Citat:
Ursprungligen postat av
CChristian
Min uppfattning om Aspisar är att dom är perfekta på det sociala på sitt sätt och utan problem kan vara jättesociala om det passar in i deras plan för situationen. Ibland blir det lite fel med den där kodtolkningen men det är väl främst ett "problem" i typ kallpratssituationer, att Aspisen beter sig lite skönt alltså och det är väl för det mesta inget problem. Jag menar om det är någon form av allvarlig situation som Aspisen ej har kunnat planera helt för eller anpassa sig till så hör det väl också till att kommunikationen i den situationen är betydligt rakare och direktare än vanligt just på grund av allvaret. Säger ingen rakt ut att det här är det som gäller nu så är det väl ändå för att det inte behövs och då kan det få bli lite fel.
Intressant perspektiv angående vad som krävs för att vara medlem i en Klubb. Är det ett så stort problem för Aspisar att hålla många bollar i luften?
Låt säga så här:
En fullvärdig medlem ringer till Asperger-proppen klockan 02:30 på morgonen och säger att denne är sugen på efterfest hos en klubb 10 mil bort, då har jag svårt att se hur denne ska kliva upp och åka, då rutiner är fruktansvärt viktigt för att ha en fungerande vardag när du har Aspergers.
Sedan att man när man har Aspbergers inte har någon som helst förståelse när man gör helt fel i sociala situationer.
I en del av klubbsvängen så kan man som propp inte bete sig hur som helst, man kanske inte hälsar på andra medlemmar eller officerare i andra klubbar, sånt ses inte så där jättegott på av alla ska du se.
Det skulle vara sånt meck att ha med en massa Aspbergers-människor att jag absolut inte kan se någon som helst vinst i det.
Förstå mig rätt nu, det är sköna typer om man får mötas på deras planhalva om vi säger som så, men det kan vara en sjuk pain in the ass också.
Ett viss del av ticks och tvång följer också med diagnosen, det gör ju inte det sociala lättare heller.
Sedan att en del som har Aspbergers kan till en viss del "papegojprata" så att det låter som de förstår det sociala, men i klubbmiljö, där det är högljutt till å från, tvära kast och absolut en viss struktur men ändå inte, jag kan inte se någon med full blown Aspbergers ens vilja söka sig till en sådan miljö.