Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-06, 20:03
  #2857
Medlem
Drumedarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrassesTigrar
Jag har både värmt och ätit som det är och jag vet inte vad som är sant. Vet inte om det var varit skillnad. Tiden till påslag tycker jag är väldigt olika från gång till gång. En gång hade jag druckit och skulle åka tåg tre timmar för att hämta massa tjack. Då åt jag cirka 1,5 gram hasch som det var, väldigt bra hasch dock. Ruset slog på snabbt och jag höll på att tappa mitt förstånd. Jag visste att jag var påverkad. Problemet var att mitt sätt att resonera gick i cirklar. Om en rationell slutsats är A så var min slutsats B. Paranoian var vidrig. Det som fick mig tillbaka på banan igen var en lina tjack. Vilket då var nödvändigt då jag hade saker att ta i tu med. Vid 5 gram(sämre hasch men inte dåligt) värmt i smör/fett cirka under 15 - 20 min, tappade jag förståndet på riktigt och visste inte om jag skulle komma tillbaka till mig själv. Skam och skuld manifesterade sig på en nivå jag inte känt förut.

Det måste finnas instruktioner som leder till optimala resultat, t.ex på youtube. Bakningskulturen är väl koncentrerad till Kanada och USA men lär finnas videor.

Må väl!


Mvh Frasse Lejonhjärta

Har gjort liknande misstag och det är fan inte kul. Ligga med RÅ jävla ångest och panik och vidra sig. Fyfan, man lär sig av sina misstag. Nuförtiden är det hellre för lite än för mycket som gäller.
Citera
2018-01-07, 10:48
  #2858
Avstängd
FrassesTigrars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drumedaren
Har gjort liknande misstag och det är fan inte kul. Ligga med RÅ jävla ångest och panik och vidra sig. Fyfan, man lär sig av sina misstag. Nuförtiden är det hellre för lite än för mycket som gäller.
Jag ser det mer som hela grejen. Det ska inte vara kul, det ska vara skräckinjagande!

Må väl!
Citera
2018-01-07, 10:57
  #2859
Avstängd
FrassesTigrars avatar
Vid 50 grader så aktiveras THC. Detta är nödvändigt för att kroppen ska ta upp det effektivt via oralt intag. Vid rökning sker detta automatiskt. THC har en kokpunkt mellan 157 - 200 grader. När kokpunkten nås börjar THC förångas, notera: det förstörs inte, det förångas.

Detta gäller för just THC. Detta kanske har nämnts i tråden förut men det skadar inte att upprepats.

Må väl tappra psykosryttare!
__________________
Senast redigerad av FrassesTigrar 2018-01-07 kl. 10:59.
Citera
2018-01-07, 11:36
  #2860
Moderator
kvm3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrassesTigrar
Vid 50 grader så aktiveras THC. Detta är nödvändigt för att kroppen ska ta upp det effektivt via oralt intag. Vid rökning sker detta automatiskt. THC har en kokpunkt mellan 157 - 200 grader. När kokpunkten nås börjar THC förångas, notera: det förstörs inte, det förångas.

Detta gäller för just THC. Detta kanske har nämnts i tråden förut men det skadar inte att upprepats.

Må väl tappra psykosryttare!
Är det dekarboxylering från THCA till THC du avser när du skriver att THC "aktiveras"? I sådana fall begriper jag inte riktigt varför du anger 50 grader som en lämplig temperatur.

Du får hemskt gärna förtydliga vad du menar här.
Citera
2018-01-07, 12:03
  #2861
Avstängd
FrassesTigrars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvm3
Är det dekarboxylering från THCA till THC du avser när du skriver att THC "aktiveras"? I sådana fall begriper jag inte riktigt varför du anger 50 grader som en lämplig temperatur.

Du får hemskt gärna förtydliga vad du menar här.
50 grader räcker för att dekarboxyleringsprocessen ska inledas. Det verkar däremot som att det tar väldigt lång tid vid så låg temperatur. Vid högre grader går denna process snabbare. Någonstans vid 130 grader är optimalt? Jag vet inte riktigt. Bra att du tog upp frågan så ingen luras av min post.

Må väl!
Citera
2018-01-07, 13:44
  #2862
Moderator
kvm3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrassesTigrar
50 grader räcker för att dekarboxyleringsprocessen ska inledas. Det verkar däremot som att det tar väldigt lång tid vid så låg temperatur. Vid högre grader går denna process snabbare. Någonstans vid 130 grader är optimalt? Jag vet inte riktigt. Bra att du tog upp frågan så ingen luras av min post.

Må väl!
Precis - temperaturspannet där dekarboxylering sker är brett, men effektiviteten skiljer markant mellan olika temperaturer. Söker man online så finner man mängder av olika påståenden, vilka tenderar variera rejält i kvalitet.

En vetenskaplig rekommendation finner vi i forskningsrapporten Decarboxylation of Δ 9-tetrahydrocannabinol: Kinetics and molecular modeling (Perrotin-Brunel et al. Journal of Molecular Structure feb 2011, sida 68), där man uppmätt optimalt resultat vid dekarboxylering i 110 grader under 110 minuter.
Citat:
This reaction transforms the acidic cannabinoids to their psychoactive forms D9-THC. In this article, only thermal decarboxylation will be considered. As described above, the decarboxylation reaction has been studied in the range of 90–140 °C. Under the experimental conditions, the highest yield to D9-THC was obtained at 110 °C and 110 min.
Citera
2018-01-07, 14:40
  #2863
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvm3
Precis - temperaturspannet där dekarboxylering sker är brett, men effektiviteten skiljer markant mellan olika temperaturer. Söker man online så finner man mängder av olika påståenden, vilka tenderar variera rejält i kvalitet.

En vetenskaplig rekommendation finner vi i forskningsrapporten Decarboxylation of Δ 9-tetrahydrocannabinol: Kinetics and molecular modeling (Perrotin-Brunel et al. Journal of Molecular Structure feb 2011, sida 68), där man uppmätt optimalt resultat vid dekarboxylering i 110 grader under 110 minuter.
jag tänkte smula ner det gröna i kokosolja som jag värmer i ett vattenbad på spisen, mäter tempen i olja med en exakt grilltermometer. Så då kör jag 110 grader i 110 minuter, måste ju bli bra? Känns onödigt att decarba i ugn först och sen ner i oljan, framförallt luktar det mycket mindre att köra direkt i oljan.



.
Citera
2018-01-07, 15:08
  #2864
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
jag tänkte smula ner det gröna i kokosolja som jag värmer i ett vattenbad på spisen, mäter tempen i olja med en exakt grilltermometer. Så då kör jag 110 grader i 110 minuter, måste ju bli bra? Känns onödigt att decarba i ugn först och sen ner i oljan, framförallt luktar det mycket mindre att köra direkt i oljan.



.
Vill du verkligen vara säker på att du fulländat din dekarbolyxering gör du det i ett värmetåligt glas, Pyrex hittar du billigt på de flesta lågpris butiker och det tål ca +1000C. Smula ner ditt gräs/hasch, slå på önskad mängd olja, ställ direkt på plattan, ner med termometer och håll ca +110-120C och titta när koldioxidet släpper från cannabisen (ser exakt ut som bubblorna I en läskflaska för det är koldioxid I båda fallen). När inga fler bubblor släpper är din cannabis fullt ut dekarbolyxerad, dvs All THC-A är omvandlat till THC, A=acid och I det här fallet är det koldioxid som vi i vardagsspråk kallar kolsyra
Ett tips är att använda olivolja, den har vid mätningar visat sig binda upp mer thc än både animaliskt fett som smör men även kokosolja.
Går även göra en Google bildsök på dekarbolyxering kommer temperaturdiagram fram med effektivast temperaturer
Citera
2018-01-07, 15:13
  #2865
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lykantropen
Vill du verkligen vara säker på att du fulländat din dekarbolyxering gör du det i ett värmetåligt glas, Pyrex hittar du billigt på de flesta lågpris butiker och det tål ca +1000C. Smula ner ditt gräs/hasch, slå på önskad mängd olja, ställ direkt på plattan, ner med termometer och håll ca +110-120C och titta när koldioxidet släpper från cannabisen (ser exakt ut som bubblorna I en läskflaska för det är koldioxid I båda fallen). När inga fler bubblor släpper är din cannabis fullt ut dekarbolyxerad, dvs All THC-A är omvandlat till THC, A=acid och I det här fallet är det koldioxid som vi i vardagsspråk kallar kolsyra
Ett tips är att använda olivolja, den har vid mätningar visat sig binda upp mer thc än både animaliskt fett som smör men även kokosolja.
Går även göra en Google bildsök på dekarbolyxering kommer temperaturdiagram fram med effektivast temperaturer
tack för bra tips.
Citera
2018-01-07, 20:18
  #2866
Medlem
morrunges avatar
Jag funderar på att baka en spacecake, men då jag inte kommer att sluka en hel kaka för mig själv undrar jag hur bra kakan skulle hålla sig i frysen? Går det bra tt frysa ner och värma upp? Kommer jag få samma effekt som när kakan är färsk eller kommer jag att förstöra den?
Citera
2018-01-08, 14:04
  #2867
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lykantropen
Vill du verkligen vara säker på att du fulländat din dekarbolyxering gör du det i ett värmetåligt glas, Pyrex hittar du billigt på de flesta lågpris butiker och det tål ca +1000C. Smula ner ditt gräs/hasch, slå på önskad mängd olja, ställ direkt på plattan, ner med termometer och håll ca +110-120C och titta när koldioxidet släpper från cannabisen (ser exakt ut som bubblorna I en läskflaska för det är koldioxid I båda fallen). När inga fler bubblor släpper är din cannabis fullt ut dekarbolyxerad, dvs All THC-A är omvandlat till THC, A=acid och I det här fallet är det koldioxid som vi i vardagsspråk kallar kolsyra
Ett tips är att använda olivolja, den har vid mätningar visat sig binda upp mer thc än både animaliskt fett som smör men även kokosolja.
Går även göra en Google bildsök på dekarbolyxering kommer temperaturdiagram fram med effektivast temperaturer
körde 3 timmar på 110 grader, först då slutade det bubbla, en fråga, började med 250 ml olivolja, men det ser ut att vara hälften nu, 125 ml, är det så att hälften av oljan avdunstar på 3 timmar i 110 grader?
Citera
2018-01-08, 21:24
  #2868
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
körde 3 timmar på 110 grader, först då slutade det bubbla, en fråga, började med 250 ml olivolja, men det ser ut att vara hälften nu, 125 ml, är det så att hälften av oljan avdunstar på 3 timmar i 110 grader?
Olja dunstar inte, jämför med en fritös som oljan inte heller dunstar i, däremot kan det vara så att det som du stoppade i oljan var torrt och naturen strävar alltid efter balans så du måste pressa ur den sista oljan eller varför inte baka på det? Det är redan dekarbat så rulla några chokladbollar, börja med kakao, söta med honung, klick smör/kokosfett så dom stelnar bättre i kylen och sedan havregryn tills de är lagom fasta att täcka med kokos och sedan i kylen. Gör dom gärna lite lösa och stoppa i frysen, blir skönt sega pga honungen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback