2009-04-18, 00:20
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Någon som vet hur det ligger till ifall farbror blå skulle stoppa en ifall man kör en avställd bil? (ej skattad och besiktad). Blir man av med körkortet om man har prövotid? Tacksam för svar.

Here we go again
Prövotid innebär INTE att du blir av med körkortet lättare än någon annan, det enda prövotiden påverkar är huruvida du får tillbaka det efter ingripandet.

Nej, du blir inte av med kortet för att du har prövotid. 1200 spänn i böter. 602A, Avställt fordon brukats
Citera
2009-04-18, 13:35
Medlem
Jean Claudes avatar
Får jag köra bil nu?

Jag har fått mitt körkort återkallat och efter flera år så har nu länsstyrelsen insett sitt misstag och ändrat spärrtiden till 12 månader istället för ett år (ja, det har flödat åsikter och hänvisningar till lagen etc ang. detta men jag har det på papper och det är inte det frågan gäller nu) vilket innebär att jag har ansökt om körkortstillstånd och i dagarna fått det beviljat.

Jag ringde nyss polisen och frågade om jag får köra bil redan nu, hon kollade i deras databas och där står det att jag har behörighet b men för säkerhets skull bad hon mig ringa vv på måndag för att vara säker... Det tänker jag göra iofs men nu kommer mina två frågor:

Fråga 1. Får jag köra bil redan nu? Beslutet är taget men jag har inga papper.

Fråga 2. Hur lång tid tar det tills jag har kortet i handen? Jag ska få brev i kommande vecka från (hon på länsstyrelsen var osäker på namnet) transportstyrelsen i vilket jag kommer uppmanas skicka foto, och möjligen andra uppgifter, till ... där de gör körkort.
Citera
2009-04-18, 19:24
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jean Claude
Jag har fått mitt körkort återkallat och efter flera år så har nu länsstyrelsen insett sitt misstag och ändrat spärrtiden till 12 månader istället för ett år (ja, det har flödat åsikter och hänvisningar till lagen etc ang. detta men jag har det på papper och det är inte det frågan gäller nu) vilket innebär att jag har ansökt om körkortstillstånd och i dagarna fått det beviljat.

Jag ringde nyss polisen och frågade om jag får köra bil redan nu, hon kollade i deras databas och där står det att jag har behörighet b men för säkerhets skull bad hon mig ringa vv på måndag för att vara säker... Det tänker jag göra iofs men nu kommer mina två frågor:

Fråga 1. Får jag köra bil redan nu? Beslutet är taget men jag har inga papper.

Fråga 2. Hur lång tid tar det tills jag har kortet i handen? Jag ska få brev i kommande vecka från (hon på länsstyrelsen var osäker på namnet) transportstyrelsen i vilket jag kommer uppmanas skicka foto, och möjligen andra uppgifter, till ... där de gör körkort.

Om du har behörigheten så är det bara att tuta och köra så länge du har en giltig legitimation (någon polis kan säkert bli lite skitnödig över det, men det är helt gångbart).

Papprena kommer fort, så dom kan du nog räkna med att få nästa vecka
Citera
2009-04-18, 19:34
Medlem
Jean Claudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Om du har behörigheten så är det bara att tuta och köra så länge du har en giltig legitimation (någon polis kan säkert bli lite skitnödig över det, men det är helt gångbart).

Papprena kommer fort, så dom kan du nog räkna med att få nästa vecka

Ljuvligt!

Tackar å bugar för svaret. Då blir det till att ge sig ut för att kolla hur fort bilen går nu... hehe. Nä, hädanefter blir det lugnt.. 3e gången gillt.
Citera
2009-04-18, 19:45
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ljuvligt!

Tackar å bugar för svaret. Då blir det till att ge sig ut för att kolla hur fort bilen går nu... hehe. Nä, hädanefter blir det lugnt.. 3e gången gillt.

Men polisen verkar ju hyfsat osäker på hur det var? Så kanske bäst att ta det lite lugnt med det där, olovlig körning är nog inget du vill råka ut för
Citera
2009-04-18, 21:28
Medlem
Jean Claudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Men polisen verkar ju hyfsat osäker på hur det var? Så kanske bäst att ta det lite lugnt med det där, olovlig körning är nog inget du vill råka ut för

Ja, jag tänker i vilket fall vänta till måndag då jag ringer och får bekräftat om jag får köra eller inte. Men det är alltid kul att höra lite innan jag får det officiella svaret
Citera
2009-04-20, 08:40
Medlem
Jean Claudes avatar
Då kan jag tala om hur det ligger till så att andra får veta:

Grundhandlingar har skickats ut till mig och jag ska tydligen få dem idag. När jag har skrivit under, bifogat nytaget foto och skickat tillbaka detta till transportstyrelsen så kan jag ringa transportstyrelsen dagen efter för att kolla så att de fått in grundhandlingarna tillsammans med mitt foto och underskrift. När de fått in detta så får jag börja köra, dock får jag vänta på körkort någon vecka sa tjejen jag pratade med men jag får, som sagt, börja köra så fort de fått in pappren.

EDIT: Om jag går till uppkörningskontor så kan jag ta ett foto där samt lämna namnteckning och då går det elektroniskt över till transportstyrelsen vilket innebär att jag kan börja köra direkt efter att uppkörningskontoret fått foto och namnteckning, dvs idag.
Citera
2009-04-23, 10:27
Medlem
Slabbedasks avatar
Blev av med mitt körkort igår pga fortkörning och jag har fortfarande min prövotid, kan jag fortfarande tala om för länsstyrelsen när dom ringer att jag verkligen behöver ha körkort i mitt jobb? kör praktiskt taget överallt, utan körkort är jag värdelös för företaget.

Eller detta gäller bara om man inte har prövotid?
Citera
2009-04-23, 11:15
Medlem
Jean Claudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slabbedask
Blev av med mitt körkort igår pga fortkörning och jag har fortfarande min prövotid, kan jag fortfarande tala om för länsstyrelsen när dom ringer att jag verkligen behöver ha körkort i mitt jobb? kör praktiskt taget överallt, utan körkort är jag värdelös för företaget.

Eller detta gäller bara om man inte har prövotid?

Kan inte lagen tillräckligt väl men jag vet i alla fall att du kan och bör begära att få vara med på förhandlingen. Ta med så mycket dokumentation du kan, gärna intyg från arbetsgivare också. Sen kan du alltid överklaga länsstyrelsens beslut, du har 3 veckor på dig att göra det, om det nu blir ett tråkigt beslut.

Hur fort körde du och var, alltså inne i en stad eller motorväg?
Citera
2009-04-23, 14:26
Medlem
Slabbedasks avatar
Citat:
Kan inte lagen tillräckligt väl men jag vet i alla fall att du kan och bör begära att få vara med på förhandlingen. Ta med så mycket dokumentation du kan, gärna intyg från arbetsgivare också. Sen kan du alltid överklaga länsstyrelsens beslut, du har 3 veckor på dig att göra det, om det nu blir ett tråkigt beslut.

Hur fort körde du och var, alltså inne i en stad eller motorväg?

Okej, jo jag har en del papper där jag skriver upp hur mkt jag kört varje månad inom jobbet, kanske alltid hälper ngt.

Jag körde 141 km/h på motorväg där det var 110 km/h.
Citera
2009-04-23, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slabbedask
Okej, jo jag har en del papper där jag skriver upp hur mkt jag kört varje månad inom jobbet, kanske alltid hälper ngt.

Jag körde 141 km/h på motorväg där det var 110 km/h.

Har det återkallats och du hade Prövotid så har du nu inget körkort kvar.

Citat:
Fall 1 - Körkort med prövotid

Den som får körkort för första gången har en prövotid under två år från dagen för provet. Om ditt körkort återkallas för en händelse under prövotiden måste du göra ett nytt förarprov, både kunskaps- och körprov, även om spärrtiden är kortare än ett år. För att få avlägga ett nytt förarprov måste du ha ett giltigt körkortstillstånd. Du kan ansöka om körkortstillstånd när det återstår sex månader av spärrtiden. Körkortstillståndet kan beviljas tidigast två månader före spärrtidens slut.
Citera
2009-04-23, 17:46
Medlem
core_s avatar
Då du till 98% säkerhet INTE kommer att undvika återkallelsen så blir du tvungen att ta om kortet.

Vad du KAN få rabatt på är spärrtiden för att få nytt körkortstillstånd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in