2018-01-07, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac

Jaha, så när det samlade forskningsläget är att kvinnor inte diskrimineras inom akademin då skall du få välja enskilda studier men när det gäller stereotyphotet då är det plötsligt reviewrna som gäller och inte enskilda studier… Märkligt det där du ; )

Citat:
Omanalys av senaste reviewn av forskningläget hitta noll effekt efter man kontrollerade för publikationsbias. Nu har 8 av de 9 största studierna på området inte hittat någon effekt. Sedan kom ytterligare en studie på 5.5 miljoner schackspelare, som hittade en omvänd effekt.

Sedan ser jag att du gör det klassiska misstaget och tror att stereotyphotet skulle förklara könsskillnaden i SAT Resultatet är EFTER man korrigerat för könsskillnaden i SAT, inte själva resultatet i sig. Stereotyphotet har aldrig varit en förklaring till skillnaderna på high-stakes testing som SAT.

Gött att du inte ens har en aning om detta trots att vi diskuterat detta så länge
Citera
2018-01-07, 19:18
Medlem
Citat:
Haha, nu har polletten trillat ner eftersom du nu insåg att det vi diskuterade rörde huruvida du kan extrapolera resultaten från New York till resten av landet därför du försökte byta frågeställning. Vi kan släppa detta nu, det ger mig inget att gnugga in det i ansiktet på dig, bättre att gå vidare i diskussionen.
Citat:
Nu hänvisade han till först till de totalundersökningar som gjorts, som alltså är den bästa datan vi som vi har tillgång till för att svara på den här frågan. De är korrekt att de är äldre data. Därefter lyfter han fram två nya studier från USA och UK på flera hundra tusen personer som också ger samma resultat.

Sedan gillar jag att du fortfarande kör med den studien från Rumänien trots att jag visat dig att det var 5 dataset där 3 inte svarade på den frågan vi är intresserade av. Av de två som gjorde det bekräftade den ena det reviewerna kommit fram till
Citat:
Oavsett vad det finns för andra variabler så är korrelationen 0.4. Hade det bara varit hjärnstorleken som spelat roll hade ju korrelationen varit 1.0
Orsaken jag tar upp detta är för att visa att Rushton hade rätt i sin review om hjärnstorlekens korrelation med intelligens. Om vi inte kan vara överens om det kommer vi ju inte kunna gå till steg två.

Vi vet att hjärnstorleken skiljer sig mellan olika etniska grupper och vi vet att korrelationen med hjärnstorlek och intelligens gäller inom dessa grupper. Orsaken att män och kvinnors hjärnor är olika stora men att de inte har olika intelligens beror på att män och kvinnor hjärnor är olika, redan från födseln. ” Sex differences in brain anatomy were already present in one month old infants.” https://link.springer.com/article/10.1007/s00429-017-1600-2

Om du vill göra gällande att det är tydliga hjärnskillnader mellan män (eller kvinnor) av olika ”raser” så det förklarar varför korrelationen hjärnstorlek/intelligens inte gäller så får du lägga fram ditt stöd för det. Detta var en av Rushtons poänger.
Citera
2018-01-07, 19:59
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Ledsen att behöva pissa i din kaffekopp... Men du har fel
[url]http://t.sr.se/2qbETkO[url]

Vad professor Söhrman egentligen menar med ”extrema språkgenier” är de som är savanter eller liknande. Sådana finns det bara en handfull av i hela världen. Om det är åtta män och en kvinna som har denna extrema superbegåvning, så spelar det ingen roll för den här diskussionen huruvida män är bättre i språk än kvinnor. De är undantag. Det är alla de andra hyperpolyglotterna som vi diskuterar, inte endast de extrema undantagen.

Det är stor skillnad på det faktiska antalet och det kända antalet hyperpolyglotter (behärskar 10 språk eller fler). T ex i fråga om hur många språkgenier det finns ute i världen både historiskt och idag. Även om det skulle finnas fler män som lär sig fler språk än tio språk, så är det inget bevis på att de skulle ha en särskild språkgen som saknas hos kvinnor. Det enda som krävs är intresse, passion, ihärdighet, massor av ledig tid samt behov av att hävda sig.

I historien var kvinnor uteslutna från utbildning och det offentliga livet. De fick inte utbilda sig i samma utsträckning som män, fick varken äga eller förvalta egendom, förbjöds att engagera sig politiskt, fick inte bli präster och så vidare. Många av de manliga hyperpolyglotterna hade yrken som innebar stora krav på språkfärdigheter, t ex skriftlärda, kardinaler, filosofer eller diplomater. På den tiden fanns inga kvinnor inom dessa yrken.

Jag upprepar än idag att det finns massvis av kvinnliga hyperpolyglotter som lätt kan mäta sig med manliga diton. Men kruxet är att de generellt inte visar upp sina språkkunskaper offentligt som till exempel på internet eller annan media. Män är mycket mer benägna än kvinnor att skryta om och överdriva sina färdigheter på internet i syfte att boosta sina ömtåliga mansegon och imponera på såväl kompisar som det motsatta könet.

Forskare har som jag tidigare påpekat ännu inte lyckats hitta ett samband mellan polyglottism och kön eller musikalitet. När män eller kvinnor är mer framgångsrika som grupp, så är orsakerna sociala och inte biologi. Och vad gäller polyglotterna i historien var de övervägande manliga, eftersom de som skriver historieböckerna ignorerar kvinnliga språkgenier som de gör med framgångsrika kvinnor inom alla andra områden (kungadömen, vetenskap, litteratur, musik, konst m m).

Mensa i USA har ungefär 67 % män och 33 % kvinnor bland sina medlemmar. Men det betyder inte att det är samma proportion i verkligheten. Det är många gånger fler män som skriver testet i sin ansökan och således fler som kommer in. Runt tio gånger fler män än kvinnor testar sin intelligens. Då borde andelen medlemmar vara 91 % män och 9 % kvinnor. Men det är det inte.

Snarare jag som pissar i din kaffekopp.
Citera
2018-01-07, 22:42
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Jada, jada, jada...
Det börjar stiga dig åt huvudet va?
https://ratings.fide.com/top.phtml?list=men
Citera
2018-01-07, 23:26
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Det börjar stiga dig åt huvudet va?
https://ratings.fide.com/top.phtml?list=men

Nejdå inte alls. Jag har postat dussintals länkar till vetenskapliga studier som lägger fram orsaker till kvinnors underrepresentation i schack. Det beror INTE på en kvinnlig medfödd sämre schackförmåga som du inbillar dig.

Läs studierna istället för att raljera och tramsa.
Citera
2018-01-07, 23:33
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Nejdå inte alls. Jag har postat dussintals länkar till vetenskapliga studier som lägger fram orsaker till kvinnors underrepresentation i schack. Det beror INTE på en kvinnlig medfödd sämre schackförmåga som du inbillar dig.

Läs studierna istället för att raljera och tramsa.
De lyckades inte övertyga mig.
Jag går på resultat, inte bortförklaringar.
Citera
2018-01-08, 12:30
Medlem
Citat:
Vad professor Söhrman egentligen menar med ”extrema språkgenier” är de som är savanter eller liknande. Sådana finns det bara en handfull av i hela världen. Om det är åtta män och en kvinna som har denna extrema superbegåvning, så spelar det ingen roll för den här diskussionen huruvida män är bättre i språk än kvinnor. De är undantag. Det är alla de andra hyperpolyglotterna som vi diskuterar, inte endast de extrema undantagen.

Det är stor skillnad på det faktiska antalet och det kända antalet hyperpolyglotter (behärskar 10 språk eller fler). T ex i fråga om hur många språkgenier det finns ute i världen både historiskt och idag. Även om det skulle finnas fler män som lär sig fler språk än tio språk, så är det inget bevis på att de skulle ha en särskild språkgen som saknas hos kvinnor. Det enda som krävs är intresse, passion, ihärdighet, massor av ledig tid samt behov av att hävda sig.

I historien var kvinnor uteslutna från utbildning och det offentliga livet. De fick inte utbilda sig i samma utsträckning som män, fick varken äga eller förvalta egendom, förbjöds att engagera sig politiskt, fick inte bli präster och så vidare. Många av de manliga hyperpolyglotterna hade yrken som innebar stora krav på språkfärdigheter, t ex skriftlärda, kardinaler, filosofer eller diplomater. På den tiden fanns inga kvinnor inom dessa yrken.

Jag upprepar än idag att det finns massvis av kvinnliga hyperpolyglotter som lätt kan mäta sig med manliga diton. Men kruxet är att de generellt inte visar upp sina språkkunskaper offentligt som till exempel på internet eller annan media. Män är mycket mer benägna än kvinnor att skryta om och överdriva sina färdigheter på internet i syfte att boosta sina ömtåliga mansegon och imponera på såväl kompisar som det motsatta könet.

Forskare har som jag tidigare påpekat ännu inte lyckats hitta ett samband mellan polyglottism och kön eller musikalitet. När män eller kvinnor är mer framgångsrika som grupp, så är orsakerna sociala och inte biologi. Och vad gäller polyglotterna i historien var de övervägande manliga, eftersom de som skriver historieböckerna ignorerar kvinnliga språkgenier som de gör med framgångsrika kvinnor inom alla andra områden (kungadömen, vetenskap, litteratur, musik, konst m m).

Mensa i USA har ungefär 67 % män och 33 % kvinnor bland sina medlemmar. Men det betyder inte att det är samma proportion i verkligheten. Det är många gånger fler män som skriver testet i sin ansökan och således fler som kommer in. Runt tio gånger fler män än kvinnor testar sin intelligens. Då borde andelen medlemmar vara 91 % män och 9 % kvinnor. Men det är det inte.

Så du ger mig alltså rätt? För att dina teser ska hålla ihop måste man ta bort de allra bästa för de råkar vara män. och När man har gjort det så är det kvinnor som är bäst. Ja så kan man ju också resonera - synd bara att de inte är förenligt med god sed inom forskningen.
Ska man ta bort alla elefanter också då för att flodhästen ska bli största landlevande däggdjuret... ? Man kan inte välja bort data som inte passar ens teser. OM det så bara finns en enda jävla blåvak kvar är den störs oavsett....
Senast redigerad av martinator 2018-01-08 kl. 12:38.
Citera
2018-01-08, 15:49
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
De lyckades inte övertyga mig.
Jag går på resultat, inte bortförklaringar.

Du har inte läst studierna så därför kan du inte uttala dig med bestämdhet att kvinnor är mindre intelligenta och har en medfödd sämre schackförmåga än män. Om 1 miljon pojkar och 20000 flickor börjar spela schack i lågstadieåldern och sedan ställer upp i turneringar, hur ser könsfördelningen ut i toppskiktet tio år senare? Sedan måste du ta hänsyn till att manliga spelares medelålder är betydligt högre än kvinnor och har fler träningstimmar och större tävlingserfarenhet bakom sig.

Åldersfördelningen är mycket skev bland schackspelarna, det vill säga att kvinnorna är mycket yngre än männen. De kvinnliga spelarna har en snittålder på ca 25 år medan de manliga spelarna har en snittålder på drygt 40 år. Många flickor slutar spela schack när de uppnår vuxen ålder och får andra intressen.

Det räcker inte med att endast stirra på resultaten och slå sig för bröstet å männens vägnar. Man måste gå på djupet och undersöka närmare vilka faktorer som förklarar varför siffrorna ser ut som de gör. I det här fallet könsskillnaden både i åldersfördelning och spelerfarenhet som ligger bakom schackresultaten. Den största faktorn är dock det oproportionerligt stora andelen schackspelande män jämfört med kvinnor (95 % män 5 % kvinnor). Ju fler från en grupp som börjar spela, desto fler i toppskiktet.

I en ideal schackvärld med jämnhet i både könsfördelning, åldersfördelning och antalet speltimmar är resultaten helt annorlunda.
Citera
2018-01-08, 15:56
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Det räcker inte med att endast stirra på resultaten och slå sig för bröstet å männens vägnar. Man måste gå på djupet och undersöka närmare vilka faktorer som förklarar varför siffrorna ser ut som de gör.
Lustigt hur det aldrig gäller när det är tvärtom.
Citera
2018-01-08, 16:59
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Så du ger mig alltså rätt? För att dina teser ska hålla ihop måste man ta bort de allra bästa för de råkar vara män. och När man har gjort det så är det kvinnor som är bäst. Ja så kan man ju också resonera - synd bara att de inte är förenligt med god sed inom forskningen.
Ska man ta bort alla elefanter också då för att flodhästen ska bli största landlevande däggdjuret... ? Man kan inte välja bort data som inte passar ens teser. OM det så bara finns en enda jävla blåvak kvar är den störs oavsett....

Nej, det gör jag inte. Den pyttelilla klicken extrema språkgenier som bemästrar 50-65 språk är inte så många fler än 5-6 stycken i hela världen med tanke på att mellan 50 och 100 personer i världen betecknas som geniala savanter. Den lilla ryska flickan, som redan vid 4 års ålder kan tala 7 språk flytande, är ett extremt språkgeni med potential att lära sig minst 50 språk till under sin återstående livstid. Jag tror dock inte att hon är en savant.

De språkgenier som är savanter kan säkerligen inte översätta till och från olika språk lika bra som professionella tolkar och översättare. För att bli en bra översättare krävs att man också är mycket duktig i sitt modersmål och har gedigna kunskaper inom områden i vilka man ska göra sin översättning, t ex texter i juridik, medicin eller teknik. En savant med en extrem språkgenialitet klarar inte av det då hen inte har den intelligens som krävs för att uppfatta känslonyanser och kulturella skillnader i de olika språken. Det går kort sagt inte att göra direkta översättningar utan att resultaten blir mer eller mindre komiska. Översättningar av poesi krävs att man har förmågan att uppfatta subtila känslouttryck bakom meningarna. Savanter har inte den förmågan oavsett hur många språk hen kan tala flytande.

Den ungerska hyperpolyglotten Kató Lomb var en mycket framgångsrik översättare. Hon kunde tolka på 10 språk och översätta teknisk litteratur i 6.

Du kan inte jämföra 400.000 elefanter med 7-8 extrema språkgenier. Med din logik ska man ta bort samtliga människor för att den näst intelligentaste djurarten ska lägga beslag på den första platsen som världens smartaste djurart. Om det är orangutangen eller schimpansen är dock omtvistat bland de lärda.
Citera
2018-01-08, 17:16
Medlem
Citat:
Nej, det gör jag inte. Den pyttelilla klicken extrema språkgenier som bemästrar 50-65 språk är inte så många fler än 5-6 stycken i hela världen med tanke på att mellan 50 och 100 personer i världen betecknas som geniala savanter. Den lilla ryska flickan, som redan vid 4 års ålder kan tala 7 språk flytande, är ett extremt språkgeni med potential att lära sig minst 50 språk till under sin återstående livstid. Jag tror dock inte att hon är en savant.

De språkgenier som är savanter kan säkerligen inte översätta till och från olika språk lika bra som professionella tolkar och översättare. För att bli en bra översättare krävs att man också är mycket duktig i sitt modersmål och har gedigna kunskaper inom områden i vilka man ska göra sin översättning, t ex texter i juridik, medicin eller teknik. En savant med en extrem språkgenialitet klarar inte av det då hen inte har den intelligens som krävs för att uppfatta känslonyanser och kulturella skillnader i de olika språken. Det går kort sagt inte att göra direkta översättningar utan att resultaten blir mer eller mindre komiska. Översättningar av poesi krävs att man har förmågan att uppfatta subtila känslouttryck bakom meningarna. Savanter har inte den förmågan oavsett hur många språk hen kan tala flytande.

Den ungerska hyperpolyglotten Kató Lomb var en mycket framgångsrik översättare. Hon kunde tolka på 10 språk och översätta teknisk litteratur i 6.

Du kan inte jämföra 400.000 elefanter med 7-8 extrema språkgenier. Med din logik ska man ta bort samtliga människor för att den näst intelligentaste djurarten ska lägga beslag på den första platsen som världens smartaste djurart. Om det är orangutangen eller schimpansen är dock omtvistat bland de lärda.

Men det går ju inte att plocka bort delar av et material som inte stämmer med ens världsbild. Då blir det ren bias. Du menar på fullaste allvar att när antalet blåvalar fiskas ut så att endast ett tiotal återstår så är det inte längre världens största djur. "För de finns så få av dem så de räknas inte..." Så jävla briljant argument.
Det verkar helt enkelt vara så att längst ut på en del axlar (matte och språk till exempel) återfinns det en överrepresentation av män som endast verkar kunna förklaras biologiskt. Det är bar att tugga i sig - precis som att män inte kan föda barn. Endast dårar försöker hävda att det är på grund av sociala omständigheter.
Senast redigerad av martinator 2018-01-08 kl. 17:25.
Citera
2018-01-08, 19:25
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Men det går ju inte att plocka bort delar av et material som inte stämmer med ens världsbild. Då blir det ren bias. Du menar på fullaste allvar att när antalet blåvalar fiskas ut så att endast ett tiotal återstår så är det inte längre världens största djur. "För de finns så få av dem så de räknas inte..." Så jävla briljant argument.
Det verkar helt enkelt vara så att längst ut på en del axlar (matte och språk till exempel) återfinns det en överrepresentation av män som endast verkar kunna förklaras biologiskt. Det är bar att tugga i sig - precis som att män inte kan föda barn. Endast dårar försöker hävda att det är på grund av sociala omständigheter.

Det finns inte flera hundratusentals ”extrema genier”- savanter inom matematik, språk mm från början att de kan ”fiskas ut” så att endast tiotal blir kvar. De är inte många fler än 50 i hela världen och är i statistiskt avseende outliers.

Hur många gånger ska jag säga att nyare forskning visar att könsgapet i intelligensfördelning inte är något universellt fenomen som är lika stort i alla länder. I mer jämställda länder är överskottet av manliga matematiksnillen mycket litet eller obefintligt i mer jämställda länder. Mer om detta kan du äsa om i Mårten Palmes m fl rapport:

Saxat från wikipedia angående hypotesen om variabiliteten i intelligens:

Och fler vetenskapliga fakta som knäcker myten om mannen som det intellektuellt överlägsna könet: (FB) Varför slutade kvinnor att dominera datavetenskapen?.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11952262

"Men's self-estimates were significantly higher than women's (110.15 vs. 104.84). Participants thought their verbal, mathematical, and spatial intelligence scores were the best indicators of their own overall intelligence. Parents estimated that their sons had significantly higher IQs than their daughters (115.21 vs. 107.49). Self-estimates and estimates of children's multiple intelligences were higher for men and sons, significantly so for logical-mathematical and spatial intelligence."

Slutsatsen är att könsgapet i intelligensfördelningen beror på såväl en biologisk skillnad i spatial förmåga (mental rotation, lokalsinne) som sociokulturella faktorer (uppfostran, värderingar, självförtroende, förväntningar, yrkesval, fördomar och så vidare).

Den medfödda spatiala förmågan är inte något fixt värde utan kan förbättras genom lek med konstruktionsleksaker, mer aktiva lekar (kasta boll, hoppa och springa) och dataspel. Samma sak som att ökad bokläsning förbättrar den verbala förmågan.

De geniala savanter som kan multiplicera fyr-femsiffriga tal med varandra i huvudet är väl de du tänker på som manliga matematikgenier längst ut på fördelningens yttersta svansspets. Men de är mentalt efterblivna i alla andra sammanhang. Skulle Rainman kunna klara av en anställning som en matematiker på ett universitet? Då kan man lika gärna använda en dator som gör alla uträkningar.

Extrema genier inom matematik, språk, konst, musik och andra specialområden är alldeles för få (50-100 i hela världen). De allra flesta av dessa geniala savanter har låg IQ, mellan 40 och 70 med dålig förmåga i analytiskt, symboliskt och logiskt tänkande. Många måste ha en personlig assistent som hjälper dem med klädpåtagning och övriga vardagliga göromål.

I tiotals år har forskare letat efter ett samband mellan språktalang och kön men inte lyckats. Bortsett från de få extrema fallen som kan tala 50-65 språk är det inte någon större andel män än kvinnor bland hyperpolyglotterna. Att fler män syns och uppmärksammas beror enbart på deras ökade benägenhet att visa upp sig offentligt, tävla samt skryta för kompisar och flickvänner.

När det gäller ordförståelse och graden i översättningsskicklighet är det generellt kvinnor som är duktigare än män. Savanter som uppvisar extrem språkgenialitet genom att tala 50 språk eller fler har inte förmågan att översätta och inte heller förstå ordens betydelse. De är som levande språklexikon. Översättningar av Bibeln, diktsamlingar, tekniska manualer och juridiska rapporter klarar de aldrig av. Spelar ingen roll om de så talar 100 språk.

All forskning som jag nämnt här kan du tugga i dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in