2016-09-29, 00:08
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svart-Neger
Varför i hela friden skulle man vilja gå på a-kassa istället för 100% på socialbidrag? Med tanke på att 1) man får i stort sett lika mycket pengar om man inte har jobbat innan/fått minimilön och 2) Arbetsförnedringen gillar att hota med indraget bidrag hit och dit om man går på a-kassa/försäkringskassa

Känns som att a-kassan inte har alls några fördelar gentemot socialbidrag nuförtiden...?
Nej så känns det inte. Det känns mer som att du inte har speciellt stor kännedom om vare sig arbetslöshetsförsäkringen eller försörjningsstöd. Bara en sån sak som att kommunen lär neka dig försörjningsstöd om du är kvalificerad för arbetslöshetsersättning kan ju vara nåt att ta med i beräkningen...
Citera
2016-10-01, 10:33
Medlem
Har förlorat 1,5 månads A-kassa! Hjälp mig!

När mitt vikariat tog slut i mitten av augusti så blev jag erbjuden ytterligare ett vikariat som skulle gälla ända till slutet av oktober. Tackade nej till det då jag hade sökt till olika utbildningar och tänkt börja studera.

Kom in på en utbildning, men blev osäker på om den var rätt för mig (stort val), så struntade i den och gick hemma i 1,5 månad. Var ganska utarbetad så det var gött att vara ledig och ta igen sig.

Av en nära släkting fick jag höra att man inte kan få ersättning ifrån A-kassan om man tackat nej till vikariat och att det inte var någon idé att jag anmälde mig till AF och A-kassan. Stämmer detta? Brukar de kolla upp med ens arbetsgivare om man tackat nej?

Nu i efterhand svider det att jag lyssnade på min släkting och har förlorat ca 10000-15000 kr! Har ju trots allt betalat in dyra a-kasseförsäkringar, så vill ju ha pengar för månaden jag gick hemma.

Jag undrar om man kan spela dum och om man kan ha tur att få pengarna i efterskott?

Till exempel: Säga att jag trodde jag hade anmält mig och att jag måste ha glömt det då jag var så utarbetad. Att jag sökt jobb under tiden osv.

Snälla hjälp mig! Behöver alla råd jag kan få för att lösa situationen!
Senast redigerad av Grubblis 2016-10-01 kl. 10:50.
Citera
2016-10-01, 10:52
Medlem
sasos avatar
ja det är lite jobbigt det där
chansen att de ringer runt för att kolla upp sånt är nog litet för en månads utbetalning
Citera
2016-10-01, 10:55
Medlem
Man kan mej veterligen inte anmäla sig retroaktivt som arbetslös, detta skulle du gjort dagen efter du blev arbetslös...
Idiot till släkting... A-kassa kan du bara få om du är inskriven som arbetslös på AF.
Citera
2016-10-01, 11:08
Medlem
Varför tycker du att du överhuvudtaget ska ha A-kassa för att gå hemma och dra i sex veckor?
curlad lite?
Citera
2016-10-01, 11:35
Medlem
GoFuckADucks avatar
Fan vad många som är utarbetade i Sverige, vi jobbar ju ingenting jämfört med andra länder förutom Norge då.
Citera
2016-10-01, 11:38
Medlem
virablatiras avatar
Som redan nämnts kan man bara få ersättning från att du skrivit in dig hos arbetsförmedlingen. Det har du uppenbarligen inte gjort så glöm dessa pengar
Citera
2016-10-01, 11:39
Medlem
stpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kn0tt
Varför tycker du att du överhuvudtaget ska ha A-kassa för att gå hemma och dra i sex veckor?
curlad lite?

A-kassa är en frivillig försäkring mot inkomstbortfall under arbetslöshet, om man betalar försäkringen och inte utnyttjar den är man en idiot, det kan väl inte va så svårt att förstå....men du kanske är en avundsjuk moderat??
Citera
2016-10-01, 12:07
Medlem
stpungens avatar
Jag antar att du måste lämna in arbetsgivarintyg, tala med din förre arbetsgivare och be honom att inte skriva något om att du var erbjuden fortsatt vikariat, det går han säkert med på, troligen missar du dom 6 veckorna men ta ett snack först med af och se om dom kan fixa till någon vecka bakåt, jag läser också på AFs hemsida att du kan registrera dig över nätet för att sen bli kallad till samtal, ljug och säg att du reggae dig men att det måste blivit något fel, om inte det går så försök med din a-kassa, var alltid artig och bedrövad och låt personalen komma med förslag på hur du ska lösa situationen, skriv alltid upp namnet på den du pratar med och om kontakten känns bra och du får mkt hjälp så försök nå den personen nästa gång,,gäller vid all kontakt med myndighetspersoner od, lycka till och hoppas du får dina pengar,,

Kan väl tillägga att A-kassan går en helvetes massa miljoner + varje år, pengar som staten knycker till annan verksamhet, bla olika invandraråtgärder,, skandal, det är faktiskt en frivillig försäkring,
Senast redigerad av stpungen 2016-10-01 kl. 13:05.
Citera
2016-10-01, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stpungen
Jag antar att du måste lämna in arbetsgivarintyg, tala med din förre arbetsgivare och be honom att inte skriva något om att du var erbjuden fortsatt vikariat, det går han säkert med på, troligen missar du dom 6 veckorna men ta ett snack först med af och se om dom kan fixa till någon vecka bakåt, jag läser också på AFs hemsida att du kan registrera dig över nätet för att sen bli kallad till samtal, ljug och säg att du reggae dig men att det måste blivit något fel, om inte det går så försök med din a-kassa, var alltid artig och bedrövad och låt personalen komma med förslag på hur du ska lösa situationen, skriv alltid upp namnet på den du pratar med och om kontakten känns bra och du får mkt hjälp så försök nå den personen nästa gång,,gäller vid all kontakt med myndighetspersoner od, lycka till och hoppas du får dina pengar,,

Kan väl tillägga att A-kassan går en helvetes massa miljoner + varje år, pengar som staten knycker till annan verksamhet, bla olika invandraråtgärder,, skandal, det är faktiskt en frivillig försäkring,

Visa gärna den källa som bevisar att A-kassornas överskott går till detta...
Citera
2016-10-01, 13:45
Medlem
virablatiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horfest
Visa gärna den källa som bevisar att A-kassornas överskott går till detta...
Finns rätt många artiklar om detta. Bara googla "akassa överskott" och välj själv. Men sen kan man ju diskutera tolkningen av att arbetsgivaravgifter mm är en skatt eller avgift.
Citera
2016-10-01, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grubblis
När mitt vikariat tog slut i mitten av augusti så blev jag erbjuden ytterligare ett vikariat som skulle gälla ända till slutet av oktober. Tackade nej till det då jag hade sökt till olika utbildningar och tänkt börja studera.

Kom in på en utbildning, men blev osäker på om den var rätt för mig (stort val), så struntade i den och gick hemma i 1,5 månad. Var ganska utarbetad så det var gött att vara ledig och ta igen sig.

Av en nära släkting fick jag höra att man inte kan få ersättning ifrån A-kassan om man tackat nej till vikariat och att det inte var någon idé att jag anmälde mig till AF och A-kassan. Stämmer detta? Brukar de kolla upp med ens arbetsgivare om man tackat nej?

Nu i efterhand svider det att jag lyssnade på min släkting och har förlorat ca 10000-15000 kr! Har ju trots allt betalat in dyra a-kasseförsäkringar, så vill ju ha pengar för månaden jag gick hemma.

Jag undrar om man kan spela dum och om man kan ha tur att få pengarna i efterskott?

Till exempel: Säga att jag trodde jag hade anmält mig och att jag måste ha glömt det då jag var så utarbetad. Att jag sökt jobb under tiden osv.

Snälla hjälp mig! Behöver alla råd jag kan få för att lösa situationen!

Mår dåligt av att läsa sånt här.
Du blir alltså ledsen för att du inte tog 15 lök från staten?
Inte konstigt att Sverige är som det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in