2018-01-04, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
.
Dock får han väl se dessa par månader i finkan som ett substitut till behandlingshem. Kommer inte bli något krökande eller droger under den tiden för han.

Det blir det nog ska du se. Varför skulle han klara att hålla sig nykter där när han inte klarar det i sin trygga lägenhet?
Citera
2018-01-04, 16:04
Medlem
CoopColas avatar
Uppenbart att hans politiska inställning påverkar domen. Aldrig i helvete att en random person skulle få sånt här straff. En markering mot en som tänker och tycker fel.

Jag delar inte hans åsikter men det är ändå fel.
Citera
2018-01-04, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Det blir det nog ska du se. Varför skulle han klara att hålla sig nykter där när han inte klarar det i sin trygga lägenhet?

Svårare att dricka på kåken än i sin lägenhet? Eller har svenskt fängelse blivit helt förslappat?
Citera
2018-01-04, 16:09
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Man borde väl även väga in hur offentlig personen är och hur många som såg hotet.
En känd person med många läsare kan ju orsaka betydligt mer skada med hot än vad en okänd person kan t ex.
Om jag hotar dig i ett PM så finns det inga läsare alls mer än du. Men jag tycker inte det skall behandlas mildare än om jag t.ex. hotar dig här i tråden med många läsare.

Förtal däremot är ju en annan femma beroende på spridningen.
Citera
2018-01-04, 16:10
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Här måste man gjort nån bedömning att hot mot journalister är värre än hot mot andra? Han hotade, på fyllan, att bl a bränna ner Aftonbladet. En kenyan i Umeå dömdes här om dagen till 2 månaders fängelse efter att ha supit ner sex stycken barn och kvinnor, varefter han våldtog dem. Spontant känns fyra månader som ett jäkligt strängt straff, när villkorlig dom och alkoholbehandling nog vore att föredra...
Jag tror inte att det var ett fyllehot så mycket som ett hot under ett akut psykotiskt skov. Inde är uppenbart psykiskt sjuk, och det är lite förvånande att han inte får någon knäppskallerabatt på det sätt som våldsbrottslingar som är uppenbart knäppa men inte tillräckligt knäppa för rättspsykiatrisk vård får.
Citera
2018-01-04, 16:11
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jonas Inde - dömdes till en månads fängelse i TR, straffskärpning till 4 månaders fängelse i HvR..

Sinnessjukt hård dom för twitter om man ser på hur hot annars behandlas.
Han har väl hotat "fel" personer helt enkelt. (eller rätt personer, beroende på hur man ser det)
Citera
2018-01-04, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Svårare att dricka på kåken än i sin lägenhet? Eller har svenskt fängelse blivit helt förslappat?

Finns gott om alkohol och droger på svenska kåkar. Fanns mer förr men det är fortfarande mycket.
Citera
2018-01-04, 16:14
Medlem
Men vad bestod hoten i då? Det fattar man väl att det bara var något han skrev i ett dåligt tillstånd. Mer en politisk markering än att "offren" kände sig hotade på riktigt...
Citera
2018-01-04, 16:16
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag tror inte att det var ett fyllehot så mycket som ett hot under ett akut psykotiskt skov. Inde är uppenbart psykiskt sjuk, och det är lite förvånande att han inte får någon knäppskallerabatt på det sätt som våldsbrottslingar som är uppenbart knäppa men inte tillräckligt knäppa för rättspsykiatrisk vård får.
Jag följde honom när han var som värst på Twitter och det var uppenbart för alla och envar att han inte betedde sig friskt. En kombination av mani, alkoholberusning och desperation kunde uttydas ur det beteendet.
Citera
2018-01-04, 16:17
Medlem
BushwickBills avatar
Jag har följt några av Indes skov här på Flashback och att ge en sådan människa fängelse är som att försöka släcka en brand med tändvätska. För det han har gjort och den han är borde det vara vård, om ens det, som är aktuellt. I ett läge när polisen knappt utreder övriga brott så borde hot, på Internet av alla forum, konsekvent läggas ned. Även om läget i Sverige vore så att det fanns tid och resurser att utreda och straffa för "hot" på internet så är jag extremt tveksam till att det ens skall anses vara ett brott, speciellt om det är en offentlig person/institution som "hotas". Allt beror självklart på gärningsmannens resurser och intentioner men en fyllesvammlande psykiskt sjuk person kan omöjligt utgöra ett hot mot ett mediehus, innan domen det vill säga. Vilken eld man tänt i samband med det här är svårt att sia om, jag skulle inte bli förvånad om Inde i framtiden begår fler och grövre brott nu när hans tes om samhällets inneboende orättvisa mot honom bevisats. Fyra månader är självklart ett skämt när man kan begå långt grövre brott och knappt straffas. Hata Aftonbladet och dess hantlangare borde varje normal människa göra ändå så det blir lite skevt ur medborgarnas synvinkel när man får FYRA månader i fängelse för något alla tycker, samtidigt som sommarstugan står uppbruten varannan vecka utan åtgärd.
Citera
2018-01-04, 16:20
Medlem
Ratads avatar
Indes fall är väl ett typexempel på hur den nedmonterade psykiska sjukvården fungerar i praktiken. De väldigt sjuka och störda ska ju klara sig själva utan att ställa till en scen. Av lathet ska de ha samma världsuppfattning som medianpersonen för anstalter och vårdhem är ju sååååååååååååååå 1930.

Jaja, nu har Inde fått härja i några år och nu anser de att han är redo för kåken. I bästa fall blir det lite knepigare att få tag i substanser och kanske lite KBT-prat med en sån där människa som har halsduk på sig inomhus. Men det kan lika gärna bli värre.
Citera
2018-01-04, 16:23
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Jag har följt några av Indes skov här på Flashback och att ge en sådan människa fängelse är som att försöka släcka en brand med tändvätska. För det han har gjort och den han är borde det vara vård, om ens det, som är aktuellt. I ett läge när polisen knappt utreder övriga brott så borde hot, på Internet av alla forum, konsekvent läggas ned. Även om läget i Sverige vore så att det fanns tid och resurser att utreda och straffa för "hot" på internet så är jag extremt tveksam till att det ens skall anses vara ett brott, speciellt om det är en offentlig person/institution som "hotas". Allt beror självklart på gärningsmannens resurser och intentioner men en fyllesvammlande psykiskt sjuk person kan omöjligt utgöra ett hot mot ett mediehus, innan domen det vill säga. Vilken eld man tänt i samband med det här är svårt att sia om, jag skulle inte bli förvånad om Inde i framtiden begår fler och grövre brott nu när hans tes om samhällets inneboende orättvisa mot honom bevisats. Fyra månader är självklart ett skämt när man kan begå långt grövre brott och knappt straffas. Hata Aftonbladet och dess hantlangare borde varje normal människa göra ändå så det blir lite skevt ur medborgarnas synvinkel när man får FYRA månader i fängelse för något alla tycker, samtidigt som sommarstugan står uppbruten varannan vecka utan åtgärd.

Detta!

I BÄSTA FALL blir det fyra månader med lite mindre missbruk. Som du skriver så kommer han bli mer förbannad och förvirrad över samhällets olika måttstockar. För mig som inte är jurist så framstår delar av bedömningen om honom som vansinnig.

Om vi rent hypotetiskt antar att Inde var kvinna, skulle det fortfarande vara fängelse som gäller? Jag är skeptisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in