2017-12-31, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Ja, det säger sig självt att en ljus- och ljudkänslig aspie, som är alltid väldigt ärlig och har en stark moralkänsla, som har intellektuella specialintressen och som helst vill vara ensam med att syssla med dem, för att möjligtvis emellanåt umgås med några få tillförlitliga nära vänner, närmast automatiskt dras till Hells Angels. Det är liksom det mest naturliga valet. Eller?

Nu är man ju iofs ingen försvarslös bebis bara för att man är Aspie din dryga gnällunge. Jag är så "ljudkänslig" som det går att va och det är nog det sista hindret i världen för att jag själv skulle vara med i en sån gruppering. Vad som helst kan väl för övrigt va ett "intellektuellt specialintresse" ungefär...

OM man nu är obotligt ärlig av sig så är ett enkelt val alltid att hålla käften stängd eller hur?
OM man nu är obotligt självgod och vill rädda världen så ser man till att vara där man anser det behövas, eller hur?

Citat:
Ursprungligen postat av Onebiker
TS vad baserar du din diagnos av HA medlemmar på?
Känner du någon/några personligen?
Har du ens någongång talat med en medlem?
Eller är det som jag misstänker att du baserar dina kunskaper
på det som trycks i gammelmedia och det som finns att läsa på nätet?

Jag känner Skiten och Ludvig, är det svar nog?
Citera
2017-12-31, 11:48
Medlem
Drinkycrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HosTorViBor
Fast precis som med alla andra slags affärer så är HA och deras medarbetare mer pålitliga och mindre problem för svenskar.
De är inte de slags individer som söker onödig uppmärksamhet, de har affärer så det räcker samt de flesta har normala jobb och familj att ta hand om. Därför finns det ingen större motivation att expandera.

HA-medlemmar älskar uppmärksamhet, vad tror du västarna handlar om? Sen är de ju bidragsfuskare i mycket större utsträckning än de har "normala jobb".

Dock kan de säkert tjäna på invandrargängen eftersom polisen har mindre resurser över till att bråka med HA.
Citera
2017-12-31, 12:41
Medlem
HosTorViBors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
HA-medlemmar älskar uppmärksamhet, vad tror du västarna handlar om? Sen är de ju bidragsfuskare i mycket större utsträckning än de har "normala jobb".

Dock kan de säkert tjäna på invandrargängen eftersom polisen har mindre resurser över till att bråka med HA.

Fast de älskar inte polisens uppmärksamhet, om du förstår min mening.
Citera
2017-12-31, 12:54
Medlem
mtuqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Mycket av det du skriver passar säkert in på många aspiesar, speciellt de med grövre problem. Men på t.ex. mig märks det inte alls utåt att jag har Aspergers. Ja, det var definitivt ingen som hade misstänkt att jag skulle ha något sådant förrän jag fick min diagnos för några år sedan när jag började närma mig medelåldern. Tack vare en stark motivation och exceptionellt hög begåvning har jag även lärt mig en hel del intellektuellt om hur det sociala fungerar. Det finns definitivt många icke-autistiska som fungerar sämre än jag i sociala situationer. Inte heller har jag under hela livet varit helt bunden till rutiner (men vardagssysslor m.m. blir förvisso svårare att sköta utan dem) och skulle kunna hoppa ur sängen och åka någonstans om det nu krävdes.

Men samtidigt är jag som sagt exceptionellt begåvad (notera att aspiediagnosen kräver att man är medel- eller högbegåvade, d.v.s. den genomsnittliga begåvningen bland aspiesar torde vara högre än bland resten av befolkningen). Jag misstänker att IQ-snittet knappast är exceptionellt högt inom HA, precis som inom andra liknande organisationer kopplade till kriminalitet. Jag är som många andra aspiesar en ganska hög moral och är ärlig och intellektuellt hederlig, även när det missgynnar mig, medan jag är rätt säker på att psykopati är mer prevalent bland HA-medlemmar. Aspiesar begår inte fler våldsbrott än genomsnittsbefolkningen. Jag misstänker att tendensen att begå våldsbrott är större bland HA-medlemmar än bland resten av befolkningen. Jag har omfattande intellektuella intressen, medan jag misstänker att HA-medlemmar inte dagarna i ända brukar intressera sig för vetenskap, litteratur, konst o.s.v. Det är väldigt svårt att se hur någon med mina drag skulle attraheras av HA-medlemskap eller ens hamna i närheten av de kretsarna.

Ovanpå det kommer att även vi mer högfungerande aspiesar ändå ofta har många av de neurologiska avvikelserna som kännetecknar många aspiesar, som t.ex. hög känslighet för ljud p.g.a. exceptionellt bra hörsel, känslighet för smak p.g.a. bättre smaksinne o.s.v. (möjligtvis skulle jag som HA-medlem kanske ha nytta av min exceptionellt höga smärttröskel). Stökiga miljöer och socialt umgänge gör oss mer utmattade än något annat. Det lär inte vara mindre utmattande om personerna runt omkring en lider av personlighetsstörningar, taskig impulskontroll, är våldsamma o.s.v.

Hur som helst har jag under de senaste åren, efter att ha fått diagnosen, kollat in andra aspiesar på nätet, gått på några möten o.s.v. (visst, de flesta verkar ha betydligt mer problem än jag). Åtminstone där finns inga HA-medlemmar, eller ens några som synbart är med i motorcykelklubbar eller kriminella organisationer. Samtidigt som vissa saker faktiskt är väldigt märkbart överrepresenterat, som intresse för dataspel och teknik, kärlek till katter o.s.v. Men inget av det andas direkt Hells Angels. Som sagt, aspiesar begår inte fler våldsbrott än andra. Om en aspie skulle begå omfattande våldsbrott, så skulle jag i första hand tippa på att det i så fall handla om ett terroristdåd eller 'payback time' när en aspie går för att hämnas på sina plågoandar. Samt att denne utför det ensam.

ett generellt problem, var att manga diagnoser baserades pa enkater, tex psykopati
idag vet man att enkatsvar inte ar tillforlitliga, till exempel sa far man fel svar om man fragar hur mycket alkohol man dricker, hur manga cigaretter man roker mm

aven den sa kallade faktoranalysen som diagnosen baseras pa ar hogst tvivelaktig, man far olika resultat och betydelse av faktorerna beroende pa vilket statistiskt program och vilken rotations-metod man anvander

eftersom jag vet hur faktoranalys fungerar och kan teorin, det senare kan dom flesta idag, sa kan jag nog pricka in nastan exakt vad jag vill pa skalan for psykopati, fran noll till max

(en personlig reflektion ar att man nastan maste vara idiot for att inte kunna manipulera en enkat)

generellt om 1%-miljon, sa sager man ju explicit sjalvt med patchar mm typ att man accepterar lagarna men inte reglerna
samhallet har makten, och kallar dem som ar emot makten asociala och sparrar in sadana pa olika institutioner, det har man gjort flera 100 ar, ibland aven politiska mostandare

sedan att man inte ar antisocial i praktiken, for det mesta, det ar en annan historia
men ur samhallets synvinkel sa ar man antisocial
Senast redigerad av mtuq 2017-12-31 kl. 13:02.
Citera
2017-12-31, 13:22
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Vad fan babblar ni om egentligen? Är detta ett skämt eller diskuterar ni verkligen saken på allvar??

Fattar inte vad ni sysslar med. Ni måste ju själva sitta på ett par diagnoser helt seriöst.

HA medlemskap och asperger. Vilket jävla trams. Mod, lås tråden för helvete vad är detta för konstigt diskussionsunderlag egentligen!
Det här är ett diskussionsforum. Hur det undgick dig är ett mysterium.
Citera
2017-12-31, 20:07
Medlem
nero1s avatar
Vill man springa på personligheter med misstänkt störning inom autismspektrumet (ditt Aspergers hör), så skall man nog leta inom amatör-astronomiska föreningar och inte inom Hells Angels!

HA-är har däremot sin kvot fylld med diverse sociopater/psykopater och liknande folk som är måna om att nyttja HA-varumärke för att dra egna personliga fördelar. För att inte dessa frestelser skall bli för omfattande så händer det då och då att medlemmar med en för individuell agenda får sina tatueringar bortopererade med diverse verktyg som i vanliga fall inte går att finna i kirurgens verktygslåda.
Citera
2017-12-31, 22:27
Medlem
browneyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Du har inte träffat många med Aspbergers du inte..

(Förutom att diagnosen inte finns nu för tiden men whatever)

Tycker fanimej att det är sorgligt att du som jobbar med dessa dagligen inte kan stava till Asperger.
Citera
2018-01-01, 00:21
Medlem
nero1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtuq
ett generellt problem, var att manga diagnoser baserades pa enkater, tex psykopati
idag vet man att enkatsvar inte ar tillforlitliga, till exempel sa far man fel svar om man fragar hur mycket alkohol man dricker, hur manga cigaretter man roker mm

aven den sa kallade faktoranalysen som diagnosen baseras pa ar hogst tvivelaktig, man far olika resultat och betydelse av faktorerna beroende pa vilket statistiskt program och vilken rotations-metod man anvander

eftersom jag vet hur faktoranalys fungerar och kan teorin, det senare kan dom flesta idag, sa kan jag nog pricka in nastan exakt vad jag vill pa skalan for psykopati, fran noll till max

(en personlig reflektion ar att man nastan maste vara idiot for att inte kunna manipulera en enkat)

generellt om 1%-miljon, sa sager man ju explicit sjalvt med patchar mm typ att man accepterar lagarna men inte reglerna
samhallet har makten, och kallar dem som ar emot makten asociala och sparrar in sadana pa olika institutioner, det har man gjort flera 100 ar, ibland aven politiska mostandare

sedan att man inte ar antisocial i praktiken, for det mesta, det ar en annan historia
men ur samhallets synvinkel sa ar man antisocial
Jag fick gå igenom en neuropsykiatrisk utredning för nått år sedan, då jag "hamnat utanför systemet", typ. Fick utredningen genom f-kassan och socialtjänsten som bokade in mig på Sofiahemmet i Göteborg. Där gjordes betydligt mer omfattande tester än ett enkelt frågeformulär. Blev djupinterjuad under fem dagar med en rad tester som utfördes av en neuropsykolog, en psykiatriker, en arbetsterapeut. Jag hade absolut ingen plan på att bli "outad" som en aspie. Jag vad där för att min självmedicinering av cs gått över styr och att både jag och soc/f-kassa ansåg att en medicinering med någon cs förmodligen är nödvändig för mig. Med andra ord så behövde jag en adhd-diagnos. Adhd-diagnos fick jag, men psykologen vägde betydligt större vikt vid min "enorma begåvning" (lol), samt en väldigt splittrad intelligens och ett stelt ansiktsuttryck med ett väldigt monotont röstläge som tillsammans med omfattande särintresse inom astronomi, astrofoto, medicin och psykofarmakologi som jag förkovrat mig i under mer än 20 års tid.

Så, tja, förutom adhd (som jag underlättade genom att "svara rätt", ett krav för att få cs på recept) , så fick jag även en diagnos där psykologen konstaterade att jag hade en autismstörning med en stark dragning åt det som förr kallades Asperberger.. Så alla utredningar består inte bara av att svara på ett 30-tal påstående i nåt frågeformulär, även om såna bristfälliga tester säkert också kan förekomma. Själv vet jag inte vad jag skall säga om saken. Visst, folk har länge anklagat mig för att vara socialinkompetent, samt att jag utifrån vem jag är, har en sällsynt stor allmänbildning. Men samtidigt så ser jag mig själv inte som en präglad aspie (även om jag defacto sitter här på flashback och skriver inlägg under 12-slaget på nyårsafton. Helt sober dessutom), då jag förknippar "aspies" med typer som Tore i FC-Z.. (ni vet programmet som sändes på z-teve med massa udda nördar som skulle bilda ett fotbollslag)..
Senast redigerad av nero1 2018-01-01 kl. 00:23.
Citera
2018-01-01, 03:22
Medlem
är nog verkligen inte alla som har det men nog är det utbrett
Citera
2018-01-01, 09:08
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny

Men vi får ju inte heller glömma bort att det finns en del hyggliga gammla rökgubbar som ramlade in i det där för att dom bara gillade att åka hoj och hänga med varandra. Det var ju en del slump vilka som råkade vara med i klubbar som anslöts, då det begav sig.
Det där är jag mycket tveksam till. I Göteborg gick snacket så att HA ville ha en klubb som prospekt. Men det ville inte den klubben (jag skulle kunna citera den klubbens motivering men avstår). Då vände man sig till klubb nummer 2. Som nappade på sätt och vis. De som bara gillade och åka hoj och hänga lämnade den klubben (jag kan citera dom ordagrant också men avstår). Några från den första klubben som tillfrågats anslöt. Kvar var väl 10 personer.
Ingen ramlade in där på ett bananskal eller av en slump.
Senast redigerad av Klas-Vegas 2018-01-01 kl. 09:11.
Citera
2018-01-01, 14:26
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av browneye
Tycker fanimej att det är sorgligt att du som jobbar med dessa dagligen inte kan stava till Asperger.
Tycker det är sorgligt att du orkar bry dig och ditt enda inlägg i diskussionen var hur jag stavade ett ord..
Ditt liv är ganska litet och tomt va?

"Oh nej, en felskrivare, prefekten skall genast rätta till"

Erkänn att du var en sån som alltid skvallrade till fröken och fick stryk på rasten?

Sedan jobbar jag inte dagligen med dem, jag HAR jobbat med den persongruppen. Sorgligt att när man ska gnälla på hur folk stavar...helt glömmer att läsa och förstå vad andra skriver.
Börja där bubben så blir det nog bra ska du se.
Citera
2018-01-01, 14:33
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Vad fan babblar ni om egentligen? Är detta ett skämt eller diskuterar ni verkligen saken på allvar??

Fattar inte vad ni sysslar med. Ni måste ju själva sitta på ett par diagnoser helt seriöst.

HA medlemskap och asperger. Vilket jävla trams. Mod, lås tråden för helvete vad är detta för konstigt diskussionsunderlag egentligen!
Men helvete, det diskuteras barnknullning, dödsdroger, hur man bäst tar sitt liv, vapen, nazism, extrem vänster, bomber, terrorism...

Men när man kommer till HA och Aspergers DÄR drar vi fan gränsen!!

Käre Rånny, just nu kan det eventuellt vara du som är skämtet...inte så mycket den här diskussionen som att du totalt sket ner dig över just denna ganska harmlösa men ändock intressanta diskussion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in