2018-01-08, 01:08
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Jag tänker praktiskt på problemet våldspsykopater. Naturligtvis måste samhället ha dem i förvar. Kanske på livstid.
Men att plåga dem psykiskt som hämnd och ta ifrån dem alla deras rättigheter,allt hopp och avhumanisera dem och kalla dem för "det" osv. Då är vi "friska" inga bra förebilder,vi är tom värre än dem som inte är normalt funtade. För ingen kan väl säga att PM är normalt funtad? Eller ABB som inte ens har någon sjukdomsinsikt. Som bara accepterade att bli skjuten eller fängelse som straff. Eftersom att ABB vill bli ansedd som tillräknelig. Nu sitter han i förvaring och gnäller rysligt över allt som han lider av.
Förvaring/fängelse/rättspsyk alltsammans är straff och lidande nog som det är. Än att vi ska ta ifrån dem hoppet också.
Även om vi VET att de kanske aldrig kan släppas ut igen.

Helt ärligt, jag ser ingen poeng i att dom skal pinas, dom kan leva i en drömvärld för min del. Men av respekt för offren, deras familjer, och för att skydda oss andra, får dom finna säg i att vara avskurna från resten av samhellet . I vissa fall för evigt. Synd att det skal bli så faktiskt. Jag förstår även din ståndpunkt, hur man enn vender på det, dom är ju inte helt friska.
Senast redigerad av kugutt 2018-01-08 kl. 01:10.
Citera
2018-01-08, 01:14
Medlem
Personer som Madsen skall sitta i förvar i evighet av den enkla anledningen att denna typ av gärningsman har en 100% återfallsrisk.
Citera
2018-01-08, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Helt ärligt, jag ser ingen poeng i att dom skal pinas, dom kan leva i en drömvärld för min del. Men av respekt för offren, deras familjer, och för att skydda oss andra, får dom finna säg i att vara avskurna från resten av samhellet . I vissa fall för evigt. Synd att det skal bli så faktiskt. Jag förstår even din ståndpunkt, hur man enn vender på det, dom är ju inte helt friska.
Jag ser på våldspsykopater som sjuka människoätande tigrar. Även om psykopaten vet vad samhället anser är rätt och fel så förstår de inte varför. "När du så lever,varför ska du inte leva?" sa PM.
De orden har fått en helt annan innebörd nu, än när jag första gången läste dem tidigt i augusti.
Citera
2018-01-08, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Personer som Madsen skall sitta i förvar i evighet av den enkla anledningen att denna typ av gärningsman har en 100% återfallsrisk.
Du tror inte att en rullator kan vara ett hinder i "återfallsrisken" när det gäller Madsen?
Citera
2018-01-08, 01:28
Medlem
Citat:
[/b]Jag ser på våldspsykopater som sjuka människoätande tigrar. Även om psykopaten vet vad samhället anser är rätt och fel så förstår de inte varför. "När du så lever,varför ska du inte leva?" sa PM.
De orden har fått en helt annan innebörd nu, än när jag första gången läste dem tidigt i augusti.

PM har väl rätt att leva, vilket han uppenbarligen gör, men under restriktioner. Hans sätt att "leva" ut, var inte förenligt med Lagen. Därav restriktioner.

Går nog ingen nöd på honom. Fantasi har han så det räcker och blir över för att fylla ut ev tomrum i tillvaron.
Citera
2018-01-08, 01:57
Medlem
Citat:
PM har väl rätt att leva, vilket han uppenbarligen gör, men under restriktioner. Hans sätt att "leva" ut, var inte förenligt med Lagen. Därav restriktioner.

Går nog ingen nöd på honom. Fantasi har han så det räcker och blir över för att fylla ut ev tomrum i tillvaron.
Med tanke på sjukhusmaten (urk) och maten som serveras inom äldreomsorgen så är det nog inte svårt ens för dig, att föreställa dig fängelsematen. Den gamle pedofil fabrorn som dog nyligen tex, han rymde bland annat för att han ville gå på restaurang och äta biff,potatis och brunsås. Jag tyckte det lät väldigt sorgligt att de inte ens har måltider att se fram emot.
I häktet fick PM en tallrik med ett anklår på Julafton. Ja,bättre än sjukhus som serverar en bit sladdrig lutfisk (vem sjutton äter sån skit nuförtiden!) på julafton.Tack och lov att man slipper tillbringa livet på ett sjukhus. Man kan iallafall gå som man vill och fika i sjukhuscafeterian och handla godis i kiosken.Så man slipper gå hungrig.
Det kan man inte i ett fängelse/förvaring eller rättspsyk.
Så det är inte bara tomhet i fängelse. Utan alla de där små valen vi gör varje dag utifrån våra egna behov. Köpa varma morgonfrallor tex och allt som sätter guldkant på ett normalt liv.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-01-08 kl. 02:21.
Citera
2018-01-08, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
Jo visst är det, skönt att bli rättad i ett tidigt skede innan man hinner göra bort sig alltför mycket. ”Det finns inga svarta seriemördare”.. men detta med PM och brevbomben, har jag svårt att släppa eftersom jag vet att jag läst det. Men hoppet att någon lyckas snoka upp det, börjar tyvärr slockna. ”Det finns inga svarta seriemördare”.. 🤭

Det var en annan skribent som påstod det. Men jag är inte sämre än att jag kunde skriva och medge att inte jag heller hade stött på någon sådan, för att den skribenten skulle slippa känna sig dum över sitt misstag. Är det verkligen så farligt att göra ett misstag? Eller att få något om bakfoten? Är det något att ligga sömnlös för? Nix,det är fullt mänskligt.
Vi är ju inga robotar eller hur?
Citera
2018-01-08, 03:44
Medlem
Citat:
Med tanke på sjukhusmaten (urk) och maten som serveras inom äldreomsorgen så är det nog inte svårt ens för dig, att föreställa dig fängelsematen. Den gamle pedofil fabrorn som dog nyligen tex, han rymde bland annat för att han ville gå på restaurang och äta biff,potatis och brunsås. Jag tyckte det lät väldigt sorgligt att de inte ens har måltider att se fram emot.
I häktet fick PM en tallrik med ett anklår på Julafton. Ja,bättre än sjukhus som serverar en bit sladdrig lutfisk (vem sjutton äter sån skit nuförtiden!) på julafton.Tack och lov att man slipper tillbringa livet på ett sjukhus. Man kan iallafall gå som man vill och fika i sjukhuscafeterian och handla godis i kiosken.Så man slipper gå hungrig.
Det kan man inte i ett fängelse/förvaring eller rättspsyk.
Så det är inte bara tomhet i fängelse. Utan alla de där små valen vi gör varje dag utifrån våra egna behov. Köpa varma morgonfrallor tex och allt som sätter guldkant på ett normalt liv.

Märkligt nog ser alla ytterst Välmående ut. De häktade och dömda.
Citera
2018-01-08, 04:16
Medlem
Citat:
Märkligt nog ser alla ytterst Välmående ut. De häktade och dömda.
Man kan ju inte avstå från mat och svälta ihjäl. Förstår du inte vad "eget val" betyder? Att skälv planera vad man vill äta till middag tex. Ibland längtar man efter pannbiff med lök eller bara känner att man har ett sug efter rabarberpaj med vaniljsås till efterrätt. Och så får man ärtsoppa med knäckemacka och ett litet skrynkligt äpple till efterrätt i fängelset.
Självklart äter man för man är ju hungrig.
I brist på bröd får man äta limpa.
Du tror inte att de drömmer om och saknar de för oss självklara valen?
Precis som en burfågel i en trång bur längtar efter att flyga, dag, efter dag, efter dag.........
Nu menar jag inte att de inte ska ha straff. Begår man ett brott får man ta konsekvenserna.
Man får sona det med sitt eget lidande. Men straffet måste ha ett slut, i den mån det går så klart.

PS:Självklart går det att handla kioskvaror i fängelse och på häktet men nog ingen mat.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-01-08 kl. 04:42.
Citera
2018-01-08, 09:17
Medlem
Här är artikeln som Ekot igår pratade om:
Inom de närmaste dagarna väntas åtalet komma mot den danska ubåtskonstruktören Peter Madsen som misstänks ha mördat den svenska journalisten Kim Wall ombord på sin ubåt Nautilus.

Om Peter Madsen anses skyldig av rätten kan han dömas till inlåsning på obestämd tid, förvaring. Trine Maria Ilsøe är rättskorrespondent vid Danmarks Radio

– Åklagaren har antytt att det i åtalet kommer vara något som indikerar på vilket straff de kommer åberopa, det brukar de inte och det kan tyda på att de söker en förvaringsdom, säger Trine Maria Ilsøe.

Om rätten finner honom skyldig kan Peter Madsen dömas till fängelse, rättspsykiatrisk vård eller alltså till förvaring, om han av det rättsliga rådet i Danmark bedöms vara särskilt farlig.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6856717
Citera
2018-01-08, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Jag har nämnt detta tidligare i tråden, förvaring betyder inte livsvarigt. I Norge finns ett eksempel på at en mann blev friad efter bara 10 år. Detta var efter att ha avrettat en polis med ett skott i huvudet.
Om jag inte minns fel så kan man döma till ett tidsbestämt straff också. Dvs man kan döma Madsen till exempelvis 18 hårda år och därefter förvaring på obestämd tid, i ett och samma domslut.
Senast redigerad av Picasso2 2018-01-08 kl. 12:31.
Citera
2018-01-08, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Om jag inte minns fel så kan man döma till ett tidsbestämt straff också. Dvs man kan döma Madsen till 18 hårda år och därefter förvaring på obestämd tid, i ett och samma domslut.

Låter märkligt, har inte sett något sådant fall i Danmark, men kanske är så?

Forvaring er i dansk ret formelt ikke en straf, men en foranstaltning, der træder i stedet for straf. Sondringen mellem foranstaltning og straf er dog i denne sammenhæng ret teoretisk, og reelt ligger det nærmest at opfatte forvaring som en tidsubestemt straf.

Dom til forvaring forudsætter, at tre krav er opfyldt:

1) Den tiltalte skal findes skyldig i drab, røveri, alvorlig voldsforbrydelse, alvorligere trusler, brandstiftelse, voldtægt eller anden alvorlig sædelighedsforbrydelse eller i forsøg på en af de nævnte forbrydelser (kriminalitetskravet).

2) Den tiltalte skal antages at frembyde nærliggende fare for andres liv, legeme, helbred eller frihed (for voldtægt eller anden alvorlig sædelighedsforbrydelse dog kun ”væsentlig” fare). Denne antagelse skal baseres på karakteren af det begåede forhold og oplysningerne om gerningsmandens person, herunder navnlig om tidligere kriminalitet (farlighedskravet).

3) Anvendelse af forvaring i stedet for fængsel skal findes påkrævet for at forebygge denne fare (nødvendighedskravet).

Forvaring idømmes således ikke på grundlag af en psykiatrisk karakteristik af lovovertræderen, forvaring bruges dog i det væsentlige over for personer, som er præget af karaktermæssige afvigelser.
http://www.anstaltenvedherstedvester.dk/Forvaring-2355.aspx
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in