2018-01-04, 19:36
Medlem
hur kommer det sig att man kan söka till grundutbildning som jägarsoldat på 11månader direkt, men inte kustjägare utan måste utbilda sig till amfibiesoldat först i 8 månader ?
Citera
2018-01-04, 21:29
Medlem
Civvares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fucka
hur kommer det sig att man kan söka till grundutbildning som jägarsoldat på 11månader direkt, men inte kustjägare utan måste utbilda sig till amfibiesoldat först i 8 månader ?

För att det är stor skillnad på vanlig jägare och kustjägare?
Citera
2018-01-05, 01:43
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Civvare

Ska se om jag kan bringa lite mer klarhet. Både fjs och kj är inom sin spjutspets vad gäller användningsområdet av enheterna och båda har sina specifika miljöområden. Därav kräver också förbanden lite mer erfaren personal än någon direkt från GU:n.

Jägarsoldat vid ajb skall inte underskattas, dessa är mycket väl tränade och duktiga på de dem gör. men till skillnad från kj och fjs löser precis nämnda förband mer kvalificerade uppgifter med andra tillvägagångssätt. fjs och kj jobbar generellt inom små grupper, löser punktuppgifter, störstrid etc och jobbar ner på stridspars nivå, ajb jobbar inom större grupper och löser ut större stridande moment.
Därefter är även kj och fjs nischade så att säga, att fjs använder fallskräm och kj använder mindre båt/ribb och dykning.

Därav till svaret på din fråga som jag nämnde i början, så kräver dessa specifikt nischade förbandet mer kvalificerade och erfaren personal, fyskraven kan även skilja sig lite från ajb.

läs mer här!
https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/vagen-in/befattningar/fallskarmsjagare/
https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/vagen-in/befattningar/kustjagare/
https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/vagen-in/befattningar/jagarsoldat/

Hoppas det hjälpte lite, annars får du säga till så ska jag försöka utveckla det lite!

Vill du bli kustjägare så börja med att söka amf1 eller ajb, testa på tjänsten och känner du att du suktar efter mer, då är det bara att söka!
Citera
2018-01-05, 07:45
Bannlyst
Vad ska man träna på på inför teoriprovet?
Citera
2018-01-05, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4tusen
Ska se om jag kan bringa lite mer klarhet. Både fjs och kj är inom sin spjutspets vad gäller användningsområdet av enheterna och båda har sina specifika miljöområden. Därav kräver också förbanden lite mer erfaren personal än någon direkt från GU:n.

Jägarsoldat vid ajb skall inte underskattas, dessa är mycket väl tränade och duktiga på de dem gör. men till skillnad från kj och fjs löser precis nämnda förband mer kvalificerade uppgifter med andra tillvägagångssätt. fjs och kj jobbar generellt inom små grupper, löser punktuppgifter, störstrid etc och jobbar ner på stridspars nivå, ajb jobbar inom större grupper och löser ut större stridande moment.
Därefter är även kj och fjs nischade så att säga, att fjs använder fallskräm och kj använder mindre båt/ribb och dykning.

Därav till svaret på din fråga som jag nämnde i början, så kräver dessa specifikt nischade förbandet mer kvalificerade och erfaren personal, fyskraven kan även skilja sig lite från ajb.

läs mer här!
https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/vagen-in/befattningar/fallskarmsjagare/
https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/vagen-in/befattningar/kustjagare/
https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/vagen-in/befattningar/jagarsoldat/

Hoppas det hjälpte lite, annars får du säga till så ska jag försöka utveckla det lite!

Vill du bli kustjägare så börja med att söka amf1 eller ajb, testa på tjänsten och känner du att du suktar efter mer, då är det bara att söka!
först och främst får jag säga tack för ett utförligt och vettigt svar, det bringade mer än klarhet här.

Är ju väldigt mycket för vatten samtidigt, lockar luften även den. Ska ta mig en funderare och läsa på mera, Är ju några månader till godo, så får framtiden utvisa om man har det som krävs när man väl bestämt sig. Tack!
Citera
2018-01-06, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labworks
Vad ska man träna på på inför teoriprovet?
Hej!
Tanken bakom teoriprovet är att du inte skall ha något förövat utan skall komma naturligt.

men för att svara på din fråga, så kommer bland annat simultankapacitet, logiskt tänkande, spatial förmåga, 3D figurer etc, att testas. Det är alltså svårt att säga specifikt vad du ska träna på. De tips som jag kan komma med är istället att ta det lugnt, läs igenom frågorna två gånger, tänk efter före och stressa inte genom uppgifterna!

Du kommer fixa det! det är en liten skala som misslyckas(läs otroligt få) du får även chansen att diskutera ditt i-prov med psykologen senare!

Citat:
först och främst får jag säga tack för ett utförligt och vettigt svar, det bringade mer än klarhet här.

Är ju väldigt mycket för vatten samtidigt, lockar luften även den. Ska ta mig en funderare och läsa på mera, Är ju några månader till godo, så får framtiden utvisa om man har det som krävs när man väl bestämt sig. Tack!

absolut! har du fler frågor så är det fritt fram att skicka ett pm!

Gillar du vatten skulle absolut amf1 passa, dem rör sig väldigt mycket i skärgården! Finns även dykare på ing2 men då med andra uppgifter än vad man har på amf1! kan ju tillägga att fjs även har marina inslag, även om det inte är deras primära arbetsmiljö skall dem kunna verka där!

Men min rekommendation är att söka jägarsoldat, antingen vid ajb eller k3, Efter avslutad grundutbildning så får du känna efter vad du tycker och tänker, trivs du med uppgifterna, miljön och klimatet är det bara att söka vidare, har du minsta tvivel så avvakta!

Hur långt har du kommit i processen, har du mönstrat ?
Citera
2018-01-06, 15:28
Medlem
Man kan ju inte söka förens om några dagar, så tänkte kolla vad alla ni här inne är sugna på att söka för placeringar och varför?

Jag har själv inte bestämt mig än, men är redan färdig med mönstringen så är intresserad över att höra hur era tankegångar går!
Citera
2018-01-06, 16:15
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civvare

Kustjägarkompaniet försörjer sig själva huvudsakligen genom att anställda amfibiesoldater söker dit eller jägare från andra förband och har således inte behov av en GU direkt mot kustjägarkompaniet. Men det finns folk med många typer av bakgrund där.
Citera
2018-01-06, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Appe-Appeani
Man kan ju inte söka förens om några dagar, så tänkte kolla vad alla ni här inne är sugna på att söka för placeringar och varför?

Jag har själv inte bestämt mig än, men är redan färdig med mönstringen så är intresserad över att höra hur era tankegångar går!

Vad kommer du att söka?
Citera
2018-01-06, 18:39
Medlem
Citat:

Jag mönstrade med plikt och jag var helt inställd på att bli någon typ av skyttesoldat, mest för att jag vill se lite ”action” och vill panga mycket. Jag var först inställd på amfibieskytte men yrkesvägledaren sa att mina resultat förmodligen inte skulle räcka till så han föreslog P7 skytte istället Vad är du sugen på?
Senast redigerad av KulManglarn 2018-01-06 kl. 18:42.
Citera
2018-01-07, 14:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 4tusen
Hej!
Tanken bakom teoriprovet är att du inte skall ha något förövat utan skall komma naturligt.

men för att svara på din fråga, så kommer bland annat simultankapacitet, logiskt tänkande, spatial förmåga, 3D figurer etc, att testas. Det är alltså svårt att säga specifikt vad du ska träna på. De tips som jag kan komma med är istället att ta det lugnt, läs igenom frågorna två gånger, tänk efter före och stressa inte genom uppgifterna!

Du kommer fixa det! det är en liten skala som misslyckas(läs otroligt få) du får även chansen att diskutera ditt i-prov med psykologen senare!

Är nervositeten som börjar slå in lite så man vill ställa en massa frågor. ^^ Men jag tänker ta allting som det kommer, blir bäst då!

Citat:

Min tankegång går ungefär så här: Jag tänker prestera så gott som möjligt och ta in hela upplevelsen som den kommer utan att lägga för mycket vikt på något specifikt. Jag vill lära mig så mycket som möjligt av de bästa som möjligt.

Sitter och uppdaterar min sida på rekryteringsmyndigheten ivrigt varje dag nu, är oerhört taggad på att börja processen! Min fokus ligger på att få göra GU först och främst, som BFU så skyttesoldat på Livgardet! Jag tar en sak i taget, även om jag har ett par långsiktiga mål som jag vill uppnå inom militären så har jag lagt det åt sidan i minnesbanken för tillfället.

Men extrema utmaningar låter inte illa, det är min creme de la creme så att säga! ^^
Citera
2018-01-07, 15:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KulManglarn
Jag mönstrade med plikt och jag var helt inställd på att bli någon typ av skyttesoldat, mest för att jag vill se lite ”action” och vill panga mycket. Jag var först inställd på amfibieskytte men yrkesvägledaren sa att mina resultat förmodligen inte skulle räcka till så han föreslog P7 skytte istället Vad är du sugen på?

Skön inställning verkar du ha iallafall!

Enligt rekryteringslinjen som jag haft ett generellt samtal med så tyckte de att jag skulle trivas bäst på Livgardet eftersom att det är intensivt och de tränar att utföra uppdrag i stadsmiljö. Det klickade direkt för mig! Samt så tyckte de även att jag skulle kolla in jägarutbildningen då jag nämnde att jag älskar naturen och extremsporta. ^^ Jag ansöker frivilligt förresten!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in