2017-10-27, 16:53
Medlem
När stänger ansökan till GU? Om jag vill börja i januari 2019 måste jag verkligen ansöka i början av nästa år? Jag är nämligen inte i Sverige under dem första månaderna 2018, så jag skulle inte kunna göra någon antagningsprövning förrän sommaren.
Citera
2017-10-30, 11:41
Medlem
Hallå alla!!

Är det någon som sitter på mer info om FVI (fler vägar in) och OFFU, försökt googla mig fram men hittar inte överdrivet mycket information? All info uppskattas verkligen!
Citera
2017-11-01, 19:32
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qifhqfalkfdn
När stänger ansökan till GU? Om jag vill börja i januari 2019 måste jag verkligen ansöka i början av nästa år? Jag är nämligen inte i Sverige under dem första månaderna 2018, så jag skulle inte kunna göra någon antagningsprövning förrän sommaren.

Ju tidigare desto bättre men om du ska börja jan 2019 och kan du söka hösten 2018. Men platserna kan ju bli fyllda tidigare än så. Sommaren 2018 borde dock räcka.
Citera
2017-11-01, 19:34
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SectorBravo
Tjena är en kille på 20 år som legat inne på psyket pga depression och tvångstankar, har även tagit antidepressiva lugnande och sömnmedicin. Är de kört för mig att söka gmu? Kommer jag total faila på psykolog testet?

Jag ska inte säga det är omöjligt men dina chanser är väldigt, väldigt små med såna förutsättningar. Kanske omöjligt.
Citera
2017-11-01, 22:15
Medlem
Halloj!
Ska på mönstring om ett tag framöver, tänkte kolla med er erfarna flashbackare om ni kommer ihåg hur besöket med läkaren gick till, gjorde man tester på ben, knä osv? Eller vad kollar han/hon egentligen? Har de en journal på varje person de går efter eller ställer de endast frågor och testar? Tack på förhand
Citera
2017-11-02, 15:58
Medlem
Prefons avatar
Hej!

Någon som möjligtvis känner till kraven för att bli spaningssoldat på den lätta bataljonen i Karlsborg. Dvs vad som minst krävs på mönstringen hos psykolog, isokai, I-prov och cykeltest för att ens få söka utbildningen.
Citera
2017-11-03, 16:35
Medlem
Citat:
Ju tidigare desto bättre men om du ska börja jan 2019 och kan du söka hösten 2018. Men platserna kan ju bli fyllda tidigare än så. Sommaren 2018 borde dock räcka.

Ok det var det jag trodde... Det som förvirrar mig är att på FMs hemsida står det att det inte går att ansöka någonstans överhuvudtaget just nu och att ansökan öppnar i början av nästa år. Vad betyder det?
Citera
2017-11-03, 17:07
Medlem
peeaceholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qifhqfalkfdn
Ok det var det jag trodde... Det som förvirrar mig är att på FMs hemsida står det att det inte går att ansöka någonstans överhuvudtaget just nu och att ansökan öppnar i början av nästa år. Vad betyder det?

Det betyder att det inte går att ansöka någonstans överhuvudtaget just nu och att ansökan öppnar i början av nästa år.
Citera
2017-11-03, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peeaceholm
Det betyder att det inte går att ansöka någonstans överhuvudtaget just nu och att ansökan öppnar i början av nästa år.
Det går alltså att ansöka till GMU i början av nästa år? pågår GMUn fortfarande under 3 månader ?
Jag är mitt uppe i universitetsstudier nu och det militära ha inte blivit av tidigare tyvärr, men känner att det är dags nu, så ett uppehåll från plugget skulle komma lägligt då.

Risken är väl att man blir kvar i det militära på grund av att det verkar vara livet enligt alla, trots att man tjänar sämre än vissa outbildade i butiker och har gjort 75% av utbildningen på Universitetet. Men så länge man trivs. Deltid är möjligt att arbeta efter genomförd GMU om jag inte läst fel ?
Citera
2017-11-03, 20:02
Medlem
peeaceholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fucka
Det går alltså att ansöka till GMU i början av nästa år? pågår GMUn fortfarande under 3 månader ?
Jag är mitt uppe i universitetsstudier nu och det militära ha inte blivit av tidigare tyvärr, men känner att det är dags nu, så ett uppehåll från plugget skulle komma lägligt då.

Risken är väl att man blir kvar i det militära på grund av att det verkar vara livet enligt alla, trots att man tjänar sämre än vissa outbildade i butiker och har gjort 75% av utbildningen på Universitetet. Men så länge man trivs. Deltid är möjligt att arbeta efter genomförd GMU om jag inte läst fel ?

GMU finns inte längre då det ersattes av "GU-NY" vid årsskiftet. Utbildningen är nu 4-12 månader beroende på var och med vad man vill arbeta. Efter nyår kommer man heller inte få avbryta sin utbildning när man väl påbörjat den, så var säker på att det är något du vill göra först.

Varje förband skickar in en begäran till rekryteringsmyndigheten när de behöver nytt folk. De placerar sin utbildning när de vill och de meddelar hur många de vill utbilda. Det finns alltså inte ett fast antal och en fast utbildningsperiod(även om de flesta förband utbildar på hösten). Med det sagt så brukar det dyka upp fler platser utbildningsplatser kring årsskiftet.

Vissa år kan ett förband släppa 50platser med fokus att fylla upp skytteplutonerna, nästa år kan fokus ligga på underhållssoldater. Det är vad som behövs som avgör vad för platser som läggs upp. Sen arbetar inte hela försvarsmakten likadant och olika vapengrenar och förband rekryterar inte likadant.
Citera
2017-11-05, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KulManglarn
Halloj!
Ska på mönstring om ett tag framöver, tänkte kolla med er erfarna flashbackare om ni kommer ihåg hur besöket med läkaren gick till, gjorde man tester på ben, knä osv? Eller vad kollar han/hon egentligen? Har de en journal på varje person de går efter eller ställer de endast frågor och testar? Tack på förhand

Det kommer ske tester med ben, knän osv hos läkaren. Du kommer dock att under antagningsprövningens andra delar även att testa ben och knän, exempelvis isokai, cykling och stepup. "läkaren" testar istället parellarreflexen and so on.
Nej de kommer inte ha tillgång till din läkarjournal(i enskilda fall har det dock förekommit)
Sammanfattning av vad som kommer att genomgås är..

"Genomgång av hälsodeklaration
Synskärpeundersökning och test av färgseende
Hörselundersökning
Registrering av ekg och puls, blodtrycksmätning
Registrering av längd, vikt och muskelstyrka
Fysiskt arbetsprov på testcykel
Psykologintervju och säkerhetsprövningsintervju
Läkarundersökning och sammanfattande tjänstbarhetsbedömning"

Lätta att finna rek.mynd sida, eller klicka på länken nedan!
http://www.rekryteringsmyndigheten.se/aktuella-ansokningar/forsvarsmakten-militar-grundutbildning/antagningsprovningen/

hoppas det hjälpte lite!

Citat:
Ursprungligen postat av Prefon
Hej!
Någon som möjligtvis känner till kraven för att bli spaningssoldat på den lätta bataljonen i Karlsborg. Dvs vad som minst krävs på mönstringen hos psykolog, isokai, I-prov och cykeltest för att ens få söka utbildningen.

Hej. Nästintill alla som tjänstgör vid 31LLB är jägarsoldater, så att söka grundutbildning som jägarsoldat vid k3 är en bra början. Kravprofilen vid antagningsprövningen för jägarsoldat om jag inte missminner mig ligger på 7or gällande isokai, cykling, psykolog. En 5 vid det teoretiska testet(I-prov) och tjänstbarhet A. Någon här på flashback kan dementera eller bekräfta detta?

alt så ringer du en yrkesvägledare och frågar, dessa är med all del behjälpliga med sådan här information!
Citera
2017-11-05, 16:56
Medlem
Dubbelpost
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här