2017-12-20, 18:28
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Va??? I både TR och HR sitter jurymedlemmar, s.k nämndemän =lekmän. I HR är det dock flera jurister än lekmän.
Nix, ingen jury i Sverige för brottmål.
Wikipedia
Jury i Sveriges domstolsväsende

I svensk rätt förekommer jury (bestående av nio lekmän) enbart i mål om tryckfrihetsbrott enligt 7 kap 4 och 5 §§ tryckfrihetsförordningen.[1]

I brottmål i Sverige förekommer inte jury utan istället representeras allmänheten genom nämndemän, som lekmannadomare.
Citera
2017-12-20, 20:51
Medlem
Citat:
Tur är ju det. Juryn ska inte låta sig påverkas av yttre tryck. Mer eller mindre alla utsätts ju för det ändå, men sitter man i en rättssal måste man sansa sig och se till bevisen. Inget annat. De flesta jurymedlemmar (inkl.åklagare, domare och advokater) klarar det alldeles utmärkt.
Ingen jury i hovrätter i sverige, det är tre domare och två nämndemän som dömer i hovrätten i brottmål.
Nämndemän är politiker.
Citera
2017-12-20, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Ingen jury i hovrätter i sverige, det är tre domare och två nämndemän som dömer i hovrätten i brottmål.
Nämndemän är politiker.

OK. Men jag satt själv som nämndeman 2006-2009 i brottmål i TR i sthlm många gånger under de åren. Där kallades vi i a f för "jury" - "nu ska juryn ha överläggning" etc etc. 3 nämndemän(mkt riktigt politiskt tillsatta), en lagman och en kanslist vid datorn = en jurist under utbildning. Vad kallas då annars en sån sammanslutning :-)?

För mig får det kallas vad som helst, men det var vi i gruppen som tillsammans med den lagkloke, (lagmannen/domaren) = den som tog fram och läste gällande lagparagraf för målet. Sen diskuterade vi målet, påföljd och därefter straffsats, som Lagmannen föreslog. Några gånger har jag eller någon annan nämndeman dock varit skiljaktig i mål som inte varit 100-%igt glasklara gällande bevisen.

Gällande HR så skrev jag det du skriver nu, för några timmar sen.
Senast redigerad av zilvereko 2017-12-20 kl. 21:56.
Citera
2017-12-20, 22:15
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
OK. Men jag satt själv som nämndeman 2006-2009 i brottmål i TR i sthlm många gånger under de åren. Där kallades vi i a f för "jury" - "nu ska juryn ha överläggning" etc etc. 3 nämndemän(mkt riktigt politiskt tillsatta), en lagman och en kanslist vid datorn = en jurist under utbildning. Vad kallas då annars en sån sammanslutning :-)?

För mig får det kallas vad som helst, men det var vi i gruppen som tillsammans med den lagkloke, (lagmannen/domaren) = den som tog fram och läste gällande lagparagraf för målet. Sen diskuterade vi målet, påföljd och därefter straffsats, som Lagmannen föreslog. Några gånger har jag eller någon annan nämndeman dock varit skiljaktig i mål som inte varit 100-%igt glasklara gällande bevisen.

Låter jättekonstigt att ni kallades för jury. Är du helt säker och har du något som visar det?
Citera
2017-12-20, 22:38
Bannlyst
Citat:

Någon "jury" existerar inte.
Den du kallar för "en kanslist vid datorn" heter tingsnotarie.
"Lagkloke" existerar inte. "Lagmannen" är titeln för en chef över Tingsrätten och "domare" heter juristdomare. Ordet du letar efter är ordförande.

Förvånansvärt lite har du snappat under dina 3 år i Tingsrätten, man får hoppas att de som dömer i detta fall åtminstone kan titlarna på de som närvarar och inte hänger sig åt Flashback.
Citera
2017-12-20, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suh-dude
Någon "jury" existerar inte.
Den du kallar för "en kanslist vid datorn" heter tingsnotarie.
"Lagkloke" existerar inte. "Lagmannen" är titeln för en chef över Tingsrätten och "domare" heter juristdomare. Ordet du letar efter är ordförande.

Förvånansvärt lite har du snappat under dina 3 år i Tingsrätten, man får hoppas att de som dömer i detta fall åtminstone kan titlarna på de som närvarar och inte hänger sig åt Flashback.

Vet självklart det heter tingsnotarie. Vill bara förenkla för den icke invigde. "Lagklok" (eller ordförande, om du så vill) var ett ord jag använde för att förklara att det var den enda som var jurist i gruppen som fick rösta. Tingsnotarien hade ingen röst men tillfrågades ändå ibland.

Gillar inte din ton eller andra personer med översittarfasoner eller härskartekniker.
Citera
2017-12-20, 23:08
Medlem
många unga invandrarkillar har lättare ta till våld sånt kan vara att de är uppvuxna med ibland krig och sen även männen har inte samma sätt som vanliga svenska killar .svenskar begår våld med . men jag tror det är mera deras sätt att vara på , drar sig inte för sånt kanske levt lite gäng flyttat runt de är på det sättet många av dem . dessutom de som levt i gäng sakta flyttat runt genom europa har gatans lag snabbt skaffat sig på vägen den lagen med .sen ser vi att det ofta är tyvärr väldsbrott sånt där det bildas gäng . Jag har träffat många det mesta är känslokalla ang brottsoffer saknas vår hela synsätt på andra människor de har ett annat sätt se kvinnor män ,hur de ska vara ,vad de gör åt folk som inte är som de vill .
så säkert många som rajib kapabla till samma brott värre utan personlighetsförändring .
Citera
2017-12-21, 01:12
Medlem
Citat:
Vet självklart det heter tingsnotarie. Vill bara förenkla för den icke invigde. "Lagklok" (eller ordförande, om du så vill) var ett ord jag använde för att förklara att det var den enda som var jurist i gruppen som fick rösta. Tingsnotarien hade ingen röst men tillfrågades ändå ibland.

Gillar inte din ton eller andra personer med översittarfasoner eller härskartekniker.

Du pratar om vovvar också då förstår jag? Det heter hund och vi är vuxna här inne så du kan kalla saker för vad det faktiskt är. Dessutom så har du ju aldrig varit nämndeman så du kan sluta försöka låtsas med det.

Det kan bli väldigt intressant att se hur nästa dom blir. JM kan sitta och hoppas på ett frikännande. Hoppas att de kollar killens ålder och förpassar honom ur landet direkt efter att straffet är avsuttet.
Citera
2017-12-21, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tommelilla
Du pratar om vovvar också då förstår jag? Det heter hund och vi är vuxna här inne så du kan kalla saker för vad det faktiskt är. Dessutom så har du ju aldrig varit nämndeman så du kan sluta försöka låtsas med det.

Det kan bli väldigt intressant att se hur nästa dom blir. JM kan sitta och hoppas på ett frikännande. Hoppas att de kollar killens ålder och förpassar honom ur landet direkt efter att straffet är avsuttet.

Det är EXAKT vad man gjorde, varpå hans livstidsstraff omvandlades till ett fängelsestraff pga att han var yngre än 21 år.
Citera
2017-12-21, 08:04
Medlem
Undrar vad Hikes menar JM ska presentera den 10/1 när hon säger att "allt har inte kommit fram".

Eftersom HR går med på att höra JM igen, så måste det väl vara något mer än ett CocaCola-vittne som hittills inte trädit fram?

Tidigare har Hikes gjort ett märkligt uttalande gällande Aki-delen: "Även om det skulle vara styrkt att en straffbelagd gärning har utförts saknas det information om hur den begicks. Det skulle i sådana fall kunnat ha förelegat någon omständighet, t ex*nöd, som medför att huvudgärningen inte var otillåten". Är det detta som ska lyftas fram eller ett nytt halmstrå i föräldra-delen för att så tvivel i HR?

För övrigt är min bild av Möller-klanen att alla verkar mer eller mindre störda, men att JB verkar vara den som mest ärvt den störda genen.
De enda som låtit normala i det jag hört från bandupptagningarna, är Akis anhöriga. Så fruktansvärt att han snärjdes in i JM:s nät. Hoppas hans släkt får ta hand om tvillingarna och att de barnen hålls långt borta från den Möllerska klanen.

JB och JJ tycks ha gått under jorden. Tidigare under året har JB ofta synts tydligt drogpåverkad. Kanske är i åtgärd på behandlingshem? Även om de har olika adresser så tycks de haft ett on/off-förhållande och synts tillsammans en hel del. Dock har de inte synts på länge senaste månaderna. Kanske någon härinne vet var de befinner sig och hur det går för dem? Är de möjligen utomlands och sätter sprätt på JM:s miljoner tillsammans med sonen Million?
Citera
2017-12-21, 13:04
Medlem
EndastJag01s avatar
Kan bara hålla med Catarina Lundbäck!

https://www.expressen.se/kronikorer/catarina-lundback/besluten-krossade-den-familj-hon-varnade-om/
Citera
2017-12-21, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tommelilla

Inte nog med att du är oförskämd, du påstår även att jag ljuger! Det är jävligt illa./ De mål jag satt i gällde i huvudsak brottmål typ misshandel, rån och våldtäkt. Vi nämndemän hade ett schema som sträckte sig ett halvår framåt i tiden. 1-2 ggr/vecka för min del. (När jag satt var vi i Trygg/Hansahuset på Fleminggatan de sista 2 åren eftersom Rådhuset då renoverades och det var en förskräcklig miljö med dålig luft!).

Flera gånger var vi i gruppen på studiebesök, bl.a på SKL, på RMV där Marianne Kristiansson talade -
oerhört inspirerande - samt på några slutna behandlingshem för ungdomar.
----------
MR ska enligt intyg från Iran vara 21 nu, 20 vid brottet. Det ska bli intressant att få ta del av vad JM har kokat ihop till förhöret med henne 10/1. Hon har haft god tid på sig att fundera ut ytterligare en ny version.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in