2017-12-21, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Inte nog med att du är oförskämd, du påstår även att jag ljuger! Det är jävligt illa./ De mål jag satt i gällde i huvudsak brottmål typ misshandel, rån och våldtäkt. Vi nämndemän hade ett schema som sträckte sig ett halvår framåt i tiden. 1-2 ggr/vecka för min del. (När jag satt var vi i Trygg/Hansahuset på Fleminggatan de sista 2 åren eftersom Rådhuset då renoverades och det var en förskräcklig miljö med dålig luft!).

Flera gånger var vi i gruppen på studiebesök, bl.a på SKL, på RMV där Marianne Kristiansson talade -
oerhört inspirerande - samt på några slutna behandlingshem för ungdomar.
----------
MR ska enligt intyg från Iran vara 21 nu, 20 vid brottet. Det ska bli intressant att få ta del av vad JM har kokat ihop till förhöret med henne 10/1. Hon har haft god tid på sig att fundera ut ytterligare en ny version.
Jag minns när tingsrätten renoverades och de var i Trygg hansa huset, var där som åhörare på en misshandelsrättegång.
Citera
2017-12-21, 22:52
Medlem
Citat:
OK. Men jag satt själv som nämndeman 2006-2009 i brottmål i TR i sthlm många gånger under de åren. Där kallades vi i a f för "jury" - "nu ska juryn ha överläggning" etc etc. 3 nämndemän(mkt riktigt politiskt tillsatta), en lagman och en kanslist vid datorn = en jurist under utbildning. Vad kallas då annars en sån sammanslutning :-)?

För mig får det kallas vad som helst, men det var vi i gruppen som tillsammans med den lagkloke, (lagmannen/domaren) = den som tog fram och läste gällande lagparagraf för målet. Sen diskuterade vi målet, påföljd och därefter straffsats, som Lagmannen föreslog. Några gånger har jag eller någon annan nämndeman dock varit skiljaktig i mål som inte varit 100-%igt glasklara gällande bevisen.

Gällande HR så skrev jag det du skriver nu, för några timmar sen.
Inte kanslist, det är en tingsnotarie, en utbildad jurist är det som noterar och sköter tekniken
Var får du kanslist ifrån?
Inte jury, det har vi inte i Sverige i brottmål.
Brukar vara mycket äldre som är nämndemän.
Citera
2017-12-21, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Inte kanslist, det är en tingsnotarie, en utbildad jurist är det som noterar och sköter tekniken

Äldre än ...?
Citera
2017-12-22, 00:58
Medlem
Citat:
Nej, det är riktigt. Hon har mycket mer att lära. Men hon har tydligen en fil kand i kriminologi och kanske rättspsykiatri/rättssociologi eller någon annan kombo?

Leif GW Persson är inte heller någon hejare på psykologi/psykiatri, men däremot är han lärd av livet och kollegor i närliggande branscher. Samt alla fall han har intresserat sig för och fördjupat sig i under ca 40 års tid.
I Leifs fall tillkommer misstanken att han inte alltid säger allt han tänker av omsorg om en utredning eller i hopp om tips till redaktionen. Han arbetar som privatspanare samtidigt som han ger omdömen, underhåller m m. Det skulle bli off topic för mig att argumentera för den uppfattningen. När det gäller psykologiska insikter håller jag helt med - mycket begränsade.
Citera
2017-12-22, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Äldre än ...?
"Många äldre (absolut komparativ) [personer]" kanske ?
Citera
2017-12-22, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Kan inte låta bli att skjuta in en historisk notis. I åtminstone 400 år har det funnits en notarius, förmodligen ända sedan romartiden. I Lisa Holm-tråden hade vi en duktig deltagare med signaturen Tingsnotarien, som öppet redogjorde för sin profession och sina erfarenheter som just notarie. Det har alltid varit en kvalificerad uppgift.
Citera
2017-12-22, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2

Nja, jag tolkade det ngt lite fel, syftningsmässigt ...Shit happens
Citera
2017-12-22, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nja, jag tolkade det ngt lite fel, syftningsmässigt ...Shit happens
Över 65år då om jag säger så :-)
Citera
2017-12-22, 10:52
Medlem
Finns det något datum för Hovrättsförhandlingarna ?
Citera
2017-12-22, 12:43
Medlem
Citat:

Nämndemännen: Många pensionärer, men även studerande, s.k hemmafruar och journalister har jag suttit med. Folk i alla åldrar, från olika politiska partier och blandning män/kvinnor så gott det går, då man bara är tre...meningen är att de ska representera ett tvärsnitt av svenska folket.
Senast redigerad av zilvereko 2017-12-22 kl. 12:49.
Citera
2017-12-22, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiBeth
Finns det något datum för Hovrättsförhandlingarna ?

Hovrättsförhandlingarna har börjat för länge sen, men mest uppspelningar från Tingsrätten nu, som man lyssnar igenom..

10/1 börjar väl det mest intressanta - då ska Johanna Möller försvara sig. Då får vi väl höra variant nummer nio eller om det blir nummer tio. Det är ytterligare några dagar där i mitten av Januari som är intressanta med vittnesmål och annat.
Citera
2017-12-22, 12:48
Medlem
Citat:
Kan inte låta bli att skjuta in en historisk notis. I åtminstone 400 år har det funnits en notarius, förmodligen ända sedan romartiden. I Lisa Holm-tråden hade vi en duktig deltagare med signaturen Tingsnotarien, som öppet redogjorde för sin profession och sina erfarenheter som just notarie. Det har alltid varit en kvalificerad uppgift.

Om jag inte minns fel så sitter en tingsnotarie ca 1,5 år i sluttampen på sin utbildning, om denna vill fortsätta sen på åklagarbanan eller bli advokat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in