När mitt vikariat tog slut i mitten av augusti så blev jag erbjuden ytterligare ett vikariat som skulle gälla ända till slutet av oktober. Tackade nej till det då jag hade sökt till olika utbildningar och tänkt börja studera.
Kom in på en utbildning, men blev osäker på om den var rätt för mig (stort val), så struntade i den och gick hemma i 1,5 månad. Var ganska utarbetad så det var gött att vara ledig och ta igen sig.
Av en nära släkting fick jag höra att man inte kan få ersättning ifrån A-kassan om man tackat nej till vikariat och att det inte var någon idé att jag anmälde mig till AF och A-kassan. Stämmer detta? Brukar de kolla upp med ens arbetsgivare om man tackat nej?
Nu i efterhand svider det att jag lyssnade på min släkting och har förlorat ca 10000-15000 kr!

Har ju trots allt betalat in dyra a-kasseförsäkringar, så vill ju ha pengar för månaden jag gick hemma.
Jag undrar om man kan spela dum och om man kan ha tur att få pengarna i efterskott?
Till exempel: Säga att jag trodde jag hade anmält mig och att jag måste ha glömt det då jag var så utarbetad. Att jag sökt jobb under tiden osv.
Snälla hjälp mig! Behöver alla råd jag kan få för att lösa situationen!