2018-01-08, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Läge och läge. Man kan lätt tro att bästa läge nu alltid kommer vara det i framtiden. Jag har tagit det här exemplet förut, men repeterar att när bilismen växte fram under 50- och 60-talen så skedde en omvärdering av vad som var bästa läge. Stockholm city sågs som smutsigt, trångt och farligt. Det blev populärt att flytta till de moderna förorterna som nu folk flyr i "white flight". Och kolla befolkningsökningen på söder. Så sent som början på åttiotalet var det knappast nån attraktiv stadsdel att bo i. Så innerstaden har långt ifrån alltid varit lika populär som nu.

De argumenten kan bara en tjugofemåring ha.
Förklaringen är snarare att hyresregleringen hindrade underhåll och modernisering.
Men nya bostäder producerades i utkanterna med räntesubventioner. Och då var inte valet så svårt. Folk som inte förstår ekonomi kallade detta "gröna vågen".

Migrationen var en konsekvens av S-politik. (Osagt om det var avsiktligt eller inte. Avsikten var en flyttlasspolitik, men troligen snarare att tvinga in folk i städerna. Inte flytta om i städerna).
2018-01-08, 19:08
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Stort intresse första visningshelgen rapporterar DN.

https://www.dn.se/ekonomi/hogt-tryck-under-arets-forsta-visningshelg/

Förutom den vanliga uppgången i marknaden efter julhelgerna, tror jag många är nyfikna med tanke på nedgången i priserna. Därmed inte sagt att de är redo att slå till nu. Jag har ju själv tänkt börja gå på visningar nu, men avvakta köp till ytterligare ev nedgång. Självklart är de som kommer beröras av det kommande amorteringskravet lite mer benägna att slå till nu eller i alla fall inom den närmsta tiden.
2018-01-08, 19:10
Medlem
Teleportera sig till jobbet....Är det en naturlag att man måste åka till ett kontor varje dag? Själv jobbar jag ofta och gärna hemifrån, trots att jag bara har några km till jobbet. Med dagens teknik är jag förvånad över att inte fler jobbar hemifrån. Möten är man ju med på via Skype.
2018-01-08, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
Det förutsätter existensen av en riskfri tillgång. Du får gärna uppge vad det skulle vara.
1 månads SSV betraktas som riskfri. Sedan kan du naturligtvis hävda att det är den minsann inte. Men då får du redogöra för hur många ggr svenska staten defaultat på de de senaste 20 åren.

Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
Alltid kul att få se nationalekonomiska genombrott i denna tråd.
Det handlar snarare om att du får ett relativt stort kompetenslyft.
2018-01-08, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MostyBlejsX
Förutom den vanliga uppgången i marknaden efter julhelgerna, tror jag många är nyfikna med tanke på nedgången i priserna. Därmed inte sagt att de är redo att slå till nu. Jag har ju själv tänkt börja gå på visningar nu, men avvakta köp till ytterligare ev nedgång. Självklart är de som kommer beröras av det kommande amorteringskravet lite mer benägna att slå till nu eller i alla fall inom den närmsta tiden.

Ja, behöver man inte slå till för att man drabbas av amorteringskravet är det klokt att vänta. Skulle tro att det blir en nigning till i marknaden då amorteringskravet träder i kraft. Själv gick jag runt i tre år för att hitta det rätta objektet innan jag slog till. Missade i och för sig två fina tillfällen för att mäklarslusken aldrig ringde tillbaka. På den tiden var det massor med fusk i budgivningarna.

Betalade t o m lite dyrt för att få lägenheten. Och jag är väldigt nöjd. Tänker inte flytta. Trots att värderingen ligger 6-8 gånger det jag betalade. Det är bra att bostadshetsen har lugnat ner sig så folk inte förköper sig och tar god tid på sig för att inspektera huset och omgivningarna.
2018-01-08, 19:32
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ja, behöver man inte slå till för att man drabbas av amorteringskravet är det klokt att vänta. Skulle tro att det blir en nigning till i marknaden då amorteringskravet träder i kraft. Själv gick jag runt i tre år för att hitta det rätta objektet innan jag slog till. Missade i och för sig två fina tillfällen för att mäklarslusken aldrig ringde tillbaka. På den tiden var det massor med fusk i budgivningarna.

Betalade t o m lite dyrt för att få lägenheten. Och jag är väldigt nöjd. Tänker inte flytta. Trots att värderingen ligger 6-8 gånger det jag betalade. Det är bra att bostadshetsen har lugnat ner sig så folk inte förköper sig och tar god tid på sig för att inspektera huset och omgivningarna.

Grattis till uppgången, själv har jag missat massor med bra fastighetsaffärer (jordbruksfastigheter) genom åren. varenda hyresrätt jag bott i har ombildats till BR efter jag flyttat därifrån .

Det har varit helt sjukt med snabba affärer och inställda visningar. Mycket man vill kolla upp både känslomässigt, praktiskt och ekonomiskt. Inte minst kolla upp att det finns dugligt folk i styrelsen, årsredovisningen, stadgar etc. Finns en hel del ombildningar ute i förorter där kompetens saknas för att sitta i styrelsen. Inte bra.

Ja, rimligen kommer den en märkbar dipp efter 1 mars.
2018-01-08, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Teleportera sig till jobbet....Är det en naturlag att man måste åka till ett kontor varje dag? Själv jobbar jag ofta och gärna hemifrån, trots att jag bara har några km till jobbet. Med dagens teknik är jag förvånad över att inte fler jobbar hemifrån. Möten är man ju med på via Skype.
Det är ingen naturlag men ingår i anställningsvillkor. Man har mindre bra erfarenheter av att folk håller sig hemma.
2018-01-08, 19:51
Medlem
Citat:
Intressant, men även i en hel del av Stockholms förorter och närområden har gått från sunk till helt hyfsat idag. Hammarby sjöstad, Årsta, Midsommarkransen, Aspudden, Solna, Sundbyberg, Sollentuna m fl.

Ja det finns många exempel på gentrifiering även i Sverige, stadsdelen jag är bosatt i är en av dom. Jan Jörnmark, som nästan alltid är läsvärd, beskriver just det ganska bra.

Citat:
Det var hösten 78 som jag hamnade i Göteborg och Linné, som på den tiden var ett ovanligt spännande stadslandskap. Befolkningen hade mer än halverats mellan 1950 och 1975, där den bottnade på drygt 23 000 personer. Områdets kärna var rejält förfallen och beboddes i hög grad av pensionärer, studenter och människor som pysslade med olika sinnesförhöjande droger. Av barnfamiljer såg man inte många spår.

Helheten bestod av flera intressanta delar och i Haga hade förfallet skapat ett kaotiskt intryck. Det revs några hus varje månad och tog man en promenad dröjde det sällan många minuter innan man erbjöds en hundrabit. Linnégatan hade en canyon-liknande karaktär där det alltför ofta brann i de vackra men svårt förfallna sekelskifteskåkarna. Det hade utvecklats ett porr- och möbelkluster i området, och även om Gyllene Prag var Kommendantsängens givna centralpunkt fanns det egentligen inga spår av dagens livliga café- och restaurangliv. Många av ens kompisar fick tag på tredjehandslägenheter i de gamla ståtliga husen. En etta på 30 kvadrat kunde betinga ett pris runt hundralappen, vilket motsvarar 300 kronor i dagens penningvärde. I den facila hyran ingick då till och med toalett i källaren.

[...]

Linnégatan nybyggdes på 1980-talet av HSB, Riksbyggen och ett litet antal privata fastighetsägare. Allmännyttan exploaterade i Hagaområdet. Nyproduktionen skapade en marknad för bostadsrätter i Linné, samtidigt som befolkningen började öka och föryngras. Här startade den omvandling som idag har förändrat stadsdelens utseende och karaktär.

Befolkningen har sedan dess ökat med cirka 30%. Andelen pensionärer har minskat kraftigt samtidigt som de socialt stabila medelålderssegmenten ökat kraftigt. Linné har genomgått en av Göteborgs kraftfullaste gentrifieringsprocesser

[...]

I absoluta tal är det nu den stadsdel där det föds mest barn i GBG, och det är även den barntätaste stadsdelen i staden, dvs barn per hektar.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-01-08 kl. 19:53.
2018-01-08, 19:52
Medlem
Citat:
Det har varit helt sjukt med snabba affärer och inställda visningar. Mycket man vill kolla upp både känslomässigt, praktiskt och ekonomiskt. Inte minst kolla upp att det finns dugligt folk i styrelsen, årsredovisningen, stadgar etc. Finns en hel del ombildningar ute i förorter där kompetens saknas för att sitta i styrelsen. Inte bra.

Har hållit mig utanför då marknaden varit hysterisk och även reducerat flyttandet till minimum. Efter ungdomsårens flyttande var den kvoten fylld. Vill ha en bra bas.

Styrelsen är viktig så det är därför jag satt mig i styrelsen från början där jag bott. Vill ha kontroll. När jag varit säker på att vi har stabil ekonomi och rätt folk då har jag lämnat åt andra. Hjälper till då de behöver en konsult. Men vi har toppenekonomi så jag är inte orolig. Vi har inte heller några fonder som styrelsen kan få vilda idéer om att spela med. Allt är fixat i huset så nästa renovering är om 20 år. Det kan naturligtvis komma oförutsedda utgifter men då lånar vi.
2018-01-08, 19:57
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Låt oss t ex leka med tanken att alla EU:s länder avvecklar sin inomeuropeiska diplomatiska verksamhet, dvs alla europeiska länders ambassader, med tillhörande residens och andra bostäder, i Stockholm stängs.

Det borde ju inte krävas så jättemånga hjärnceller hos folket i Bryssel för att komma fram till detta en vacker dag.

Nästa steg vore att ambassader i Europa bara skulle finnas i Bryssel, och då för utomeuropeiska länder. Då stänger också de nationella utrikesdepartementen ned sin verksamhet.

Så småningom liknar Europas länder USAs delstater. Stockholm, Göteborg, Malmö i Sverige blir då som Columbus, Cleveland, Cincinnati i Ohio. Ingen bryr sig om vilken som är huvudstaden.

Kungen då? Ja, där är jag svarslös.
Du måste vara politisk analfabet om du tror att Europa går mot ett tätare samband. I land efter land växer motståndet mot EU och dess centralisering. Euron är ett fiasko för alla utom för Tyskland och Irland.

Betydligt troligare att EU bryts sönder än blir mer sammansvetsas.

Sthlm är en förhållandevis liten internationell stad, priserna styrs av att räntorna är låga och att folk trott att priserna kommer fortsätta rulla upp och upp. Kostnaden stiger och optimismen bryts i kombination med lågkonjunktur så kommer de bli betydligt billigare än idag.
2018-01-08, 20:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du måste vara politisk analfabet om du tror att Europa går mot ett tätare samband. I land efter land växer motståndet mot EU och dess centralisering. Euron är ett fiasko för alla utom för Tyskland och Irland.

Betydligt troligare att EU bryts sönder än blir mer sammansvetsas.
Varför skulle svenskar dela nation med somalier, afghaner och MENA-folk, men inte med italienare och tyskar? Det finns mycket effektivitetsvinster med ett tätt EU-samarbete. Tänk bara på allt fullständigt meningslöst penningväxlande svenskar håller på med när de handlar med sina svenska bankkort i EUR. Bankerna cashar in non stop.

Men åsätt ett sammanvuxet EU en viss sannolikhet. I ett sådant scenario försvinner allt vad ambassader och utrikespolitik heter från Stockholm, och även en hel del annan nationell förvaltning. Stockholm förblir en vacker stor stad, men ingen huvudstad i dagens mening. Göteborg och Malmö växer nog då i betydelse.

Jag vet inte hur sannolikt detta är på 10 eller 20 års sikt, men det är inte helt osannolikt. Ambassader och utrikespolitik är dyrt, behöver vi detta? Behöver Sverige en ambassad i Helsingfors, och Finland en i Stockholm? Ambassadör=Sändebud, en kvarleva från en svunnen tid utan telefoner och datorer.

Visst kan man gå motsatt väg med stärkta nationalstater, gränser, tullar och många valutor. Men det blir dyrt i så fall.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-08 kl. 20:49.
2018-01-08, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det är ingen naturlag men ingår i anställningsvillkor. Man har mindre bra erfarenheter av att folk håller sig hemma.
Men nu börjar företagen dra ner på kontorsytor så det kanske ändrar sig framöver

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in