2018-01-07, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Dristar mig till att citera mig själv.
KW borde även vara den första kvinnliga journalisten som fallit offer för en sexualsadistisk
förövare. Det lär vara unikt. Ja, sexmord överhuvudtaget på nån journalist.

När reportrar, kvinnliga såväl som manliga, strukit med i tjänsten har det ju oftast hänt
när de befunnit sig i krigsdrabbade områden. Dött av en förlupen kula eller högst avsiktligen
tagits av daga som skedde med Expressenreportern Arne Lemberg och
SvD-medarbetaren Karl Bergman .
Avrättade av diktatorn Idi Amins soldater i Uganda 1979.

Bland de kvinnliga journalister i världen som dödats tidigare vill jag gärna nämna dessa
två personer nedan; den ene bedrev enträget kartläggning av den undre världen på Irland
vilket slutligen kom att kosta henne livet: Veronica Guerin, om vars tragiska öde
det gjorts en mycket sevärd spelfilm med välkända Cate Blanchett i rollen som VG.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Veronica_Guerin
Sinead O'Connors vackra sång ur filmen: https://www.youtube.com/watch?v=H0KqDmvlSyw

Den andra kvinnliga journalisten, brittiska Jill Dando, sköts ihjäl utanför sitt hem
i västra London 1999. Möjligen undanröjd för att hon rotade för djupt i något som vissa
mäktiga personer till varje pris ville hemlighålla.
Murdered Crimewatch presenter Jill Dando 'tried to get bosses to investigate alleged paeodphile ring inside the BBC but no one wanted to know'
Retired BBC worker claims that 'big names' were involved

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2698820/Murdered-Crimewatch-presenter-Jill-Dando-tried-bosses-investigate-alleged-paeodphile-ring-inside-BBC -no-one-wanted-know.html
(På BBC fanns ju ökända programledaren Jimmy Savile (han med "Top of the Pops")
och då snackar vi en sexualförbrytare vars brott inte blev uppdagade i offentligheten
förrän efter hans död. Skyddad av många den busen. https://www.youtube.com/watch?v=L73sPjMKJwE)

Att vara farliga hemligheter på spåren kan även amerikanska Dorothy Kilgallen ha varit.
En på sin tid mycket populär journalistisk röst. Som möjligen kan ha lyckats få reda på
vilka krafter som låg bakom mordet på president John F Kennedy i Dallas 1963 och därför
måste tystas (om nu inte Lee Harvey Oswald egentligen var ensam om dådet vilket han
faktiskt mycket väl kan ha varit när allt kom omkring).
The Reporter who knew too much
For five decades and counting, the exhaustive 18-month investigation of the JFK assassination by Dorothy Kilgallen has been buried due to a cover-up by those threatened with a tell-all book she was writing for Random House. When the famed journalist was found dead in her Manhattan apartment in November 1965 of an alleged drug overdose, no investigation occurred despite a staged death scene and suspicions by those closest to her that she had been murdered.
http://www.thereporterwhoknewtoomuch.com/

Men när det gäller Kim Wall så var det knappast något smaskigt om Peter Madsen
som hon lyckats få reda på som föranledde vad som kom att ske därnere i plåtburken
på havets botten. Där handlade det om något annat, dödliga drifter på sexuell basis.

Det finns vissa utmärkande likheter mellan Jimmy Savile,a rbogakvinnan Johanna Möller, Peter Madsen och andra psykopater; alla har de gett en liten "hint" om sina brott - eller skruvade saker de skulle vilja göra. JS med sina märkliga uttalanden inför kolleger på BBC, Johanna Möller med sina "Jag ska hänga dig i det där trädet" eller "kan du döda honom" osv. Samt Peter Madsen med sin docka, hängande i kedjor i taket i verkstaden och en del andra uttalanden han har kastat ur sig vid flera tillfällen, såna du nämner här.

Psykopater väver ofta, mer eller mindre, in små sanningar bland alla lögner. Det är som ett spel där de tror sig ha övertaget, eftersom vanliga människor inte vill tro att det de säger i sådana fall faktiskt är sant.
Citera
2018-01-07, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Här är ett fall (FB) Upplands Väsby 2015-08-05: Ida Johansson mördad vid motionsspår
Dalbymördaren hade drag inom autism.
Här är ett gäng andra mördare med asperger https://www.expressen.se/nyheter/inloggad/forskare-aspergers-kan-inte-forklara-brottsliga-handlingar/

Idamördarens RPU finns btw i tråden (maskad såklart), läste den nyligen med tanke på diskussionerna här om PM har störning inom autismspektrat.

Tack. Inser att de tvångstankar som är vanliga inom autismspektrat även kan inkludera sexuella handlingar. Särskilt i kombination med andra personlighetsstörningar.
Senast redigerad av Remark 2018-01-07 kl. 19:39.
Citera
2018-01-07, 21:52
Medlem
Reimers avatar
Lyssnade på dagens eko kvart i fem idag och där togs Kim Wall mordet upp, inslaget hävdade att som åklagaren verkar lägga upp sitt åtal siktar han på förvaring för PM och så långt var ju allt väl, det tråkiga kom lite senare i inslaget där en danska berättade att genomsnittstiden för de som döms till förvaring är femton år vilket i PM,s sammanhang är åt helvete för lite, den skeve fan borde vara inlåst tills han är så gammal och skröplig att han inte kan skada någon annan än sig själv.

Men vi får se vad som händer, livstid eller förvaring, något annat kan det inte bli anser jag och blir det förvaring så hoppas jag att PM,s farlighetsbedömning blir bestående, han ska inte ut bland människor igen.
Citera
2018-01-07, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Lyssnade på dagens eko kvart i fem idag och där togs Kim Wall mordet upp, inslaget hävdade att som åklagaren verkar lägga upp sitt åtal siktar han på förvaring för PM och så långt var ju allt väl, det tråkiga kom lite senare i inslaget där en danska berättade att genomsnittstiden för de som döms till förvaring är femton år vilket i PM,s sammanhang är åt helvete för lite, den skeve fan borde vara inlåst tills han är så gammal och skröplig att han inte kan skada någon annan än sig själv.

Men vi får se vad som händer, livstid eller förvaring, något annat kan det inte bli anser jag och blir det förvaring så hoppas jag att PM,s farlighetsbedömning blir bestående, han ska inte ut bland människor igen.

Skall bli intressant att se åtalet och hur åklagaren utformar den yrkade påföljden. I Sverige använder vi ju t.ex. vård med särskild utskrivningsprövning. Då kan man sitta livet ut.

EDIT. En polismördare dömdes för drygt ett år sedan till förvaring där det psykiatriska utlåtandet skriver bl.a.

""Han visar grov likgiltighet för andras känslor. Han är manipulativ och beräknande och det finns brist på förmåga att känna sig skyldig", var omdömet från den psykiska utredningen."

Han sköt polisen med ett vapen han dagen innan stulit från en skjutklubb.
Senast redigerad av Remark 2018-01-07 kl. 23:33.
Citera
2018-01-07, 23:03
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer

Jag har nämnt detta tidligare i tråden, förvaring betyder inte livsvarigt. I Norge finns ett eksempel på at en mann blev friad efter bara 10 år. Detta var efter att ha avrettat en polis med ett skott i huvudet.
Citera
2018-01-07, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Jag har nämnt detta tidligare i tråden, förvaring betyder inte livsvarigt. I Norge finns ett eksempel på at en mann blev friad efter bara 10 år. Detta var efter att ha avrettat en polis med ett skott i huvudet.
Jag tror inte att det utdöms livstidsstraff i Skandinavien från början.
Men att det pga farlighet kan bli livstid i praktiken efter hand.
Jag tycker inte att vi ska beröva fångar deras hopp om att en dag friges efter ett långt fängelsestraff.
Utan mer typ,-vi får se hur det blir med det i framtiden.
Och så pröva deras återpassningsförmåga/farlighet efter hand.Kanske PM kan få leva i samhället igen när han är en gammal ofarlig farbror? Jag för min del har tilltro till myndigheter, även om misstag har gjorts i det förgångna med rättspsykpatienter tex. Men det var väldigt längesedan nu.
Citera
2018-01-07, 23:49
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Du hade rätt! När jag tänker efter så kan man nog inte ha en mix av "samma" funktionsnedsättning.
Men där ser du hur lätt det är att få för sig helt felaktiga saker. Igår kunde jag svurit på det. Men faktakoll med verkligheten visade på ADD med en hint om något i Autismspektrat.Så ADHD/ADD diagnosen hade jag nog "drömt" precis som du nog också "drömt" att PM sprängt folk i luften.
Jo visst är det, skönt att bli rättad i ett tidigt skede innan man hinner göra bort sig alltför mycket. ”Det finns inga svarta seriemördare”.. men detta med PM och brevbomben, har jag svårt att släppa eftersom jag vet att jag läst det. Men hoppet att någon lyckas snoka upp det, börjar tyvärr slockna. ”Det finns inga svarta seriemördare”.. 🤭
Citera
2018-01-07, 23:51
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Jag tror inte att det utdöms livstidsstraff i Skandinavien från början.
Men att det pga farlighet kan bli livstid i praktiken efter hand.
Jag tycker inte att vi ska beröva fångar deras hopp om att en dag friges efter ett långt fängelsestraff.
Utan mer typ,-vi får se hur det blir med det i framtiden.
Och så pröva deras återpassningsförmåga/farlighet efter hand.Kanske PM kan få leva i samhället igen när han är en gammal ofarlig farbror? Jag för min del har tilltro till myndigheter, även om misstag har gjorts i det förgångna med rättspsykpatienter tex. Men det var väldigt längesedan nu.

Så Peter Madsens och Behring Breiviks känslor om hopp är viktiga för dig?
Senast redigerad av kugutt 2018-01-08 kl. 00:01.
Citera
2018-01-08, 00:07
Medlem
Citat:
Så Peter Madsens och Behring Breiviks känslor om hopp är viktiga för dig?
Om du psykopatiskt vill plåga ihjäl människor som hämnd så är du kanske lite lik dem?
Här får du en länk på några verkliga massmördare. Vill du även plåga dem som straff?
http://varldenshistoria.se/samhalle/katastrofer/hungriga-tigrar-pa-manniskojakt
Citera
2018-01-08, 00:17
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Om du psykopatiskt vill plåga ihjäl människor som hämnd så är du kanske lite lik dem?
Här får du en länk på några verkliga massmördare. Vill du även plåga dem som straff?
http://varldenshistoria.se/samhalle/katastrofer/hungriga-tigrar-pa-manniskojakt

Förlåt, jag var lite elak där, mina eksempel var lite extrema. Men du får hålla med at vissa människor är det svårt att ge en ny sjans?
Senast redigerad av kugutt 2018-01-08 kl. 00:24.
Citera
2018-01-08, 00:40
Medlem
Citat:
Förlåt, jag var lite elak där, mina eksempel var lite extrema. Men du får hålla med at vissa människor är det svårt att ge en ny sjans?
Jag tänker praktiskt på problemet våldspsykopater. Naturligtvis måste samhället ha dem i förvar. Kanske på livstid.
Men att plåga dem psykiskt som hämnd och ta ifrån dem alla deras rättigheter,allt hopp och avhumanisera dem och kalla dem för "det" osv. Då är vi "friska" inga bra förebilder,vi är tom värre än dem som inte är normalt funtade. För ingen kan väl säga att PM är normalt funtad? Eller ABB som inte ens har någon sjukdomsinsikt. Som bara accepterade att bli skjuten eller fängelse som straff. Eftersom att ABB vill bli ansedd som tillräknelig(?!). Nu sitter han i förvaring och gnäller rysligt över allt som han lider av.
Förvaring/fängelse/rättspsyk alltsammans är straff och lidande nog som det är. Än att vi ska ta ifrån dem hoppet också.
Även om vi VET att de kanske aldrig kan släppas ut igen.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-01-08 kl. 00:53.
Citera
2018-01-08, 00:41
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
Jo visst är det, skönt att bli rättad i ett tidigt skede innan man hinner göra bort sig alltför mycket. ”Det finns inga svarta seriemördare”.. men detta med PM och brevbomben, har jag svårt att släppa eftersom jag vet att jag läst det. Men hoppet att någon lyckas snoka upp det, börjar tyvärr slockna. ”Det finns inga svarta seriemördare”.. 🤭

Jag sökte efter et samband mellan Christensen och raketklubben DARK i flera timmar i går, men fann inget, tyvärr. Tror inte nåt sånt samband finns, men jag kan ha fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in