2018-01-08, 15:23
Medlem
Stort intresse första visningshelgen rapporterar DN.

https://www.dn.se/ekonomi/hogt-tryck-under-arets-forsta-visningshelg/
2018-01-08, 16:27
Avslutad
Jag konstaterar nu att sidan:

https://veidekkebostad.se/malardalen/

går bra att köra i archive.org och Wayback Machine. Den senaste skärmdumpen är från juli. Det första jag nu tittar på är projektet Hagaterrassen i Hagastaden.

Jag noterar då någit mycket överraskande, här följer två exempel:

Juli 2017:

Lägenhet 6-1202 säljs för 4 725 000 kr med månadsavgiften 2 977 kr
Lägenhet 8-1503 säljs för 4 975 000 kr med månadsavgiften 3 087 kr

Idag

Lägenhet 6-1202 säljs för 4 725 000 kr med månadsavgiften 2 578 kr
Lägenhet 8-1503 säljs för 4 975 000 kr med månadsavgiften 2 686 kr

=>
På något sätt har man "trollat ner" månadsavgifterna.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-08 kl. 16:31.
2018-01-08, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Stort intresse första visningshelgen rapporterar DN.

https://www.dn.se/ekonomi/hogt-tryck-under-arets-forsta-visningshelg/

Källorna är mäklarna.. tyvärr inte trovärdiga källor enligt mig då majoriteten av de skulle kunna sälja sin mamma till högstbjudande. Finns så klart bra mäklare, men skulle säga av alla jag någonsin haft kontakt med är det typ 1 som varit vettig och haft förståelse för föreningarnas ekonomiska plan. Kan dock vara att min plånbok varit tunn och jag inte letat bostad centralt men kunskapsnivåerna är låga rent generellt.
2018-01-08, 16:37
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama

går bra att köra i archive.org och Wayback Machine. Den senaste skärmdumpen är från juli. Det första jag nu tittar på är projektet Hagaterrassen i Hagastaden.

Juli 2017:

Idag

=>
Spännande... Längre avskrivningshorisont? Kör föreningen med förlust?
2018-01-08, 16:40
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Källorna är mäklarna.. tyvärr inte trovärdiga källor enligt mig då majoriteten av de skulle kunna sälja sin mamma till högstbjudande. Finns så klart bra mäklare, men skulle säga av alla jag någonsin haft kontakt med är det typ 1 som varit vettig och haft förståelse för föreningarnas ekonomiska plan. Kan dock vara att min plånbok varit tunn och jag inte letat bostad centralt men kunskapsnivåerna är låga rent generellt.
Det är mest smålägenheter som efterfrågas, tydligen. Terminstart och hets innan nya amorteringsreglerna kickar in?
2018-01-08, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama

Juli 2017:

Idag

=>

tror inte dom "trollat", fuskat, lurats, höjt lånen, dom har för mycket att förlora på det.

Troligen är det så att föreningens lån fick en lägre räntesats än den ursprungliga bedömningen. Kalkylräntan kanske hade en buffert på 1 procentenhet för 12 månader sen, och idag är kalkylräntan något lägre och bufferten något lägre.

.
Senast redigerad av Strasburg 2018-01-08 kl. 17:04.
2018-01-08, 17:11
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Du ska nog skylla mer på tidningsartikeln än mäklarna. Allt är goddag yxskaft. Tex att det är fler som går på visningar nu än under juldagarna. Wow.

En säljare som inte framhäver det positiva är en dålig säljare, dvs det är publiceringen som är löjlig.

Med det sagt "ska" det ju upp jan/feb, allt annat är ren domedag med tanke på dels säsong, dels kommande amorteringskrav, dels den extrema dippen i höstas (volatilitet nedåt => volatilitet uppåt). Om vi inte har gröna siffror totalt sett över jan-feb är detta bottenlöst.
Senast redigerad av Trillske 2018-01-08 kl. 17:21.
2018-01-08, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Någon gång i slutet på 80-talet läste jag en artikel i DN om svenska ungdomar som bodde i London. Dom ville gärna bo centralt. Och det innebar att hyra en sängplats i del av rum. Det var vad inkomsterna räckte till.

Det kan man spontant tycka är ett lite primitivt leverne. Men får komma ihåg att det är självvalt av dessa. Viljan att bo där var så pass stort att dom valde att bo under sådana förhållanden. Dom hade kunna bo bättre om dom bott längre ut från centrum.

Man kan tycka att bostadspriserna är höga i centrala London, men det är de för att folk är villiga att betala för det. Betalviljan bestämmer nivån.

Och på motsvarande sätt kan man tycka att de som äger fastigheterna där tar en enorm risk för prisfall.

I London finns det ju dock affordable housing, det är inte så ovanligt att bostadsutvecklare och byggherrar får sina byggrättigheter villkorade med att dom även skall bygga ett visst antal billiga bostäder, något motsvarande system finns det egentligen inte i Sverige, dvs, social housing.

Det är inte nödvändigtvis vid enbart bostadsutveckling som det är villkorat så, utan kan även vara ett villkor vid utveckling av andra fastigheter. Ett aktuellt exempel är t ex Tottenhams ny stadium.

Development is a 100% affordable scheme with 222 new homes and a new Primary School
Klicka för foto

London, min gamla hemstad, har ju också utvecklats en del, gentrifiering. En polare till mig bosatte sig(flyttade från Sverige för studier) i Hackney, ca 10 år sedan, och det är ju ett ganska bra exempel. Hans första bostad var ett riktigt råtthål, dålig isolering, så på vintern var det ju rätt pissigt. Härlig kondensering vilket gjorde att i princip allt var fuktigt... och såklart, knarklangare precis utanför fönstret.

Den är kvinnan summerar dock Hackneys utveckling bra....

As recently as ten years ago, Hackney was a no-go area at night. Now I would be happy for my own children to live there – and it’s an area that they actively want to live in.
2018-01-08, 18:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Det går ner, men sen går det upp igen. Det här vet alla. Att köpa en lägenhet i Stockholms innerstad är aldrig en dålig affär, det gäller bara att ibland behöver man vänta längre för att det ska ha gått plus. Men plus kommer det alltid att gå. Varför? Jo för det finns endast en huvudstad i Sverige och det finns endast en viss mängd kvadratmeter inne i den.

Tills vi kan teleportera oss fram och tillbaka till arbetet så kommer det att vara "location location location".

Man brukar anse att 30-40% av ens månadsinkomst är okej att lägga på boende. Med tanke på dagens räntor och avgifter på äldre fastigheter så kan man enkelt räkna ut vad en lägenhet är värd. Det kostar ca 1000kr i månaden att låna 1 miljon. Du kan alltså låna 10 miljoner för 10000kr, för de pengarna kan du köpa en 4:a i stockholm på 100kvm. Sen har du en avgift och internet/el/etc på tot 4500kr. 14500kr för boende. Tjänar du bra kan du bo där ensam, tjänar du sämre kan du bo där med sambo. Hoppas du nu börjar förstå att 10 miljoner helt plötsligt blev ganska billigt. Däri ligger skämtet, att boende för 10 miljoner är billigt. Man kan inte ha negativ reporänta - det blir inte bra.

Det är ju inte konstigt att bubbla föreligger när uppenbart ungt folk resonerar på det här viset. Och man kan faktiskt skriva "läge, läge, läge" också. Varför denna engelska hos så många???
2018-01-08, 18:43
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det är väl realräntan som har betydelse. Inte reporäntan.
Under 2000-talet har riskfri realränta legat på inom 0-2%, med några tillfälliga undantag.
Vad borde den ligga på?

Om du ordnar en riskfri förvaringstjänst för sparare. Ett slags Shurgard för sparare. Vill du då betala till de som använder den (dvs positiv ränta för spararen) eller vill du få betalt för ditt arbete och dina kostnader (dvs negativ ränta).

Det borde gå att komma överens om att riskfri realränta borde ligga på ca 0%. Och Riksbanken har för det mesta pressat upp den ovanför 0.

Det förutsätter existensen av en riskfri tillgång. Du får gärna uppge vad det skulle vara.

Alltid kul att få se nationalekonomiska genombrott i denna tråd.
2018-01-08, 18:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Det går ner, men sen går det upp igen. Det här vet alla. Att köpa en lägenhet i Stockholms innerstad är aldrig en dålig affär, det gäller bara att ibland behöver man vänta längre för att det ska ha gått plus. Men plus kommer det alltid att gå. Varför? Jo för det finns endast en huvudstad i Sverige och det finns endast en viss mängd kvadratmeter inne i den.

Tills vi kan teleportera oss fram och tillbaka till arbetet så kommer det att vara "location location location".

Man brukar anse att 30-40% av ens månadsinkomst är okej att lägga på boende. Med tanke på dagens räntor och avgifter på äldre fastigheter så kan man enkelt räkna ut vad en lägenhet är värd. Det kostar ca 1000kr i månaden att låna 1 miljon. Du kan alltså låna 10 miljoner för 10000kr, för de pengarna kan du köpa en 4:a i stockholm på 100kvm. Sen har du en avgift och internet/el/etc på tot 4500kr. 14500kr för boende. Tjänar du bra kan du bo där ensam, tjänar du sämre kan du bo där med sambo. Hoppas du nu börjar förstå att 10 miljoner helt plötsligt blev ganska billigt. Däri ligger skämtet, att boende för 10 miljoner är billigt. Man kan inte ha negativ reporänta - det blir inte bra.

Läge och läge. Man kan lätt tro att bästa läge nu alltid kommer vara det i framtiden. Jag har tagit det här exemplet förut, men repeterar att när bilismen växte fram under 50- och 60-talen så skedde en omvärdering av vad som var bästa läge. Stockholm city sågs som smutsigt, trångt och farligt. Det blev populärt att flytta till de moderna förorterna som nu folk flyr i "white flight". Och kolla befolkningsökningen på söder. Så sent som början på åttiotalet var det knappast nån attraktiv stadsdel att bo i. Så innerstaden har långt ifrån alltid varit lika populär som nu.

De argumenten kan bara en tjugofemåring ha.
2018-01-08, 19:04
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
I London finns det ju dock affordable housing, det är inte så ovanligt att bostadsutvecklare och byggherrar får sina byggrättigheter villkorade med att dom även skall bygga ett visst antal billiga bostäder, något motsvarande system finns det egentligen inte i Sverige, dvs, social housing.

Det är inte nödvändigtvis vid enbart bostadsutveckling som det är villkorat så, utan kan även vara ett villkor vid utveckling av andra fastigheter. Ett aktuellt exempel är t ex Tottenhams ny stadium.

Development is a 100% affordable scheme with 222 new homes and a new Primary School
Klicka för foto

As recently as ten years ago, Hackney was a no-go area at night. Now I would be happy for my own children to live there – and it’s an area that they actively want to live in.

Intressant, men även i en hel del av Stockholms förorter och närområden har gått från sunk till helt hyfsat idag. Hammarby sjöstad, Årsta, Midsommarkransen, Aspudden, Solna, Sundbyberg, Sollentuna m fl.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in