2018-01-08, 20:43
Medlem
Snart kommer väl majoriteten av affärerna stängas, eftersom alla handlar allt på nätet. Är det då säkert att det finaste läget är mitt inne i stan?
2018-01-08, 20:54
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
1 månads SSV betraktas som riskfri. Sedan kan du naturligtvis hävda att det är den minsann inte. Men då får du redogöra för hur många ggr svenska staten defaultat på de de senaste 20 åren.

Du har verkligen noll koll på nationalekonomi. Du tycks inbilla dig att bara för att en händelse inte inträffat så är måttet noll för händelsen infråga. Låt mig därför föreslå en introduktionskurs i risk.
Det är sedan länge välkänt faktum inom nationalekonomin bortom A-nivån att det inte existerar riskfria instrument, vilket du borde ha känt till om du fått någon form av utbildning inom området.

En riskfri tillgång är en teoretisk tankekonstruktion utan någon verklig motsvarighet som används vid teoribildning. Ungefär som oändlighet används inom teoretiskt fysik. jmf t.ex. händelsehorisonten i svarta hål hur gravitationen går mot oändligheten, vilket är ren nonsens. Det resulterar dock i fruktbara teoretiska modeller. Vi använder oss av dessa begrepp pga att de skapar en matematisk framkomlig väg.

Citat:
What is a 'Risk-Free Asset'
A risk-free asset has a certain future return. Treasuries (especially T-bills) are considered to be risk-free because they are backed by the U.S. government. Because they are so safe, the return on risk-free assets is very close to the current interest rate.

Many academics say that there is no such thing as a risk-free asset because all financial assets carry some degree of risk. Technically, this may be correct. However, the level of risk is so small that, for the average investor, it is appropriate to consider U.S. Treasuries or Treasuries from stable Western governments to be risk-free.

Det existerar således inga riskfria instrument utan endast sådana som man killgissar är riskfria.

Du okunskap om din egen okunskap har numera nått episka nivåer.
2018-01-08, 20:59
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Snart kommer väl majoriteten av affärerna stängas, eftersom alla handlar allt på nätet. Är det då säkert att det finaste läget är mitt inne i stan?
Det är väl fortfarande där folk kommer att umgås? Bio, konserter, sportevenemang och annat.
2018-01-08, 21:00
Medlem
Begntts avatar
Från Tullius och PresidentBahama.

JM nyproduktion till salu.
Kod:
Början av oktober 1400
Dat       Antal
11/11     1723
15/11     1800
18/11     1823
29/11     1841
01/12     1910
20/12     1970
21/12     1989
22/12     2025
08/01     2065 (1211 Stockholms län)
2018-01-08, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Det är väl fortfarande där folk kommer att umgås? Bio, konserter, sportevenemang och annat.

fast allt det är ju billigare hemifrån
2018-01-08, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Blir granatsprängningar, skjutningar, knivskärningar, misshandel, rån, våldtäkter, lastbilsattacker etc alltför vanligt så kan många komma att ändra sitt rörelsemönster snabbt.
2018-01-08, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
Du har verkligen noll koll på nationalekonomi.
Du är inte riktigt rätt person att formulera ett sådant påstående om någon annan.

Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
Du tycks inbilla dig att bara för att en händelse inte inträffat så är måttet noll för händelsen infråga. Låt mig därför föreslå en introduktionskurs i risk.
Det är sedan länge välkänt faktum inom nationalekonomin bortom A-nivån att det inte existerar riskfria instrument, vilket du borde ha känt till om du fått någon form av utbildning inom området.

En riskfri tillgång är en teoretisk tankekonstruktion utan någon verklig motsvarighet som används vid teoribildning. Ungefär som oändlighet används inom teoretiskt fysik. jmf t.ex. händelsehorisonten i svarta hål hur gravitationen går mot oändligheten, vilket är ren nonsens. Det resulterar dock i fruktbara teoretiska modeller. Vi använder oss av dessa begrepp pga att de skapar en matematisk framkomlig väg.

Det existerar således inga riskfria instrument utan endast sådana som man killgissar är riskfria.

Du okunskap om din egen okunskap har numera nått episka nivåer.
Ditt jobb var att redovisa kreditförlusterna på 1 mån SSV under de senaste 20 åren. Och ingen lär väl vara förvånad över att du helt misslyckades med det. Du misslyckades tom med att försöka.

Nu kunde man då tänka sig att du skulle ha dragit lite slutsatser av misslyckandet. Men de lyser helt med sin frånvaro.

En ytterligare sak som man hade kunnat vänta sig av en seriös person är ett försök att estimera risk. Men där är det också kliniskt rent. Du hade ju kunna estimera risk baserat på t ex kreditförluster på 3 månaders SSV. Varför gjorde du inte det. Jag hade inte tjafsat om en sådan sak.

Men gör det då. Beräkna risken baserat på kreditförluster på 3 månaders SSV. Du kan tom använda kreditförluster på 6 månaders SSV i beräkningen.

Du behöver iaf räkna fram en risk så att vi kan avgöra om den går att approximera med "riskfri".
Går det att göra en sådan approximation är dina invändningar bara att kasta i papperskorgen. (Vilket stod klart för de flesta redan från början. Och det är därför jag kan kosta på mig att använda formuleringen).
2018-01-08, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Men nu börjar företagen dra ner på kontorsytor så det kanske ändrar sig framöver
Gör dom?
Det senaste jag hört är att vakansgraden är rekordlåg.
2018-01-08, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Sthlm är en förhållandevis liten internationell stad, priserna styrs av att räntorna är låga och att folk trott att priserna kommer fortsätta rulla upp och upp. Kostnaden stiger och optimismen bryts i kombination med lågkonjunktur så kommer de bli betydligt billigare än idag.
Hur har riskfri realränta varit under 2000-talet jämfört med andra EU-länder?
Har de varit mycket lägre här?

(Eller real bolåneränta om man nu hellre vill prata om det).
2018-01-08, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Visst kan man gå motsatt väg med stärkta nationalstater, gränser, tullar och många valutor. Men det blir dyrt i så fall.
Det är iaf ett effektivt sätt att sänka BNP och levnadsstandard. Och sänka rejält om man tar i ordentligt med nationalism.

Och det skulle ju sänka bostadspriserna också (Och stoppa bostadsproduktion).
Så de som vill tala om risk och att man inte bör köpa bostad pga risken kan naturligtvis väga in risken för en sådan politik.
2018-01-08, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det är ju inte konstigt att bubbla föreligger när uppenbart ungt folk resonerar på det här viset. Och man kan faktiskt skriva "läge, läge, läge" också. Varför denna engelska hos så många???

jag var hos ett ungt par idag i 29-30 års åldern.

de hade köpt ett hus i somras i en storstad... ok nu till tokigheterna..

några hundra meter bort bygger man moderna snygga lägenheter, dyra men väldigt praktiska och moderna. nästan underhållsfria de kommande 20 åren.

detta unga par har dock köpt en villa med ett renoveringsbehov så pass stort att jag bedömer att under de kommande 30 åren behöver man byta ut hela huset. det kommer vara helt osäljbart inom 20 år om de inte totalrenoverar och lurar en köpare.

hur har de räknat detta par, gigantisk daglig värdeminskning på huset, jag pratar minst 12000 kr i månaden bara för renoveringsbehovet, sedan tillkommer nedgången på marknaden.

jag fattar inte hur dessa kan köpa sådant totalt skräp. jag skulle beräkna det till en förlustaffär på 20.000 kr i månaden i dagsläget. de verkade dock superglada.

kollade booli idag och de har betalt 6 milj kr för huset, jag skulle värdera det till 1,8 milj på sin höjd. ofattbart.
2018-01-08, 21:39
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Du är inte riktigt rätt person att formulera ett sådant påstående om någon annan.
… om du bara visste

Citat:
Ditt jobb var att redovisa kreditförlusterna på 1 mån SSV under de senaste 20 åren. Och ingen lär väl vara förvånad över att du helt misslyckades med det. Du misslyckades tom med att försöka.

Nej, du påstod att det var mitt jobb. Det är en helt annan sak.
Du är tyvärr för outbildad för att begripa vad jag skrev i mitt föregående inlägg. Hade du någon form av matematisk utbildning hade du kanske haft några förutsättningar att begripa.
Men eftersom så inte är fallet, kan jag bara önska dig välgång i ditt intellektuella mörker.

Scientia non habet inimicum nisi ignorantem
Senast redigerad av Vadaadaa 2018-01-08 kl. 21:47.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in