Citat:
Ursprungligen postat av
OldFashioned
Invandringens kostnad för stat och kommun är i runda slängar 350 miljarder 2015-2020. Det är förstås skitmycket pengar som vi hade kunnat göra annat med, men det går att hantera.
Ca 1% av BNP då.
Ja, vi lär överleva det. Dock är det enligt mitt förmenande fel att plundra skattebetalarna på det. Det borde vara frivilligt att betala.
Citat:
Ursprungligen postat av
OldFashioned
Vad jag menar med andra samhällsområden är exempelvis skolan, där inga pengar i världen snabbt fixar fram fler behöriga lärare som gärna är flerspråkiga. Där är problemet inte kronor och ören, utan att det inte finns fler lärare att anställa. Även om vi skulle göra läraryrket attraktivt som få och fylla varenda studieplats med motiverade studenter så tar det fem år att få ut en lärare till skolorna. Och då är det en helt grön lärare med total brist på yrkeserfarenhet.
Demografiförändringar är dock kända långt i förväg. Så det handlar nog mer om skit bakom spakarna. Och så blir det med offentlig verksamhet.
Citat:
Ursprungligen postat av
OldFashioned
Den som oroar sig för skattehöjningar har fel fokus, vi borde oroa oss för fallande kvalitet i välfärden. Mer pengar löser inte de problemen på kort sikt.
Skattehöjningar är fel väg att gå. Nordkorea är inte lösningen. Inte för mig iaf.
Jag frågade i en av dumedagstrådarna där man har en konstant litania över vårdens förfall, varför man inte hör samma problem med tand- och hårvård.
Kom bara två kommentarer:
* Den ena var jämmer över att klippoteken inte redovisade intäkterna propert, och försökte skydda sig från överhetens plundring. Inget om köer eller att man inte kan bli klippt. Dvs irrelevant kommentar.
* Den andra länkade till problem för en specifik leverantör. Kallad Folktandvården. Dvs offentlig sektor igen.
Hårvården är privat. Den fungerar. Jag brukar klippa mig utan att boka tid. Min genomsnittliga väntetid är ca 1 minut. Och jag har inga klagomål på resultatet.
Inte heller har jag några problem med min privata tandläkare.
Det verkar inte vara något problem att tillhandahålla service när verksamheten är privat. Även om det är lång utbildning till tandläkare.
Skulle vi låta sjukvården vara privat så skulle vi slippa gnället.