2017-01-14, 11:25
Medlem
Ultima81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudook
Om man kör utan körkort (och aldrig haft det) som 19-åring och blir tagen, hur länge får man vänta innan man får ta körkortet? Kan leva med böter men skulle vara jobbigt att inte kunna ta körkort sen

Om man kör utan körkort är påföljden böter samt spärr tid.. Böternas storlek samt spärrtidens längd beror på vad som hände i samband med körningen, om man tex orsakade en olycka eller körde påverkad

Kan ta ett en polare som exempel, denne körde utan körkort samt rattfull, påföljden blev att han fick en spärrtid på 5 år "fick vänta 5 år för att kunna ta körkortet igen" böternas storlek kommer ja inte ihåg..

Även om man till slut får ta körkort efter en spärrtid, e det ingen bra idé att köra utan, du riskerar inte bara dit eget liv utan även andras...
Citera
2017-01-14, 11:41
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultima81
Om man kör utan körkort är påföljden böter samt spärr tid.. Böternas storlek samt spärrtidens längd beror på vad som hände i samband med körningen, om man tex orsakade en olycka eller körde påverkad

Kan ta ett en polare som exempel, denne körde utan körkort samt rattfull, påföljden blev att han fick en spärrtid på 5 år "fick vänta 5 år för att kunna ta körkortet igen" böternas storlek kommer ja inte ihåg..

Även om man till slut får ta körkort efter en spärrtid, e det ingen bra idé att köra utan, du riskerar inte bara dit eget liv utan även andras...

Att köra utan körkort innebär inte par automatik att man riskerar någons liv. Man kan ju ha haft körkort men blivit av med det pga fortkörning men nu kör lugnt och inte har någon ekonomi för att ta om det. Eller något annat som innebär att ens kompetens att framföra ett fordon inte nödvändigtvis är sämre än de med

Även om jag håller med dig i 99% av fallen folk kör utan körkort. Men finns ju alltid undantag
Citera
2017-01-14, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ultima81

Tack för svar. Kommer inte göra det dock, bara en fundering jag hade. Har övningskört i 2 år, så kommer undan med det utan att vara en alltför stor risk för andra... Men har första körlektionen på måndag
Citera
2017-01-14, 21:23
Medlem
Ultima81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Att köra utan körkort innebär inte par automatik att man riskerar någons liv. Man kan ju ha haft körkort men blivit av med det pga fortkörning men nu kör lugnt och inte har någon ekonomi för att ta om det. Eller något annat som innebär att ens kompetens att framföra ett fordon inte nödvändigtvis är sämre än de med

Även om jag håller med dig i 99% av fallen folk kör utan körkort. Men finns ju alltid undantag

Nu gick ju jag ut i från någon som aldrig haft körkort innan att det finns undantag e ju jag medveten om också, sen är folk som inte har något att förlora "som tex ett körkort" benägna att köra fortare samt påverkade just för att man inte har ett körkort att riskera, därav tar dom som kör utan fler risker, bättre med en mindre idiot på vägarna än dom som redan fins
Citera
2017-01-29, 15:45
Medlem
Hej

Tänkte fråga, ni som blivit fotade av fartkamera/fartkameror, förnekade ni att det var ni som körde? Hur lång tid tog det innan ni fick era fina foto skickade hem? Kommer först böter eller det måste först identifieras föraren? Vad hände om man nekar?

mvh
Citera
2017-01-31, 12:58
Medlem
Hej, har en fråga.
Om man blivit tagen för olovlig körning men tar förarprovet strax efter
och tar sitt körkort, måste man göra om förarproven eller blir det bara
vanlig spärrtid där man får tillbaka sitt körkort efter spärrtiden?
Citera
2017-01-31, 13:41
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksandr
Tänkte fråga, ni som blivit fotade av fartkamera/fartkameror, förnekade ni att det var ni som körde? Hur lång tid tog det innan ni fick era fina foto skickade hem? Kommer först böter eller det måste först identifieras föraren? Vad hände om man nekar?

Konstig fråga. Fotot får du direkt, med brevet om att du är misstänkt, i det fall de anser att de har identifierat dig.

Om du får ett brev utan foto så vet de inte vem som körde, då behöver (och ska) du inte svara alls.

Eller menar du från det att du fotas tills du eventuellt får ett brev hem? Några veckor.

Finns massor av trådar just om fartkameror, läs dem.

/capmac
Citera
2017-01-31, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Konstig fråga. Fotot får du direkt, med brevet om att du är misstänkt, i det fall de anser att de har identifierat dig.

Om du får ett brev utan foto så vet de inte vem som körde, då behöver (och ska) du inte svara alls.

Eller menar du från det att du fotas tills du eventuellt får ett brev hem? Några veckor.

Finns massor av trådar just om fartkameror, läs dem.

/capmac

Hej Capmac

Sorry att jag var otydlig i min fråga, ja, precis, det är så jag menade, från dag då jag fotades, så det tar några veckor, oki. Absolut, det finns massor av trådar om fartkameror men alla skriver så olika i dessa, därför ville jag ha typ en ny/färsk tråd.
Vet du möjligtvis om fallet är så att jag syns bra på foton/går att identifiera men jag fortfarande förnekar att det var jag som körde bilen. Hörde talas om att man ska alltid neka, kan det stämma?
mvh
Citera
2017-02-08, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barabah123
Hej, har en fråga.
Om man blivit tagen för olovlig körning men tar förarprovet strax efter
och tar sitt körkort, måste man göra om förarproven eller blir det bara
vanlig spärrtid där man får tillbaka sitt körkort efter spärrtiden?

Under dessa omständigheter behöver du inte ta om körkortet. Spärrtiden bör även sänkas från normalt sex månader till tre månader. Anledningen till att du inte behöver ta om körkortet är att prövotid ej rådde vid tillfället för den olovliga körningen.
Citera
2017-03-19, 18:08
Medlem
Har två refuger på stora vägen strax innan infarten till "mitt" bostadsområde. Avståndet mellan refugerna är ca 50 meter. Mitt emellan de två refugerna finns en avsmalning med gångpassage.
För att slippa sänka farten/göra en snäv sväng, brukar jag när det inte finns några mötande fordon/korsande gångtrafikanter inom synhåll, passera den andra refugen på vänstersidan. Sikten på platsen är mycket god. Vintertid kan man se spår i snön att jag inte är den enda som kör på detta sätt, dock händer det att man ibland får arga blickar av äldre människor som går på cykelvägen intill.

Vad kan jag vänta mig för påföljd om man skulle råka göra detta med en civilare bakom sig? Att fastna i en kontroll skulle vara osannolikt då man skulle se eventuell poliskontroll långt innan refugerna.
Citera
2017-10-28, 08:45
Medlem
SerieSpetsarens avatar
Ni som fått lappen indragen för rattfylla/drograttfylla, vad brukar ni säga till er omgivning? Jag som ibland har narkotika i blodet när jag kör (spårmängder, kör aldrig påverkad) löper en verklig risk att åka dit på drograttfylla och jag skulle kunna ta de juridiska konsekvenserna, men sociala konsekvenser känns fan så mycket värre.

Finns det något mer socialt acceptabelt sätt man kan få kortet indraget i ett år som man kan skylla på? Man skulle ju begå socialt självmord om man gick ut med att man dömts för rattfylla.
Citera
2017-11-21, 16:53
Medlem
vepiss avatar
Någon som har koll på praxis gällande påföljd vid ignorerande av väjningsplikt? Enligt lagtext kan detta leda till körkortsingripande, olika grader av rubricering omnämns ej, men känns tveksamt att detta skulle leda till något annat än en varning + ev böter i realiteten. Om det nu inte skulle röra sig om en mycket grov förseelse, vad en sådan skulle kunna vara kan jag ej komma på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in