2017-12-28, 03:37
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Vet inte varför du fortsätter käfta, helt uppenbart har du inte läst Massutamaningen och inte har du snackat med Tino heller, lägg av nu, blir lyteskomik av alltihopa.
Din lågpannade imbecill, svara på frågorna och det jag och andra skriver istället.
Hade du läst och förstått boken hade du inte käftat.
2017-12-28, 03:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Och?
Dessa kom före Sveriges totalstopp, du vet detta oxå så spela inte dummare än vad du är
Uppenbarligen har du inte ens tittat på vad jag länkar till eller förstått vad som diskuteras.
2017-12-28, 03:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314396
Vi kommer ha ca 25000 nya som kommit till Sverige och sökt asyl i år. Så vi är långt ifrån ett "stopp" och "europas lägsta nivåer". Pengarna rullar på.
Systemkollapsen fortsätter, inte i den rasande takt vi var inne i 2015. Men den rullar på.
Kommunerna kommer gå på knäna 2019/2020 när de måste skuldföra pensionerna fullt ut.
Samtidigt lämpas ansvaret för bidragsturisterna över på kommunerna från staten.

Pensionssystemet förändras delvis pga massinvandringen.

När lågkonjukturen slår till så kommer vi ha en kraschad fastighetssektor och rekordhög arbetslöshet. Det i kombination med höga skatter är ett recept för kaos på riktigt.
2017-12-28, 03:55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det finns fler som förlorar. Du behöver titta förbi de juridiska personerna. Bankens ägare, pensionsfonder/pensionärer och folk med mycket kapital på kontot förlorar. I princip alla personer som får mer ränteinkomster än ränteutgifter under in livstid förlorar.

Jag får dock erkänna att jag behöver anstränga mig ganska mycket för ge skenet av att tycka synd om dem.
Du tycker alltså inte synd om dig själv?
Kognitiv dissonans?
Eller är du lånetorsk?
2017-12-28, 10:13
Medlem
OldFashioneds avatar
Är inte överdrivet pessimistisk. Låg arbetslöshet, högkonjunktur och inbromsning på bostadsmarknaden. Jag tvivlar starkt på både finansmarknadskrasch och samhällakollaps.

Invandring slår inte alltför hårt på svensk ekonomi, även om effekten förstås är märkbar. Invandring har betydligt större påverkan på andra samhällsområden än på statens och kommunernas ekonomi.

Visst kan en skattehöjning ligga i framtiden, speciellt hos landstingen, men där finns en hel del fläsk som man kan skära i först. 2018 lär ta vid där 2017 slutade: odramatiskt.
2017-12-28, 10:34
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Är inte överdrivet pessimistisk. Låg arbetslöshet, högkonjunktur och inbromsning på bostadsmarknaden. Jag tvivlar starkt på både finansmarknadskrasch och samhällakollaps.

Invandring slår inte alltför hårt på svensk ekonomi, även om effekten förstås är märkbar. Invandring har betydligt större påverkan på andra samhällsområden än på statens och kommunernas ekonomi.

Visst kan en skattehöjning ligga i framtiden, speciellt hos landstingen, men där finns en hel del fläsk som man kan skära i först. 2018 lär ta vid där 2017 slutade: odramatiskt.

Det som borde göra dig orolig, är finansministerns agerande, hon är inte sig lik, vet hon något, som vi andra inte vet ?
2017-12-28, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
* Vad menar du med låneekonomi?

Du vill alltså driva folket från hus och hem. Är det 1200-talet som du har som mål-samhälle?

Varför ska staten plundra folket öht?
Var och en kan köpa sin egen välfärd av privata leverantörer.

Med låneekonomi menas låneekonomi. Exempelvis den galna låneekonimin i USA som krascade runt 2008 och som just drev folk från hus och hem.

Du tänker dig alltså att du ska anställa och betala en egen polis och en egen brandkår? Varför inte köpa ett eget JAS-plan också och betala för en pilot som kan försvara dig? Du är ett fån.
2017-12-28, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90taletskrona
En låneekonomi tror jag nästan alla håller med om inte är en bra sak så det vore pragmatiskt att göra det svårare för bankerna att låna ut eller minska lönsamheten - därav inflation. Samtidigt är också många människor faktiskt låntagare så det finns ingen anledning att tro att en sådan ekonomisk policy inte skulle ha populärt stöd.
Jag förstår vart du vill komma - att en negativ realränta skulle "bestraffa" bankerna och gynna ett stort antal överbelånade låntagare. Ofta i en hårt pressad medelklass där de stackars offren har "lurats" till att låna över sin långsiktiga betalningsförmåga.

Baksidan är att väldigt många mindre bemedlade människor i vårt land också är nettolångivare till den i huvudsak nettolåntagande* medelklassen. Främst handlar det om vårt kollektiva pensionssparande, där de som inte har köpt villor, radhus och bostadsrätter får betala ett högt pris för inflationen genom urholkade pensioner och högre levnadskostnader.

*Edit: för att förebygga ekonomitrådarnas ständige hustomte att göra bort sig, så menar jag bara de som verkligen ligger med en negativ balansräkning efter att ha tillämpat en schablonmässig 50%-nedskrivning av den belånade bostadens bubbelvärdering.
Citat:
Jag tror tvärtom att de breda folklagren tycker det är ok.

Hur ofta hör du klagomål på att kapitalskatterna är konfiskatoriska? Och bör tas bort?
Jag tror att du är i fel tråd och citerar fel inlägg. Varifrån har du plockat upp den korkade frågan om kapitalskatter? Rikta den mot någon annan. Ett gott råd inför 2018 är att du skär ner på dina idiotiska inlägg.
Senast redigerad av Simmaellersjunk 2017-12-28 kl. 11:17.
2017-12-28, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90taletskrona
Okej så om man köper te till exempel har man då tärt på jordens resurser? Borde momsen vara lägre på ekologiska produkter enligt din mening? Ifall man köper en vara så betalar man ju en stor del av kostnaden för att anställa folk för att producera varan. Komplicerade varor som inte tar så mycket resurser kan ha en stor del som endast gått till löner och mycket liten del som gått till material.

Spenderar dock inte pensionärer sina pengar i fonder? Ifall vi har högre inflation borde inte avkastningen på fonderna öka lika mycket som inflationen?
Grön skatteväxling vore bra tycker jag, så höj slatten på socker och skit och subvitionera på grönt och hälsa.
2017-12-28, 11:29
Medlem
Citat:
* Vad menar du med låneekonomi? Vad finns det för andra ekonomier? Byteshandel kanske.
* Långivarna är måttligt roade av kreditförluster så de lånar inte ut till vem som helst. Finns ingen pant så blir det inte så mycket.
* Varför skulle man inte bry sig om priset bara för att man lånat?? Det är väl snarare tvärtom.

* Tänker du dig att en byteshandel-ekonomi är det eftersträvansvärda då?
Har du verkligen tänkt igenom detta.
* Bankerna är opåverkade av inflation. Det ser ut som du tror något annat.

* Om man inte kan låna till bostäder då lär det bli något liknande skjul vi bor i. Varför skulle det vara bättre?

Vad för sparande är det du ser framför dig när det inte finns några finansiella tillgångar att spara i?

Varför skulle tillväxten öka för att momsen minskas?
Jag ser inte kopplingen.

Är det inte tvärtom så att de skulle skötas mycket effektivare och rationellare om de sköttes av privat sektor.

Du vill alltså driva folket från hus och hem. Är det 1200-talet som du har som mål-samhälle?

Utan ideologi blir det bara godtycke.

På vad sätt skulle bankerna bli det minsta påverkade av inflation? (Nej det blir dom inte).

Varför ska staten plundra folket öht?
Var och en kan köpa sin egen välfärd av privata leverantörer.
Lån är förstås bra för att elda på ekonomin och ingen fara så länge man har kontroll, tyvärr verkar det som allt fler förköper sig.
2017-12-28, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det finns fler som förlorar. Du behöver titta förbi de juridiska personerna. Bankens ägare, pensionsfonder/pensionärer och folk med mycket kapital på kontot förlorar. I princip alla personer som får mer ränteinkomster än ränteutgifter under in livstid förlorar.

Jag får dock erkänna att jag behöver anstränga mig ganska mycket för ge skenet av att tycka synd om dem.
Förmodar att du oxå äger en bank (antingen direkt i aktier eller via fond eller via pensionsfond)!
2017-12-28, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Uppenbarligen har du inte ens tittat på vad jag länkar till eller förstått vad som diskuteras.
Jag är en av de som förstår, men allt mer börjar förstå, därför växer MED så att det knakar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in