Citat:
Ursprungligen postat av
nero1
Jag fick gå igenom en neuropsykiatrisk utredning för nått år sedan, då jag "hamnat utanför systemet", typ. Fick utredningen genom f-kassan och socialtjänsten som bokade in mig på Sofiahemmet i Göteborg. Där gjordes betydligt mer omfattande tester än ett enkelt frågeformulär. Blev djupinterjuad under fem dagar med en rad tester som utfördes av en neuropsykolog, en psykiatriker, en arbetsterapeut. Jag hade absolut ingen plan på att bli "outad" som en aspie. Jag vad där för att min självmedicinering av cs gått över styr och att både jag och soc/f-kassa ansåg att en medicinering med någon cs förmodligen är nödvändig för mig. Med andra ord så behövde jag en adhd-diagnos. Adhd-diagnos fick jag, men psykologen vägde betydligt större vikt vid min "enorma begåvning" (lol), samt en väldigt splittrad intelligens och ett stelt ansiktsuttryck med ett väldigt monotont röstläge som tillsammans med omfattande särintresse inom astronomi, astrofoto, medicin och psykofarmakologi som jag förkovrat mig i under mer än 20 års tid.
Så, tja, förutom
adhd (
som jag underlättade genom att "svara rätt", ett krav för att få cs på recept) , så fick jag även en diagnos där psykologen konstaterade att jag hade en
autismstörning med en stark dragning åt det som förr kallades
Asperberger.. Så alla utredningar består inte bara av att svara på ett 30-tal påstående i nåt frågeformulär, även om såna bristfälliga tester säkert också kan förekomma. Själv vet jag inte vad jag skall säga om saken. Visst, folk har länge anklagat mig för att vara socialinkompetent, samt att jag utifrån vem jag är, har en sällsynt stor allmänbildning. Men samtidigt så ser jag mig själv inte som en präglad aspie (även om jag defacto sitter här på flashback och skriver inlägg under 12-slaget på nyårsafton. Helt sober dessutom), då jag förknippar "aspies" med typer som Tore i FC-Z.. (ni vet programmet som sändes på z-teve med massa udda nördar som skulle bilda ett fotbollslag)..

kul nar du berattar, trenden verkar ga at det hallet, antalet diagnoser okar
en intelligent person i USA testade hela test-katalogen i USA, och fick ihop 7 (minns inte exakt) diagnoser
han svarade arligt pa alla fragor, problemet var att han var helt normal
forutom myndigheternas maktaspekt sa vill foretag och psykologer salja mediciner resp timmar
kanske andra nicet till neuro3?