2017-12-28, 11:33
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Förmodar att du oxå äger en bank (antingen direkt i aktier eller via fond eller via pensionsfond)!
Det är korrekt och jag kan inte komma på särskilt många argument om varför det skulle vara synd om mig.
2017-12-28, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du tycker alltså inte synd om dig själv?
Kognitiv dissonans?
Eller är du lånetorsk?
Han är lånetorsk, han har belånat sitt boendoch köpt båt + sommarbostad i Portugal.
2017-12-28, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Är inte överdrivet pessimistisk. Låg arbetslöshet, högkonjunktur och inbromsning på bostadsmarknaden. Jag tvivlar starkt på både finansmarknadskrasch och samhällakollaps.

Invandring slår inte alltför hårt på svensk ekonomi, även om effekten förstås är märkbar. Invandring har betydligt större påverkan på andra samhällsområden än på statens och kommunernas ekonomi.

Visst kan en skattehöjning ligga i framtiden, speciellt hos landstingen, men där finns en hel del fläsk som man kan skära i först. 2018 lär ta vid där 2017 slutade: odramatiskt.
Håller med, vi kommer lösa detta och invandringen ärren av många saker som skall ordnas. Tyvärr har Svensson helt fokuserat på invandringen så de ser inte alla andra problem som vänsterregeringen inte klarar av att lösa.
Var en smart dimridå att släppa in en flock flyktingar, men blir inte förvånad att dumme svensken gick på det.
2017-12-28, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Det som borde göra dig orolig, är finansministerns agerande, hon är inte sig lik, vet hon något, som vi andra inte vet ?
Hon vet att hon håller på att få sitt jobb förlorat i nästa val så nu tar hon till detta vapen försatt klamra sig fast. Allt enligt skolboken, skapa ett problem (släpp in massa flyktingar och tiggare), beklaga dig sedan och lova att du skall lösa problemen, som sagt helt enligt skolboken, arbetarklassen går påser gång efter gång.
2017-12-28, 11:46
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Det som borde göra dig orolig, är finansministerns agerande, hon är inte sig lik, vet hon något, som vi andra inte vet ?

Hon är politiker i kappvändarnas Sverige. Det oroar mig inte.
2017-12-28, 12:42
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Är inte överdrivet pessimistisk. Låg arbetslöshet, högkonjunktur och inbromsning på bostadsmarknaden. Jag tvivlar starkt på både finansmarknadskrasch och samhällakollaps.

Invandring slår inte alltför hårt på svensk ekonomi, även om effekten förstås är märkbar. Invandring har betydligt större påverkan på andra samhällsområden än på statens och kommunernas ekonomi.

Visst kan en skattehöjning ligga i framtiden, speciellt hos landstingen, men där finns en hel del fläsk som man kan skära i först. 2018 lär ta vid där 2017 slutade: odramatiskt.

Intressant spådom för framtiden. Blir dock lite fundersam över det jag fetmarkerat. Hur menar du där? Det är ju allmänt känt att det tar väldigt lång tid för att "nysvenskarna" ska få egen försörjning som täcker deras kostnader för uppehälle, liksom för skolgång för deras barn, liksom för andra sammhällstjänster, som finansieras via stat och kommun, alltså via skattsedeln.

Vilka andra samhällsområden lider av större påverkan av invandringen, alltså samhällsområden som inte finansieras via stat och kommun?
Senast redigerad av Arnstad 2017-12-28 kl. 12:45. Anledning: språkfel
2017-12-28, 13:17
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Intressant spådom för framtiden. Blir dock lite fundersam över det jag fetmarkerat. Hur menar du där? Det är ju allmänt känt att det tar väldigt lång tid för att "nysvenskarna" ska få egen försörjning som täcker deras kostnader för uppehälle, liksom för skolgång för deras barn, liksom för andra sammhällstjänster, som finansieras via stat och kommun, alltså via skattsedeln.

Vilka andra samhällsområden lider av större påverkan av invandringen, alltså samhällsområden som inte finansieras via stat och kommun?

Invandringens kostnad för stat och kommun är i runda slängar 350 miljarder 2015-2020. Det är förstås skitmycket pengar som vi hade kunnat göra annat med, men det går att hantera.

Vad jag menar med andra samhällsområden är exempelvis skolan, där inga pengar i världen snabbt fixar fram fler behöriga lärare som gärna är flerspråkiga. Där är problemet inte kronor och ören, utan att det inte finns fler lärare att anställa. Även om vi skulle göra läraryrket attraktivt som få och fylla varenda studieplats med motiverade studenter så tar det fem år att få ut en lärare till skolorna. Och då är det en helt grön lärare med total brist på yrkeserfarenhet.

Samma sak gäller polisen - vi hinner inte tillsätta tillräckligt med platser för att kompensera för befolkningsökningen. Problemet är inte pengar här heller. Du kan dränka svenska polisen i pengar, det löser ändå inte polisbristen på kort sikt.

Sedan har du sjukvård - samma problem.
Infrastruktur - samma problem.

Den som oroar sig för skattehöjningar har fel fokus, vi borde oroa oss för fallande kvalitet i välfärden. Mer pengar löser inte de problemen på kort sikt.
2017-12-28, 13:35
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Invandringens kostnad för stat och kommun är i runda slängar 350 miljarder 2015-2020. Det är förstås skitmycket pengar som vi hade kunnat göra annat med, men det går att hantera.

Vad jag menar med andra samhällsområden är exempelvis skolan, där inga pengar i världen snabbt fixar fram fler behöriga lärare som gärna är flerspråkiga. Där är problemet inte kronor och ören, utan att det inte finns fler lärare att anställa. Även om vi skulle göra läraryrket attraktivt som få och fylla varenda studieplats med motiverade studenter så tar det fem år att få ut en lärare till skolorna. Och då är det en helt grön lärare med total brist på yrkeserfarenhet.

Samma sak gäller polisen - vi hinner inte tillsätta tillräckligt med platser för att kompensera för befolkningsökningen. Problemet är inte pengar här heller. Du kan dränka svenska polisen i pengar, det löser ändå inte polisbristen på kort sikt.

Sedan har du sjukvård - samma problem.
Infrastruktur - samma problem.

Den som oroar sig för skattehöjningar har fel fokus, vi borde oroa oss för fallande kvalitet i välfärden. Mer pengar löser inte de problemen på kort sikt.

Ok då är jag med. Det handlar då om att jag missuppfattade det du skrev eller att du uttryckde dig otydligt. Skit samma. Du menar att oavsett hur mycket pengar vi slänger in så finns inte de personella och materiella resurserna att upprätthålla den standard på samhällsfuntionerna vi är vana vid. Håller med. Vem gör inte det?

Jag vidhåller dock att oavsett när och hur så är det funktioner som vi är vana vid att stat och kommun står för och som finansieras via skattsedeln. Det var det jag missförstod. Jag uppfattade det som att det var sektorer som inte finansierades via skattsedeln som du menade påverkades mer av invandringen. Och jag undrade då vad det skulle röra sig om.
Senast redigerad av Arnstad 2017-12-28 kl. 13:38. Anledning: språkfel
2017-12-28, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Jag tror att du är i fel tråd och citerar fel inlägg. Varifrån har du plockat upp den korkade frågan om kapitalskatter? Rikta den mot någon annan. Ett gott råd inför 2018 är att du skär ner på dina idiotiska inlägg.
Jag citerar rätt inlägg. Tänk efter på vad du skrev så trillar förhoppningsvis polletten ned.

Jag pekar på att det inte finns något klagomål bland de breda folklagren på den konfiskatoriska kapitalskatten.
=> de breda folklagren har en stor acceptans för att de som inte lever över sina tillgångar pungslås.

Något du tvärtom menade att de breda folklagren inte skulle gå med på.
2017-12-28, 15:18
Medlem
Citat:
Ca 1% av BNP då.
Ja, vi lär överleva det. Dock är det enligt mitt förmenande fel att plundra skattebetalarna på det. Det borde vara frivilligt att betala.

Citat:
Demografiförändringar är dock kända långt i förväg. Så det handlar nog mer om skit bakom spakarna. Och så blir det med offentlig verksamhet.

Citat:
Skattehöjningar är fel väg att gå. Nordkorea är inte lösningen. Inte för mig iaf.

Jag frågade i en av dumedagstrådarna där man har en konstant litania över vårdens förfall, varför man inte hör samma problem med tand- och hårvård.
Kom bara två kommentarer:
* Den ena var jämmer över att klippoteken inte redovisade intäkterna propert, och försökte skydda sig från överhetens plundring. Inget om köer eller att man inte kan bli klippt. Dvs irrelevant kommentar.
* Den andra länkade till problem för en specifik leverantör. Kallad Folktandvården. Dvs offentlig sektor igen.

Hårvården är privat. Den fungerar. Jag brukar klippa mig utan att boka tid. Min genomsnittliga väntetid är ca 1 minut. Och jag har inga klagomål på resultatet.

Inte heller har jag några problem med min privata tandläkare.

Det verkar inte vara något problem att tillhandahålla service när verksamheten är privat. Även om det är lång utbildning till tandläkare.

Skulle vi låta sjukvården vara privat så skulle vi slippa gnället.
2017-12-28, 15:39
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jag är en av de som förstår, men allt mer börjar förstå, därför växer MED så att det knakar.
Du var nyss invandringskramare, nu är du medlem i ett parti som är SD light, men som sagt. Du är inte snabbaste killen på plan.

MED hade 0,5 % som mest i mätningarna, jag hoppas de kan komma över 4 % och peta bort L och/eller KD, men känns tveksamt. MED är främst ett twitterfenomen.

Oavsett så måste massinvandringen och dess konsekvenser hanteras av alla partier.
2017-12-28, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Ca 1% av BNP då.
Ja, vi lär överleva det. Dock är det enligt mitt förmenande fel att plundra skattebetalarna på det. Det borde vara frivilligt att betala.

Demografiförändringar är dock kända långt i förväg. Så det handlar nog mer om skit bakom spakarna. Och så blir det med offentlig verksamhet.

Skattehöjningar är fel väg att gå. Nordkorea är inte lösningen. Inte för mig iaf.

Jag frågade i en av dumedagstrådarna där man har en konstant litania över vårdens förfall, varför man inte hör samma problem med tand- och hårvård.
Kom bara två kommentarer:
* Den ena var jämmer över att klippoteken inte redovisade intäkterna propert, och försökte skydda sig från överhetens plundring. Inget om köer eller att man inte kan bli klippt. Dvs irrelevant kommentar.
* Den andra länkade till problem för en specifik leverantör. Kallad Folktandvården. Dvs offentlig sektor igen.

Hårvården är privat. Den fungerar. Jag brukar klippa mig utan att boka tid. Min genomsnittliga väntetid är ca 1 minut. Och jag har inga klagomål på resultatet.

Inte heller har jag några problem med min privata tandläkare.

Det verkar inte vara något problem att tillhandahålla service när verksamheten är privat. Även om det är lång utbildning till tandläkare.

Skulle vi låta sjukvården vara privat så skulle vi slippa gnället.

Kan du inte tala om hur skattesatserna ser ut på Nord-Korea du som har stenkoll på landet? Hårvården fungerar för dig om du går till outbildade frisörer utan kassaapparat som ingår i den organiserade brottsligheten. Enda nackdelen där är att dom inte kan klippa. Andra vill bli vettigt klippta och har som tur är den möjligheten.

Ingen hindrar dig att gå till privata alternativ för din tandvård eller sjukvård, gör som du vill. Din privata tandläkare utnyttjar väl tandvårdsstödet? Hoppas att han inte är en av dom otaliga som överutnyttjar detta medelst onödig överbehandling. Riksrevisionen håller just nu på att ifrågasätta flera privata tandläkare gällande detta ersättningsstöd. Skulle din privata tandläkare över huvud taget kunna bedriva sin verksamhet utan detta stöd? Att privat sjukvård kan existera beror enbart på att skattepengar öses över dom, ett sällsynt slösaktigt och ineffektivt nyttjande av skattemedel.

För resten står det dig fritt att lämna landet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in