarare än till den exakta formuleringen i lagtexten. Det finns två sidor av allting
Senast redigerad av trngw 2017-11-02 kl. 22:06.
Citera
2017-11-02, 22:22
Medlem
Citat:
Med tanke på omständigheterna i fallet KW, kan jag mycket väl förstå att polisen valde uttrycket "könsligt" framför "sexuellt". Jag har ju själv ett antal gånger i tråden påtalat att det inte måste finnas ett sexuellt motiv till PM's handlingar, utan att det kan vara ett könsligt motiv. Det sätter en jäkla fart på trådens troll varje gång, tyvärr. Men, det är intressant att se att den danska polisen nu också väljer ordet "könsligt" istället för "sexuellt".

Så jo visst, i detta specifika fallet instämmer jag i att "könsligt" kan vara mer korrekt, sett till gärningsmannens motiv, snarare än till den exakta formuleringen i lagtexten. Det finns två sidor av allting

Menar du att Madsens motiv inte är sexuellt motiverat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in