Citat:
Ursprungligen postat av
90taletskrona
En låneekonomi tror jag nästan alla håller med om inte är en bra sak så det vore pragmatiskt att göra det svårare för bankerna att låna ut eller minska lönsamheten - därav inflation. Samtidigt är också många människor faktiskt låntagare så det finns ingen anledning att tro att en sådan ekonomisk policy inte skulle ha populärt stöd.
Jag förstår vart du vill komma - att en negativ realränta skulle "bestraffa" bankerna och gynna ett stort antal överbelånade låntagare. Ofta i en hårt pressad medelklass där de stackars offren har "lurats" till att låna över sin långsiktiga betalningsförmåga.
Baksidan är att väldigt många mindre bemedlade människor i vårt land också är nettolångivare till den i huvudsak nettolåntagande* medelklassen. Främst handlar det om vårt kollektiva pensionssparande, där de som inte har köpt villor, radhus och bostadsrätter får betala ett högt pris för inflationen genom urholkade pensioner och högre levnadskostnader.
*Edit: för att förebygga ekonomitrådarnas ständige hustomte att göra bort sig, så menar jag bara de som verkligen ligger med en negativ balansräkning efter att ha tillämpat en schablonmässig 50%-nedskrivning av den belånade bostadens bubbelvärdering.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Jag tror tvärtom att de breda folklagren tycker det är ok.
Hur ofta hör du klagomål på att kapitalskatterna är konfiskatoriska? Och bör tas bort?
Jag tror att du är i fel tråd och citerar fel inlägg. Varifrån har du plockat upp den korkade frågan om kapitalskatter? Rikta den mot någon annan. Ett gott råd inför 2018 är att du skär ner på dina idiotiska inlägg.