2018-01-08, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Det blir väl som i den forna öststatsländerna, man sköt/fängslade de ytterst ansvariga, resten av nomenklaturen bytte fot över en natt, och dominerar, precis som innan, det offentliga samtalet och ekonomin.. (- med lätt justerade utgångspunkter - väl så)
De befriades och välkomnades till ett liberalt och marknadsorienterat Europa, som nu går mot en ny sorts International: EU-federationen som anhängare av västerländsk globalism. Alltmedan Europa blir mindre europeiskt genom massimmigrationen av islam och afrikanism. Och "vår" egen regering utreder önskemålet om inskränkningar i grundlagarna. Macron i Frankrike liknande mot "fake news".

Antingen är revolutionen i makthavarnas plan, eller så är de själva lakejer i ett större spel. För kan Europa överleva massimmigrationen av tredje världen? En välfärdsstat, eller ens en demokratisk stat, kan inte fortbestå det som nu pågår demografiskt. Frågan är hur mycket som är del i planen och vad som är grav misskötsel och kortsiktig opportunism. Är processen tillräckligt långsam, nationalstaterna, traditionerna och institutionerna tillräckligt motståndskraftiga, kan folken bytas ut utan större protest eller ansvarsutkrävande - en pyspunka. Wuppdich! EU:s Libanon. Överlevande oppositionella av dagens snitt är då ålderstigna och impotenta. De som får saker att ske i kaotiska och sönderslagna länder är män från tonårsåldern och upp till de fyrtio; krigsföra män. Resten får tacka och ta emot.
Citera
2018-01-08, 17:49
Medlem
fasligts avatar
Jahajaminsann. Beroende på om utlandsvinden bort från den mångkulturella lägerelden på stranden håller i sig eller ej ska kanske fanatikerna i vistårinteut få besked om huruvida de framöver kan stå ut med sig själva efter allt vad de verkat för att åstadkomma.
Citat:
Regeringen har gett Brottsförebyggande rådet (Brå) i uppdrag att utreda varför antalet anmälda sexualbrott ökat. I uppdraget ingår även att analysera om ökningarna gäller särskilda grupper av gärningspersoner.
Om det även innefattar gärningsmännens härkomst blir upp till Brå att avgöra.
Antalet polisanmälda sexualbrott har ökat kontinuerligt under de senaste decennierna, konstaterar regeringen i sitt regleringsbrev till BRÅ. Under de senaste fyra åren har även utsattheten för sexualbrott ökat, enligt Nationella trygghetsundersökningen.
2016 uppgav 2,4 procent av befolkningen (16–79 år) att de har utsatts för sexualbrott, vilket motsvarar cirka 181 000 personer. Det är en ökning jämfört med 2015, då 1,7 procent uppgav att de hade blivit utsatta.
Gruppen gärningspersoner
Brå får nu i uppdrag av regeringen att belysa orsakerna till ökningarna sedan 2005. I uppdraget ingår också att "i möjligaste mån" uppskatta den faktiska utvecklingen av sexualbrotten.
Brå ska analysera om ökningarna gäller särskilda typer av sexualbrott, tillvägagångssätt, situationer – "och i den mån det är möjligt gruppen gärningspersoner".
Moderaterna har krävt att gärningsmännens eventuella utländska bakgrund ska kartläggas. Från att inledningsvis uttryckt skepsis gentemot detta, har justitieminister Morgan Johansson (S) senare sagt att det är upp till Brå att avgöra.
http://tt.omni.se/b5863cc465ad406cdc...97f2010132f3cc

BRÅ får alltså undersöka var sexualnidingarna kommer från, frågan är om aktivisterna på BRÅ vill.
Citera
2018-01-08, 19:12
Medlem
longbow4ys avatar
Barrling om skillnaden som gör skillnad i politiken
Somewheres VS anywheres

Om inget av de övriga partierna riktigt vill ta sig an Folkhemstanken fullt ut, så har Sverigedemokraterna gjort vad de kan för att göra den till sin. Sverigedemokraterna är det enda svenska parti som otvetydigt ansluter sig till de värden Somewheres omfattar; i sin kritik av såväl invandring som EU går de dessutom längre än många Somewheres.

Sverigedemokraterna angriper dessutom det som Anywheres representerar. Det är intressant att reflektera över partiets stora väljarframgång mot denna bakgrund. Vi vet att den har med partiets uppfattning i migrationsfrågan att göra, men man kan fråga sig om sympatierna för Sverigedemokraterna går djupare än så, och kan förstärkas av det Goodhart beskriver som behovet att känna igen sig i sitt land, liksom den nostalgiska känslan av att något väsentligt gått förlorat.
https://kvartal.se/essaer/frn-ngonst...artierna-vilse

Mycket läsvärt och det är en omskrivning av globalister vs nationalister

En förlorad värld.
Citera
2018-01-08, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Somewheres VS anywheres

Om inget av de övriga partierna riktigt vill ta sig an Folkhemstanken fullt ut, så har Sverigedemokraterna gjort vad de kan för att göra den till sin. Sverigedemokraterna är det enda svenska parti som otvetydigt ansluter sig till de värden Somewheres omfattar; i sin kritik av såväl invandring som EU går de dessutom längre än många Somewheres.

Sverigedemokraterna angriper dessutom det som Anywheres representerar. Det är intressant att reflektera över partiets stora väljarframgång mot denna bakgrund. Vi vet att den har med partiets uppfattning i migrationsfrågan att göra, men man kan fråga sig om sympatierna för Sverigedemokraterna går djupare än så, och kan förstärkas av det Goodhart beskriver som behovet att känna igen sig i sitt land, liksom den nostalgiska känslan av att något väsentligt gått förlorat.

Mycket läsvärt och det är en omskrivning av globalister vs nationalister

En förlorad värld.

Ändå osynliggör Katarina Barrling oss svenskar. Ingenstans i texten kommer svensken till tals utan anonymiseras.

Kvartals målgrupp verkar vara medlemmarna i de judiska församlingarna runt om i landet. Tyvärr.
Citera
2018-01-08, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Jahajaminsann. Beroende på om utlandsvinden bort från den mångkulturella lägerelden på stranden håller i sig eller ej ska kanske fanatikerna i vistårinteut få besked om huruvida de framöver kan stå ut med sig själva efter allt vad de verkat för att åstadkomma.

http://tt.omni.se/b5863cc465ad406cdc...97f2010132f3cc

BRÅ får alltså undersöka var sexualnidingarna kommer från, frågan är om aktivisterna på BRÅ vill.

Ett riktigt genidrag av regeringen tvingas jag konstatera. Snacka om att äta kakan och behålla den. Oavsett om det blir bu eller bä till etnisk profilering kan regeringen lugnt hänvisa till att man tillgodosett alla parters önskemål och överlåtit till BRÅ att avgöra frågan. Huruvida regeringen hade en ingått en "gentlemans agreement" med BRÅ att de inte skall ägna sig åt rasprofilering innan denna svängning i frågan kom från regeringen låter jag vara osagt. Men taktiskt slipat var det.
Citera
2018-01-08, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HedgeZero
Ändå osynliggör Katarina Barrling oss svenskar. Ingenstans i texten kommer svensken till tals utan anonymiseras.

Kvartals målgrupp verkar vara medlemmarna i de judiska församlingarna runt om i landet. Tyvärr.

Läser man mellan raderna så tycker jag att vi kommer till tals med det hon skriver. Barrling skriver inte i den här tråden ska vi komma ihåg, vilket innebär att andra premisser råder för henne. Jag uppskattar att konceptet värderingsstat (Annie Lööf, Sovjet, Hitler, Islamiska Staten) vs. ett folk (folkhemmet) tas upp.
Citera
2018-01-08, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski

Antingen är revolutionen i makthavarnas plan, eller så är de själva lakejer i ett större spel. För kan Europa överleva massimmigrationen av tredje världen? En välfärdsstat, eller ens en demokratisk stat, kan inte fortbestå det som nu pågår demografiskt. Frågan är hur mycket som är del i planen och vad som är grav misskötsel och kortsiktig opportunism. Är processen tillräckligt långsam, nationalstaterna, traditionerna och institutionerna tillräckligt motståndskraftiga, kan folken bytas ut utan större protest eller ansvarsutkrävande - en pyspunka. Wuppdich! EU:s Libanon. Överlevande oppositionella av dagens snitt är då ålderstigna och impotenta. De som får saker att ske i kaotiska och sönderslagna länder är män från tonårsåldern och upp till de fyrtio; krigsföra män. Resten får tacka och ta emot.

Men vad ska man ha ett EU-Libanon till?

Vad kan kaotiska och sönderslagna länder producera? Vad kan länderna utanför tänkas vilja köpa? JAS-plan, Volkswagen-bilar, champagne, Spotify? Kan det produceras i ett EU-Libanon?

Vad kan kaotiska och sönderslagna länder vilja och ha råd att importera? Mat? Varför vill makthavarna slå sönder en marknad med 500 miljoner människor?

Det hela verkar obegripligt. Den enda makt som jag kan tänka mig faktiskt kan profitera på Europas undergång är Kina. Då har de ju världsherraväldet som i en liten ask och expansionsutrymme för sin enorma befolkning.

Xi Jinping did it.
Citera
2018-01-08, 20:51
Medlem
Intressanta två och en halv minuter med Steven Pinker. Vad han egentligen säger är att alternativhögern har rätt och att det är därför den växer.

https://m.youtube.com/watch?v=6xJ5bvw6Ckw
Citera
2018-01-08, 20:56
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Men vad ska man ha ett EU-Libanon till?

Vad kan kaotiska och sönderslagna länder producera? Vad kan länderna utanför tänkas vilja köpa? JAS-plan, Volkswagen-bilar, champagne, Spotify? Kan det produceras i ett EU-Libanon?

Vad kan kaotiska och sönderslagna länder vilja och ha råd att importera? Mat? Varför vill makthavarna slå sönder en marknad med 500 miljoner människor?

Det hela verkar obegripligt. Den enda makt som jag kan tänka mig faktiskt kan profitera på Europas undergång är Kina. Då har de ju världsherraväldet som i en liten ask och expansionsutrymme för sin enorma befolkning.

Xi Jinping did it.

De inhemska befolkningarna i Europas stater vill inte ha ett federalt Europa.

Federalisterna ser därför gärna, att Europas stater förses med nya befolkningar från andra kontinenter dvs från Afrika, Afghanistan m.m. De federalistiska politikerna behöver ju bara rulla tummarna och låta den afrikanska befolkningsexplosionen välla in.

Ett federalt Europa skulle jag tro är prio 1.
Citera
2018-01-08, 21:14
Medlem
fasligts avatar
Citat:

Här håller jag inte med. Jag läser in ett försvarstal för den vanlige svensken i texten. Nisse i Hökarängen vill känna igen sig i sitt eget land, och vad skulle vara kontroversiellt reaktionärt eller Hitlerosande med det? Och det finns inte en stavelse om att graden av antisemitism är en samhällelig moralisk seismograf som förpliktigar oss alla till gemensam kraftsamling vid minsta utslag på den känsligt kalibrerade mätaren. Jag läser ett försvar för svenskar som är fästa vid och känner sig somewheregrundat hemma i den kulturellt uppbyggda föreställningen om ett svenskt folkhem där inte fördelningspolitiken utan den svenska gemenskapen är själva fundamentet. Tanken på folkhemmet är tanken på ett Sverige där svensken känner oproblematisk tillhörighet och där det utan minsta tvekan är OK att vara svensk.

Denna passage tycker jag talar tydligt nog om saken.
Citat:
Ett talande exempel är diskussionen 2011, om huruvida Sverige skulle kunna ta emot 30 miljoner migranter. Annie Lööf fick ägna mycken möda åt att betona att detta var en vision, och inte något konkret politiskt förslag. Men även som vision säger det givetvis något om vart partiet vill, och det är åt ett helt annat håll än dit Somewheres vill gå. När partiledaren i SVT:s Agenda fick frågan vad en invandring av denna omfattning skulle innebära för den svenska kulturen, påpekar hon att detta helt enkelt är en fråga om arbete och språk, inte någon komplicerad fråga om kulturell tillhörighet. Det gäller likaledes hennes sätt att bemöta Agendas fråga om vad 30 miljoner nytillkomna skulle innebära för ”den svenska urbefolkningen”. Lööfs vänder sig här ”väldigt skarpt” mot den beskrivningen. Svenskhet är enligt henne helt avhängigt av medborgarskap, men oberoende av ursprung – en uppfattning som även den strider mot tänkandet hos Somewheres, för vilka gemenskap bygger på något mer än medborgarskap.

Kulturhierarkier
Annie Lööfs sätt att behandla frågan om kultur som något okomplicerat är på många sätt representativ för hur svenska partier förhållit sig mångkulturalismen. Intressant nog lever synsättet kvar, även i ett parti som Kristdemokraterna, under senare år ett parti som försökt profilera sig som det parti som lyfter fram vikten av svenska värderingar. Går vi till partiets principprogram från 2015 visar det sig dock att partiets synsätt inte är så entydigt:
Det svenska kulturarvet, byggt på kristen etik och humanism och därmed en del av den västerländska kulturen, har bidragit till skapandet av vårt lands lagstiftning och rättstradition. Denna etiska grund utgör ett sammanhållande kitt för ett mångkulturellt samhälle, som innebär att många kulturer, religioner, livsstilar, språk och erfarenheter lever sida vid sida och berikar varandra.
Ett mångkulturellt samhälle fungerar inte utan en gemensam etisk grund som respekteras av både majoritetsbefolkning och minoritetsgrupper. En del av denna etiska och historiska grund är just respekten för andra individers och folkgruppers värde och särdrag.
Partiets utgångspunkt är alltså att det ”svenska kulturarvet” inte står i konflikt med ett ”mångkulturellt samhälle”, utan tvärtom utgör dess ”kitt”. Haken är bara att programmet lämnar frågan om eventuella målkonflikter mellan svenskt kulturarv och mångkulturellt samhälle lämnas därhän. Redan på ett teoretiskt plan är det uppenbart att två kulturer kan komma i konflikt med varandra. Om en sådan situation uppstår – vilken kultur ska då ges företräde? Om ett tydligt Somewhere – det svenska kulturarvet – hamnar i konflikt med ett mångkulturellt samhälle, vilket värde är då överordnat? Att sådana konflikter inte bara tillhör teoriernas värld, har också kommit att bli allt tydligare om vi ser till den svenska verkligheten. Och det rör sig inte om perifera kulturuttryck, utan grundläggande föreställningar rörande till exempel kvinnans ställning eller religionens roll i samhället. Kristdemokraternas färdriktning blir därmed svår för väljarna att bedöma, och de Somewheres som talet om ”svenska värderingar” skulle kunna locka, får inget svar på frågan hur dessa står sig i förhållande till det mångkulturella samhället.
Citera
2018-01-08, 21:18
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Somewheres VS anywheres. Mycket läsvärt och det är en omskrivning av globalister vs nationalister
En förlorad värld.

Citat:
Ändå osynliggör Katarina Barrling oss svenskar. Ingenstans i texten kommer svensken till tals utan anonymiseras. Kvartals målgrupp verkar vara medlemmarna i de judiska församlingarna runt om i landet. Tyvärr.

Det är i sanning en ganska elementär analys Barrling gör, som jag i sak bedömmer är korrekt. Frågan är varför den kommer nu, 2018 och belyser SD som "Somewhereism" mot 7Ks "Anywhereism". Som bortblåst är nazismen, bruna löss, nazistiska rötter, 1933 och stöveltramp.

Varför gjordes inte den här analysen 2010, eller 2012 eller 2014? Är virket i våra "samhällsvetare" och statvetre inom akademia så dåligt att ingen förstod detta 2010, 2012 eller 2014? Eller måste man pappegojupprepa någon anglosaxisk "intellektuell" som måste säga det först?

Får man inte gå emot den anglosaxiska Anywhereismen som rått sedan 2001, under Bush/Blair och Obama? Jag tror att alla har fattat detta ända sedan början, men "forskning" och "akademia" är så politiskt genomkorrumperat precis som allting annat.

Där är också svaret varför kanariefåglarnas perspektiv är viktigare än svenskarnas, även för svensk akademia. Man håller sig i ledet innanför taburamarna i den rådande kultursfären. Den politiserade forskningen är pseudovetenskap.

http://www.relativelyinteresting.com...ce-skeptic.jpg

Detta med psuedoscience är samma anledning till varför BRÅ slutade undersöka sakernas tillstånd. Vi får se om det kommer politiserad kultursfärvänlig snömos, eller om BRÅ ägnar sig åt riktig forskning nu när regeringen har uppdragit åt dem att undersöka sexualbrottsökningens bakomliggande orsaker.

Jag tror vi kommer att få dra samma slutsats om svensk akademia och svensk myndighetsaktivism, som någon skribent drog häromsistens då det kallt konstaterades att svenskt näringsliv är på efterkälken. Det är nog också fallet med inrökt akademia och högst tvivelaktig myndighetsaktivism.

Om någon "Somewherepolitiker" vill acid-testa min teori kan vi pröva lägga ett lagförslag som förbjuder skattefinansierad verksamhet att ha "värdegrunder" - deras syfte är inte att ha värdegrunder utan att följa lagar och regler.
Senast redigerad av Nostradumbass 2018-01-08 kl. 21:30.
Citera
2018-01-08, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Det är i sanning en ganska elementär analys Barrling gör, som jag i sak bedömmer är korrekt. Frågan är varför den kommer nu, 2018 och belyser SD som "Somewhereism" mot 7Ks "Anywhereism". Som bortblåst är nazismen, bruna löss, nazistiska rötter, 1933 och stöveltramp.

Varför gjordes inte den här analysen 2010, eller 2012 eller 2014? Är virket i våra "samhällsvetare" och statvetre inom akademia så dåligt att ingen förstod detta 2010, 2012 eller 2014? Eller måste man pappegojupprepa någon anglosaxisk "intellektuell" som måste säga det först?

Får man inte gå emot den anglosaxiska Anywhereismen som rått sedan 2001, under Bush/Blair och Obama? Jag tror att alla har fattat detta ända sedan början, men "forskning" och "akademia" är så politiskt genomkorrumperat precis som allting annat.

Där är också svaret varför kanariefåglarnas perspektiv är viktigare än svenskarnas, även för svensk akademia. Man håller sig i ledet innanför taburamarna i den rådande kultursfären. Den politiserade forskningen är pseudovetenskap.

http://www.relativelyinteresting.com...ce-skeptic.jpg

Detta med psuedoscience är samma anledning till varför BRÅ slutade undersöka sakernas tillstånd. Vi får se om det kommer politiserat kultursfärvänlig snömos, eller om BRÅ ägnar sig åt riktig forskning nu när regeringen har uppdragit åt dem att undersöka sexualbrottsökningens bakomliggande orsaker.
Jag har följt Barrling, och det bara delvis för att jag tycker att hon är rasande stilig, och jag skulle vilja kalla henne en bäver, varken hund eller lejon. Och hon har genom åren jag följt henne varit rationell, statsmannamässig och faktiskt framstått som en av de få neutrala statsvetare (man har möjligen kunna anat sig till en viss konservatism) som funnits i Sverige -vilket inte varit helt utan (ekonomisk) risk, som vi vet. Alla kan inte vara lejon, men alla har kunnat ta det egentligen självklara beslutet att inte sjunga den självklara änglakören. Därför kommer Barring, som en av av de extremt få politiska betraktare och journalister skulle jag vilja hävda, ut ur det hela med hedern i behåll, och med en potentiell karriärplan och erhållen respekt som en sån Madestam och Bjereld bara kan drömma om. Att jämföra henne med en Dahlberg, ja ni vet vad jag anser vid det här laget Nåja, kanske är jag för bländad av hennes klokskap, grace, vackra blå ögon och mjuka röst, jag vet inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in