2017-12-22, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Den här kvartetten är räddningen för Sveriges BNP. 2018 skulle ju bli ett fantastiskt år sa de också. Så skönt. Vi bubbelbabblare sprider för mycket dysterhet kring oss.
Nåja, dom har rätt i en sak iaf och det är att dom befinner sig i verkligheten. På ett påtagligt sätt.
Kan ju bli så att vi går in i en lugnare period så som 2007-2012 då villa-priserna nästan stod still.
2017-12-22, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Enkelt uttryckt verkar vi idag ha äldre korridorsrum för 3 000 kr/månad och så har vi lika stora nybyggnationsrum med pentry för 5-6 000 kr/månad*. Och detta är väl resultatet av den reglerade hyresmarknaden, antar jag. Det finns i praktiken två marknader, en kommunistisk bristmarknad styrd av Hyresgästföreningen med låga hyror men långa köer. Och en marknad för nyproduktion med ockerhyror pga att man hittills inte hunnit bygga ikapp den kommunistiska marknadens brist. När marknaden nu får verka, bör nybyggnationen närma sig det äldre beståndet i hyra, om än inte nå ända dit. I synnerhet om räntorna förblir låga.
Hur räknar du fram ocker?
Gör fastighetsbolaget någon extrem vinst?
Eller är det byggjobbarna som ockrar med sina löner?
Eller vad?

Citat:
*Tydligen bygger man inte så mycket korridorsrum nuförtiden, utan alla vill ha eget kök. Begripligt.
Förr var det korridorsrum där man delade toalett och kök.
Sedan blev det korridorsrum där man hade egen toa men delade kök.
Och nu blir det rum där man har egen toa och eget kök.

Det är en successiv standardhöjning som folk inte tänker på så mycket. Eller tom förnekar.

Tittar jag på det korridorsrum jag bodde i så har hyran för det ökat (till idag) ganska precis lika mycket som fastighetsprisindex ökat under tiden.
Nu är det skillnad på hyra och villapriser. Men det är ändå lite intressant att de ökat lika mycket (nominellt).
2017-12-22, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Hade fortfarande varit lika skuldsatt!
I kronor ja, om du kunnat undgå att amortera.
Dock inte i belåningsgrad och inte i skuld/lön, ifall du inte lyckats med att undvika lönejustering. Då hade du varit mindre skuldsatt.
2017-12-22, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Eller vad?

.

Jag skulle gissa på byggjobbarna. Dom där jävla Litauerna vet du, de kan 'ockra med sina löner.'
Vad nu det kan tänkas betyda. Herrejesus att en människa frivilligt gör bort sig så här mycket.

Om fastighetsbolagen vinster är extrema vet jag inte. Dom är i varje fall mycket bra.
”Äga hyresfastigheter bland det mest lönsamma man kan göra” som en rubrik i vänsterextremisternas husorgan DN proklamerade för ett par år sedan:
https://www.dn.se/sthlm/aga-hyresfastigheter-bland-det-mest-lonsamma-man-kan-gora/
2017-12-22, 13:05
Avslutad
Citat:
JM nyproduktion till salu
Början av oktober 1400
11/11 1723
15/11 1800
18/11 1823
29/11 1841
1/12 1910
20/12 1970

Början av oktober 1400
11/11 1723
15/11 1800
18/11 1823
29/11 1841
1/12 1910
20/12 1970
21/12 1989
22/12 2025

https://www.jm.se/bostader/sok-bostad/
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-12-22 kl. 13:11.
2017-12-22, 13:06
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sterlinkarcher
Majorna har väldigt lite bostadsrätter generellt och majoriteten av bostäder är hyres som ägs av Familjebostäder.

Det beror på vilket scenario vi talar om. Syftade mest på att om en person i Majorna vill flytta från en hyresrätt till en större lägenhet, så är priserna inte i symbios med inkomsterna för demografin som bor i området. Majorna har fortfarande en hel del sociala problem, mycket studenter och låginkomsttagare.
För de som bor i hyresrätt så förändras inget alls med nya amorteringsskravet. Om de ska flytta till större lägenhet så flyttar de vanligtvis till en annan hyresrätt.

Hur räknar du ut vad som är ett realistiskt pris på BRF lägenheter i detta område? Eftersom du har en uppskattad inkomst och vet du även nivån på avgiften så bör du kunna räkna ut hur mycket de kan låna. Eller hur kom du fram till 1,7?
2017-12-22, 13:19
Avslutad
Citat:
Eller vad?
Vi kan använda Joakim Alm en gång till:
https://www.youtube.com/watch?v=-C1gFYweAts

Kring kl 25:00 pratar han ett par gånger om hur hyran fastställs och nämner då siffran 5%. Och ur ett historiskt perspektiv är det ju inte så högt med 5%, men det går inte att kombinera med en 0%-räntevärld. Så antingen måste hyrorna ner och anpassa sig till 0%-räntevärlden, eller så måste räntorna upp. Just nu, är det alldeles för lönsamt att låna, köpa bostäder, och hyra ut. Detta kommer att ändras. Gungan kan t o m slå över åt andra hållet en tid så att vi både får lägre hyror och högre räntor. Men över tid korrelerar räntor och hyror, givetvis med riskpremie på hyror över statsobligationsräntorna.

Givetvis ska hyresvärdarna ta ut de hyror de kan i en marknadsekonomi (gränsen går vid ocker), men de hyror de momentant kan ta ut just idag, är inte desamma som vad de kan ta ut om 1-2 år.

Ett annat sätt att se överprissättningen är just att se den kraftiga hyresskillnaden för äldre och nyare studentrum, eller äldre och nyare lägenheter i allmänhet, eller hyreshöjningar i samband med renoveringar.

Min förståelse av situationen är att många äldre hyror är för låga, samtidigt som många nybyggnationshyror är för höga. Orsaken är hyresrehleringen i kombination med den extrema brist som råder/rått.
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-12-22 kl. 13:29.
2017-12-22, 13:29
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Början av oktober 1400
11/11 1723
15/11 1800
18/11 1823
29/11 1841
1/12 1910
20/12 1970
21/12 1989
22/12 2025

https://www.jm.se/bostader/sok-bostad/

Härligt JM, perfekt för litet sista-minuten-shopping inför jul...

All I want for Christmas is ...
... en bostadsrätt i en hutlöst belånad förening ...

Hittar man inget hos JM så har ju Veidekke sin black friday sale till julafton.

https://veidekkebostad.se/barkarbystaden/

Vi kanske skall börja tracka deras försäljning också. Måste bara hitta en sida med totalsumman.

https://veidekkebostad.se/vara-hem/?utm_source=veidekke_se&utm_medium=banner

God Jul på er alla, oavsett om ni är bubbelbabblare eller bubbelförnekare.

/Tullius
Senast redigerad av Tullius 2017-12-22 kl. 13:39.
2017-12-22, 13:31
Medlem
Citat:
Magdalena Anderssons utspel i Dagens Nyheter om att flyktingar bör söka sig till andra länder, i kombination med att antalet asylsökande minskar, och de siffror jag visade, att en allt lägre andel asylsökande beviljas asyl, bekräftar min tes, att politikerna svängt, och att därmed Stockholms Läns planerade befolkningsökning inte kommer att inträffa. Det kommer inte bli några 35-40 tusen per år framöver.

Och från detta har vi ett rakt orsakssamband till bostadsmarknaden, och vad vi kan vänta oss där.

Barkarbystaden är väl just nu kandidat nummer ett till att bli ett monument över Reinfeldts massimmigrationsplaner, som folket (infödda och invandrade) till slut satte stopp för. Men Reinfeldt var givetvis inte den ende, utan Stockholmspolitikernas okritiska glädjerop om att "Stockholm växer" börjar nu också fastna i halsgropen.

Vi lever i omprövningarnas tid.

Citat:
Jag tror att ledande moderater och dito socialdemokrater har insett att utvecklingen med hög invandring av lågt utbildade människor, från kulturer som skiljer sig mycket från vår, måste vändas nu om vi inte skall behöva minska välfärden rejält. För några månader sedan började Ulf Kristersson tala klarspråk och så tydlig som Magdalena Andersson var i Dn idag har väl inget socialdemokratiskt statsråd varit i modern tid. Det finns en anledning till att det var hon som skickades fram för att leverera budskapet. Det här skall paketeras i en ekonomisk förpackning.

Sverige är ju extrem i World Values studien*. Vi är rationella, inte traditionella. Det gör ju att vi också kan vända på en femöring. Vilket vi nu gör. Jag tror finansdepartementet gjort klart för Migrationsverket att mängden uppehållstillstånd måste ner. Därav färre beviljade i första instans (siffrorna du presenterade häromdagen). Jag skulle inte heller bli förvånad om det även blir rejält minskade bidrag/ändrade regler för migranter i syfte att få människor att återvända till sina hemländer. Förslagen kommer komma som ett pärlband.

Det blir inget av de nya städer som bara kommit till projektstadiet. Barkarbystaden tror jag kommer byggas men det kommer ta ett decennium.

För att leverera ett positivt budskap så här inför jul, så tror jag på en revansch för utbildning och bildning. Bostads- mark- och kreditbubblans tidevarv har ju premierat yta före innehåll. Nu slår pendeln tillbaka.

*https://www.iffs.se/media/1906/culturemap_may2015.jpeg
Jag tror i sig inte att man svängt.
Sverige befinner sig i en omvärld och kan inte reta gallfeber på den hur som helst. När det kommer folk på flykt så kan inte Sverige bara dumpa problemet på grannländerna.
Och jag ser väl inte att det direkt ändrats någon lagstiftning heller. (Bortsett från de temporära restriktionerna från 2015).

Det som hänt är att integrationsproblemet inte kan ignoreras. Och då positionerar man sig inför det. Och jobbar på att media skall anpassa sig. (Media är politikernas stora hot/problem. Det hjälper inte att ha riksdagsmajoritet om man har media emot sig).

Det MV har att följa är lagstiftningen. Finansdepartementet har exakt inget att säga till om.

Det som hänt är väl att det är färre flyktingar i Europa. Sveriges andel av dessa har varit tämligen konstant vad jag har kunnat se.

Att andelen beviljade asyler minskar så kan det väl ha att göra med att skälen till asyl har avklingat med tiden. Inte att lagstiftningen ändrats.

Men minskar netto-immigrationen pga färre flyktingar så kan ju bostadsmarknaden påverkas. Jag är dock inte riktigt övertygad om att det blir nämnvärd påverkan av de bostäder med högre priser som folk i tråden ondgör sig över.

Det talas lite då och då om att minska hindren för arbetskraftsinvandring. Det kan däremot verka prishöjande. Då det handla om personer med hyggliga löner och som kan betala.
2017-12-22, 13:44
Medlem
Citat:
Jag tror i sig inte att man svängt.
Sverige befinner sig i en omvärld och kan inte reta gallfeber på den hur som helst. När det kommer folk på flykt så kan inte Sverige bara dumpa problemet på grannländerna.
Och jag ser väl inte att det direkt ändrats någon lagstiftning heller. (Bortsett från de temporära restriktionerna från 2015).

Det som hänt är att integrationsproblemet inte kan ignoreras. Och då positionerar man sig inför det. Och jobbar på att media skall anpassa sig. (Media är politikernas stora hot/problem. Det hjälper inte att ha riksdagsmajoritet om man har media emot sig).

Det MV har att följa är lagstiftningen. Finansdepartementet har exakt inget att säga till om.

Det som hänt är väl att det är färre flyktingar i Europa. Sveriges andel av dessa har varit tämligen konstant vad jag har kunnat se.

Att andelen beviljade asyler minskar så kan det väl ha att göra med att skälen till asyl har avklingat med tiden. Inte att lagstiftningen ändrats.

Men minskar netto-immigrationen pga färre flyktingar så kan ju bostadsmarknaden påverkas. Jag är dock inte riktigt övertygad om att det blir nämnvärd påverkan av de bostäder med högre priser som folk i tråden ondgör sig över.

Det talas lite då och då om att minska hindren för arbetskraftsinvandring. Det kan däremot verka prishöjande. Då det handla om personer med hyggliga löner och som kan betala.
På vilket sätt skulle Sverige kunna reta gallfeber på sin omvärld? Även om vi går ner till 0 beviljade asyl PUT så är det bara att visa antalet per capita de senaste 20 åren så var den debatten slut. Däremot håller jag med om att detta är en attityd som känns obekväm för världens moraliskt mest högtstående politiker. Viktor Orban hade väl bara garvat.

Och varken asylskäl eller lagstiftning har ändrats. Däremot så blundar man numera inte för att folk som säger sig vara 17 år och har gjort detta i 2-3 år samt företer grått hår och håravfall kanske inte varit 100% vetenskapligt i sitt uppgivande av ålder.

Likadant med vissa grupper som är kända för hög mobilitet - de får numera inte ockupera och skita ner ödetomter hur som helst.

Att Sverige skulle göra något så begåvat som samväldesländerna Kanada och Australien gjort i många år och prioritera de som kan tillföra något, dvs förenkla reglerna för arbetskraftsinvandring, tror jag inte på. Då skuller ju den riktiga ekonomin kunna förbättras. Och som du skriver efterfrågan kunna öka på det som producerats de senaste åren. Men LO stretar emot och hotar väl sänka S om så sker.

Egentligen tror jag inte LO är så rädda för att programmerare skall få sina löner dumpade men dom ser en framtida konkurrens om byggjobben som kommer att innebära att folk accepterar avtsalsvilkoren på miniminivå.
2017-12-22, 13:50
Medlem
Citat:
Vi kan använda Joakim Alm en gång till:
https://www.youtube.com/watch?v=-C1gFYweAts

Kring kl 25:00 pratar han ett par gånger om hur hyran fastställs och nämner då siffran 5%. Och ur ett historiskt perspektiv är det ju inte så högt med 5%, men det går inte att kombinera med en 0%-räntevärld. Så antingen måste hyrorna ner och anpassa sig till 0%-räntevärlden, eller så måste räntorna upp. Just nu, är det alldeles för lönsamt att låna, köpa bostäder, och hyra ut. Detta kommer att ändras. Gungan kan t o m slå över åt andra hållet en tid så att vi både får lägre hyror och högre räntor. Men över tid korrelerar räntor och hyror, givetvis med riskpremie på hyror över statsobligationsräntorna.

Givetvis ska hyresvärdarna ta ut de hyror de kan i en marknadsekonomi (gränsen går vid ocker), men de hyror de momentant kan ta ut just idag, är inte desamma som vad de kan ta ut om 1-2 år.

Ett annat sätt att se överprissättningen är just att se den kraftiga hyresskillnaden för äldre och nyare studentrum, eller äldre och nyare lägenheter i allmänhet, eller hyreshöjningar i samband med renoveringar.

Min förståelse av situationen är att många äldre hyror är för låga, samtidigt som många nybyggnationshyror är för höga. Orsaken är hyresrehleringen i kombination med den extrema brist som råder/rått.
Han räknar hyra som 5% av kapitalutgift. Dock ingår mycket taxor i hyran. Det är nog bara en tumregel, för att kunna approximera.
Det framgår fortfarande inte var du hittat något ocker.

Har du uppfattningen att presumtionshyra innebär några slags vinster för fastighetsbolagen?
Presumtionshyra finns bara för att dom ska gå runt. Det var skälet till att den infördes.
HGF skall godkänna hyran. Och försöker fastighetsbolaget ta ut för mycket så släpar bara HGF fastighetsbolaget till hyresnämnden, som i stort alltid gör som HGF säger.

Hittar du ens någon möjlighet till ocker?
Varför skulle HGF godkänna ocker?

Är det så svårt att förlika sig med att det blir så dyrt med nyproduktion?

Kan man inte ta ut hyror så man går runt om 1-2 år, tror du då att det kommer att byggas något?
2017-12-22, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
För de som bor i hyresrätt så förändras inget alls med nya amorteringsskravet. Om de ska flytta till större lägenhet så flyttar de vanligtvis till en annan hyresrätt.

Hur räknar du ut vad som är ett realistiskt pris på BRF lägenheter i detta område? Eftersom du har en uppskattad inkomst och vet du även nivån på avgiften så bör du kunna räkna ut hur mycket de kan låna. Eller hur kom du fram till 1,7?

Jag kom inte fram till 1.7 utan skrev 1.17 vilket är genomsnittsinkomst * skuldkvotstaket (4.5), vilket innebär att för folk som vill bo i området & redan bor där räcker deras genomsnittliga inkomst inte till att köpa in sig på marknaden. Beundrar din förmåga att inte se logiska samband i en simpel argumentation.

Hur vet du att dem flyttar till en annan hyresrätt? Hur kom du fram till att dem vanligtvis flyttar till en annan hyresrätt? Vad innebär vanligtvis? 90%, 100%, 70%?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in