2014-10-31, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fucka
Min prövotid har passerat sedan ett tag och hur mycket för fort kan jag köra och inte riskera att bli av med körkortet och enbart få ett bötesbelopp av blådårarna ?

Händer allt för ofta att man trycker på en del på motorvägen i 140-150 (som inte är någon fara alls)

Antar att det är annorlunda att köra för fort på 30väg kontra 120väg ?

Är ingen jävla raggare heller, utan glider med stil i en Audi modell stekig.

Nej jag minns inte ett skit sen jag gjorde provet och körde upp, för er som undrar.

Kan vara något för dig..
http://polisen.se/Lagar-och-regler/Trafik-och-fordon/Trafik/Trafikboter/
Citera
2014-10-31, 23:05
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fucka
Min prövotid har passerat sedan ett tag och hur mycket för fort kan jag köra och inte riskera att bli av med körkortet och enbart få ett bötesbelopp av blådårarna ?

Händer allt för ofta att man trycker på en del på motorvägen i 140-150 (som inte är någon fara alls)

Antar att det är annorlunda att köra för fort på 30väg kontra 120väg ?

Är ingen jävla raggare heller, utan glider med stil i en Audi modell stekig.

Nej jag minns inte ett skit sen jag gjorde provet och körde upp, för er som undrar.

Prövotiden har inget med påföljden att göra. Det är samma lagstiftning som gäller oavsett om du tog körkort för tre månader sedan eller tre årtionden sedan.

Att det inte är någon fara är inte sant, däremot är det en kalkylerad risk du tar. 150 km/h är 42 m/s, så du hinner cirka nio billängder innan du påbörjat inbromsning från det att du upptäcker fara. Sen är bromssträckan i runda slängar 110-120 meter vid bra förhållanden.
Citera
2014-11-01, 08:12
Avslutad
Råkade köra 50m på en gata där motordriven trafik är förbjuden, förutom bussar. Otur som jag har så står farbror blå 20m från gatans slut och bötföller en annan bil, sedan vart det min tur. Resulterade i 1000kr böter och en lam tröst, "Du är den 18:e vi tar här idag", när allt är klart och jag åker vidare så sticker patrullen iväg med en jävla fart, med blåljus...

P.S. Jag har 1.5 år kvar på prövotiden, bör jag vara orolig för mitt körkort?
Citera
2014-11-01, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raa310
Råkade köra 50m på en gata där motordriven trafik är förbjuden, förutom bussar. Otur som jag har så står farbror blå 20m från gatans slut och bötföller en annan bil, sedan vart det min tur. Resulterade i 1000kr böter och en lam tröst, "Du är den 18:e vi tar här idag", när allt är klart och jag åker vidare så sticker patrullen iväg med en jävla fart, med blåljus...

P.S. Jag har 1.5 år kvar på prövotiden, bör jag vara orolig för mitt körkort?

Nej.
Citera
2014-11-01, 08:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lambdashipstate
Prövotiden har inget med påföljden att göra. Det är samma lagstiftning som gäller oavsett om du tog körkort för tre månader sedan eller tre årtionden sedan.

Att det inte är någon fara är inte sant, däremot är det en kalkylerad risk du tar. 150 km/h är 42 m/s, så du hinner cirka nio billängder innan du påbörjat inbromsning från det att du upptäcker fara. Sen är bromssträckan i runda slängar 110-120 meter vid bra förhållanden.

Åker du mer än 20km/h för fort vid 40 eller saktare ryker körkortet.
Åker du mer än 30km/h för fort vid 50 eller fortare ryker körkortet.
Böteslappen blir även mycket dyrare om du åker 15km/h för fort på en 30-väg än om du gör det på en 70-väg.
Citera
2014-11-02, 13:49
Medlem
TLuthers avatar
Min låtsaskompis Albin drog om en mörkgrön Volvo V70 första generationen och han är lite paranoid. Om det skulle vara en civilpolis, skulle han blivet stoppad då eller kan Albin få en obehagligt brev på posten?

Edit: Han körde kanske i 120 på 90-väg och den mörkgröna Volvon gjorde inget och historien är givetvis påhittad. Men vi tar det som exempel.
Senast redigerad av TLuther 2014-11-02 kl. 13:55.
Citera
2014-11-02, 20:18
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TLuther
Min låtsaskompis Albin drog om en mörkgrön Volvo V70 första generationen och han är lite paranoid. Om det skulle vara en civilpolis, skulle han blivet stoppad då eller kan Albin få en obehagligt brev på posten?

Edit: Han körde kanske i 120 på 90-väg och den mörkgröna Volvon gjorde inget och historien är givetvis påhittad. Men vi tar det som exempel.
Han skulle bli stoppad då, det är bara fartkameror man får brev om i efterhand.
Citera
2014-11-02, 23:35
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:

Första generationens V70 är lugnt. Däremot, andra generationen och framåt så kan det vara lite av ett lotteri...
Citera
2014-11-02, 23:47
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lambdashipstate
Första generationens V70 är lugnt. Däremot, andra generationen och framåt så kan det vara lite av ett lotteri...
Vitfärgade XC-90 likaså, vissa BMW combos och 9.3 Saab är vanligt förekommande civilsnutbilar.
Citera
2014-11-03, 00:06
Medlem
TLuthers avatar
Okej tryggt för Albin Men om man blir tagen så drar de väll bara körkortet i typ 6 månader eller nåt sånt och sen behöver man inte ta om kortet på nytt?
Citera
2014-11-03, 00:48
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Okej tryggt för Albin Men om man blir tagen så drar de väll bara körkortet i typ 6 månader eller nåt sånt och sen behöver man inte ta om kortet på nytt?
Nja, 6 månader är rätt extremt, normalt är 1-2månader, men har han nån fortkörningsböter inom närmsta 2åren (tror jag det är) så kommer transportstyrelsen göra strängare bedömning och ge spärrtid på 3-4 månader kanske... 120 på 90-väg är ju exakt på gränsen också och har för mig polisen brukar dra bort ett par km pga felmarginal.

Han behöver göra om körkortsutbildningen om han har prövotid kvar, annars spärras du bara från att få ett nytt körkort inom en viss tid, vanligtvis 1-4månader.
Senast redigerad av NirvanA 2014-11-03 kl. 00:51.
Citera
2014-11-03, 00:57
Medlem
TLuthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Nja, 6 månader är rätt extremt, normalt är 1-2månader, men har han nån fortkörningsböter inom närmsta 2åren (tror jag det är) så kommer transportstyrelsen göra strängare bedömning och ge spärrtid på 3-4 månader kanske... 120 på 90-väg är ju exakt på gränsen också och har för mig polisen brukar dra bort ett par km pga felmarginal.

Han behöver göra om körkortsutbildningen om han har prövotid kvar, annars spärras du bara från att få ett nytt körkort inom en viss tid, vanligtvis 1-4månader.
Okej, han har ingen prövotid kvar och han är inte orolig för att bli av med kortet två månader så länge han får tillbaka det utan att ta om det sen. Kan han andas ut?

Ps. Han är ostraffad och har aldrig ens fått så mycket som parkeringsbot i hela sitt liv. ds
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in