2017-11-22, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vepis
Någon som har koll på praxis gällande påföljd vid ignorerande av väjningsplikt? Enligt lagtext kan detta leda till körkortsingripande, olika grader av rubricering omnämns ej, men känns tveksamt att detta skulle leda till något annat än en varning + ev böter i realiteten. Om det nu inte skulle röra sig om en mycket grov förseelse, vad en sådan skulle kunna vara kan jag ej komma på.
Om du gjort dig skyldig till ej iakttagit väjningsplikt och kollision inträffat är risken för körkortsingripande överhängande.
Citera
2017-12-13, 16:55
Medlem
99stoffe99s avatar
Blev idag stannad av farbror blå då jag i min egen registrerade bil, enligt dem kört 77 km/h på en 40 väg. Jag nekade självklart och de beslutade om ett omhändertagande av körkortet.

Nu var det så att jag inte hade något körkort med mig så jag har inte på något sätt legitimerat mig med någon form av ID-handling. Vad händer om jag när jag får brev från transportstyrelsen hävdar att jag inte ens blivit stannad av Polisen utan det är någon annan som lånat min bil och uppgett mitt personnr?
Citera
2017-12-29, 23:00
Medlem
PappaPundares avatar
Snälla hjälp mig

Jag körde 70 på 50 väg och horkameran blinkade. Blir jag av med kortet? Har bara haft den i 2 mån så jag har prövotid

Hjävligt tacksam för svar!!! Skiter i böter vill inte bli av med kk.
Citera
2017-12-30, 08:32
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappaPundare
Snälla hjälp mig

Jag körde 70 på 50 väg och horkameran blinkade. Blir jag av med kortet? Har bara haft den i 2 mån så jag har prövotid

Hjävligt tacksam för svar!!! Skiter i böter vill inte bli av med kk.
Nej, körkortet behåller du.
Vid hastighetsgränser 40 km/h och högre dras körkortet om du kör mer än 30 km för fort.
(Ingick inte detta i körkortsteorin? )

Ha ett Gott Nytt År!
Citera
2017-12-30, 14:50
Medlem
PappaPundares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Nej, körkortet behåller du.
Vid hastighetsgränser 40 km/h och högre dras körkortet om du kör mer än 30 km för fort.
(Ingick inte detta i körkortsteorin? )

Ha ett Gott Nytt År!

Är du säker? Har dom inte blivit hårdare med reglerna på senare tid? Googlade som fan på det men det står helt jävla olika svar överallt. Eru helt säker?

Tackar för svar!
Citera
2017-12-30, 15:02
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappaPundare
Är du säker? Har dom inte blivit hårdare med reglerna på senare tid? Googlade som fan på det men det står helt jävla olika svar överallt. Eru helt säker?

Tackar för svar!
Säker tills någon överbevisar mig!
Har inte hittat något att det ska ändrats nyligen.

Här har du en länk som verkar hyfsat trovärdig: http://trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse1.htm
Citera
2017-12-30, 15:16
Medlem
PappaPundares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Säker tills någon överbevisar mig!
Har inte hittat något att det ska ändrats nyligen.

Här har du en länk som verkar hyfsat trovärdig: http://trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse1.htm

Tackar för att du tog tid att svara.

Får ju se nu nästa vecka eller när fan min böter kan tänkas komma. Får hoppas på det bästa helt enkelt. Men antagligen lär jag väl inte bli av med skiten jag körde ju fan inte så överdrivet fort.

Gott nytt på dig med.
Citera
2018-01-15, 14:48
Medlem
Stureplansstekarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 99stoffe99
Blev idag stannad av farbror blå då jag i min egen registrerade bil, enligt dem kört 77 km/h på en 40 väg. Jag nekade självklart och de beslutade om ett omhändertagande av körkortet.

Nu var det så att jag inte hade något körkort med mig så jag har inte på något sätt legitimerat mig med någon form av ID-handling. Vad händer om jag när jag får brev från transportstyrelsen hävdar att jag inte ens blivit stannad av Polisen utan det är någon annan som lånat min bil och uppgett mitt personnr?
Skulle tro att de fattar beslut ändå som du får överklaga. Väl i förvaltningsdomstolen så kommer polismannen som stoppade dig vittna om att det var du som stoppades.

Men försöka går ju.
Citera
2018-02-25, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 99stoffe99

Mest troligt ja. Har du tur kanske det drar ut på tiden och polisen utgår eller på annat sätt inte kan vittna och därför faller målet. Stå på dig, överklaga så långt det går. Bästa är om du i efterhand kan skaffa någon typ av bevis att du var på annan plats.
Citera
2018-04-07, 21:36
Medlem
SoulAmazins avatar
Tog körkortet en månad sedan och körde idag för första gången sen dess. Gjorde ett gravt misstag med att jag inte stannade för en stoppskylt, utan rullade väldigt sakta i en tom väg.

Idiotiskt, jag vet. Är nojig som fan att det fanns kameror och att jag nu tappar körkortet. Brukar dom sätta upp kameror vid stoppskyltar?
Citera
2018-04-10, 14:17
Medlem
Petflaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Tog körkortet en månad sedan och körde idag för första gången sen dess. Gjorde ett gravt misstag med att jag inte stannade för en stoppskylt, utan rullade väldigt sakta i en tom väg.

Idiotiskt, jag vet. Är nojig som fan att det fanns kameror och att jag nu tappar körkortet. Brukar dom sätta upp kameror vid stoppskyltar?

Nej. Det sitter inte kameror vid stoppskyltar.
Citera
2018-05-20, 10:07
Medlem
Hej,

Tror jag åkte lite för fort på en sträcka där det är 50.
Polisen står med laser men stoppar mig inte.

Frågan är, tar dom foto med laser nuförtiden och skickar böter via posten? Som fartkameror...
Eller tyckte han helt enkelt inte att min fart var något att ingripa för?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in