2018-01-04, 18:46
  #2149
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jag följde honom när han var som värst på Twitter och det var uppenbart för alla och envar att han inte betedde sig friskt. En kombination av mani, alkoholberusning och desperation kunde uttydas ur det beteendet.
Han har ju bipolär diagnos sedan många år, så ett maniskt skov är väl inte så långsökt.
Citera
2018-01-04, 18:46
  #2150
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beyond
Tråden nedan bör innehålla det som är intressant? Har ej själv läst den, följde skiten på Twitter och minns ej ordagrant.

(FB) Info/skvaller om Jonas Inde? Åtalad för hot mm.


Edit: 1 månadsdomen. https://cdn-05.minfil.org/u156E7b5b0/e5047aff-1515083945/Inde_2017-05-11_Dom.pdf

Tack, jag läste precis igenom den domen nu. Vore intressant om någon kunde plocka fram skärpningsdomen.

Måste säga att det är en bedrövlig läsning. Särskilt regionspolischefen borde skämmas. Hur vidtar man skyddsåtgärder mot ett hot om att bli "straffknullad i munnen med slak kuk"? Den åtalspunkten las dock ner.

Det verkligt bedrövliga ligger i bristen på logik. Att det blev en skärpning är faktiskt skrämmande. Man antar alltså att Jonas akrobatkonster i förnedring mot Virtanen och Oisin skulle föranleda rädsla hos dem därför att någon av Jonas Twitter-följare (en "mörkerman") kanske skulle göra nåt mot dem.

Man får förstås acceptera att man inte får säga vad som helst till ett hovrättsråd, särskilt inte att hon ska dö med "lien i fittan" (trots att det är en synnerligen fyndig formulering), men slappheten i antagandena om ett verkligt hot mot Virtanen och Oisin är rent skrämmande.

"Hoten" består bl.a. av begrepp som "hjärnsubstansen ska spruta". Man garvar. Det roligaste är att han erkänner brott mot dem, men nekar för övrigt. Men sen är det ju inte roligt längre.
Citera
2018-01-04, 19:12
  #2151
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Att bli fängslad för några hot man skriver på twitter är ju helt jäkla absurt. Tycker ni det är rimligt att en person som våldtar ett barn får 2 månader medans den här personen får det dubbla för ynka hot på twitter mot fel personer?

Detta.

Jag säger, med ironi, som Sven Melander sa i Olle & Helge i Nöjesmassakern på 80-talet:
”Sverige är fantastiskt!”
Citera
2018-01-04, 19:38
  #2152
Medlem
Var det något speciellt som gjorde att straffet blev så strängt?
Hotad på social media har nog många varit med om men vad jag vet har ingen blivit dömd till fängelse (om ens alls, kan inte minnas att jag läst det någonstans)
Citera
2018-01-04, 20:30
  #2153
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fmj4912
Var det något speciellt som gjorde att straffet blev så strängt?
Hotad på social media har nog många varit med om men vad jag vet har ingen blivit dömd till fängelse (om ens alls, kan inte minnas att jag läst det någonstans)

Han har uttryckt att ett hovrättsråd borde dö. Resten hade inte kunnat leda till fängelse i sig, som jag förstår domen i alla fall.
Citera
2018-01-04, 20:43
  #2154
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det var alltså hot från 2016 som han nu fick 4 månader för.

Han verkar ha fortsatt 2017 också med bl.a hot mot Schyffert. De tweetarna visar väl hur det ser ut när han går igång. Möjligen kanske Schyffert då inte anmält dessa annars lär det väl bli fler rättegångar för honom framöver.
(FB) Info/skvaller om Jonas Inde? Åtalad för hot mm.

de såg ju mer ut som faktiska hot än de han dömdes för. att uttrycka att man slår ihjäl någon om man ser vederbörande är ju allvarligare än lydelser av slaget "x förtjänar att dö", "jag vill att du ska dö" osv.

tragiskt är det iaf. hur det kunde utdömas något annat än rättspsykiatrisk vård till en av sveriges mest kända psyksjuka personer, som troligen befann sig i ett psykotiskt skov, är för mig obegripligt. domen kanske ska ses som en markering mot "näthat" i allmänhet. inför valet osv.
Citera
2018-01-04, 20:47
  #2155
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Är det bara jag som känner stanken utav en politisk dom här?

Inde har ju sedan en tid tillbaka medverkat i Radio Nordfront och gick ju redan i början av 2016 ut med att han sympatiserar med NMR... Kan det här vara etablissemangets och rättsväsendes sätt att tysta honom för olaga feltyckande?

Tror Inde var med i bara två avsnitt och försvann lika fort som han dök upp. Jag tror inte ens någon från NMR gjort något utlägg i efterhand då det är ganska uppenbart att han var ganska svajjig då.

Men självklart då döms vissa hårdare än andra. Du kan komma "tillbaka" till Sverige från en terrortripp med IS utan repremander. Om du däremot twittrar ut lite skit som ingen egentligen tar på allvar så skall du in i finkan.

Åklagare, domare, nämndemän osv. som deltar i det här spelet skall veta att dom är inget mer än små sketna medlöpare. När vi nu ser hur polariseringen ökar i landet blir följdfrågan. Vart skall sådana här tragiska figurer ha sina barn och familjer i framtiden. Vart skall dom bo?

Ingen kännande svensk kommer vilja ta ens med tång i den här typen av ynkliga ursäkter till människor.
Citera
2018-01-04, 20:49
  #2156
Medlem
Garanterat pga sina uttalanden i Radio Nordfront, hade han varit ISIS hade han gått fri.
4mån fängelse är ca 10 veckor med fotboja, om han är ostraffad o h har jobb/praktikplats.
Tanke och åsiktsbrott är det värsta som finns i det Nya Sverige.
Citera
2018-01-04, 20:58
  #2157
Medlem
Sooks avatar
När folk får låga straff så klagar folk och när nån äntligen får hårt straff så klagar folk ändå. Folk är som folk, tokiga.
Citera
2018-01-04, 20:59
  #2158
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
de såg ju mer ut som faktiska hot än de han dömdes för. att uttrycka att man slår ihjäl någon om man ser vederbörande är ju allvarligare än lydelser av slaget "x förtjänar att dö", "jag vill att du ska dö" osv.

tragiskt är det iaf. hur det kunde utdömas något annat än rättspsykiatrisk vård till en av sveriges mest kända psyksjuka personer, som troligen befann sig i ett psykotiskt skov, är för mig obegripligt. domen kanske ska ses som en markering mot "näthat" i allmänhet. inför valet osv.

Observera att det inte fästs någon större vikt vid vad han själv hade kunnat göra mot någon av målsägarna, då de själva uppger att det inte varit det som skrämt dem, utan hans popularitet och att rädslan kretsar kring en eventuell "mörkerman" (jag citerar domen).

Det är uppenbart att de använt rättssystemet för personlig vendetta därför att de blev offentligt bortgjorda. Och visst ska de ha skadestånd, det håller ju Inde själv med om.

Jag har redan nämnt åtalspunkten i förhållande till polischefen Ulf Johansson, som är ett gigantiskt skämt, så jag tar inte upp det. Den punkten las ner. Där är absurditeten total och någon borde ställa den mannen till svars ordentligt för vad han håller på med.

Rent tekniskt blir det en förgripelse mot tjänsteman som leder till fängelsedom i och med att en av personerna han farit ut mot är ett hovrättsråd. Själva grejen är dock att han lika gärna hade kunnat dömas till böter. Jag hoppas verkligen att domen blir överklagad.

Om han får sitta för det här så kommer skadan bli stor mot Sverige på lång sikt.
Citera
2018-01-04, 21:08
  #2159
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
de såg ju mer ut som faktiska hot än de han dömdes för. att uttrycka att man slår ihjäl någon om man ser vederbörande är ju allvarligare än lydelser av slaget "x förtjänar att dö", "jag vill att du ska dö" osv.

tragiskt är det iaf. hur det kunde utdömas något annat än rättspsykiatrisk vård till en av sveriges mest kända psyksjuka personer, som troligen befann sig i ett psykotiskt skov, är för mig obegripligt. domen kanske ska ses som en markering mot "näthat" i allmänhet. inför valet osv.

Jo det är mer direkt på. Man får väl anta där att Schyffert då t.ex är mer medveten om hans sjukdomsbild så att han inte tar åt sig direkt. Det kunde liksom varit vem som han hotat i då det psykotiska trans som han befinner sig i och det blir då oftast personer som är familj eller åtminstone varit vänner en gång i tiden.

Givet är att det borde blivit vård. En fängelsedom kommer liksom inte bättra på hans tillstånd förutom möjligen att det blir mindre självmedicinering i ett par månader. Det är givetvis ingen ursäkt till att hota folk på detta sättet för att man är psykisk sjuk men just för att få till en bättring skulle det givet varit bättre med en dom om vård istället.
Citera
2018-01-04, 21:15
  #2160
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Helt rätt. Hot ska beivras.
Folk tror de är skyddade bara för att de skriver på internet.
Och bara för att straffen har varit slappa förut, betyder inte det att straffen ska fortsätta att vara slappa.
Problemet är ju att om hot via internet kan dömas så hårt, när det inte finns någon vetskap om hotarens förmåga att verkställa hotet, så måste ju ett allvarligt menat hot ansikte mot ansikte ge flera års fängelse. Om ett hot då ger tre års fängelse så måste verkställandet av ett brott som hotet handlar om ge minst 10 års fängelse. Om då brottet gäller saker som våldtäkt, dråp, rån eller mord, så måste straffen vara flera decennium.

Lite problematiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in